Avantpack je inovativno podjetje, ki si je ustvarilo dober položaj na evropskem trgu biorazgradljivih vrečk za živila. Trg biorazgradljive embalaže ima izjemen ekonomski potencial ter močno prispeva k trajnostnemu razvoju planeta. Avantpack z izvozom ustvari 99 odstotkov prihodkov in z 68 tisoč evri dodane vrednosti na zaposlenega ima za industrijo dobro dodano vrednost. To so razlogi, da smo Avantpack uvrstili med finaliste izbora Izvoznik leta 2022.
Izvoznika leta 2022 bomo razglasili na 9. izvozni konferenci v petek, 16. septembra, ki bo na Brdu pri Kranju, kjer boste vsem petim finalistom izbora lahko tudi prisluhnili. Poleg Avantpacka so finalisti še družbe (navajamo po abecednem redu) Fotona, Iskra, Ledinek Engineering in Unichem.
Ustanovitelja in direktorja podjetja Vasja Hramec, po izobrazbi pravnik, in Melvis Haskić, ekonomist, sta posel začela s trgovino z granulati, iz katerih se naredijo biorazgradljive vrečke. Ideja o embalaži, ki po uporabi razpade, ne pa ostane z nami še nekaj sto let, ju je navdušila.
»Samo pomislite, izdelek kupimo, prinesemo domov in uporabimo v nekaj minutah, urah, dnevnih, za njim pa ostane odpadna embalaža, katere razgradnja lahko traja nekaj sto let. Pri razgradljivi embalaži pa ta razpade in tu sva videla velik potencial. Pa čeprav je bil posel z biorazgradljivo embalažo pred desetimi leti bolj na ravni znanstvene fantastike kot pa vsakodnevna realnost v trgovinah,« se spominja Vasja Hramec.
S kolegom Melvisom Haskićem sta posel začela kot uvoznika kitajskega proizvajalca granulatov bioplastike za evropski trg in pozneje postala še njegov distributer. »Evropskih proizvajalcev granulatov bioplastike sodelovanje z nama ni zanimalo,« pove sogovornik.
Od leta 2009 trgovca in distributerja biogranulatov in nekaterih izdelkov sta konec leta 2015 začela proizvodnjo biorazgradljivih in kompostirnih vrečk in folij.
Lani je Avantpack ustvaril 20,5 milijona evrov prihodkov in 1,2 milijona evrov čistega dobička. Letos načrtujejo 24 milijonov evrov prihodkov in med 1,8 in 1,9 milijona evrov čistega dobička. Lani so na novo zaposlili 17 sodelavcev, letos je načrtovanih 18 novih zaposlitev. Zdaj imajo že blizu 80 zaposlenih.
Preskok od trgovcev do proizvajalcev
Kako sta ekonomist in pravnik iz trgovine prešla v industrijo?
»Težko, tri leta nismo spali,« se nasmehne Vasja Hramec.
Nato pa pojasni, da sta, medtem ko sta se ukvarjala s trgovino, dodobra spoznala trg, izvedela, kdo so ključni igralci, kdo dela stroje, se seznanila z izdelki … A ta preskok še zdaleč ni bil preprost.
»Ko je bilo treba usvojeno znanje konkretizirati in začeti proizvodnjo, se je izkazalo, da znanja še vedno nisva imela dovolj, predvsem pa se je bilo treba spoprijeti s kar nekaj izzivi. Eden glavnih je bil postavitev zavzete ekipe. To nama je uspelo dobiti in ekipi se s kolegom Haskićem na tem mestu zahvaljujeva. Predvsem nama je manjkalo znanja o proizvodnji, ki ga je k nam prinesel Sanel Balić, naš vodja proizvodnje, ki je bil prej v Bosni dolgoletni vodja proizvodnje klasičnih vrečk. Še en velik izziv je bil zagotoviti sredstva, kar sva rešila z bančnim posojilom. Dobila sva ga na osnovi dobrega imena in kapitala, ki sva ga ustvarila s prodajo granulatov,« pove Vasja Hramec.
Kaj je biorazgradljiva vrečka?
Poenostavljena razlaga je taka: »Biorazgradljiva vrečka za hrano mora imeti certifikat EN 13432. Ta zagotavlja, da bo 90 odstotkov sestavin vrečke razpadlo v mesecu dni, preostale v pol leta, in sicer na ogljikov dioksid, vodo in organske spojine. Razpad se začne ob posebnih pogojih, ko pride vrečka v stik z zemljo oziroma jo damo v kompostnik,« pove Vasja Hramec.
Biorazgradljive vrečke so narejene iz posebnih biološko razgradljivih polimerov, ki so narejeni na biološki osnovi (denimo iz sladkornega trsa) ali na fosilni osnovi (nafta), s tem, da so verige polimerov bistveno krajše kot pri klasični plastiki. Možna pa je tudi kombinacija bioloških in fosilnih polimerov, pojasni sogovornik.
Dobavitelji bioloških granulatov, ki so glavna surovina Avantackove proizvodnje, so evropska podjetja. Na trgu prevladujejo tri velika podjetja.
Prvi kupec – italijanske lekarne
Tudi pot do prvega kupca ni bila lahka. »Bila sva zanesljiva dobavitelja granulatov, a nihče ni imel izkušenj, kakšna sva kot proizvajalca. Težko je bilo prepričati prve kupce. Prvi večji kupec je bil gospod iz južne Italije, ki je najine biorazgradljive vrečke prodajal lekarnam,« pove sogovornik.
Naslednji velik korak je bil, ko je konec leta 2018 v Avantpack s tretjinskim lastniškim deležem vstopil italijanski embalažni velikan Pool Pack. S prodajo temu podjetju, ki letno ustvari 250 milijonov evrov prihodkov, zdaj Avantpack ustvari okoli deset odstotkov prihodkov. »Za nas so posebej pomembni, ker se z njimi posvetujemo glede strateških odločitev, predvsem naložb. So pa za nas tudi varnostna mreža, ker so sami velik porabnik biorazgradljive embalaže in bi, če bi bilo nujno, njim povečali prodajo,« pove sogovornik.
Danes eden od štirih dobaviteljev trgovinam Lidl in Kaufland
Od pridobitve prvega večjega kupca do danes je minilo sedem let in v tem času se je Avantpack prebil visoko.
»Pri biorazgradljivih vrečkah za hrano, v katere v trgovini kupci zložijo sadje in zelenjavo, ponekod tudi meso, torej v tej specifični tržni niši ultra lahkih vrečk, smo med top pet evropskih podjetij. Ponujamo sicer cel spekter embalaže, vrečke za sadje in zelenjavo iz biološko razgradljivega materiala pa so naš najbolj prepoznaven izdelek,« pove sogovornik.
Kupci Avantpacka so trgovske verige in embalažna podjetja.
»Med našimi največjimi dosežki je, da nas je skupina Schwarz, ki letno ustvari sto milijard evrov prihodkov, potrdila kot ključnega dobavitelja. Schwarz je lastnik trgovin Lidl in Kaufland in pri biorazgradljivih vrečkah za sadje in zelenjavo smo eden od njegovih štirih licenciranih dobaviteljev, pri čemer mu dobavljamo večino vseh potrebnih vrečk. Posel smo dobili na tenderju, ki ga je razpisala nemška centrala Lidla za večletno dobavo. Na njem smo lahko sodelovali samo licencirani dobavitelji. Določili so cene, plačilne pogoje, količine. Za pridobitev tega posla je bilo treba imeti certifikate o kakovosti izdelkov (mednarodna certifikata IFS pack standard in BRC Packaging standard), kakovosten izdelek za primerno ceno, predvsem pa sta naša prednost fleksibilnost in servis. Gre za prilagodljivost pri obsegu dobav, razvoju novih izdelkov, skratka fleksibilnost pri sto stvareh, ki jih je treba urediti ob dnevnem poslovanju s kupcem,« pove Vasja Hramec.
Za Lidl delajo v desetih državah.
Največji trg je Italija
Avantpack z izvozom ustvari 99 odstotkov prihodkov. Izvažajo v 15 držav. Največji trg je s 34-odstotnim deležem Italija, sledijo države vzhodne Evrope in tudi druge celine.
Naložbe in 20-odstotna letna rast
Avantpackov cilj je 20-odstotna letna rast. Da bi jo dosegli, veliko investirajo. Letos bodo za naložbe namenili 3,5 milijona evrov. Največ denarja namenjajo novi tehnologiji, prenavljajo eno od dveh proizvodnih dvoran in se pripravljajo na gradnjo novih prostorov. Te bodo imeli v poslovni coni Kromberk pri Novi Gorici, kjer podjetje deluje tudi zdaj.
Prihodnost: embalaža za slaščice, delikatese …
»Morda se niti ne zavedate, a v trgovini je skoraj vsa hrana pakirana v folijo. Četudi na prvi pogled vidite karton ali kakšno drugo embalažo, je del embalaže še folija. Trg takih folij je tisočkrat večji od trga biorazgradljivih vrečk za hrano in nanj želimo vstopiti. Zato razvoj usmerjamo v še bolj zahtevne izdelke, v bolj zahtevne folije za fleksibilno embalažo. Tu se biorazgradljiva plastika kombinira z drugimi biorazgradljivimi materiali. Gre za izdelke, ki jih na trgu še ni. Take so denimo embalaže za delikatese, slaščice … Zanje iščemo prve kupce. Tudi skupina Schwarz ima lastno strategijo za razvoj nove embalaže. Za uresničitev teh načrtov smo kupili nov stroj za izdelavo večslojnih folij in redno serijsko proizvodnjo bomo začeli sredi prihodnjega leta,« načrte oriše Vasja Hramec.