zahteve po dvigu plač

Avtobusni promet: nemogoči pogoji dela voznikov in pomanjkanje kadra

M. T. V./STA
30. 10. 2022, 09.04
Posodobljeno: 30. 10. 2022, 09.08
Deli članek:

Na področju prevozov je pogosto govora o nemogočih pogojih dela voznikov, do nenavadnih dogodkov, vezanih na odmore in počitke, pa občasno prihaja tudi v avtobusnem prometu. V Arrivi in Nomagu zatrjujejo, da spoštujejo zakonodajo, dodajajo pa, da jih pesti pomanjkanje kadra. V pristojnem sindikatu so medtem prav te dni zahtevali dvig osnovnih plač.

STA
Avtobusna podjetja pesti pomanjkanje delovne sile.

Pred dnevi je na avtobusni liniji podjetja Arriva Bohinj-Ljubljana prišlo do nepredvidenega dogodka. Avtobus se je v nasprotju z voznim redom, objavljenim na spletu in na avtobusnih postajališčih, za 30 minut ustavil na avtobusnem postajališču Kranj Labore. Kot je dejal voznik, je bil v to primoran zaradi preseganja dovoljenih ur neprekinjene vožnje. V primeru, da se ne bi ustavil, bi tvegal plačilo kazni in ogrožal varnost udeležencev v cestnem prometu, je povedal.

"Ta primer ni v skladu s prakso, ki jo izvajamo v podjetju Arriva. Pri Arrivi izvajamo prevoze v skladu z registriranimi voznimi redi in veljavno zakonodajo," so na vprašanje STA, ali držijo navedbe, da morajo vozniki avtobusov preseči število dovoljenih ur neprekinjene vožnje, če želijo zagotoviti točnost voznega reda, odgovorili v skupini Arriva. "Po preverjanju tahografskega zapisa na kartici voznika smo ugotovili, da ni pravilno zapisoval delovnega časa, zaradi česar mu je tahograf javil potrebo po počitku, ko ta ni bil potreben. Voznik je zato ustavil avtobus na postajališču Kranj Labore in opravil 30-minutni postanek, čeprav po delovni nalogi počitek takrat ni predviden," so opisali dogajanje. Voznik po njihovih navedbah o odstopanju od delovne naloge ni obvestil nadrejenega. "S tem je kršil navodila in pravila delovnih obveznosti. Voznika smo že poklicali na razgovor, poslali ga bomo tudi na obnovitveni tečaj uporabe tahografa," so pojasnili.

Na vprašanje, ali so že imeli podobne primere v preteklosti, pa so odvrnili, da le zaradi zgoščenega prometa predvsem v turističnih krajih in prestolnici, zaradi cestnih del in cestnih zapor ter prometnih nezgod. "V podjetju neprestano spremljamo izvajanje avtobusnih prevozov in po potrebi prilagajamo delovne naloge," so zagotovili.

Da spoštujejo vso predpisano zakonodajo, predpise, omejitve in priporočila, so za STA zatrdili tudi v drugem velikem prevozniku v Sloveniji, družbi Nomago. Obvezne odmore in počitke njihova planska služba upošteva že pri načrtovanju linij in dnevnih delovnih nalog zaposlenih, notranja kontrola pa jih redno preverja, so dodali. Pojasnili so, da imajo s predstavniki zaposlenih konstruktiven dialog in da so letos pridobil tudi certifikat za družbeno odgovornega delodajalca. Prizadevajo si tudi za različne prilagoditve delovnega časa in pogojev dela ter ukrepe za varnost zaposlenih.

So pa opozorili, da v Sloveniji primanjkuje voznikov. V družbi so zato letos podelili dodatne kadrovske štipendije dijakom in študentom, ki se izobražujejo v področnih programih, zaposlenim nudijo financiranje vozniškega dovoljenja D in C kategorije, iščejo pa tudi možnosti zaposlovanja tujcev.

Pixabay
Vozniki avtobusov pripovedujejo o slabih pogojih dela.

Medtem v Sindikatu delavcev prometa in zvez pojasnjujejo, da je vožnja avtobusa podvržena veliko različnim dejavnikom, ki se jih včasih ne da predvideti. Delodajalce najpogosteje opozarjajo, da je treba obvezne odmore in počitke spoštovati, saj je njihov namen regeneracija voznika, ki je ključna za varnost potnikov; da je vozni red velikokrat postavljen neživljenjsko, zaradi česar ga mestoma ni mogoče izvesti, ne da bi kršil cestnoprometne predpise, ter da je voznikov premalo in so zato bodisi preveč obremenjeni, zgodilo pa se je tudi, da redna linija zaradi pomanjkanja kadra celo ni bila izvedena, je za STA naštela generalna sekretarka sindikat Saška Kiara Kumer.

V praksi večina voznikov po njenih besedah stori vse, da promet teče gladko, zaradi koristi potnikov pa včasih zanemarijo tudi prometne predpise ali odrejene počitke, "kar gotovo ni prav". "Rešitev je seveda realističen vozni red in zadostno število voznikov. Teh bo dovolj, ko bodo delovni pogoji voznikov in plačilo za delo pošteni. Naša prizadevanja za višjo plačo voznikov so tako tudi prispevek k boljšemu in varnejšemu javnemu prevozu," je prepričana.

Povedala je še, da socialni dialog z Arrivo in Nomagom poteka glede vseh področij sindikalnega delovanja. "Ravno sedaj smo pri obeh podjetjih zahtevali dvig osnovnih plač za vse zaposlene, ne zgolj za voznike, plačilo delovne in poslovne uspešnosti, uskladitev povračila stroškov malice in prevoza z najvišjim davčno oproščenim zneskom. Nekatera področja smo že uredili, drugje pa nas čaka še burna jesen," je sklenila sindikalistka.