Z majhnimi posegi je Jože Plečnik hotel Vegovo ulico preobraziti v urbano promenado. Foto: TV Slovenija
Z majhnimi posegi je Jože Plečnik hotel Vegovo ulico preobraziti v urbano promenado. Foto: TV Slovenija

V trafiki na Tromostovju še vedno prodajajo časopise, tobak in druge drobnarije. Sameva pa še tista na Hrvatskem trgu. Tudi trafika – nekakšen hibrid med kioskom in plakatnim stebrom – v tako imenovani "umetniški četrti mesta" je bila dolga leta bolj ali manj neopažena. Ljudje so hodili mimo nje, ne da bi se zavedali, da je to Plečnikova dediščina.

Kljub dolgoletnemu čakanju in skorajšnjem utonu v pozabo pa je v aprilu ponovno zaživela. Namen njene prebuditve je poleg ohranjanja Plečnikove zapuščine predvsem spodbujanje bralne kulture, ustvariti novo literarno središče v Ljubljani.

Trafika: veliko več kot le okence za nakup časopisa
Umetniški direktor pri reviji Outsider Matevž Granda pravi, da so sodobne trafike izgubile fokus prodaje časopisov. "Mi na to tematiko gledamo z nekoliko drugačnega vidika. Trafiki želimo dati novo funkcijo. Cilj ni le prodaja revij, temveč tudi ustvariti prostor za različne dogodke, pogovorna srečevanja, s katerimi bomo spodbujali debate in različne poglede, ne nazadnje javno življenje, hkrati pa ustvarjali spontanost v mestu," je pojasnil.

V Ljubljani je ponovno zaživela trafika Jožeta Plečnika
Foto: Val 202/Nina Zagoričnik
Foto: Val 202/Nina Zagoričnik

"Korak nazaj" v časih informacijske preobremenjenosti
Z manjšimi dogodki si želijo nagovoriti čim več mimoidočih in jih ozaveščati o pomembnosti mesta, njegove umetnosti in kulture. Na spletni strani medija o arhitekturi, kulturi in družbi Outsider, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor, so ob odprtju zapisali, da ljudje v času 'wifija' doživljamo informacijski 'overdose': "Nihče nikomur več ne verjame, nihče nikomur več ne zaupa, niti sebi. Zato je včasih dobro narediti korak nazaj in poskusiti uporabiti nekaj, kar smo že zdavnaj pozabili. Na primer trafiko."

Preprosti kiosk poleg revije Outsider ponuja še druge različne tiskane medije. Med njimi knjižno publikacijo Med vrsticami, prvo Plečnikovo monografijo, Domače knjižnice, publikacijo Living with water ter zbirki kratkih zgodb z literarnega natečaja revije Outsider. V stalni ponudbi sta tudi reviji Razpotja in Literatura. "V njej pa bodo lahko prostor našle tudi druge, neodvisne založbe," je povedala odgovorna urednica Outsiderja Nina Granda, ki meni, da ima lahko še tako majhna zgradba izjemno velik vpliv na življenje v družbi.

"V letošnjem letu smo se vsi umaknili pred ekrane. Ta trafika pa je fizična, spodbuja fizični stik. Od geste, da prideš v mesto in kupiš časopis, kar je edina stvar, ki lahko reši trafike, delno tudi časopise, do spodbujanja druženja, pogleda v oči, realnega življenja, odmaknjenega od virtualnosti," je dodala.

Trafika je v kratkem času svojega odprtja privabila že kar nekaj tako mladih kot starejših radovednežev. Zaradi bližine pomembnih državnih in drugih manjših institucij, prav tako Fakultete za arhitekturo in Zbornice za arhitekturo, se vsak dan po ulici sprehodi veliko število ljudi različnih generacij. "Te pa se ustavijo tudi v trafiki," je pripomnila Nina Granda.

Plakat ali naslovnica?
Da bi oživeli časopisno tradicijo in privabili obiskovalce, so ustvarili nov ulični časopis v obliki plakata. Oblikovalec Aljaž Vesel je o unikatnem listu, imenovanem Trafika, povedal: "Kot gre pri objektu za hibrid med kioskom in plakatnim stebrom, je tudi časopis oblikovan tako, da gre za hibrid med časopisom in plakatom. Prva stran naslovnice časopisa je obenem tudi plakat."

Namera Plečnikove trafike je ponuditi mesto sferam arhitekture, umetnosti, znanosti, kulture in ne nazadnje, kot pravi Matevž Granda, z njimi ustvariti "mestni utrip".