Znanost in tehnologija

Sintetično mleko: 700.000 delovnih mest in genski inženiring

Sydney, 05. 09. 2022 10.11 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Ljudje že tisočletja pijemo mleko in uživamo mlečne izdelke, ki predstavljajo pomemben delež kaloričnega in hranilnega vnosa. Na policah trgovin pa bodo v prihodnje tudi tetrapaki in steklenice sintetičnega mleka, napovedujejo raziskovalci. S pomočjo nove tehnologije namreč razvijajo sintetično mleko, ki je po okusu, barvi in strukturi enako mleku živalskega izvora.

Mleko v trgovini
Mleko v trgovini FOTO: AP

Več kot 80 odstotkov svetovnega prebivalstva mlečne izdelke uživa redno. Zagovorniki sintetičnega mleka pa trdijo, da z novo proizvodnjo mleka zmanjšujejo emisije metana in skrbijo za dobro počutje živali. Vendar pa bodo morali premagati tudi številne druge izzive in pasti, da bo proizvodnja res bolj trajnostna, poštena in uspešna alternativa mleku živalskega izvora. 

Za proizvodnjo sintetičnega mleka se ne potrebuje krav. Z novo biotehnologijo že lahko pripravijo sintetično mleko, ki ima enako sestavo kot mleko živali. Gre za novo tehniko, znano kot "natančna fermentacija", ki proizvaja biomaso, gojeno iz celic s pomočjo genskega inženiringa. 

V raziskavi, objavljeni v The Conversation, raziskovalka Milena Bojovic navaja, da se v primerjavi s sintetičnim mesom, ki se po okusu in teksturi težko kosa s pravim mesom, pri sintetičnem mleku veliko lažje približajo mleku živalskega izvora. 

Sintetično mleko sicer že obstaja. V ZDA eno izmed podjetij beljakovine neživalskega izvora že uporablja za proizvodnjo sladoleda, beljakovin v prahu in mleka. 

Mlečna industrija se hitro razvija predvsem v Aziji.
Mlečna industrija se hitro razvija predvsem v Aziji. FOTO: AP

Sintetično mleko sedaj, vsaj na papirju, obljublja, da bo trajnostna alternativa za boljšo prihodnost. Razvili naj bi tehnologijo, pri kateri z "natančno fermentacijo" kvasovk nastanejo enake beljakovine, kot jih najdemo v kravjem mleku. 

Te beljakovine bi nato sintetičnemu mleku dodale ključne lastnosti, ki prispevajo h kremasti strukturi in možnosti, da se mleko speni. Končni izdelek pa bi nastal šele, ko bi beljakovinski osnovi dodali še minerale, sladkorje, maščobe in arome. 

Hitro rastoča mlečna industrija v Aziji

Najbolj optimistični napovedujejo, da bi lahko bila že v sedmih letih proizvodnja sintetičnega mleka cenejša od tradicionalne živinoreje. Novo proizvodno kolesje pa naj bi v ZDA ustvarilo vsaj 700 tisoč delovnih mest.  

Z omenjeno tehnologijo bi si v prihodnje lahko pomagala tudi tradicionalna mlekarska podjetja. Ena od avstralskih mlekarskih zadrug je napovedala, da bodo ustanovili novo podjetje za razvoj in trženje "beljakovin, pridobljenih iz fermentacije, ki imajo podobne lastnosti kot navadno mleko."

Mleka, kot ga poznamo sedaj, proizvedejo več na južni polobli kot na severni. Predvsem na račun hitro rastoče mlečne industrije v Aziji, zato tradicionalna proizvodnja mleka zagotovo še kmalu ne bo izginila. Raziskovalci opozarjajo, da čeprav ima tehnologija potencial za izboljšanje stanja na področju okolja in počutja živali, prinaša tudi mnoge izzive in morebitne slabosti. Tradicionalna pridelava mleka namreč zaposluje veliko ljudi, v novo tehnologijo pa bo potrebno vložiti tudi veliko denarja, raziskav in časa. 

  • 9
  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (190)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ipissimus
05. 09. 2022 19.02
+3
Zanimivo in hkrati niti ne tako presenetljivo.Kaj mislite kdo se strinja z umetno gso hrano in ne naravno- ponovno cepljeni samo.Sedaj me pa že resno skrbi kaj zaboga so vam to vbrizgali da vam je spremenilo življenske navade in razmišljanje kar na enkrat.
ipissimus
05. 09. 2022 19.04
+2
Pravijo sintetična hrana je boljša od naravne in manj onesnažuje.Me prav zanima kaj vse ste jedli še predno ste se prvič cepili.
Tone 12345
05. 09. 2022 18.57
+3
JEB. MOD.
05. 09. 2022 17.11
+9
se pravi da nismo več daleč od ; "belo tabletko namesto zajtrka,rdečo namesto kosila,plavo namesto večerje in zeleno namesto malice" !!
JohannDoe
05. 09. 2022 16.25
-3
Na koncu bomo vsi oziroma velika večina goltali tisto, kar bo cenejše in pri roki, neglede na to, kaj je noter in kako nastane. Tako kot danes.
JohannDoe
05. 09. 2022 16.52
-2
Kdor se spomni kak okus je imelo meso in hrana v trgovinah včasih (recimo pred 30 leti) in kak ima danes, bo vedel o čem govorim. Hrana ima ponekod še vedno enak okus, ampak večina je namesto te raje ono zavito v celofan in kupljeno v akciji. Pa naj kdo reče, da je kako drugače. Večini se na koncu povsem fučka kaj je noter.
JohannDoe
05. 09. 2022 16.18
-1
Kaj pritiskate minus brezveze spodaj, nadebudni Ajnštajni. Sprehodite se do kake prašičje farme, kot sem napisal, pa na lastne čute ocenjujte vplive komercialne reje živali na okolje. Dnevi, ko je vsaka druga hiša na vasi imela doma eno kravo zase za mleko, meso pa so jedli enkrat na teden, so mimo. Danes je povsem drug svet, precej daleč on tega idealnega, o katerem vsi nekaj sanjamo s priprtimi očmi.
ap100
05. 09. 2022 16.14
-1
jahandoe biomasa živali predstavlja tzudi žuželki - v morju biomasa živali predstavlja 80 % celotne biomase morja torej le 20 % je rastlinske -- na kopnem je obratno - vendar če se ne bo prehranilo govedo se bo npr prehranila žuželka če žuželka ne bo pojedena bo pojedla vso rastlinstvo in miljonske čredo niso bile fikcija - izobražuj se
JohannDoe
05. 09. 2022 16.35
-4
Tudi dinozavri niso fikcija, pa kaj ima to veze. Govoriš o naravi v stilu starih dokumentarcev, ne dotakneš se pa niti enkrat tega, da živalske farme prav v ničemer ne sledijo principom, za katere si slišal iz teh dokumentarcev. Ko je živali v nekem prostoru preveč, običajno zmanjka hrane, pridejo bolezni ipd. in jih je spet toliko kot jih prostor prenese. Živali na neki komercialni farmi so pa omejene samo s tem, koliko denarja ima lastnik za investicijo in tekoče stroške. Popolnoma mimo tega koliko jih izbran prostor prenese. Si zamudil kako epizodo?
JohannDoe
05. 09. 2022 16.40
-3
In ne samo reja živali. Vsako intenzivno kmetijstvo. To je svet, ki ga spreminja, kroji in devastira človek po svojem finančnem interesu. Ne pa naravne okoliščine in ekosistem kot bizone po nekih prerijah.
JohannDoe
05. 09. 2022 16.11
-3
@stolček No pa poglej kaj so pa prebivalci Slovenije danes? Vitki in zdravi? Ljudje so zaradi svoje lenobe v primežu agresivne prehranske industrije in te iste lenobe, pa če obrneš tako ali drugače. Kaj pa je to "naravno meso" in "mleko", ki ju goltate skoraj vsi po vrsti? Naravno kot pred 200 leti in zdravo? Malo morgen. Hormoni, kemija, konzervirano in reciklirano, da si niti misliti ne morete. Umetno mleko in meso iz laboratorija in umetno iz štale... očitno je večini bolj ali manj vseeno kaj je noter, če ne veste in se vam ni treba s tem ukvarjat.
Stolček
05. 09. 2022 21.50
+1
Johann,ne vem kaj ti ješ, na podeželju še vedno jemo in redimo po starih metodah, brez škropiv, umetnih gnojil, krmil... Ti pa le dober tek, kar koli že ješ iz plastike.
User1538643
05. 09. 2022 16.03
+2
ONI vedo, da ne bo dovolj elektrike na voljo za elektromobile in vse drugo in so to vedeli tudi prej, ko so alternativo izbrali. Vedeli in vemo to tudi mi, ker je jasno na prvi pogled, vendar smo jim verjeli, da imajo rešitev, ki je ni. O njej niso niti razmišljali. Njihovo početje je namerno uničevanje.
User1538643
05. 09. 2022 16.00
+2
ONI vedo, da ne bo dovolj elektrike na voljo za elektromobile in vse drugo in so to vedeli tudi prej, ki so akternativo izbrali. Vedeli in vemo to tudi mi, ker je jasno na prvi pogled, vendar smo jim verjeli, da imajo rešitev, ki je ni. O njej niso niti razmišljali. Njihovo početje je namerno uničevanje.
Ramzess
05. 09. 2022 15.50
-4
Že obstoječe mleko je parkrat obdelano in podaljšana uporaba, kolikokrat piše na dbu tetrapaka. Če smo že pri umetnem mleku, sem enkrat gledal nek posnetek, ko je tip mešal neko strojno olje in neko snov in malo premešal in dobil ... umetno mleko, skratka strup, ki ga menda pijejo celo otroci.
JohannDoe
05. 09. 2022 16.45
-1
Jaz sem gledal posnetek kako je nekdo navil dve žički okoli kosa lesa, priklopil žarnico in je ta menda zasvetila na kozmično energijo. Je pisalo, da vse vlade to skrivajo, ker sveti zastonj. Zdaj pa se zamisli.
relos
05. 09. 2022 15.28
-9
saj to je že...rabmo tud sintetično meso...industrijska živinoraja preveč zastruplja okolje, naravno meso je največji onesneževalec in tega se sploh ne zavedamo in mislimo, da je problem mesa (le) v etiki in zdravstvo, zamolčano pa je, da je glavni problem vpliv na okolje
Sadjevec
05. 09. 2022 15.39
+2
Študije, ki bi to dokazale vpliv živinoreje na okolje ne obstajajo. Predvsem pa bi bila edino študija, ki bi primerjala okoljski vpliv hranilne vrednosti mesa napram sintetičnega mesa ob upoštevanju škodljivosti sestavin sintetičnega mesa.
ap100
05. 09. 2022 15.43
+3
reios a si že slišal za miljonske črede bizonov, pa v afriki gnujev, ipd ki jih danes ni več živali je vedno toliko kot se jih lahko prehrani - a žužki ne spuščajo metana, drugje je problem
slo_veter
05. 09. 2022 15.46
+4
se strinjam, ko se pečenka peče v roru 2.5 h s svojim vonjem zastruplja celotno bajto .. in na koncu mi ni za nič drugega kot, da ugriznem v zrezek, košček polbelega kruha .. požirk rdečega vina . Res, strup, vam rečem.
JohannDoe
05. 09. 2022 15.47
-3
@sadje Študijo imaš lahko vedno osebno, če se sprehodiš malo do ihanske farme.
JohannDoe
05. 09. 2022 15.55
+1
@ap Miljonske črede bizonov so vic. Živali je vedno toliko kot se jih lahko prehrani. Je pa številka "koliko se jih lahko prehrani samih", vedno bistveno drugačna od tega, "koliko jih človek lahko prehrani". Eno in drugo nima med seboj nobene veze, razen tega, da se nekaj prehranjuje.
gr rg
05. 09. 2022 15.08
+5
V Ameriki je dovoljena vsebnost človeškega mesa v prehrani, po njihovih zakonih, tako da na tem svetu je vse adijo.
Stolček
05. 09. 2022 15.03
+11
Vegani, me zanima, če veste, da ko enkrat ne bo več krav in drugih rejnih živali, da ne bo ne gnoja in ne umetnih gnojil z zelenjavo . Škropiva so že prepovedali v Nemčiji in Nizozemskem, domača semena hočejo umaknit iz trgovskih polic. Hočejo imeti nadzor nad hrano. Zakaj registracije perutnine, pod izgovorom za izbruh bolezni? Zakaj je Ex Monsanto kupil ogromna zemljišča v Ukrajini? Zakaj je Putin prepovedal uvoz in pridelavo vse v zvezi z GSO? Ko imaš 1x seme od ex monsanto, boš moral kupovati njihova škropiva in gnojila, če boš hotel imeti doma svojo zelenjavo...Začnite raziskovat, povezovat in prišli boste do zaključka kaj hočejo od nas ti pokvarjeni globalisti.
JohannDoe
05. 09. 2022 16.01
-4
Koga nagovarjaš ti, vegane ali običajne? Ne eni ne drugi nimajo kaj dosti z globalizmom ali neglobalizmom in odnosom do GMO. Razlika med njimi je samo ta, da eni ne dajo iz nekega razloga v usta ničesar živalskega (in verjetno tudi tega umetnega živalskega ne), drugi pa brez kakega posebnega razloga dajo v usta vsako smet, ki jim jo zaviješ.
Stolček
05. 09. 2022 21.54
+1
Johann, pa še kako ima veze z globalizmom,malo poglej kdo je Ex Monsanto itd...Mišljeno je bilo za vse. Ene in druge.
First Last
05. 09. 2022 15.03
-8
Poglejte trme, v hrani iz izkoriščanja živali ni prihodnosti tu debate sploh ni, zaradi oh in sploh razlogov. Nekateri še vrjetno mislite da bodo ba marsu in medzveznih ladjah imeli krave hahah. Sintetično je lahko zdravo in boljše tudi v tem sploh ni debate, mislite da narava ustvari z čudežem oziroma da bog da anede kar naredi človek je pa čisto nekaj drugega hahah.
Stolček
05. 09. 2022 15.36
+6
First Last, ja GSO je zdravo, sintetično je bolj zdravo od naravnega?! Če bi si pogledal, kaj je negativno pri teh zadevah bi te minilo. Jap in malo poglej prebivalce ZDA, ne samo, da so pretežki....
Skadi
05. 09. 2022 14.22
-3
Sintetično je še bolj belo, še bolj zdravo, pa še bolj na poskok.
Sventevith
05. 09. 2022 14.18
-1
Mogoče bo to sintetičnih mleko celo bolj zdravo, ali pa vsaj ne strupeno, tako kot recimo alpsko. Sicer dvomim, saj je agenda počasnega zastrupljanja že povsem vpeljana v naš vsakdanjik.
S K E L E T O R
05. 09. 2022 14.02
+4
Še mal pa nam bojo drek prodajal. Glede na to, da ga vodilni že dolgo časa jejo je verjetno zdrav. 💩💩💩
bu?e24 1
05. 09. 2022 18.38
+1
Haha ne boš verjeu bili ma stroj ki iz dreka zrezek naredi
Banion
05. 09. 2022 13.52
+1
vse4 sintetično, čujte zanstveniki so običajno starejši, da si ne bi zmislili še kak sintetilni seks
ap100
05. 09. 2022 14.03
+2
govorjenje o seksu kot odgovor tam kjer nekdo poskuša resno komentirati je eden od znakov demence - poznam kar nekaj primerov
ćurkl
05. 09. 2022 13.48
+4
Revež ne more biti zbirčnež, kajne?
ćurkl
05. 09. 2022 13.50
+4
Še malo, pa bo direktiva, da sta trava in lubje zdrava za prebavo ...
ap100
05. 09. 2022 13.55
+5
to bi lahko pomenilo uničevanje naravnega okolja se bojim da nas bodo prisilili jesti kaj drugega
ćurkl
05. 09. 2022 19.38
Ja, gotovo bi se našla kakšna "zelena inicijativa" ... nimaš kaj, revež ima zmerom rit nazaj!
kalinka
05. 09. 2022 13.37
+10
gremo Šeka ,pridno se pasi ,pa bo mleka
ap100
05. 09. 2022 13.40
-6
kalinka mal si obremenjen, glede naravne pridelave sem na tvoji strani a prihodnost ni tako enostavna in ni mi všeč - malo manj striženja in več razumevanja prebranega
kalinka
05. 09. 2022 13.46
+9
ap100. nič preobremenjen ,mleko bo ,samo ne sintetično ,vsaj za mene
ap100
05. 09. 2022 13.51
+4
Banion
05. 09. 2022 13.59
+0
ap 100, bi imel sintetično žensko, sam prašam
bu?e24 1
05. 09. 2022 18.40
Kaj pa od ščurkov mleko hmmmm . Ko vidite na bonbonih naravna barvila to so lahko zmečkani žužki hmmmmm