Enota Air Tractorjev bo gasila požare. Foto: BoBo
Enota Air Tractorjev bo gasila požare. Foto: BoBo

Behin je spomnil, da je država po katastrofalnih požarih v juniju, juliju in avgustu leta 2021 zagotovila posebna letala za gašenje iz zraka in organizirala namensko enoto za gašenje iz zraka v okviru uprave za zaščito in reševanje.

Prepričan je, da jim bo ta projekt v vseh kategorijah uspelo optimalno realizirati v treh do petih letih, takšno časovno obdobje je po njegovih besedah standardno za projekte takšnega obsega.

"Glede na to, kar sem videl v zadnjem letu in pol, je to verjetno najhitrejša ustanovitev zračne enote za varovanje gozdov v svetu. Zasebna podjetja, ki so veliko prožnejša, za to potrebujejo med dve in štiri leta," je ocenil predstavnik družbe Air Tractor Europe Hugo Arceo.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Enota je vzpostavljena

Po sklepu vlade novembra 2022, da naj uprava v svoji sistematizaciji organizira posebno enoto za gašenje iz zraka, so po Behinovih besedah izvedli javna naročila in zaposlitve. Danes tako uprava razpolaga z osnovnim kadrom, ki lahko ob podpori ekip Slovenske vojske in policije izvaja gašenje iz zraka.

Uprava razvija tudi poseben izobraževalni program za gasilce, saj je gašenje s temi letali taktično precej drugačno od gašenja s helikopterji. Zato morajo biti tudi gasilci usposobljeni, saj posadke letal potrebujejo ustrezno podporo na terenu, da je zagotovljena varnost. V nasprotju s helikopterji, ki odvržejo en kubični meter vode, letala namreč odvržejo tri kubične metre, drugačen pa je tudi njihov način odmeta, saj vodo odvržejo s hitrostjo 100 kilometrov na uro, in ne iz lebdenja, kot je to mogoče pri helikopterjih, je ponazoril Behin.

V tem času so si slovenski koordinatorji izkušnje nabirali na Hrvaškem, v Franciji in Španiji. "Jaz bi ocenil vse te dejavnosti kot zelo uspešne," je dejal Behin.

Navedel je, da bo uprava kmalu imela štiri letala, dve od teh sta opremljeni s plovci, zato lahko vodo zajemata tudi na vodnih površinah, kot so reke, jezera in morje. Kljub plovcem pa lahko ti dve letali še vedno pristajata na letališčih in vodo polnita s pomočjo cevi.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Tretje in četrto letalo bosta v Sloveniji do konca meseca

V državo pa bosta še ta mesec prišli tudi tretje in četrto letalo, ki bosta opremljeni s kolesi, na upravi pa bodo jeseni ocenili, ali je rešitev s plovci primernejša.

Ob tem je Behin spomnil, da so bila letala kupljena s pomočjo civilnih skladov evropskega kohezijskega sklada, pri skupnem znesku 20 milijonov evrov so iz skladov počrpali 15 milijonov evrov.

Trenutno sta dva pilota na usposabljanju v Španiji in na Portugalskem, Behin pričakuje, da bo družba Airtractor inštruktorje zagotavljala do 15. septembra. "Naši piloti bodo lahko samostojno gasili z letali šele drugo leto, ker je tak postopek uvajanja in certificiranja pilotov," je bil jasen.

Javna predstavitev gašenja bo v začetku junija, ko se bosta slovenska pilota vrnila z izobraževanja, je še napovedal. Bo pa zrakoplove v zraku mogoče videti že pred tem na območju Divače, Ajdovščine, Bovca in Portoroža. "Ko bo rumena ptica Air Tractor v zraku, veste, da so to enote za gašenje," je še dodal Behin.

Kaj bo gasilcem prinesla enota za letalsko gašenje požarov?