Slovenija

Nova uredba spreminja sistem samooskrbe z električno energijo iz obnovljivih virov

Ljubljana, 24. 03. 2022 15.56 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Vlada je izdala uredba o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov energije, ki prinaša nov obračun omrežnine in dajatev ter ukinja koncept netiranja prevzetih in oddanih količin v omrežje za naprave, ki vstopijo v sistem samooskrbe v letu 2024. Novost je tudi možnost pridobitve naložbene pomoči, so zapisali na vladi.

Sončna elektrarna na strehi
Sončna elektrarna na strehi FOTO: Shutterstock

Nova uredba prinaša tudi novo ureditev za naprave za samooskrbo, katerih priključna moč ne presega 50 kilovatov. Tem omogoča priključevanje po poenostavljenem postopku.

Kot so spomnili na vladnem uradu za komuniciranje, je bilo z energetskim zakonom gospodinjskim in malim poslovnim odjemalcem omogočeno, da lahko postavijo napravo za proizvodnjo električne energije, ki je priklopljena na notranjo inštalacijo stavbe.

Samooskrba je bila omogočena lastnikom enostanovanjskih hiš ali poslovnih objektov in različnim tipom skupnosti, kot so npr. stanovalci v večstanovanjskih stavbah, ter odjemalcem, ki so med seboj v bližini oz. so vezani na isto transformatorsko postajo in se povežejo v skupnosti na področju energije iz obnovljivih virov.

Bistvo oz. glavna prednost omenjenega koncepta samooskrbe je v tem, da se količina električne energije, prevzete iz omrežja in oddane v omrežje kompenzirata – to pomeni, da odjemalec s samooskrbo na koncu obračunskega obdobja plača samo razliko, če je prevzel več, kot je oddal v omrežje. Če pa je prevzel manj, kot je oddal v omrežje, ne plača ničesar razen dajatev, ki niso vezane na količino prevzete električne energije.

Kljub temu, da evropska direktiva o spodbujanju uporabe obnovljivih virov energije izrecno spodbuja samooskrbo, pa koncept netiranja po energetskem zakonu ni skladen z evropsko direktivo o trgu z električno energijo, ki določa, da bo v prihodnje morala biti obračunana omrežnina za celotno električno energijo, prevzeto iz distribucijskega omrežja.

Direktiva o trgu z električno energijo namreč ne dovoljuje več koncepta netiranja za tiste, ki vstopijo v sistem samooskrbe po 31. decembru 2023, zato je obračun po novem sistemu samooskrbe na podlagi zakona o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije in predloga uredbe zastavljen na način, kot ga določa omenjena direktiva, torej brez netiranja prevzetih in oddanih količin električne energije.

Osnovni koncept individualne in skupnostne samooskrbe pa z zakonom o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije in predlogom uredbe ostaja nespremenjen oz. je nadgrajen, saj za končne odjemalce s samooskrbo med drugim določa, npr. oprostitve in delne oprostitve plačil določenih prispevkov, omogoča jim pridobitev potrdil o izvoru in podpor za proizvodno električne energije iz obnovljivih virov energije po omenjenem zakonu, vstop v sistem samooskrbe se omogoča vsem končnim odjemalcem, ki so priključeni na distribucijsko omrežje, investitorjem pa se omogoča naložbena pomoč v obliki nepovratnih sredstev.

Ugodnosti za končne odjemalce s samooskrbo naj bi prinesli tudi novi predpisi Agencije za energijo, ki urejajo omrežnino, kar bo bistvenega pomena, saj bo potrebno tudi po sistemu samooskrbe po zakonom o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije zagotoviti dovolj spodbud, da bi se v čim večji meri spodbudilo investiranje v naprave za samooskrbo, so zapisali na vladi.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (192)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Valkidžija
27. 04. 2023 12.43
+1
To je čisti nateg. Če bi bila država poštena, bi morala upoštevati tudi višek tvoje proizvedene elektrike, katero daješ v omrežje, Da poenostavim. Če porabiš več, kot si proizvedel, doplačaš razliko, če pa porabiš manj kot si proizvedel, pa bi ti moral plačati dobavitelj el.energije. To pa ne in ti daješ državi višek zastonj.
Mukec
24. 04. 2023 16.55
Za postavitev SE potrebujete cca 2500€ gotovine in 84 obrokov po 177€. (za 15KW) Za manjšo še manj. Investicija je TOP. SE poplača sama sebe.
sherlock2
06. 12. 2022 18.33
+2
Upam, da ne bo prišlo do obdavčitev kokoši in teh dveh sončnih panelov ki napajata el.pastirja.
bobiv
26. 03. 2022 16.04
+3
Imam elektrarno že drugo leto, po prvem izračunu bi bil po 6,5 letih v pozitivi, po sedanjih cenah pa bom v pozitivi čez 2,5 leti, to se pravi da se bo elktrarna izplačala v 4, 5 letih! Vsak zase pa se naj odloči!
GospodT
25. 03. 2022 18.03
+2
Ne strinjam se, da se ne splača. Zamenjaš energent. Namesto kurilnega olja nabašeš panele in se greješ, ali vsaj večinoma greješ. Odvisno je pa tudi od lokacije. Nam je Petrol naredil izračun za 13,3 kW elektrarno, Geni je postavil 11 kW, mi pa presegamo Petrolov izračun pridelave elektrike za 30% vsak mesec, kljub manjši elektrarni. Marca bomo proizvedli cca 1,65 MWh. Hibrid bo tudi malo pocenil vožnjo. Žal mi je le, da nisem dal 16 kW.
PomisliNaSonce
25. 03. 2022 19.39
-1
Tud ti ne zavajej. To stane, "ta elektro ekologija" ...ki bi jo rada država na plečih državljanov speljala....
GospodT
26. 03. 2022 09.08
+0
Seveda stane. Vsaka investicija stane. Zavajam pač ne, naredil sem izračun in izračun drži.
PomisliNaSonce
26. 03. 2022 10.54
+3
Vsa računica temelji na predpostavkah....v 10 letih se bo izplačalo in ne vem kaj še. Samo poglej kaj vse se nam je zgodilo v zadnji 10 letih, sploh pa v 15 letih. Rizika še pa še, da bi si človek še na elektriki kredit in dodatno skrb ustvaril. S tem da si moraš kredit še za toplotno črpalko in el.vozila aktivirat. Pa sej to ni realno, da se to na veliko promovira...ker bo še pa še osebnih stečajev....sicer sistem ljubi pravdanje in propadanje posameznikov, saj zato so si pa izmislili nov nateg
trdovrat
24. 04. 2023 16.13
Ali si vkalkuliral tudi razgradnjo po cca 25 letih? Takrat bodo pa vse cepili za vse nazaj, če ne bo že prej kakšnih pogruntacij za ožemanje lastnikov!
zibertmi
25. 03. 2022 10.33
+5
ta samooskrba na strehah prebivalcev ob ogrevanju s toplotno črpalko po navadi pozimi ne zadošča niti za gospodinjstvo,pa ne smemo pozabit začetni strošek in življensko dobo teh fotovoltajik,da bog ne daj ,ne omenjamo kakih morebitnih poškodb zaradi vremena
snupy1
25. 03. 2022 10.07
+10
Dokler velja letni obračun in poračun se zadeva izplača. Ko bo začela veljati nova uredba z mesečnim obračunom pa nič več oz. se bo zadava povrnila bistveno kasneje.
AlexReal
25. 03. 2022 09.31
+8
Totalno bedast ukrep , sploh v današnji situaciji, ko imamo probleme z dobavo elektrike in smo itak energetsko ne samozadostni ! Bravo vlada !
Smartbtm
25. 03. 2022 09.20
-10
Ma ste eni degeni, sončna elektrarna je vrhunska zadeva, kmalu pa pride nova Tesla k bajti.
vseved123
25. 03. 2022 09.17
+3
vic:Prodajalec sadja je prej prodajal jabolka po 0.3 eur, sedaj pa jih po 0,9 eur in reče "Od tistih 3 % se pa da lepo živeti".Vsaka podobnost z izračuni glede sončnih je zgolj slučajna. LEP DAN
enapi
25. 03. 2022 09.13
+4
Zakaj lastniki sončnih elektrarn ne plačujejo prispevkov? Mora pa jih nekdo s 500 euri penzije, ki si son. el. ne more priviščiti. To je diskriminatorno.
PomisliNaSonce
25. 03. 2022 09.29
+4
Dejansko imaš prav....ampak če bi morali plačevat omrežnino, bi imeli danes natanko 0 privijačenih na privat strehah. Kar bi bilo tudi pravilno...naj si jih nainštalira država če je tok fino....
enapi
25. 03. 2022 09.11
+4
Lahko damo sončno elektrarno na vsako streho. Zaradi tega ne bomo zaprli nobene druge elektrarne. Ko ni sonca pač rabiš druge vire energije. Čez 20 let to ne bo drugo kot ekološka katastrofa.
ivcekivcek
25. 03. 2022 09.04
+8
Ta toplotno črpalko in sončno elektrarno je treba odšteti 20 tisoč. Glede na to da imamo večina nas kredit za hišo, avto, zraven moramo živet. Plače SP pa po 1 tisoč. Kako bo vlada pomagala, Al nam bi 100 % pokrila stroške?
snupy1
25. 03. 2022 09.38
+5
Ne čakat na nobeno vlado, ker še nobena ni poskrbela za naše položnice. Izračunaj si, koliko na leto porabiš za elektriko, toplo vodo, centralno ogrevanje. Letni strošek deli z 12 in če ti znesek pokrije mesečni kredit je matematika enostavna.
Sachs
28. 06. 2022 13.42
+1
Za toplotni in sončno elektrarno kar težko za 20k, vem, ker imam oboje......
emilzapata
25. 03. 2022 09.01
+15
uh kako ste lepo zavili v celofan dejstvo, da bo potrebno po novem predpisu eventuelne viške energije preprosto šenkati, ne pa dobiti plačano kot dosedaj. petkrat sem prebral članek, da sem končno doumel vašo skrivnost.
PomisliNaSonce
25. 03. 2022 09.26
+6
Višek ti bodo plačali z znižano a zaračunano omrežnino. Poznamo da je večina računa itaq omrežnina, tako da bo to ekstra nateg
boki23
25. 03. 2022 09.32
+10
Viške oddane energije se že lep čas ne prodajaš ampak jih zastonj oddajaš v omrežje. Energijo so prodajali investitorji kateri so se 10 in več leta nazaj odločali za postavitev elektrarne. Takrat so se tudi podpisovale pogodbe o prodaji električne energije kjer so cene kilovatnih ur bile kar visoke in si jih za dobro ceno lahko prodajala. Temu že en lep čas več ni tako...
Sachs
28. 06. 2022 13.44
-1
tudi jaz najbolj ne razumem tega prispevka, važno da ostane obračun na letni ravni.........
boki23
25. 03. 2022 08.41
+17
Pri sončnih elektrarnah se poraja vse več vprašanj kot odgovorov. To, da ti proizvedeno električno energijo oddajaš v omrežje, porabljeno pa prav tako jemlješ iz omrežja. To ni samooskrba. Samooskrba bi bila, če bi bil čisto neodvisen od omrežja in bi s proizvedeno električno energijo polnil baterije iz katerih bi se napajal, ko proizvodnje ne bi bilo. Tako imajo na primer izvedene sončne elektrarne v severnih državah. Pri nas imamo zdaj letni obračun proizvedene in porabljene električne energije. Govori se, da se bo obračunsko obdobje spremenilo iz letnega na mesečno kar pomeni, da bo v zimskih mesecih, ko je poraba največja in proizvodnja najmanjša potrebno doplačati razliko porabljene energije. V poletnih mesecih bomo pa višek energije zastonj oddajali v omrežje... Po tem takem se sončne elektrarne ne bo več izplačalo imeti. Govori se tudi, da bo na soglasju za priključitev sončne elektrarne bil zahtevan pogoj, da investitor priklopi tudi hranilnik oziroma bateriji. To pa pomeni drastično podražitev investicije.... Kot kaže se ne bo več izplačalo imeti sončnih celic na strehi...
PomisliNaSonce
25. 03. 2022 09.14
+3
Ja velik problem je da sonca največ takrat ko je največ največ po dopustih in industrije ki rabi veliko te energije na zmanjšani proizvodnji. Je pa tud res, da nam sončne elektrarne lahko omogočijo da termoelekrarne takrat ko je namočnejše sonce... Ga ne bodo dodatno "kurile". Tudi izven poletja je skozi dan večja poraba ravno industrije, in so lahko sončne elektrarne za stabilnejšo frekvenco v omrežju ključne. No če se vrnem k poletju, pa se to viška energijo lahko porabi za haljenje...nenazadnje jo lahko tudi prodamo v izvoz po prenosnem omrežju recimo v Italijo kjer se morajo še bolj hladit. Problem pri sončno je samo, da se ti ta na lastni strehi preprosto ne splača, povzroča ti preveč skrbi in bodočih dodatnih stroškov zavarovanja in vzdrževanja. Drugače sistemu korosti in ni slaba zadeva....samo na naš račun pomeni to samo bit bedak
boki23
25. 03. 2022 09.43
+6
No ni ravno tako kot pišete. Sončna elektrarna ne pripomore za stabilnejšo frekvenco v omrežju. Kvečjemu stabilnost omrežja celo manjša saj dela presežke v omrežju. Podobno je s toplotnimi črpalkami katere s svojo frekvenco in zagoni delajo probleme v omrežju. Strošek zavarovanja elektrarne je precej nizek. Izvažanje energije proizvedene iz sonca pa je vprašljiv saj se v celotni EU promovira prehod na zeleno energijo kar pomeni, da lahko pričakujemo v poletnih mesecih velike presežke energije, v zimskih mesecih pa pomanjkanje katerega je potrebno nadomestiti z drugimi proizvodnimi viri. Dejstvo je, da je poraba električne energije povprečnega gospodinjstva v zimskih mesecih veliko večja kot v poletnih. Dejstvo je tudi to, da je proizvodnja električne energije sončne elektrarne v zimskih mesecih bistveno manjša kot v poletnih. Torej je proizvodnja ravno nasprotna od potrebe oziroma porabe. To pa privede do problema, ko bo, če bo obračunsko obdobje proizvedene/porabljene energije spremenjeno iz letnega na mesečni obračun.
štrekeljc
25. 03. 2022 10.37
+5
Pomisli tudi na to, kaj se je zgodilo v eni od Ameriških puščavskih držav, mislim da v Arizoni. Večino el. energije so dobivali iz termoelektrarn, potem pa so postavili velikanska polja vetrnic in sončnih panelov. Rezultat: poraba premoga se je POVEČALA! Proizvodnja energije se je v termoelektrarnah res zmanjšala, ampak ker te niso delovale v območju najboljšega izkoristka, se je poraba premoga povečala! Tako je, če se zelene energije lotevajo zelenci.
diceman
28. 06. 2022 14.35
Se bo pa splačal industriji, lokalom vsem, ki imajo konstantno porabo. Tudi kripto minerjem 😀
zaručen
25. 03. 2022 08.39
-6
Kaj ste tako nevoščljivi? Če se vam zdi SE nateg, jo pač ne postavljajte. Kaj vam gre tako v nos, če smo lastniki zadovoljni? Meni se bo investicija povrnila v 9 letih, v primeru nakupa e-vozila pa še prej.
Maxx365
25. 03. 2022 08.51
+11
Pozabil si povedati, da je električno vozilo 2x dražje od navadnega.
Žiga Habjan 1
25. 03. 2022 09.10
+4
Avto boš polnil ponoči in plačal vse trošarine (2/3 cene elektrike) kot po starem.
PomisliNaSonce
25. 03. 2022 09.32
+7
In ravno ko sonce ne sije, rabimo največ elektrike
boki23
25. 03. 2022 09.46
+7
Nihče ti ni nevoščljiv. Odločil si se za SE in to je tvoja stvar in tvoja odločitev. Če pa jaz izrazim mnenje, da se mi zdi postavitev SE nesmiselna to še ne pomeni, da sem ti nevoščljiv ali karkoli podobnega. Vsak samo izraža svoje mnenje in pomisleke glede SE.
STRELA-10
25. 03. 2022 08.38
+3
to bi morala država plačat vsem,ki bi to hoteli imeti doma in bi meli elektrike dovolj za vse,kako si naj ljudje z minimalcem to privoščijo
Mickay
25. 03. 2022 08.33
+8
Če je to samo oskrba se odklopite iz omrežja, še kuhali ne boste na svojo elektriko, tolikoo samo oskrbi..)) katero ostali drago plačujejo. dokler ste na OMREŽJU niste samo oskrbni..ampak parazit. Samo oskrbni kmetje ne kupujejo kruha v trgovini. A ne de ?
Uomo 46
25. 03. 2022 08.27
+7
Hišo ob potok, mlin na dinamo in si samoskrben vsak dan in noč ...
Smartbtm
25. 03. 2022 09.47
+0
Ti si pa res iz Lune padel, SE je simpl kot pasulj za postavitev, da boš pa lahko HE postavil je pa kar težka pot, malo se pozanimaj glede papirjev....en kup stvari, da sploj prideš do gradnje
Uomo 46
25. 03. 2022 08.18
+8
Sončnih elektrarn nebi bilo, če nekdo nad uporabnikom te energije nebi mastno služil ... Uporabnik pa vedno kratko potegne ...