Živilci

Vse krave imajo imena, mlekarna pa pridih turizma

Naj živilci: Mlekarna Planika iz Kobarida – kategorija malih in srednjih podjetij
Podporniki obveščajo
AGROBIZ
Podporniki obveščajo
Kmetje in živilci tokrat brez svoje ministrice
Agrobiznis
Podporniki obveščajoJana Petkovšek Štakul Kmetje in živilci tokrat brez svoje ministrice

Ta petek bodo o inovativnosti in trajnostni preobrazbi na konferenci razpravljali predstavniki kmetijskih in živilskih podjetij vzhodne kohezijske regije.

AGROBIZ
Podporniki obveščajo
V ponedeljek se začne kampanja vnosa zbirnih vlog za kmetijske subvencije
Agrobiznis
Podporniki obveščajoRedakcija Agrobiznisa V ponedeljek se začne kampanja vnosa zbirnih vlog za kmetijske subvencije

Nosilci kmetijskih gospodarstev morajo vloge oddati do 10. julija elektronsko, pri tem pa jim lahko pomagajo v Javni službi kmetijskega svetovanja.

AGROBIZ
Podporniki obveščajo
Jutri o trajnosti in inovacijah v agroživilskem sistemu
Agrobiznis
Podporniki obveščajoRedakcija Agrobiznisa Jutri o trajnosti in inovacijah v agroživilskem sistemu

GZS - Zbornica kmetijskih in živilskih podjetij v sodelovanju z regionalnimi gospodarskimi zbornicami pripravlja regijsko konferenco zahodne kohezijske regije

AGROBIZ
Podporniki obveščajo
Velika noč se bliža, domače dobrote vas čakajo v Mercatorju
Agrobiznis
Podporniki obveščajoPodpornik projekta Velika noč se bliža, domače dobrote vas čakajo v Mercatorju

Velike noči ni brez prazničnih dobrot – pirhov, šunke, hrena in potice

03.05.2022 00:00
Čas branja: 4 min
Vse krave imajo imena, mlekarna pa pridih turizma
Ekološko posestvo Bogata v Bovcu, kjer Mlekarna Planika redi krave molznice, je največja surovinska baza ekološkega mleka na območju Posočja. Zavezani so tudi turizmu in tako so na dvorišču mlekarne v Kobaridu postavili muzej Od planine do Planike. Foto: Arhiv Mlekarne Planika

Kobariška Mlekarna Planika je med mlekarnami četrta v Sloveniji po tržnem deležu, sicer pa zelo vpeta v širšo dolino Soče. Na dan pridela dobrih 30 tisoč litrov mleka, med njenimi najpomembnejšimi izdelki so konzumno mleko, sir Tolminc in maslo Planika. Postopno, a vztrajno naraščata tudi dodana vrednost podjetja in dodana vrednost na zaposlenega, druga je lani znašala 42.349 evrov.

Pogled nazaj

»Pred 28 leti skoraj nihče ni vedel za Mlekarno Planika. Zdaj si upam trditi, da je to prepoznavna blagovna znamka z izjemnim vplivom na okolje, v katerem posluje. Smo kar veliki zaposlovalci v dolini Soče, skrbimo pa tudi za povezanost kmetijstva in turizma. To, da je naše Posočje privlačno tudi za turiste, je širša vloga naše mlekarne,« pravi direktorica Anka Lipušček Miklavič.

K sožitju kmetijstva in turizma, kot si ga predstavljajo v mlekarni, gotovo pripomore ogledna ekološka posest Bogata. Na njej se, kot pravi Lipuščkova, številni obiskovalci lahko preizkusijo v kakšnem opravilu, kupijo dobrote v domači trgovini, si ogledajo živino na pašnikih in se prepričajo, da mleko ne zraste na trgovinski polici, saj se je treba zanj, vse od molže do končnega izdelka, zelo potruditi.

Čari majhnosti

Ob vprašanju, v čem se njihova mlekarna razlikuje od konkurence, direktorica Anka Lipušček Miklavič najprej poudari, da so vsi izdelki slovenskih mlekarn odlični. Za tem na primeru pridelave masla pojasni, da si kot manjša mlekarna drugače od večje, industrijske pridelave lahko privoščijo izdelavo po tradicionalnem postopku.

Veliko dela opravijo ročno in – kot poudari – s srcem. Sirar namreč pri tradicionalni metodi izdelave še vedno z rokami otipa sir, ali se je dovolj posušil … Na končni izdelek po njenem mnenju zelo vpliva tudi surovina, pri čemer prisega na odlično mleko, saj se njihove krave pasejo na prostem kar tri četrtine leta. Pa tudi sicer zanje lepo poskrbijo.

Z digitalnimi ovratnicami lahko spremljajo njihovo mlečnost in sledijo ciklom gonitev, kar ima gospodarski pomen, hkrati pa spremljajo počutje živine, pripravili so jim udobna ležišča v boksih in krtače za čohanje. Razlog? »Če je krava zdrava, da več mleka, in to dobrega. Sicer pa, veste, pri nas imajo že od nekdaj vse molzne krave, okoli sto jih je, ime po nas, 'dekletih' iz mlekarne. Ne vprašajte samo, katera je moja,« smehljaje doda direktorica, ki prizna, da se skorajšnje upokojitve veseli, saj jo čaka na domači kmetiji dovolj dela, tudi za vnuke bo imela več časa, pa seveda za planine in naravo.

Vsak cent šteje

Čisti poslovni prihodki Mlekarne Planike so v prvem letu epidemije tako rekoč ostali na ravni iz leta 2019, medtem ko so v drugem letu epidemije, torej leta 2021, zrasli na dobrih 11 milijonov evrov in pol. Vprašanje, katerim dejavnikom gre pripisati rast v zahtevnem koronskem obdobju, je tako logično nadaljevanje klepeta z Anko Lipušček Miklavič.

»Prilagodili smo se razmeram, videli smo, da so se nakupne navade spremenile, saj so se kupci redkeje odpravili v trgovino, takrat pa so izbirali predvsem izdelke z daljšim rokom trajanja. Takšne smo jim tudi ponudili, poleg tega smo racionalizirali proizvodnjo po sistemu 'vsak cent šteje'. Nove prihranke pričakujemo tudi po postavitvi sončne elektrarne na našem objektu. Lotili smo se še številnih drugih naložb – od sistema za predelavo odpadne sirotke do posodabljanja sirarne in predčiščenja odpadnih vod.«

Konkurenčni položaj na trgu si mlekarna ne zagotavlja le z lansko petodstotno rastjo prodaje v primerjavi z letom prej, temveč tudi z nenehnim uvajanjem funkcionalnih živil z višjo dodano vrednostjo ter z naložbami, s katerimi želi čim bolj znižati stroške poslovanja in vpliv na okolje.

K Ljubljančanom tudi na dom

Mlekarna, ki je v lasti Kmetijske zadruge Tolmin, proda veliko svojih izdelkov prek lastne trgovine ter zadrugi, prav tako pa sodeluje tudi z maloprodajnimi trgovinami vse od Nove Gorice do Bovca. Čeprav njene izdelke lahko najdemo tudi v večjih trgovskih verigah, so se ljubljanskemu trgu približali z dostavo na dom, ki jo zanje opravlja eden od dostavljavcev živil. S prvimi odzivi kupcev so zadovoljni.

Letos se nameravajo vrniti na avstrijski trg, kjer so bili pred epidemijo že navzoči s siri Planika. Potem ko so lani razvili dva nova inovativna izdelka, in sicer kefir z dodanim vitaminom D3 in jogurt z dodanim sirupom smrekovih vršičkov, tudi za letos snujejo nova funkcionalna živila, med drugim jogurt z dodatkom sirupa iz šipka s slovenskih planin.

Slovenija kot majhna vas

Eno izmed osrednjih poslanstev, ki so si jih v Mlekarni Planika zadali skupaj z zaposlenimi, je, da bi čim bolj ozavestili slovenskega kupca, kako pomembno je uživanje lokalne, doma pridelane hrane. Tudi zato se sami opirajo na dobavitelje na celotnem območju doline Soče in Cerkljanskega. Pri snovanju novih izdelkov imajo v mislih tudi druge produkte Posočja, za letos tako snujejo razvoj novega ribjega namaza.

Direktorici se lokalno pridelana hrana ne zdi le prazna fraza. »Veste, Slovenija je kot majhna vas. Če nekdo skuha dobro domačo marmelado in ima vse potrebne dokumente, ne vidim razloga, da tega izdelka ne bi prodajali povsod. V dolini nas čaka še kar nekaj izzivov, da bi lahko v vseh gostilnah in restavracijah ponudili kaj domačega iz Posočja. Lokalno pridelana hrana se mi ne zdi le fraza, je najboljša tudi za to, ker ne prepotuje veliko kilometrov in zagotavlja delovna mesta.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Nasveti o financiranju razvoja kmetije in refinanciranju posojil

Tudi o tem bomo v petek, 12. aprila, govorili na Svetovalnici za kmete in vas vabimo na ta posvet.

partner projekta
AGROBIZ
Novice
Nemčija: 250 tisoč evrov za hektar njive
Agrobiznis
NovicePetra Šubic Nemčija: 250 tisoč evrov za hektar njive 5

Toliko bi plačal Intel, ki bo zgradil tovarni računalniških čipov in procesorjev

AGROBIZ
Novice
Nove farme piščancev na Hrvaškem z ukrajinskim denarjem
Agrobiznis
NovicePetra Šubic Nove farme piščancev na Hrvaškem z ukrajinskim denarjem

Tri piščančje farme napoveduje Jurij Kosiuk, lastnik Perutnine Ptuj, 700-milijonski projekt pa napoveduje Andrej Matiukha, ki ima na Hrvaškem športne stavnice FavBet in igralnice

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Tako Gruntek raste z dostavo zelenjave od njive do mize
Agrobiznis
Agro PodjetnikPetra Šubic Tako Gruntek raste z dostavo zelenjave od njive do mize

Hrvaški startup že oskrbuje dva tisoč družin z zelenjavo v hrvaških mestih, prihodnje leto pa napovedujejo širitev na Dunaj in morda k nam.

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Inovativni kmetje so zbežali od doma!
Agrobiznis
Z 11. AGROBIZNIS KONFERENCE
Agro PodjetnikJana Petkovšek Štakul Inovativni kmetje so zbežali od doma! 2

O inovativnih praksah in priložnostih slovenskega kmetijstva smo govorili na 11. Agrobiznis konferenci.

AGROBIZ
Agro Podjetnik
Zakaj se splača pridelovati gensko nespremenjeno sojo
Agrobiznis
Agrobiznis
Agro PodjetnikPetra Šubic Zakaj se splača pridelovati gensko nespremenjeno sojo

Letos jo bodo člani zadruge Kooperativa Kristal zasejali na dobrih 300 hektarjih; pozneje bi radi postavili svoj silos in celo pražarno soje.

AGROBIZ
Novice
Kmetje z napovedanimi razbremenitvami niso zadovoljni
Agrobiznis
NoviceRedakcija Agrobiznisa Kmetje z napovedanimi razbremenitvami niso zadovoljni

Na zasedanju kmetijskih ministrov podprli spremembe, ki kmetom omogočajo večjo prožnost pri izpolnjevanju okoljskih pogojev, a kmetje niso zadovoljni.

AGROBIZ
Agro HI-tech
Z akvaponiko pridelamo desetkrat več zelenjave kot v zemlji
Agrobiznis
Agro HI-techPetra Šubic Z akvaponiko pridelamo desetkrat več zelenjave kot v zemlji 1

Ta tehnologija, s katero hkrati gojimo ribe in zelenjavo, je primerna za urbana območja, ob ribogojnicah in kot zanimivost na turističnih kmetijah.

AGROBIZ
Nasveti
Kaj bančnica svetuje kmetom, ki so pred večjo naložbo
Agrobiznis
NasvetiUredništvo Agrobiznisa Kaj bančnica svetuje kmetom, ki so pred večjo naložbo

Nataša Zemljič Pangerc, NLB: »Pogoje in stroške posojila preverite v več bankah in hkrati poglejte, kako vas lahko banka podpre, če bi med vračanjem posojila zašli v težave.«