V muzeju, kjer hranijo pomembna dela flamske umetnosti, poskušajo z novo razstavo dehtenje naslikanih cvetlic zares poustvariti in ob sliko postavljajo vohalno izkušnjo.

Pet slik cikla velja za enega najuspešnejših sodelovanj Petra Paula Rubensa in Jana Brueghla starejšega, prijateljev in dveh izmed najpomembnejših slikarjev prvih treh desetletij 17. stoletja. Foto: Wikipedia
Pet slik cikla velja za enega najuspešnejših sodelovanj Petra Paula Rubensa in Jana Brueghla starejšega, prijateljev in dveh izmed najpomembnejših slikarjev prvih treh desetletij 17. stoletja. Foto: Wikipedia

Slika Voh je eno od del cikla petih čutov, ki so bili v tistem času priljubljena motivika. Brueghel in Rubens sta voh ponazorila predvsem s številnim pisanim cvetjem, ki se bohoti z drevja ali pa leži na tleh vrta, v katerem sedita Venera in Kupido. A tudi živali niso izbrane naključno, ampak ustrezajo osrednji temi slike. Med njimi je tako, denimo, lovski pes, ki pa kljub ostremu vohu ne zazna mačke, zleknjene ob Veneri, saj je vonj številnih cvetlic preveč prevzemajoč.

Detajl s psom, ki se zaradi dehtečega cvetja ne zmeni za mačko v bližini oz. je sploh ne opazi. Foto: Wikipedia
Detajl s psom, ki se zaradi dehtečega cvetja ne zmeni za mačko v bližini oz. je sploh ne opazi. Foto: Wikipedia

Mojster tihožitja in mojster ženskega akta
Vsak umetnik je naslikal tisto, po čemer je najbolj slovel – Brueghel floro in favno z vsemi detajli, Rubens pa alegorične figure.

Slika je navdušila italijanskega kardinala Federica Borromea, ki je Brueghlu navdušeno pisal pismo, da lahko ob gledanju slike vonja pomlad iz majhnih cvetnih lističev in listov.

Vrt 17. stoletja
Vrt, ki sta ga Brueghel in Rubens naslikala med letoma 1617 in 1618, spominja na vrt redkih dreves in rastlinja, s katerim se je v 17. stoletju v Bruslju ponašala Isabel Clare Eugenie, ki je dala zasaditi sadno drevje in rastlinje iz svoje rodne Španije. Kako je takšen vrt dehtel, poskušajo v Pradu ponazoriti tako, da vizualno izkušnjo spremlja vohalna.

Povezali so se z višjim parfumerjem pri španski parfumeriji Puig in profesorjem parfumske akademije Gregorio Sola, ki je ustvaril deset dišav, povezanih z razstavljeno sliko. Slike je tako mogoče prek digitalizirane podobe na interaktivnem zaslonu približati in povonjati, kako bi dišala v določenem detajlu. Vonjave ob sliki razpršijo s posebno tehnologijo AirParfum, ki jo je razvila prav parfumerija Puig.

Jan Brueghel starejši (1568–1625), sin znamenitega Pietra Brueghla st., je slovel po svojih cvetličnih tihožitjih, pa tudi alegorijah in mitoloških prizorih. Pričakovano je torej za skupno delo naslikal prizorišče, cvetoč vrt s številnimi detajli. Foto: Wikipedia
Jan Brueghel starejši (1568–1625), sin znamenitega Pietra Brueghla st., je slovel po svojih cvetličnih tihožitjih, pa tudi alegorijah in mitoloških prizorih. Pričakovano je torej za skupno delo naslikal prizorišče, cvetoč vrt s številnimi detajli. Foto: Wikipedia

Sola je ustvaril parfum, ki črpa navdih iz šopka rož v desni roki ženske figure. V njem so vrtnica, jasmin in nagelj. V svetu parfumov jasmin velja za kralja cvetja glede na njegovo moč in sijaj, vrtnica pa za kraljico zaradi svoje zapeljive dišave in sposobnosti, da jo je mogoče dobro kombinirati z drugimi vonji. Pikantni vidik nageljnov doda šopku volumen in čutnost.

Cikel Petih čutov sta Jan Brueghel starejši in Peter Paul Rubens naslikala med letoma 1617 in 1618. Danes je vseh pet del v muzeju Prado v Madridu. Na fotografiji alegorija Vida. Foto: Wikipedia
Cikel Petih čutov sta Jan Brueghel starejši in Peter Paul Rubens naslikala med letoma 1617 in 1618. Danes je vseh pet del v muzeju Prado v Madridu. Na fotografiji alegorija Vida. Foto: Wikipedia

Poleg Sole je kustos razstave Alejandro Vergara, ki je glavni kustos za flamsko slikarstvo in severnjaške šole v madridskem muzeju Prado.