Mobilno plačevanje je z epidemijo doseglo velik pospešek, saj se tako porabnik lahko izogne vpisovanju PIN, kar neposredno vpliva na nivo varnosti. Lani opravljena raziskava EY ugotavlja, da se mnogi porabniki tudi po koncu epidemije ne bodo vrnili na nekdanje vzorce delovanja. Vse bolj se zdi, da bo tehnologija mobilnega plačevanja eden od zmagovalcev tega disruptivnega časa.
V tem segmentu trga so se pod okriljem združenja mobilnih plačilnih shem EMPSA (European Mobile Payment Systems Association) združili nekateri največji ponudniki mobilnih plačil posamičnih evropskih držav. Glavni cilj združenja je zagotoviti interoperabilnost plačevanja ne glede na to, katero rešitev uporablja plačnik in katero trgovec, pri tem pa zagotoviti enako izkušnjo in poslovne pogoje, kot sta jih navajena pri plačevanju oziroma sprejemanju plačil v okviru sheme, katere rešitev uporabljata. Slovenski Bankart v imenu bank oziroma sheme Flik deluje kot član EMPSA in sodeluje na sestankih in v različnih delovnih skupinah EMPSA.
Prednosti za uporabnike in trgovce
»Za uporabnika je največja dodana vrednost to, da ne glede na to, katero rešitev za plačevanje uporablja, lahko pri trgovcu, ki uporablja drugo rešitev, plačuje enako in pod enakimi pogoji, kot če bi plačeval pri trgovcu, ki uporablja rešitev iste sheme kot uporabnik. Enako velja za trgovce, saj jim interoperabilnost EMPSA omogoča sprejemanje plačil od uporabnikov različnih mobilnih shem,« pravijo pri Bankartu.
Tehnično plačevanje temelji na QR-kodah in izmenjavi podatkov prek API. Rešitev plačnika skenira QR-kodo, ki jo prikaže rešitev oziroma naprava trgovca in z API pridobi podatke za plačilo. Nato se izvede plačilo, podrobnosti izvedbe pa so odvisne od tega, med katerima shemama se plačilo izvaja (na primer morebitna konverzija valute). Po izvedbi plačila rešitev plačnika in tudi rešitev trgovca prek API pridobita informacijo o tem, ali je bilo plačilo izvedeno.
»Ker si slovenske banke in Bankart želimo, da bi bilo plačevanje s takojšnjimi plačili oziroma v okviru sheme Flik v enaki obliki kot v Sloveniji mogoče po celi Evropi, budno spremljamo razvoj v okviru EMPSA in tudi evropske plačilne pobude oziroma EPI. Z vzpostavitvijo in (nadaljnjo) uveljavitvijo Flika v Sloveniji bo njegova nadgradnja v skladu s standardi EMPSA in/ali EPI (ko bodo ti pripravljeni oziroma dokončno oblikovani) bistveno preprostejša, kot uvajanje popolnoma nove rešitve. S tem pa bo vsem uporabnikom Flika plačevanje zunaj meja Slovenije omogočeno enako preprosto kot znotraj Slovenije,« so še dodali na Bankartu.
Dve iniciativi za interoperabilnost rešitev za uporabnike po vsej Evropi
Iniciativa EMPSA je ena od dveh iniciativ, ki naslavljata problematiko poenotenja standardov plačilnega prometa vseh držav evroobmočja. Obe imata isti končni cilj, to je interoperabilnost rešitev za končne uporabnike v vsej Evropi, vendar zelo različna pristopa. EMPSA je združenje, v katero so včlanjeni predvsem ponudniki mobilnih rešitev, ki ne temeljijo nujno na takojšnjih plačilih, medtem ko EPI za osnovno raven uporablja takojšnja plačila, namerava pa ponuditi enotno mobilno rešitev in celo plačilno kartico. EPI podpira tudi ECB, ki je interoperabilnost rešitev za končne uporabnike vključila celo v svojo strategijo razvoja malih plačil.
Da bi bilo plačevanje s takojšnjimi plačili do uporabnika čim bolj prijazno (na primer plačilo z vnosom telefonske številke) in predvsem, da bi bilo plačevanje s takojšnjimi plačili mogoče tudi na prodajnih mestih, so se v več državah oblikovale različne sheme – v Sloveniji imamo shemo Flik. Navedene sheme pomenijo standardizacijo rešitev za končne uporabnike in poskrbijo za izboljšanje uporabniške izkušnje. Žal pa v nasprotju s standardizacijo na medbančni ravni v Evropi ni standardizacije na ravni rešitev za končne uporabnike. Najbolj plastično povedano – takojšnje plačilo z NLB na N26 in nasprotno lahko izvedem (oziroma ga bom lahko izvedel, ko se bo N26 vključila v TIPS, kar je zahteva ECB), vendar bom moral še vedno vnesti IBAN.