Prevozi

Polnjenje električnih tovornjakov od ene do 3,75 megavatne ure

Uporaba električnih tovornjakov v daljinskem transportu je mogoča le ob zelo hitrem polnjenju, za kar so razvili nove ultra hitre polnilnice MCS (Megawatt Charging System), ki omogočajo polnilno moč do kar 3,75 megavata.

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

Avtor
24.01.2023 21:25
Čas branja: 5 min
Polnjenje električnih tovornjakov od ene do 3,75 megavatne ure
Za doseganje ustrezne polnilne moči (ali hitrosti) je potreben vsaj en megavat (tisoč kilovatov) električne moči ali več. Pri trenutnem standardu polnjenja v Evropi CCS2 je tok omejen na 500 amperov, kar ni dovolj za doseganje zahtevane polnilne moči. Foto: Megawatt Charging System

Pred kratkim končan sejem IAA Transportation v Hannovru, ki je tudi največji sejem gospodarskih vozil na svetu, je nazorno prikazal korenito preobrazbo, skozi katero gre sektor komercialnega prevoza. Govorilo se je le o elektrifikaciji z namenom zmanjševanja onesnaževanja, torej predvsem izpustov ogljikovega dioksida, ki jih povzročajo gospodarska vozila, kar pomeni približno osem odstotkov vseh izpustov ogljikovega dioksida.

Čeprav se je od šestdesetih let prejšnjega stoletja, ko so se začele prve meritve, zgodil velikanski napredek tako pri zmanjševanju onesnaževanja kot tudi pri zmanjševanju porabe goriva, torej posledično tudi izpustov ogljikovega dioksida, je nenehno povečevanje števila vozil in prevoženih kilometrov učinke tega napredka korenito zmanjšalo. Zato je pritisk po občutnem zmanjšanju izpustov ogljikovega dioksida tako rekoč čez noč izjemno velik in vemo, da bodo morali proizvajalci vozil do leta 2025 njihove izpuste zmanjšati za 15 odstotkov, do leta 2030 pa za skupno 30 odstotkov.

Trenutno sta na voljo dve možnosti, v obeh primerih gre za električni pogon, le da pri BEV (baterijska električna vozila) motor dobiva energijo iz baterije, pri FCEV (električna vozila na gorivne celice) pa električno energijo pridobivamo z reakcijo med vodikom in kisikom. Čeprav se obe metodi hitro razvijata, so tovornjaki BEV na trgu in jih večina proizvajalcev že ponuja, medtem ko bomo na vodikove tovornjake FCEV morali še malo počakati.

Polnjenje v 45 minutah

Največja težava električnih vozil je omejen energijski potencial baterije, ki lahko hrani največ za nekaj sto kilometrov energije. Vseeno so največji delež tovornjakov (približno dve tretjini) distribucijska, gradbena ali komunalna tovorna vozila, ki dnevno ne prevozijo veliko kilometrov. Njihove dnevne potrebe po energiji je mogoče pokriti s polno baterijo in polnjenjem v garaži čez noč. V tem primeru uporabljamo polnilnice z močjo od 22 do 50 kilovatov, ki so danes standardne in jih je mogoče dobiti na trgu.

V prometu na dolge proge vozi približno tretjina tovornjakov in ti v povprečju dnevno prevozijo približno 600 kilometrov, kolikor dovoljujejo predpisi o obveznih odmorih. Kot vemo, morajo vozniki v Evropi vsakih 24 ur počivati vsaj 11 ur, ta čas pa lahko izkoristijo tudi za polnjenje baterij. Glede na to, da je za ta namen na voljo razmeroma veliko časa, lahko vozila polnimo na 50- do 100-kilovatnih polnilnicah.

Prav tako morajo vozniki na vsake štiri ure in pol počivati 45-minut, ta čas pa je odločilen. Logisti poudarjajo, da bodo prehod na električna vozila sprejeli le, če se zaradi tega transportni čas ne bo podaljšal. Roki so izjemno kratki in natančno določeni, dodatna ura ali dve za polnjenje baterij pa v njihovem primeru nista sprejemljivi. Kako baterije dovolj napolniti v 45 minutah in kakšno moč potrebujemo za to?

Za doseganje ustrezne polnilne moči (ali hitrosti) je potreben vsaj en megavat (tisoč kilovatov) električne moči ali več. Pri trenutnem standardu polnjenja v Evropi CCS2 je tok omejen na 500 amperov, kar ni dovolj za doseganje zahtevane polnilne moči. Spomnimo se, moč polnjenja je jakosti toka in napetosti (P=U×I), zato lahko pri napetosti 800 V in toku 500 A dosežemo največ 400 kW moči.

Da bi povečali polnilno moč, so razvili nov standard MCS (Megawatt Charging System), pri katerem tečejo tokovi od tisoč do tri tisoč amperov pri napetosti do 1.250 voltov, kar bo zadoščalo za polnilne moči do štiri megavate. Za ponazoritev: kapaciteta baterij v Mercedes-Benz eActosu LongHaul znaša 600 kWh, kar pomeni, da bi na polnilnici moči 1 MW v 45 minutah baterije lahko skoraj popolnoma napolnili. Ocenjujemo lahko, da bi bila povprečna hitrost polnjenja v praksi okoli 600 – 700 kW, kar bi zagotovilo skoraj popolno napolnjenost, v najslabšem primeru pa več kot dovolj za naslednje 4 in pol ure.

Velike moči, velike težave

Ker gre za izjemno velik tok, mora biti presek kabla v primerjavi s CCS-polnilniki trikrat večji. Kabli morajo biti tudi izjemno dobro izolirani in hlajeni, kar precej poveča njihovo maso, oteži manipulacijo in omejuje dolžino. Prav tako polnilna moč en megavat (ali več) pomeni pomembno segrevanje vseh komponent v procesu, saj v enem polnilnem ciklu nastane več kot 50 kilovatnih ur toplote, ki jo je treba odvesti.

Koliko takšnih polnilnic potrebujemo? Ocene kažejo, da bi bilo do leta 2030 na cestah okoli 15 odstotkov električnih tovornjakov, kar bi zahtevalo približno pet tisoč priključnih točk na približno 1.500 lokacijah. Morda se zdi veliko, a vedeti moramo, da imamo danes ob evropskih avtocestah že približno 30 tisoč hitrih polnilnic (moč 50 kilovatov in več).

Ostaja vprašanje oskrbe z električno energijo, saj bi vsaka lokacija potrebovala okoli 10 megavatov, medtem ko tipične lokacije avtomobilskih polnilnic potrebujejo od dva do tri megavate. Zato intenzivno razmišljajo o postavitvi velikih baterijskih hranilnikov, ki bi se polnili v času manjših obremenitev omrežja, kar bi zmanjšalo sicer zelo visoke konične obremenitve in s tem znižalo stroške.

Posebna zgodba so konektorji, priključki, ki morajo prenesti toliko moči. Dobra novica je, da bodo trikotni konektor, ki ga proizvajalci že uporabljajo pri testiranjih, prihodnje leto sprejeli kot standard.

Polnjenje tovornjakov bo pomenilo dodaten stres za voznike, ki bodo poleg prostora za odmor po novem morali poiskati tudi prosto polnilnico in napolniti baterije, sicer ne bodo mogli nadaljevati poti. Zato bo treba razviti zelo zanesljiv sistem, ki bo omogočal rezervacijo polnilnih terminov. Težav je veliko, a jih bomo morali rešiti.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Okolje & energija
Kako Slovenci gradijo ultrahitre polnilnice
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kako Slovenci gradijo ultrahitre polnilnice 12

Še pred nekaj leti je bila 50-kilovatna polnilnica čudež, danes pa razmišljamo o desetih megavatih, smo slišali na strokovnem dogodku Financ

FINANCE
Okolje & energija
(ogledali smo si) Tako deluje vodikova polnilnica
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (ogledali smo si) Tako deluje vodikova polnilnica 3

Kako pride vodik iz posod na tovornjaku v tank avtobusa in zakaj je treba dodati hladilnik, če želimo napolniti osebni avto na vodik, smo med drugi izvedeli med ogledom vodikove polnilnice.

FINANCE
PMM
Kako je e-mobilnost slovenskega avtomobilista povezala s proizvajalci polnilnic, baterij in montažnih hiš
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostAndraž Zupančič Kako je e-mobilnost slovenskega avtomobilista povezala s proizvajalci polnilnic, baterij in montažnih hiš 5

Elektrifikacija počasi, a vztrajno vstopa v naš vsakdan. Pa ne le na cestah, tudi v domovih bodo nove rešitve prinesle marsikatero spremembo, nanje pa se mnogi pripravljajo že danes.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
Kako se bodo ZDA in Evropa otresle odvisnosti od kitajskih baterij za avtomobile
Avto
AvtoAndraž Zupančič Kako se bodo ZDA in Evropa otresle odvisnosti od kitajskih baterij za avtomobile 3

Prevlada Kitajske v industriji baterij bi se lahko končala s protekcijami v lastnih industrijah, prehodom na drugačne zasnove baterij, ki bodo zahtevale manj kritičnih surovin, in povečano reciklažo.

FINANCE
Avto
Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični
Avto
AvtoAndraž Zupančič Električni avtomobili nosijo večje breme podražitev surovin kot klasični 13

Čedalje večje razlike v proizvodnih stroških med električnimi in avtomobili z motorji z notranjim zgorevanjem dodatno upočasnjujejo prehod na elektromobilnost. Trenutno je proizvodnja električnega vozila dražja kot klasičnega.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)