Gospodarstvo

'Skok cen goriva je presenečenje, a ne gre nujno za kartelno dogovarjanje'

Ljubljana, 04. 05. 2022 15.35 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Mirko Vorkapić, STA
Komentarji
147

Višje cene goriva po vladni deregulaciji občutijo tako potrošniki kot gospodarstvo in politika. Izjava zmagovalca volitev in verjetnega bodočega mandatarja Roberta Goloba, da ob zadnjih podražitvah goriva obstaja sum kartelnega dogovarjanja med trgovci, je sprožila burne odzive. Petrol očitke ostro zavrača, odhajajoči gospodarski minister obljublja, da bo vlada po potrebi ukrepala. Iz Agencije za varstvo konkurence (AVK) pa sporočajo, da ugotavljajo dejstva in okoliščine, na podlagi katerih bi skladno z zakonskimi pristojnostmi morali ukrepati.

Predsednik Gibanja Svoboda Robert Golob je rast cen goriva povezal z "nagajanjem" odhajajoče vlade, ki da se maščuje ljudem, ker je niso izvolili. Povedal je, da v Sloveniji trg naftnih derivatov ne deluje in da je čas za pametno regulacijo. "Sam pa lahko opazim eno stvar in to so tudi naši pravniki pogledali da lahko v zadnjih podražitvah opazimo sume kartelnega dogovarjanja," je dejal v torek.

Kot so navedli v AVK, že dlje časa spremljajo razmere na trgu pogonskih goriv. Spomnili so, da so konec lanskega leta pripravili novo sektorsko raziskavo trga pogonskih goriv, v kateri so predstavili ugotovitve o razmerah na maloprodajnem trgu pogonskih goriv v Sloveniji. Z raziskavo so ugotovili, da cene ponudnikov po deregulaciji niso bile vedno enake, so pa bili pogosto zaznani enaki datumi sprememb maloprodajnih cen pri različnih ponudnikih.

Iz podatkov, ki jih je pridobila agencija, izhaja, da manjši ponudniki hitro sledijo spremembam maloprodajnih cen večjih ponudnikov. "Spremljanje cen konkurentov in prilagajanje nanje pa sama po sebi nista konkurenčnopravno sporna, če nista posledica prepovedanega omejevalnega ravnanja podjetij (omejevalnega sporazuma ali zlorabe prevladujočega položaja)," izpostavljajo v AVK.

Izpostavljajo še, da sistem napovedovanja in spreminjanja cen, ki je uveljavljen v Sloveniji ter se odraža v napovedovanju in vnosu cen v aplikacijo Goriva.si, omogoča hitro prilagajanje cen cenam drugih ponudnikov. "Ureditev tega področja pa je v pristojnosti ministrstva za gospodarstvo, razvoj in tehnologijo," so še navedli v AVK, kjer morebitnih postopkov oz. konkretnih aktivnosti v zvezi s trenutnim dogajanjem na trgu zaradi interesa postopka ne morejo podrobneje komentirati.

Profesor z ljubljanske ekonomske fakultete dr. Sašo Polanec meni, da je pretežni del cene goriv odvisen od skupnih dejavnikov in da glede na to ni nujno, da gre za kartelno dogovarjanje.  "Vsi kupujejo na svetovnih trgih, vsi plačujejo trošarine, v Sloveniji plačujejo enake dajatve in DDV. Marže predstavljajo relativno majhen delež celotne cene, recimo 12 ali 13 centov v maloprodajni ceni, ki je 1,8 evra. To ne pomeni nujno kartelnega dogovarjanja. Kot vidimo po cenah, se razlikujejo za nekaj centov, kar je že kar veliko. Pri naftnih derivatih so trije centi velika razlika," pojasnjuje strokovnjak. 

Polanec sicer meni, da je bila deregulacija nujno potrebna, saj je Slovenija marže vzdrževala na nizki ravni. "Slovenija je s svojo regulacijo sama povzročila izstop številnih podjetij in je konkurenco sama zatrla. Če so marže regulirano nizke, potem ni motivacije za trgovce. Drugi razlog, ki je prav tako povezan z državo, pa je ta, da ni mogoče dobiti lokacije za trgovino z naftinimi derivati. Na ta način se struktura tržnih deležev tudi težje premika."  

Na bencinskih servisih Petrola zunaj avtocest je treba za liter 95-oktanskega bencina odšteti 1,617 evra, za liter dizla pa 1,817 evra.
Na bencinskih servisih Petrola zunaj avtocest je treba za liter 95-oktanskega bencina odšteti 1,617 evra, za liter dizla pa 1,817 evra. FOTO: Adobe Stock

Zaskrbljeni so tudi v Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS). Ocenjujejo, da trg pogonskih goriv ne deluje na način, ki bi potrošnikom zagotavljal vsaj minimalno možnost izbire. Od države pričakujejo, da bo pripravila model določanja cen pogonskih goriv, ki trgovcem ne bo dopuščal izkoriščanja specifične tržne situacije, od trgovcev pa boljše obveščanje potrošnikov o cenah goriv na posameznem bencinskem servisu.

"Nedavne podražitve, potem ko je vlada zaradi geopolitične situacije in dogajanja na mednarodnem in domačem trgu z naftnimi derivati ter velikih nihanj cen začasno regulirala cene, kažejo, da potrošniki skorajda nimajo izbire oziroma se, četudi se je pojavilo nekaj diskontnih ponudnikov, konkurenca kvečjemu zmanjšuje. O tem na eni strani priča prodaja OMV-jevih servisov MOL-u, na drugi strani pa doslej (še) ni ob deregulaciji napovedanega vstopa novih večjih trgovcev z gorivom. Na ne- ali pa vsaj premajhno konkurenčnost kaže tudi primerjava cen – med obstoječimi ponudniki in tudi na bencinskih servisih istega ponudnika (izjema so servisi ob avtocestah in hitrih cestah) se cene zgolj minimalno razlikujejo."

Počivalšek o podražitvi pogonskih goriv: Po potrebi bomo ukrepali

 Vlada bo po napovedih ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravka Počivalška preverila zadnje dogajanje na trgu pogonskih goriv in po potrebi ukrepala. Ob tem je odločitev vlade, da ne regulira več cen pogonskega goriva, utemeljil s stabilizacijo trga z vidika količin in cen.

"Cene goriv smo omejili zaradi nestabilnosti na trgu," je ob robu podpisa pisma glede namere o vzpostavitvi gospodarsko-logističnega središča Feniks v Posavju povedal Počivalšek. Razmere so se od tedaj stabilizirale. "Bomo pa preverili vse, kar se dogaja na trgu, in po potrebi ukrepali," je zagotovil.

Komentiral je tudi izjavo Roberta Goloba, da trg v Sloveniji ne deluje in da je čas za pametno regulacijo. Kot je izpostavil, imamo v Sloveniji tri ponudnike, nimamo duopolnega sistema, predvsem pa je po njegovih besedah treba pogledati analizo prodaje posameznih goriv, ne samo števila trgovcev. Spomnimo, madžarski MOL je v fazi prevzema OMV.

Gospodarski minister je dodal, da je bila Slovenija edina država v Evropi, ki je imela regulirane cene. "V preteklem obdobju smo sprostili marže, to, kar se dogaja sedaj na cenovnem področju, pa se dogaja zaradi rasti cene osnovne surovine, ki predstavlja med 40 in 50 odstotkov cene goriva," je pojasnil.

Če trg ne deluje, imamo po ministrovih besedah agencijo za varstvo konkurence, ki ima dolžnost, da zadeve nadzira in ukrepa.

Napovedi avtoprevoznikov, da bodo v luči rekordnih cen goriva podražili storitve, Počivalšek ni želel komentirati. "Dejstvo pa je, da avtoprevozniki nimajo teh cen, ampak imajo posebne pogodbe s trgovci, pri katerih se oskrbujejo. Vsak mora nositi odgovornost za to, kar ima," je sklenil.

Kako smo prišli do trenutnih cen?

Polanec pravi, da je skok cen sicer presenečenje, glede na to, da je vlada reagirala že relativno zgodaj, po začetnih dvigih cen naftnih derivatov na svetovnih trgih. "Mnoge države tega šoka niso absorbirale na ta način. Na neki način pa je bila sprememba neobhodna in smo morali prilagoditi cene." Kot pravi strokovnjak s katedre za ekonomijo, je ključni razlog to, da bo morala država naftnim distributerjem povrniti škodo. "Prišlo je do strukturnih premikov in cene bodo na daljši rok višje."

Vlada se je za začasno regulacijo maloprodajnih cen določenih naftnih derivatov odločila 14. marca zaradi hudih motenj na mednarodnem in domačem trgu z naftnimi derivati in velikih nihanj cen. Najvišjo dovoljeno maloprodajno ceno neosvinčenega 95-oktanskega bencina na bencinskih servisih po državi je določila pri 1,503 evra za liter, dizla pa pri 1,541 evra za liter. Regulacija je veljala do konca aprila; vlada regulacije namreč ni podaljšala, cene pa se od 1. maja znova prosto oblikujejo na trgu.

Pričakovano so se cene pogonskih goriv v nedeljo krepko zvišale. Na bencinskih servisih Petrola zunaj avtocest je treba za liter 95-oktanskega bencina odšteti 1,652 evra, za liter dizla pa 1,853 evra. OMV Slovenije liter 95-oktanskega bencina ponuja za 1,649 evra, dizla pa za 1,849 evra. MOL Slovenija medtem liter bencina ponuja za 1,617 evra, dizla pa za 1,816 evra.

Še nekoliko višje so cene na bencinskih servisih ob avtocestah. Na Petrolovih avtocestnih črpalkah je za 95-oktanski bencin zdaj treba odšteti 1,682 evra na liter, na OMV pa 1,697 evra. Za liter dizla je pri Petrolu treba odšteti 1,876 evra na liter, na avtocestnih črpalkah OMV pa 1,889 evra.

Naftni trgovci so cene pogonskih goriv torej določili v skoraj enaki višini, zaradi česar so se pojavili sumi morebitnega kartelnega dogovarjanja. To je v torek izpostavil tudi najverjetnejši mandatar za sestavo nove vlade in predsednik Gibanja Svoboda Robert Golob.

Cene pogonskih goriv sicer še vedno nekoliko blažijo nižje trošarine. "Manevrskega prostora glede na nižanje trošarin ni," opozarja Polanec, saj so trošarine na minimumu, ki ga določa EU. "Tukaj bi lahko kvečjemu EU zniževala minimalne trošarine." Cena bo po njegovem mnenju ostala relativno visoka. "Eden od ukrepov, ki jih preučuje EU, so neke vrste uvozne carine na rusko nafto. Na ta način bi lahko mogoče na eni strani oslabila Rusijo in hkrati zmanjšala pritisk na domači proračun."

Pri zviševanju cen na svetovnem trgu je po Polančevi oceni ključni faktor negotovost. Pri tem izpostavlja, da smo imeli že pred vojno v Ukrajini močen gospodarski cikel, ki so ga gnale ekonomske politike po covidu. Zato so se že pred tem dvignile cene, ukrajinska kriza pa je povzročila le dodatno negotovost.  

Pričakuje  tudi višjo inflacijo od 6,4-odstotne napovedi Umarja. "Na kratek rok pričakujem dvig inflacije, potem pa bodo ukrepale centralne banke."

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (147)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

ElectroVoice
05. 05. 2022 19.59
Namesto da bi predpostavili, da gre za kartelno dogovarjanje in se spravili iskat dokazov, zagledamo v naslovu stavek, ki jasno kaže na željo določenih institucij po brezdelju in hladovini. In to pri nerazumno visokih plačah...
manga
04. 05. 2022 21.22
+1
Ljudje, politika ZDA je zlo katero nikomur ne prinese nič dobrega.Ali še kdo verjame da je v interesu ZDA močna EU in močan Evro?V Ukrajini se igra tekma katero je pripravila prav ta politika in ta država.
levidesničar
04. 05. 2022 21.02
+2
Zadnja leta po sprostitvi cen se v Sloveniji naftni trgovci kartelno dogovarjajo ( trem pa res ni problema, več jih tako ni) drugače ne bi bilo samo tisočinko ali dve tisočinke evra samo razlike ponavadi med različnimi ponudniki, če ne bi bilo to dogovarjanje.
SlabaGuma
04. 05. 2022 21.45
+1
tako je . vsak dvig ali spust pa se je čudežno zgodil pri vseh minuto čez polnoč in vedno je bila razlika tisočinka . Skoraj bolj usklajeni kot takrat ko je bilo gorivo regulirano.
CDROM
04. 05. 2022 20.20
+13
Zakaj je nafta na Madžarskem 1.3€/l in pri nas 1.8€, ko so cene na svetovnih trgih enotne za vse nas?
SlabaGuma
04. 05. 2022 21.46
+1
dobro to je druga zgodba. madžari so jo zamrznili, tako kot mi pri 1,54. Če se tako sprašujemo se vprašajmo zakaj je v avstiji toliko in toliko pa v rusiji toliko in toliko pa v zda toliko in toliko in v venezueli bla bla bla...
Jožajoža
04. 05. 2022 19.28
+3
no,janšistom že padajo okostnjaki iz omar.joj,kaj vse še bomo izvedeli. joj, kaj vse nas še čaka zaradi kraj in nesposobnosti janšistične legalne a nikoli legitimne vlade.
mbw256
04. 05. 2022 19.21
-4
btw-kaj je że kdo Goloba slišal govoriti Angleško ali samo angelsko? Kaj bo v Bruslju?’ kot pravi zdaj mladina BRUKA!!!!
Jožajoža
04. 05. 2022 19.30
+8
Robert Golob se je rodil 23. januarja 1967 v Šempetru pri Gorici.[2] Študiral je na Fakulteti za elektrotehniko, kjer je leta 1989 diplomiral. Magistriral je tri leta pozneje, doktoriral pa leta 1994.star 22 let, doktoriral pa v 25 letu.
Jožajoža
04. 05. 2022 19.33
+9
janez janša ;Leta 1975 se je kot 17-letni mladenič včlanil v Zvezo komunistov Jugoslavije in bil med najmlajšimi člani Partije v Grosuplju. Tega leta je obiskal partijsko šolo v Kumrovcu. Bil je Titov štipendist, predsednik občinske organizacije Zveze socialistične mladine Slovenije, član občinskih komitejev Socialistične zveze delovnega ljudstva Slovenije, član republiških in zveznih organov ZSMS in SZDL. Leta 1977 je kot eden najperspektivnejših partijskih kadrov v svojem okolju že vodil pohod prve čete mladinske brigade Ivo Lola Ribar v bosansko Jajce.in tako izobrazbo ima jnaša.
Mio56
04. 05. 2022 20.00
+5
Darko Muzga
04. 05. 2022 20.07
-2
Darko Muzga
04. 05. 2022 20.08
+0
Darko Muzga
04. 05. 2022 20.10
+0
_Heisenberg_
04. 05. 2022 19.16
-3
po potrebi ukrepala? 🤢🤮 Potreba je bila takojsna Jansa!!!!
tbmb
04. 05. 2022 19.10
+7
Vračamo z obrestmi v državno blagajno kar so "podarili" turistične bone. Ja vse se vrača vse se plača najmanj 5x. Nič ni zastonj v sistemih !
zibertmi
04. 05. 2022 19.14
+8
to je še janezev inperij.globob s tem nima nič.bo pa potrebno janezevo jamo nekako pokrpat
Darko Muzga
04. 05. 2022 20.11
-3
Soba102
04. 05. 2022 19.08
+10
Joj, joj, joj koliko nekih debat in prelaganje odgovornosti. Počivalšek ni zamrznil cen kot so bile v prejšnjem mesecu, ker kao je naftni trg stabilen? Golob krivi vlado JJ in me zanima kaj bo naredil po 3.6. ko bo imel škarje in platno? Oba nabijata o nekem kartel Em dogovarjanju, in kakšne so ceno po ostali Evropi.. Gaspoda ali verjameta, da je ljudem to popolnoma vseeno, kajti nas navadno rajo zanima samo normalno življenje, in, da bodo cene goriv dostopne vsem. Ko pa bomo v Sloveniji imeli minimalno plačo 1.100 eur kot v vaših primerljivih evropskih država ah potem pa si vi lahko jemljete čas in ugotavljate kartelne dogovore. Pa ne 1100 eur na pogodbah ampak na računu.
staridida
04. 05. 2022 19.08
+1
Levaki-pustite zdaj Janšo na miru Golob vam bo vse zrihtu-še kolesarit va m ne bo treba več...
Brakedirt
04. 05. 2022 19.38
+1
ta partijc ne bo imel miru dokler ne konca na dobu.
Bpultimate
04. 05. 2022 19.04
+11
Nemška industrija opozarja, da bo embargo Rusiji in visoke cene nafte imele katastrofalne posledice
za naše
04. 05. 2022 19.02
+0
Spet jokajo levaki, na delo se spravite,pa bo za gorivo, sicer bo pa tako drug mesec vse bolje, spet bo socialka,vsi bodo plesal.... ufff, komaj čakam!
Dethroned
04. 05. 2022 19.02
-2
Najbolje je krivit OPEC, oni so tu večinski lastniki nafte na svetu in itak da bojo zmanjšal proizvodnjo nafte da ostanejo cene iste
blazter
04. 05. 2022 19.01
+8
Ampak sodček je cenejši kot takrat, ko je bila cena za liter 1,5€. Halo!
bodi
04. 05. 2022 19.00
-4
Nihče nič ne ne napiše koliko je v Avstriji gorivo in Italiji pa na Hrvaškem. Vedno so se hvalili provokatorji koliko je v naštetih državah sedaj MA nič.
Bpultimate
04. 05. 2022 19.02
+5
Prinašalec
04. 05. 2022 18.58
+8
Požrešnost ne pozna meja, to bi lahko rekli za naftarje in državo.
marker1
04. 05. 2022 19.00
+6
zibertmi
04. 05. 2022 18.58
+5
to je še vedno janezova vlada in njegov revanšizem .izgubil je volitve briga njega za našo domovino in slovence.tudi sončno elektrarno je odpiral nad hrastnikom,da bi se pokazal,kako smo napredni pod njim.nisem nek ekstra strokovnjak,pa vendar.sem se danes sprehodil mimo te največje elektrarne,za mrežo po solarnimi paneli imajo dom ovce,pa v prispodobi,kablov ni nikjer videt,v bližini je nekaj dotrajanih objektov ,ki so služili termoelektrarni,kot sem sam videl je na privatnih objektih vse speljano v neke razdelilne omare na fasadah ali v notranjost kakega objekta,za tako veliko elektrarno bi moral bit tudi konkreten objekt za tako postrojenje,žal ga ni.bolj se mi zdi da je to neka sodobna pralnica.v trbovljeh je teh nedelujočih stvari na strehah kolikor hočeš
marker1
04. 05. 2022 18.54
+6
Vsi bomo prodajali zeleno elektriko, pa ne bo nobenih težav. Samo tega še ne vemo, kako in kdo jo bo proizvajal.
Bpultimate
04. 05. 2022 18.54
+2
Sedaj bodo še Janšisti kolesarili 😂
Voly
04. 05. 2022 18.52
+5
Skok cen goriva je bil povsem pričakovan, če le malo poznamo psiho Janše. Maščevalen do konca! Maščeval se je vsem Slovencem, tudi svojim za katastrofalen poraz na volitvah.