Lufthansa je preklicala že več kot 3000 poletov. Foto: EPA
Lufthansa je preklicala že več kot 3000 poletov. Foto: EPA

Pravice potnikov, kot sta odškodnina in pomoč ob zavrnitvi vkrcanja, odpovedi ali veliki zamudi poletov, določa evropska uredba. Kdaj in do katerih povračil so upravičeni potniki? Kako je v praksi?

Slabo vreme, politične razmere v državi, zdravstvena kriza - vse to so situacije, na katere prevoznik nima vpliva in potniku odškodnina ne pripada. "Seveda pa jim pripada povračilo celotne cene vozovnice," je pojasnila Romana Javornik, vodja Evropskega potrošniškega centa v Ljubljani, ki potrošnikom nudi pomoč pri informiranju o pravicah in vlaganju pritožb.

Aktualni so tudi primeri stavk. Stališča držav članic EU-ja so glede tega različna. Ni nujno, da stavko osebja letalskega prevoznika prepoznamo za izredno okoliščino. Drugače je, ko "gre za stavko letališkega osebja, na to pa dejansko letalski prevoznik nima vpliva, in v tem primeru bi to bila izredna okoliščina, in ne bi bili dolžni izplačati odškodnine".

V primeru daljših zamud mora prevoznik ponuditi brezplačne obroke, klic, možnost da se potnik odloči za prekinitev ali nadaljevanje potovanja. V slednjem primeru je prevoznik dolžan poleg vse oskrbe tudi pokriti stroške prevoza do namestitve in jo tudi plačati, je še pojasnila vodja Evropskega potrošniškega centra.

Odškodnino pri zamudah in odpovedi izračunamo glede na dolžino leta in čas zamude. Na spletni strani Evropskega potrošniškega centa obstaja kalkulator, kjer si potrošnik lahko pomaga pri informativnem izračunu. Pa še to: omenjena uredba velja za vse letalske družbe s sedežem v EU-ja in za tiste s sedežen izven, a le za lete, ko je odhodno letališče v državi članici EU-ja.