Pogled na postavitev v Slovenskem etnografskem muzeju (SEM). S to novo stalno razstavo v muzeju osvetljujejo tudi arhitektova manj znana dela in prizadevanja ter njegov odnos do rokodelstva. Foto: SEM/Blaž Verbič
Pogled na postavitev v Slovenskem etnografskem muzeju (SEM). S to novo stalno razstavo v muzeju osvetljujejo tudi arhitektova manj znana dela in prizadevanja ter njegov odnos do rokodelstva. Foto: SEM/Blaž Verbič

Lectarijo sta Robert Freyer in Henrieta Krbavčič – Freyer odprla leto dni pozneje. Razstava po konceptu avtorice Tanje Roženbergar je nastala v sodelovanju s potomci družin Freyer in Krbavčič ter je del programa, s katerim v muzeju zaznamujejo 150. obletnico rojstva Jožeta Plečnika. Lectarija je danes edina v celoti ohranjena Plečnikova oprema trgovine.

Originalna Lectarija na Kongresnem trgu v Ljubljani na posnetku iz prve polovice 20. stoletja. Foto: SEM/zasebni arhiv
Originalna Lectarija na Kongresnem trgu v Ljubljani na posnetku iz prve polovice 20. stoletja. Foto: SEM/zasebni arhiv

Povezani s prestolnico in arhitektom
Kot je povedala Tanja Roženbergar, razstava prinaša zgodbo "o medičarskih in svečarskih izdelkih, rokodelskih znanjih ter sodelovanju, prijateljstvu, ljubezni in življenjski zgodbi dveh družin, ki ju povezujeta Ljubljana in arhitekt Jože Plečnik".

Na ogled so lesene vitrine, mizica in klop ter izložbeno okno z medeninasto spiralo, ki se je uporabljala kot ogrodje za aranžiranje prodajnih izdelkov, masivna okrogla miza iz umetnega kamna ter lesen lestenec s svečami. Pohištvo je bilo izdelano ob koncu 30. let preteklega stoletja.

Izbrano pohištvo, svetila in miniature
Plečnik je z izbranim pohištvom, svetili in miniaturami s svojo prepoznano govorico ustvaril poseben prostor in poklon rokodelskim izdelkom. Navdih in pobudo za izdelavo načrtov je našel tudi v svečarski in medičarski delavnici Jakoba Krbavčiča (1907–1988) na Trubarjevi ulici, kamor je rad zahajal.

Arhitekt je bil povezan z obema lokaloma in družinama, ki sta ju vodili. Tesen stik Plečnika z delovanjem Lectarije se odraža tudi v njegovih pismih in pisnih dialogih s Henrieto Krbavčič, pozneje poročeno Freyer, glavno pobudnico Plečnikove Lectarije. Izdelke Jakoba Krbavčiča slavi tudi v kratkem pismu, ki mu ga je napisal leta 1935.


Dvema gostoma iz Prage daroval sem danes dvoje Vaših svečničnih svečk: ono, ki je tako čudovito priprosto in lepo zavita v kolobarček ter v sredi vzdignjena, potem pa tisto, ki ima v glavnem tole obliko … Stvarce so se, tem ljudem dobrega okusa, tako silno dopadle, da sem bil kar ponosen!

Iz pisma Jakobu Krbavčiču leta 1935

Razumevanje in spoštovanje umetnostno brtnega dela
Opremi obeh lokalov, Lectarije ter Krbavčičeve svečarske in medičarske delavnice, sta danes muzealiji, ki ju je SEM prevzel v hrambo.

Papirnati škrnicelj za prodajo izdelkov v Lectariji z ilustracijo akademske slikarke Marije Vogelnik iz 40. let preteklega stoletja. Foto: SEM
Papirnati škrnicelj za prodajo izdelkov v Lectariji z ilustracijo akademske slikarke Marije Vogelnik iz 40. let preteklega stoletja. Foto: SEM

Na novi stalni razstavi znova povezani pričata o Plečnikovem globokem razumevanju in spoštovanju umetnostno obrtnega dela, o tradiciji in pomenu svečarske in medičarske obrti ter o vezeh med družinama Krbavčič in Freyer in spominih njunih potomcev, piše v sporočilu za javnost.

Potomci opremo podarili muzeju
Leta 2000 sta opremo prodajalne muzeju podarila potomca Henriete in Roka Freyerja, hči Agata Freyer Majaron in sin Rok Freyer. Lectarijo je muzej restavriral, leta 2004 umestili v program takrat novoodprte razstavne hiše kot muzejsko trgovino Lectarijo in hkrati kot kulturno dediščino.

Na razstavi je predstavljen tudi celoten ambient Krbavčičeve trgovine, tradicija katere sega v čas med obema vojnama. Ob zaprtju Krbavčičeve delavnice in trgovine leta 1996 je SEM prevzel celoten inventar. Trgovinsko pohištvo je iz leta 1934, svečarski in lectarski izdelki pa so v glavnem iz 90. let preteklega stoletja.

Med drugim so predstavljeni osebni dokumenti in rezbarski izdelki Jakoba Krbavčiča, izdelki iz lecta in ročno izrezljani leseni modeli za medene kruhke.