Perutnina Ptuj kot eno največjih živilskopredelovalnih podjetij v Sloveniji ter največji proizvajalec piščančjega mesa in izdelkov na območju jugovzhodne Evrope se po ukrajinskem lastniškem prevzemu februarja 2019 in po dveh letih epidemije lahko pohvali s spodbudnimi poslovnimi kazalniki.
V letu 2021 je tako delež izvoza glede na leto prej v matičnem podjetju zrasel na 51 odstotkov oziroma je višji za dobrih 11 milijonov evrov; pri tem dodajmo, da delež izvoza na ravni skupine Perutnina Ptuj znaša 71 odstotkov in je večji za tri odstotke. Prav tako so v matičnem podjetju v letu 2021 ustvarili za štiri odstotke večji čisti prihodek od prodaje glede na leto 2020; doseženi prihodki so največji v zadnjih petih letih, ob čemer je družbi uspelo zmanjšati tudi finančno zadolženost.
Z novim strateškim lastnikom do optimizacije in zagona naložb
Kljub temu smo generalnega direktorja Perutnine Ptuj Enverja Šišića povprašali o poslovnih tveganjih, ki so povezana z njihovim lastnikom, ukrajinskim holdingom MHP.
»Mislim, da je zdaj že povsem jasno, da Perutnina Ptuj ne uvaža piščančjega mesa iz Ukrajine, saj imamo na ravni celotne skupine 500 rejcev, od tega jih je 250 v Sloveniji, in naša vertikalno integrirana veriga je trdna. To dokazuje tudi obdobje covida-19, ko našim rejcem ni bilo treba skrbeti, kako bodo piščanci, vzrejeni na njihovih farmah, predelani in dostavljeni na trgovske police do končnih porabnikov. To je bila in je skrb naše družbe kot živilskopredelovalne industrije, pri kateri smo trdno povezani z našimi rejci,« poudarja Enver Šišić.
Kar se tiče tveganj zaradi spremembe borznih cen žit, torej osnovne surovine za prehrano piščancev, Šišić zatrjuje, da so se primerno pripravili, kar po njegovih besedah pomeni predvsem to, da so najprej pravočasno prepoznali nestabilnost na globalnem trgu. Prav tako so vložili v povečanje silosnih zmogljivosti in zagotovili potrebna likvidna sredstva, da so lahko odkupili čim več žit v času žetve, ko so cene za odkup najugodnejše. Zaloge imajo do naslednje žetve oziroma predvidoma do avgusta letos.
Do leta 2024 do 40 milijonov evrov naložb v matičnem podjetju
Na ravni skupine Perutnine Ptuj, ki poleg Slovenije vključuje tudi Hrvaško, Bosno in Hercegovino ter Srbijo, v prihodnjih treh letih načrtujejo zajetne naložbe. V Sloveniji so ta hip v fazi projektiranja nadgradnje klavnice na Ptuju. Začetek del je odvisen od pridobitve vseh potrebnih dovoljenj. Generalni direktor Enver Šišić pravi, da bodo s tem projektom povečali proizvodne zmogljivosti vsaj za 30 odstotkov, z uvedbo avtomatizacije in digitalizacije pa zmanjšali potrebo po delovni sili za težja in ponavljajoča se delovna opravila.
Načrtujejo tudi posodobitev skoraj 40 let stare tovarne krmil. Predvsem želijo s tehnološko posodobitvijo tovarne povečati obseg zmogljivosti z zdajšnjih 150 tisoč ton pridelane krme na leto na najmanj 200 tisoč ton, izboljšati kakovost pridelane krme in čim bolj zmanjšati potencialna tveganja za mikrobiološko okužbo krme.
Trajnostno naravnani
Že tretje leto zapored v družbi pripravljajo tudi trajnostno poročilo po smernicah mednarodnega standarda GRI – Global Reporting Initiative. Vse inovacije in nove tehnologije, ki jih uvajajo v delovne procese, opredeljujejo tudi z vidika trajnosti in s ciljem zmanjšanja vpliva na okolje. V zadnji fazi je med drugim izgradnja novih najsodobnejših čistilnih naprav za odpadne vode iz klavnice in predelave.
V letu 2020 so v sistem vodenja vpeljali energetski menedžment. Gre za celosten sistem izboljšanja energetske učinkovitosti tako, da se identificirajo naložbe v projekte z namenom izboljšanja energetske učinkovitosti. In to je tudi eden ključnih kazalnikov uspešnosti za vse proizvodne direktorje.Za trajnost je med drugim pomembna vpeljava nove škropilnice za precizno kmetovanje z usmerjenim nanosom škropiv na 3.900 hektarjih obdelovalnih površin. Za izdelke linije Natur Premium pa so vpeljali trajnostno embalažo, ki vsebuje 80 odstotkov manj plastike kot primerljiva embalaža.
Utrditev blagovnih znamk in novi izdelki
Po sestavi prodaje je s 25-odstotnim deležem na vrhu izdelkov še vedno piščančji file, sledijo posebne salame in pripravljeni izdelki. V začetku leta so trgu ponudili nov izdelek v družini hrenovk Golica, letos načrtujejo tri nove izdelke v programu Piknik, jeseni pa z novo tehnologijo tudi pripravo piščančjih medaljonov – tempura. Kot uspešno ocenjujejo repozicioniranje izdelkov iz linije Gurman v Natur Premium.
V eni od raziskav trgov v podjetju ugotavljajo, da ljudje vse raje kuhajo doma – dejstvo, ki ga upoštevajo tudi pri razvoju izdelkov. »Zavedamo pa se tudi, da so starši zelo pozorni na prehrano otrok. Zato smo lani uvedli še otroško linijo Poli kids, ki vsebuje manj soli, da bi tako že najmlajše navadili na to, da ne uživajo preveč soljene hrane,« dodaja Šišić.
Avstrijski trg kot poseben izziv
Prav s poudarkom na sonaravni vzreji in prijaznem ravnanju z živalmi v liniji Natur Premium se v družbi približujejo mlajšim kupcem, ki so naklonjeni reji, prijazni do piščancev. Tovrstna diferenciacija izdelka jim je odprla vrata tudi na zahtevna trga Avstrije in Švice. Pri tem Šišić omenja, da je na drobnoprodajne police v Avstriji težko prodreti tudi, če imaš nižje cene.
»Gre za filozofijo, ki bi jo lahko 'slišali' tudi v Sloveniji, in sicer da trgovci enostavno ne želijo uvažati izdelkov iz drugih držav, če lahko potrebam zadostijo z avstrijskimi ponudniki. Toda po več letih vztrajnega poskušanja in vzpostavljenega zaupanja nam je uspelo prodreti tudi na ta trg, čeprav se zavedamo, da nas čaka še veliko dela.«
Perutnina Ptuj bo tako na trge EU, kjer se sooča z večjo zaščito domačih proizvajalcev, tudi v prihodnje vstopala z linijo Natur Premium in certifikatom piščancem prijazne reje.
Usmeritev v horeca in klobase
Z izdelki za hitrejšo in lažjo pripravo hrane se nameravajo v Perutnini Ptuj v prihodnje še bolj usmeriti tudi v gostinstvo. Kot pravi prvi mož družbe, so zdaj v fazi raziskave trga, da ugotovijo, kako bi segmentu horeca najbolj ublažili njihovo bolečino. »To pa je, kot vemo, pomanjkanje kadra za delo v restavracijah. In s kakovostnimi izdelki za hitrejšo in lažjo pripravo hrane bi jim lahko ponudili rešitev za njihove izzive,« pojasnjuje Šišić.
Družba na ravni skupine je ta hip navzoča na 31 trgih, v prihodnje namerava nove trge iskati s klobasnimi izdelki, ki ta hip dosegajo 17-odstotni delež v skupni prodaji Perutnine Ptuj. Še večji poudarek bodo namenili porabnikom, ki blagovno znamko Perutnine Ptuj že poznajo; med njima sta zagotovo švicarski in avstrijski trg.
Največji od Istanbula do Münchna
»Perutnina Ptuj je na ravni skupine danes zagotovo največji proizvajalec piščančjega mesa od Istanbula do Münchna. Imamo velike tržne deleže na naših tradicionalnih trgih, toda zavedamo se, da bo organska rast vse težja in tudi dražja. Zato je naša strategija, da bomo v prihodnje rast zagotavljali s prevzemi podjetij na nekaterih za nas zanimivih trgih oziroma državah, prav tako pa razmišljamo tudi o ustvarjanju novih strateških poslovnih enot, ki ne bi bile vezane le na piščančje meso, temveč na izdelke širše ponudbe iz živilske panoge,« je v pogovoru za Agrobiznis med drugim povedal generalni direktor Perutnine Ptuj Enver Šišić.