Inšpektor

Kdaj bomo končno dokončali avtocestni križ?

Ljubljana, 16. 07. 2022 10.39 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min
Avtor
24UR Inšpektor
Komentarji
148

53 let je od ideje Staneta Kavčiča, tedanjega predsednika izvršnega sveta, o tem, kakšen bi moral biti slovenski avtocestni križ, 50 let se že vozimo po prvem, 32 kilometrov dolgem odseku med Vrhniko in Postojno. Danes imamo v Sloveniji 625 kilometrov avtocest in hitrih cest. Toda, zakaj avtocestni križ – kot si ga je zamislil Kavčič – še vedno ni povsem končan? Si kdo upa napovedati, kdaj bo? Kako so gradnjo slovenskih avtocest zaznamovale milijarde motivov, številne afere, interesna umeščanja, dolgotrajne spremembe tras in protesti?

Ob manjšem naselju Podgorje v mestni občini Slovenj Gradec že kar nekaj časa brnijo gradbeni stroji. Iz tal rastejo oporne in podporne konstrukcije za dva viadukta, čez manjši potok Jenina stoji nov, slabih devet metrov dolg most. Severni del tretje razvojne osi, hitre ceste, ki bo Slovenj Gradec povezala s Šentrupertom, po letih razprav, obljub politike, dragih študij, spreminjanja trase in protestov prebivalcev savinjskih občin končno dobiva prve, stvarnejše obrise. Uroš Selan, vodja projekta severnega dela tretje razvojne osi, pojasnjuje, kaj je namen gradnje tega sklopa, imenovanega F-Jenina: "Ko bomo delali sklop E, bomo v bistvu ves material iz predora prek teh dveh viaduktov odvažali na deponijo."

 

Gre sicer zelo počasi. Na severnem delu, kjer so prvo lopato zasadili oktobra 2020, za zdaj torej potekajo pripravljalna dela na enem od dveh – več kot 31 kilometrov dolgih odsekih. Najzahtevnejše in tudi za gradbince najbolj mamljive konstrukcije šele prihajajo, pripoveduje Uroš Selan: "Najbolj zahteven sklop bo sklop, imenovan Velunje. To bo eden najbolj zahtevnih odsekov, kar se jih je v Sloveniji zgradilo. Govorimo o desetih viaduktih, dveh predorih."

Veliko počasneje gre na slabih 48 kilometrov dolgem južnem delu tretje razvojne osi, od Novega mesta proti Hrvaški. Petkilometrski del prvega odseka naj bi tam, čeprav je DARS pretekli teden zaradi pritožbe civilne iniciative ostal brez gradbenega dovoljenja, predvidoma začeli graditi šele prihodnje leto. Kdaj bo celotna trasa milijarde evrov vredne tretje razvojne osi končana, si z gotovostjo ne upa napovedati nihče.

Osnovna ideja slovenskega avtocestnega križa, ki bi povezal državo, se je porodila leta 1969 

Nastala je pod vodstvom tedanjega predsednika slovenskega izvršnega sveta Staneta Kavčiča. Pred natanko 50 leti je bil zgrajen prvi, 32 kilometrov dolg odsek Vrhnika–Postojna. V Cekinovem gradu so ob tej obletnici pripravili posebno razstavo z naslovom 'Slovenika, zares si čudovita!' Kot pripoveduje ena od avtoric razstave, višja kustosinja Irena Ribič, so avtocesto gradila podjetja iz vse Jugoslavije. Gradnja prvega avtocestnega odseka v državi je bila tedaj velika stvar, prava atrakcija. "To je bila takrat zelo zelo huda noviteta. V Gradbenem vestniku sva s kolegico celo zasledili zapise, ki so vabili ljudi na vodenja po tem novem odseku. V članku revije Tovariš se pojavijo tudi navodila, kako se cesta uporablja. Torej, da sta to dva enosmerna pasova, da ne bo nihče pripeljal nasproti, ne," razlaga.

 Danes imamo v Sloveniji 625 kilometrov avtocest in hitrih cest, avtocestni križ pa po 53 letih še ni povsem končan.
Danes imamo v Sloveniji 625 kilometrov avtocest in hitrih cest, avtocestni križ pa po 53 letih še ni povsem končan. FOTO: Dars

A pospešeno se je gradnja avtocest v Sloveniji začela šele po osamosvojitvi. Kot pojasnjuje dr. Robert Rijavec s Prometno tehniškega inštituta ljubljanske Fakultete za gradbeništvo in geodezijo, se je namreč politika tedaj odločila, da bomo gradili avtoceste. "Da bi se seveda neka regija oz. neko območje razvijalo, da ne bi propadlo. Zakaj potrebujemo ceste? Potrebujemo jih zato, da se ljudje ne bi intenzivno odseljevali in temu primerno živeli neko dobro življenje."

Sprva je bilo predvideno, da bomo zgradili 500 kilometrov avtocest za dve milijardi dolarjev. Kar je bilo – pojasnjuje Gregor Ficko, dolga leta zaposlen na Družbi za državne ceste – povsem nerealno: "Ko sem govoril z nekaterimi sodobniki, ki so sodelovali pri tem pisanju prvega programa, mi jih je velika večina povedala, da so bile že takrat prve ocene, da bi izgradnja avtocest v Sloveniji oz. dokončanje Kavčičevega koncepta stalo okrog štiri milijarde dolarjev. Vendar je bila to tako velika številka, da dejansko takrat niso upali iti s tem niti pred vlado in niti pred parlamentarce. Zato je bila v bistvu ta ocena znižana in so izhajali nekje iz povprečne vrednosti štiri do pet milijonov evrov po kilometru, kar je bila pa v bistvu povsem nerealna vrednost."

Izgradnja avtocest do leta 2012 je dejansko stala 5,8 milijarde dolarjev, pojasnjuje Ficko. A zakaj se je gradnja tako dražila? So na to vplivale tudi številne afere, sumi kartelnih dogovarjanj, višje cene gradbincev, dolgotrajna umeščanja tras v prostor? Smo torej slovenske avtoceste preplačali? Pa tudi: kakšne so slovenske avtoceste danes? Kdaj bodo zgrajeni odseki, ki jih čakamo že desetletja? 

 

Celotno oddajo si lahko ogledate na VOYO. 

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (148)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

darmr
17. 07. 2022 11.42
Avtocestne povezave da bodo ljudje ostajali doma? , mislim da bi s tem razbremenili prometne infarkte
borjac
17. 07. 2022 08.46
+2
Kdaj bomo končno dokončali avtocestni križ? odgovor : NIKOLI.
Nimasmisla
16. 07. 2022 20.17
+0
Samo še drag bencin nas reši
Grma53
16. 07. 2022 18.31
+5
Smo pač narod gobezdačev. Sestankujemo, analiziramo, planiramo, blefiramo, delamo pa bolj po malem
Najpametnejši
16. 07. 2022 21.24
+4
Drži. Poleg tega se verjetno tudi veliko ukrade 😅
darmr
17. 07. 2022 11.43
-1
Kr en tam dol
16. 07. 2022 17.16
+4
Hojsar že frajha
pekoči paradižnik
17. 07. 2022 11.17
+2
Ognjevarni omet? ... v predorih drugega tira ali v Karavankah?
100slovenc
16. 07. 2022 17.00
+5
Res da je vsako leto več prometa,samo zastoji so pa x 5
kr_en_kojn
16. 07. 2022 16.49
+0
golob je kriv!
nostalgik
16. 07. 2022 16.07
+9
DARS, VSA LETA OD USTANOVITVE, SKUP NESPOSOBNEŽEV ,SKORUMPIRANCEV IN BREZ STARE KMEČKE LOGIKE ZAPOSLENIH LJUDI, POMAGAJO PA JIM LOKALNI VAŠKI IN KMEČKI SKORUMPIRANI ČLANI POSAMEZNIH OBČINSKIH UPRAV, KATERI Z PREDHODNIM ODKUPAM ZEMLJIŠČ ZA GRADNOJ AVTOCEST, ŽELIJO ZASLUŽITI LEPE DENARJE.
pluty
20. 07. 2022 10.54
NLKP
16. 07. 2022 16.03
+13
Toliko kot je korupcije v Sloveniji je ni nikjer na balkanu...
junij66
16. 07. 2022 16.00
+1
Točno se ve katere vlade so držale roke čez izgradnjo a.c. Nehajmo se sprenevedat in poglejmo rajši resnici v oči. Ne pa se obnašat komunajzarsko in pripisovat krivico drugemu. PO KRIVEM OBTOŽIT ,DEGRADIRAT ČLOVEKA IN GA KRIVIČNO OBSODIT NA ZSPORNO KAZEN ALI POSLAT NA GOLI OTOK. VEMO VSI KDO JE TO DELAL. SCT,PRIMORJE,VEGRAD njihovi direktorji se točno ve,da so bili povezani z stranko LDS,ki je bila sinonim za sistemsko korupcijo. Naslednice te stranke pa so zares,poz.Slo,sab in svoboda. Tudi Zidar in H.Tovšakova nista delala prav nič na svojo roko brez vednosti in blagoslova te politike.
abcč
16. 07. 2022 15.47
+1
Morali bi sprostit promet do mejnih prehodov s HR. Življenje domačinov v poletnih mesecih je neznosno. Ob koncih tedna ne morejo nikamor.
c00kies
16. 07. 2022 15.39
+4
S križi ne bo konca dokler so 365 dni v letu zastoji na AC.
zurc
16. 07. 2022 15.14
+9
če je zidar (sct)hotel posel avtoceste je moral za podkupnino veliko funkcionarjem graditi hiše vikende in normalno da je tudi kaj za sebe vzel,niso ga zastonj tako ščitili dokler so mogli
Kr en tam dol
16. 07. 2022 14.53
+7
Komunajzarji so pri tomažiču na bazenu
junij66
16. 07. 2022 14.52
+1
Zakaj že nimamo končanega a.c.križa? VPRAŠAJTE DANAŠNJE KOMUNAJZARJE naslednike bivšaga sistema
?rni Ov?ar
16. 07. 2022 18.05
+4
Kr en tam dol
16. 07. 2022 14.29
+9
Slovence je najdražje stal janezov križ povežimo korupcijo
juventina10
16. 07. 2022 14.25
+4
ko se bodo nekateri naveličali cijazenja po obali do hrvaške,bog ne daj kakšne nesreče,ker se vse zablokira,ne bo nič
Googlebot
16. 07. 2022 14.23
+8
Največji problem je da se gleda pri nam vse na kratkoročno rešitev. Ja bomo potegnili avtocesto saj bo še naslednjih 10 let ok. Medtem ko v avstriji razmišljajo drugače. Tam so vse avtoceste narejene za prihodnost. Veliko širše, odstavne pasove imajo iz istega materiala kot vozne pasove, ponavadi imajo celo dva odstavna pasa notranji in zunanji. Kar pomeni da se hitro da naredit 3pas če je še promet z leti toliko zgosti da nastajajo zastoji. Prav tako se v primeru popravila avtoceste še vedno omogoča pretočnost saj jim širina omogoča dva odprta pasova. To so vse malenkosti ampak veliko pripomorejo v prihodnosti še posebaj glede stroškov.
planinec123
16. 07. 2022 14.21
+14
Kradli so kot srake in to vsepovprek, izginjali milijoni, zato nimamo dokončanih avtocest. Zidar seveda ne ve ničesar o tem. Nekdanja JLA je redno gradila ceste, kaj pa naša vojska? Uvedite obvezno služenje vojske 4 mesece, nato pa se imajo v vojski 2 meseca koristno delo, da vsaj malo osvestijo,kaj je življenje, razvajenci mladi.
dule100
16. 07. 2022 14.10
-3
Takoj, ko levičarji nafutrajo NVO-je! Se pravi, pod levičarji ob svetem nikolet! 🤥