Izbor najboljšega proizvodnega podjetja v Sloveniji, ki smo ga na Časniku Finance začeli leta 2018, smo po štirih letih dopolnili z izborom inženirsko-razvojne ekipe leta. Med podjetji, ki so sodelovala v izboru najboljših proizvodnih podjetij Tovarna leta 2021, je uredništvo Tovarne leta med finaliste za novo nagrado vključilo inženirsko-razvojne ekipe družb (po abecednem vrstnem redu) Elan, Eta Cerkno in ETI Elektroelement Izlake.
Z nagrado inženirsko-razvojna ekipa leta želimo dati priznanje ekipam inženirjev, razvojnikov in drugih profilov iz proizvodnje ter nagraditi tisto ekipo, ki v zadnjih od treh do petih letih najbolj izstopa s svojimi dosežki na različnih področjih – vse od razvojne faze do industrializacije procesov oziroma vzpostavitve proizvodnje novega ali izboljšanega izdelka, stalnih izboljšav procesov, uvajanja novih tehnologij, inovativnih projektov, sodelovanja s širšim okoljem in stalnega izobraževanja za pridobitev kompetenc za prihodnje izzive. Na kratko, nagrada je priznanje vsem sodelavcem, ki so vpeti v inženirske in razvojne projekte podjetja.
Zmagovalca izberejo predstavniki 37 podjetij
Inženirsko-razvojno ekipo leta med finalisti z glasovanjem izberejo predstavniki 37 podjetij, ki so v izborih tovarne leta sodelovala doslej. Uredništvo Tovarne leta je med finaliste za nagrado inženirsko-razvojna ekipa leta 2021 vključilo inženirsko-razvojne ekipe družb (po abecednem vrstnem redu) Elan, Eta Cerkno in ETI Elektroelement Izlake. Izbrali smo jih med podjetji, ki sodelujejo v izboru najboljših proizvodnih podjetij Tovarna leta 2021.
Na kratko o finalistih
Finalisti so izpolnili vprašalnik, na podlagi katerega smo v Časniku Finance in na portalu Tovarne leta predstavili od enega do dva njihova večja inženirsko-razvojna projekta v zadnjih od treh do petih letih, izkušnje in multidisciplinarno sestavo inženirsko-razvojne ekipe ter sodelovanje z zunanjimi partnerji in ustanovami znanja.
V nadaljevanju na kratko o večjih inženirsko-razvojnih projektih finalistov v zadnjih od treh do petih letih in glavnih izzivih ekip.
Elan
Pri Elanu so poudarili zložljivo karving smučko voyager, ki omogoča, da sicer skoraj dva metra dolgo smučko zložimo, tako da po tem ne presega enega metra, in 46 čevljev dolgo plovilo GT6 iz družine GT, ki je najprestižnejša in najkompleksnejša linija plovil, izdelanih in razvitih v Elanu.
Pri voyagerju je bil temeljni cilj doseči tako visoko togost spoja med sprednjim in zadnjim delom smučke ter premostitveno ploščo, da bi celotna konstrukcija delovala kot enovit »nosilec« z eno samo nevtralno osjo. Dela smučke so s premostitveno ploščo vertikalno povezali na več kot desetih mestih. Ker pa je to območje izjemno velikih strižnih napetosti, so spoju dodali več kot 30 strižnih reber. Pri GT6 je bil razvojni konstrukcijski izziv narediti 46 čevljev dolgo barko, ki nima nadgradnje pred jamborom, razvojni tehnološki pa, kako vse oblike, ki jih je oblikoval Studio F. A. Porsche, udejanjiti v serijski proizvodnji.
ETA Cerkno
Družba Eta Cerkno je poudarila spremembo zasnove grelne plošče na podlagi evropske direktive Eco-Design in avtomatizirane zajeme podatkov za potrebe dnevnega izvajanja SFM-sestankov (Shop Floor Management – upravljanje neposredno v proizvodnji).
Za dosego cilja – EC je manj od 195 vatnih ur na kilogram – so pristopili k temeljnemu razvoju novega ulitka in spremenili geometrijo naležne površine grelne plošče, težo ulitka, tehnologijo obdelave grelne površine, proizvodne linije in merilne metode preizkušanja grelnih plošč. Ob tem so zmanjšali uporabo surovin in energije za izdelavo ter porabo energije pri kuhanju in dvignili dobičkonosnost. Novi e-SFM, ki vsebuje dinamične in statične podatke, je zasnovan kot spletna aplikacija, do nje dostopajo z navadnim spletnim brskalnikom. Podatke za vizualizacijo pridobivajo iz baz spremljanja proizvodnje (MES), časovne administracije in lokalno razvitih aplikacij. Osveževanje podatkov se izvaja samodejno ali na zahtevo uporabnika.
ETI Elektroelement
ETI Elektroelement je poudaril talilni vložek NV MET-COM, ki je revolucionarna različica klasične nožaste varovalke, saj poleg zaščitne funkcije omogoča spremljanje podatkov toka in temperature na varovalki, iz katerih lahko nato prek oblačne storitve oziroma aplikacije spremljajo porabo in obremenjenost omrežja, ter avtomatsko proizvodno linijo zaščitnih stikal na diferenčni tok EFI.
Glavni izziv razvojnega projekta talilnega vložka je bil, kako omogočiti delovanje elektronskih komponent in komunikacije v okolju, kjer temperature dosegajo tudi do sto stopinj Celzija in več. Zahtevna je bila tudi prilagoditev talilnega vložka na manjše ohišje ob enakih tehničnih parametrih, kot jih imajo večji talilni vložki. Avtomatska proizvodna linija EFI je postavljena v skladu z načeli industrije 4.0. Operacije so avtomatizirane, vzpostavljena je redna komunikacija, ki poteka na treh ravneh (naprava–naprava, izdelek–naprava, naprava/linija–MES-sistem) ter zagotavlja popoln nadzor in koordinacijo postopkov.