Po podatkih evropske komisije je več kot 30 milijonov služb znotraj Evropske unije odvisnih od izvoza, vsaka dodatna izvozna milijarda evrov pa ustvari kar 15 tisoč dodatnih delovnih mest v državah EU. Izvoz sta še okrepili pandemija in selitev nakupovalcev na splet.
Število spletnih nakupovalcev po vsem svetu se je med pandemijo povečalo, ovire za širjenje na tuje trge pa so zaradi interneta in digitalizacije manjše kot kdajkoli prej. Izvoz je gonilo slovenskega gospodarstva in tako glavnega pomena za oživitev gospodarstva po pandemiji. Google je zato v sklopu pobude Grow Slovenia with Google, v kateri sodeluje z ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo ter javno agencijo SPIRIT Slovenija, premierno predstavil na trgu brezplačno orodje Market Finder, podprto s tehnologijo umetne inteligence za mala in srednja podjetja, ki bodo tako lahko svoj posel lažje ponesla na globalno raven.
Slovenija prva, sledile bodo še druge lokalizacije
Zanimalo nas je, ali gre zgolj za pilotni projekt. »Nikakor,« nam je zatrdila Metka Svetlin, vodja marketinga v družbi Google, in dodala: »Google je poiskal države, ki jim izvoz največ pomeni. Slovenija ima izreden izvozni potencial, zato je prva dobila lokalizirano različico orodja Market Finder, ki je sicer podjetjem že od leta 2017 na voljo v angleški jezikovni različici. Sledile bodo lokalizacije tudi za druge trge.«
Med slovenskimi malimi podjetji, ki zaposlujejo 72 odstotkov vse delovne sile v državi, jih namreč svoje izdelke in storitve izvaža kar 85 odstotkov. »Za slovenska podjetja, ki začno izvažati, izvoz zelo hitro postane pomemben del prihodkov. 'Začetniki' lahko računajo na od 20- do 30-odstotni delež izvoza, ki nato stalno narašča. Imamo tudi slovenska podjetja, ki doma prodajo le še odstotek svojih izdelkov.«
Premagati moramo miselnost majhnosti
Sogovornica nam je pojasnila, da je najbrž največji izziv slovenskih podjetij premagati miselnost majhnosti. Poslovanje je danes globalno, trg je ves svet. »Pandemija je spremenila delovanje podjetij. Z vidika digitalizacije smo v letu dni naredili preskok, vreden desetletja. Podjetja so spoznala, da je spletna prodaja njihova priložnost. Še pred 30 leti je izvoz temeljil na mednarodnih telefonskih klicih in faksirnih sporočilih, sejemskih predstavitvah, potovanjih v tujino in odpiranju poslovalnic v tujih državah. To so si lahko privoščila samo velika podjetja z ustreznimi sredstvi. S spletom je ta ovira odstranjena, postaviti je treba le privlačno spletno stran, kar je priložnost tudi za mala podjetja z inovativnimi izdelki in ponudbami,« je pojasnila Svetlinova.
Brezplačna platforma, ki podjetja vodi korak za korakom
A podjetja, ki se namenijo prodajati v tujino, pogosto naletijo na dve oviri. Ne vedo točno, kateri trgi bi bili najprimernejši zanje in kako jih nagovoriti oziroma kje pridobiti znanja in partnerje za nastop na tujih trgih. Orodje Google Market Finder lahko ponudi prave odgovore ter podjetjem pomaga odpirati izvozne poti in trge. Gre za brezplačno platformo, ki podjetja vodi na vsakem koraku njihove izvozne poti, pri čemer uporablja podatke in strokovno znanje partnerjev družbe Google.
»S pravimi orodji in podporo, ki jo ponuja Market Finder, ovire za mednarodno širitev še nikoli niso bile lažje premostljive. To je sporočilo družbe Google malim in srednjim podjetjem: ne glede na to, kaj prodajate, kako veliki ste ali kje imate sedež, vedno lahko uporabite naše brezplačno orodje Market Finder za rast svojega podjetja in pridobivanje novih strank po vsem svetu,« je dejal Joško Mrndže, direktor družbe Google Adriatics.
Dve poti do informacij
Orodje Market Finder vključuje dve obliki vključevanja uporabnikov oziroma dve poti do informacij. Prva pot je namenjena pridobivanju ocene pripravljenosti podjetja za izvoz, kjer podjetje prejme samodejno personalizirano poročilo s prilagojenimi priporočili. Postopek je poenostavljen do obisti – podjetje le odgovori na šest vprašanj in vnese naslov svoje spletne strani, nato pa algoritmi, ki jih poganja umetna inteligenca, pripravijo oceno njegove pripravljenosti za izvoz in prilagojena priporočila o najboljših naslednjih korakih za uspešno mednarodno širitev.
Druga pot pa podjetju omogoča, da se bolj poglobi v nove tržne vidike ter operativne in trženjske vsebine, prilagojene njegovim izvoznim potrebam; od iskanja najboljših trgov za izvoz do iskanja ustreznega plačilnega partnerja. Umetna inteligenca v tem primeru prepozna glavne značilnosti na spletnem mestu podjetja, pomembne za izvoz, kot so strani s pogosto postavljenimi vprašanji, možnosti dostave, podprti tuji jeziki in tako dalje.
Kje in kako potemtakem služi Google, če je orodje brezplačno? Orodje je del širšega programa Grow with Google, ki vsebuje tudi širši priporočilni ekosistem partnerjev – za vsak korak nastopa na tujih trgih, spletni velikan pa računa predvsem na prihodke od spletnega oglaševanja prek svoje oglaševalske platforme.