Korona

Plakat na temo covida-19: humornost ali iskanje bližnjic za doseganje pozornosti?

Ljubljana, 26. 05. 2020 13.24 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Nina Šašek
Komentarji
224

Projekt Plaktivat je večkrat nagrajen družbeno odgovoren projekt, ki nas s plakatov vabi k razmisleku o različnih problematikah v družbi. Tokrat so se lotili covida-19. In če se je na projekt odzvalo ogromno kreativnih ljudi, ki so pripravili kar 245 plakatov, so se med njimi našli tudi takšni, ki so projektu lahko v sramoto. Eden od njih se je v maju znašel tudi na naših ulicah, po mnenju strokovnjakinje za oglaševanje pa mu tam ni mesto.

V maju ste lahko nekateri na ulicah opazili plakate s sporočili na temo koronavirusa, ki so nastali v okviru projekta Plaktivat, ki ga organizira TAM-TAM Inštitut. Gre za družbeno odgovoren projekt, ki je tokrat že šesto leto zapored preko plakatov povabil gledalca k razmisleku o različnih problematikah v družbi. Tokrat o epidemiji in koronavirusu, ki sta nam življenje obrnila na glavo. 

Plaktivat je v preteklih petih letih skozi natečaje za oblikovanje mestnega plakata opozoril na dvanajst družbeno odgovornih tem. Med drugimi tudi na nasilje nad ženskami, beg možganov, krizo medijev, spletno zasvojenost, nasilje med mladostniki in sovražni govor. Plaktivatova dela so bila trikrat nagrajena na Slovenskem oglaševalskem festivalu in so osemkrat prejela priznanje za odlično slovensko oblikovanje na bienalu Brumen.

V okviru tokratnega projekta je nastalo več kot 200 plakatnih sporočil, ki krožijo po družbenih omrežjih, nekateri pa so že več tednov tudi na slovenskih ulicah. K sodelovanju je inštitut povabil slovenske agencije, oblikovalke in oblikovalce, ilustratorke in ilustratorje, tekstopiske in tekstopisce, s predlogom, da skozi plakat v času epidemije opozorijo na resnost problematike, ki nas je nenadoma doletela. "Cilj je bil, da slovenska oglaševalska stroka združi moči, znanje ter izkušnje in v krizni situaciji pripomore k preprečevanju širjenja virusa na način, kot najbolj zna, z oglasi," so zapisali v inštitutu.

"Plakati s pomembnimi sporočili so zaokrožili po družbenih omrežjih in spletu. S pomočjo deljenj in vpletenosti uporabnikov ima akcija zelo velik doseg," so zapisali organizatorji natečaja. In če gre za večkrat nagrajen projekt – tudi mednarodno, ter za družbeno odgovorno kampanjo, pa je zbodlo v oči, da jim je na ulico ‘ušel’ plakat, ki si mesta v tej kampanji ne bi zaslužil, kaj šele, da je bil javno predstavljen.

Namreč, na ulici se je pojavil plakat z naslednjo vsebino: velik napis Vrzi si ga na roko. Pod njim manjši zapis Milo, seveda! Proti dnu plakata pa še manjši napis Poskrbi, da bo tvoje zdravje in zdravje drugih potešeno.

Avtor plakata pravi, da je poskušal na kreativen in humoren način posameznike spodbuditi k umivanju rok.
Avtor plakata pravi, da je poskušal na kreativen in humoren način posameznike spodbuditi k umivanju rok. FOTO: 24ur.com

Več kot jasno je, da je želel avtor s pomočjo namigovanja na spolnost pritegniti pozornost, pa je to res potrebno in v tako resnih razmerah primerno? 

Kaj pravijo organizatorji?

Za odziv smo zaprosili TAM-TAMovo ekipo. Kako je sploh možno, da je ta plakat prišel na naše ulice, če gre za družbeno odgovorno kampanjo, s katero so želeli v času epidemije opozoriti na resnost problematike, ki nas je doletela? Kako se to dvoje povezuje s tem sloganom, ki ima skrajno prostaško, seksualno in neprimerno konotacijo? Smo kot družba v tako velikih težavah, da je treba resnost razkuževanja rok izpostaviti s takšno 'seksualno' vsebino? V odgovoru so pojasnili, da je plaktivat kot aktivator kolektivne družbene zavesti praviloma že vsa leta moderiran natečaj s strokovno žirijo, ki naredi ožji izbor in izbere zmagovalca. Tokrat izjemoma zaradi izrednih okoliščin niso omejevali avtorjev, saj so si želeli aktivirati vse slovenske kreativne moči, da vsak na svoj način nagovori svoj del ciljne skupine. "Tovrstna kreativna svoboda pa lahko pripelje do zelo različnih kreativnih idej in posledično kakšno delo morda tudi stopi na rob (provokacije)," navajajo v svojem odgovoru in dodajajo, da je v izolaciji nastalo kar 245 del, večina od njih pa je že na ulicah. "Pri TAM-TAMu vsekakor upamo, da je bilo enakovredno opaženih tudi preostalih 244 plakatov, ki skupaj tvorijo družbeno odgovoren projekt, katerega namen je bil iskreno pozitiven – s sporočili pomagati preprečiti širjenje koronavirusa in hkrati spodbujati tudi ustvarjanje v času izolacije."

A včasih je tako, da lahko ena slaba sestavina pokvari celotno jed. Izgovarjati se na hitrost in širino projekta ter na dejstvo, da gre res za izjemo, pa tudi ni korektno.

V okviru natečaja, ki sta ga podprla tudi Slovenska oglaševalska zbornica in Društvo za marketing Slovenije, je nastalo več kot 200 vizualnih sporočil, ki si jih lahko ogledate v zbirki plakatov na uradnem TAM-TAMovem Facebookovem profilu.

Avtor plakata: Ni bil moj namen koga prizadeti

Pridobili smo tudi komentar avtorja plakata. Žiga Kuhel, ki je oblikoval plakat, je na naša vprašanja dejal: "Sam sem na kreativen in humoren način posameznike želel spodbuditi k umivanju rok in skrbi za lastno zdravje kot tudi zdravje drugih, kar je na plakatu jasno izraženo. Če pa se način, s katerim sem javnost želel spodbuditi k preprečevanju širjenja virusa, komurkoli zdi neprimeren in ga je osebno prizadel, mu zagotavljam, da to ni bil moj namen. Plakat je odraz tega, kako na kreativen način publiko pritegniti k upoštevanju ukrepov v težki situaciji, v kateri smo se znašli. Resnosti le-te se nedvomno zavedam." 

Strokovnjakinja za oglaševanje: Me preseneča, da je bil izbran za tisk

Kaj pa na objavo plakata meni izredna profesorica dr. Tanja Kamin, predavateljica na Katedri za tržno komuniciranje in odnose z javnostmi na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani? Glede samega projekta Plaktivat je dejala, "da v času zelo fragmentiranih informacijskih mehurčkov plaktivat pomaga vzpostavljati skupno temo v skupnem prostoru, v tem primeru preventivne ukrepe za zajezitev covida-19. Plaktivat angažira veliko število ljudi, ne samo mimoidoče občinstvo, temveč tudi te, ki izpostavijo in osmislijo problem, zasnujejo brief, izvedejo natečaj, te, ki se v brief poglobijo in zasnujejo plakat, ki naj bi najbolj učinkovito naslavljal občinstvo mestih plakatov, da razmisli o njegovi vsebini, morda celo deluje v skladu z njegovim pozivom."

Glede konkretnega plakata pa sledeče: "Četudi je konkreten projekt Plaktivata – covid-19 - z zgoraj omenjenega vidika družbeno koristen, pa za konkreten primer to ne velja. Me preseneča, da je bil izbran za tisk. Izraža manjko ustvarjalne ideje in zanašanje na simbole spolnosti je zelo tradicionalna poteza iskanja bližnjic za doseganje pozornosti. In to je to. Tu se konča domet plakata. Plakat je z vidika spreminjanja vedenja sporočilno reven, več pa pove o kreatorjih samih."

V času epidemije, ko sta v družbi na eni strani prevladovala strah in negotovost, na drugi pa odgovornost vsakega posameznika kot pomembnega člena te družbe, se je izkazalo, da so zdravstvene razmere ter naš odnos do zdravja in higiene zelo pomembni dejavniki odgovornega državljanstva. Da smo morali začeti opozarjati na (in izvajati) redno in dosledno higieno kašlja, umivanja rok, socialne distance in sploh na dejstvo, da bolni ne hodimo v javnost, se nam je morala zgoditi epidemija filmskih razsežnosti, ki je zaenkrat terjala že več kot 340.000 smrtnih žrtev po vsem svetu (podatki WHO). Gospodarstvo je obstalo in z vseh koncev poročajo o hudi recesiji. 

Plaktivatu in 244 idejnim rešitvam je zagotovo treba priznati tako sporočilno kot družbeno pomembnost. Slednjemu, ki se sklicuje na ‘humornost’, pa tega zagotovo ne. Je žaljiv do nas posameznikov, do vseh, ki so v zadnjih mesecih zaradi covida-19 izgubili bližnjega ali pa vir preživetja.

KOMENTARJI (224)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Lumpx
26. 05. 2020 20.49
+4
Kr neki pa se reklamo jim delate. Nocem niti brat ker sem 99% siguren da gre spet za neke sesalce davkoplacevalskega denarja ...ce ne diorekt pa prek vez na obcini ali kak drugace.
BitterTruth
26. 05. 2020 19.25
+2
Roninax
26. 05. 2020 19.08
+0
levaki in inteligenca oglasevanja
the kop
26. 05. 2020 19.07
+4
sami so promovirali pornhub sedaj se pa delajo lepe!!
Quatflow
26. 05. 2020 19.03
+5
Sicer pa je for na racun seksa ze toliko, da so ze bedne in neduhovite..
Bežigrad2005
26. 05. 2020 19.00
-1
...vsi ki ste tako pametni....kdo tega ni pocel nikoli v zivljenju
Pravicaje
26. 05. 2020 18.41
+6
Duhovitost ,genialnost ,domiselnost in šaljivost je podlaga za dober slogan? Provokacije pa so dobre ali slabe - ta je nedvomno ena slabših ! Če so snovalci takega slogana dosegli limit svoje ustvarjalnosti in domiselnosti, kaže na stanje duha in je še daleč od zgoraj naštetih .
Quatflow
26. 05. 2020 18.51
+4
paxvobiscum
26. 05. 2020 18.40
+8
Se pravi "špricni mi na faco!" tudi ne bi bila slaba? Tudi obraz je treba umivati večkrat na dan. V primeru, da sam ne utegneš, ti kolega pomaga dozirati milo na obraz.
kolbek460
26. 05. 2020 18.39
+9
Tiča vun in na okno ob 19 uri ,v pozdrav tej vladi ,
Trgo_mk3
26. 05. 2020 18.25
+16
Ni dolgočasna, pritegne, potem ko pa prebereš drobni tisk pa potegne na nasmešek. Čisto okej je. Mene bolj skrbi, da so določeni ljudje ogorčeni ob tem in da se dela novica iz tega? Pa kronični zategnitis slovenjskega ljudstva. Tudi to me konkretno bolj skrbi ne pa nekaj smešnega iz vsakdanjega življenja.
Mentos
26. 05. 2020 18.27
+8
Vse, kar potegne, je v redu (avto, ženska...)
paxvobiscum
26. 05. 2020 18.30
+0
Ugani, katere stranke volijo tisti, ki se zgražajo.
paxvobiscum
26. 05. 2020 18.33
-2
Je pa to za Slovence škoda denarja. In papirja. In lepila. Verjamem pa, da je nekaterim posameznikom dober biznis. Me zanima , kdo je naročnik? Aja, saj res! Jaz. Davkoplačevalec.
eurosapiens
26. 05. 2020 18.01
+7
spet neki inštitut ki živi na račun države
pomaranča
26. 05. 2020 17.53
+15
To bi lahko pisalo na vsakem moškem stranišču in milo podčrtano z rdečo. Preveč je packov, ki si rok ne umivajo.
paxvobiscum
26. 05. 2020 18.35
-1
Jaz si umijem roke preden grem scat. Da ne bom ja z umazanimi rokami po luleku šaril. Za tvoja usteca samo najčistejše.
Chrome
26. 05. 2020 17.51
+9
Po pravici povedano si ga še nikoli nisem vrgel na roko, ponavadi ga stisnem na roko, bom danes vzel pakungo in si ga vrgel.
Millady
26. 05. 2020 17.45
+3
Hmm...ali ta plakat nagovarja samo moške ali oboje, tudi ženske?
Mentos
26. 05. 2020 17.55
+6
Haralmaan
26. 05. 2020 17.41
+2
Kaj ste pa vi mislni da pomeni? :)
KrofKrof
26. 05. 2020 17.31
+7
C-c-c. Kakšne packarije vam hodijo po glavi ...
Uporabnik1923750
26. 05. 2020 17.28
+6
Zakaj bi bilo to vulgarno? Vulgarni so tisti, ki ob tem pomislijo na... pac vrzi si razkuzilo na roke. Ce pa napises gor daj si ga bo pa Slovenije pijane al kaj? Ja DUSKA matr sej nisem hotel bit vulgaren...
avioo
26. 05. 2020 17.31
-2
še en bolani levak,ki bo dobil nagrado za ume😛🤣😅😁tnost
Transformerji
26. 05. 2020 17.25
+3
Recept za vlečeno testo za štrudelj; moka, malo olja, malo soli in topla voda. Narediš svetlečo, gladko kepo, jo malo potrepljaš in daš na stisnjeno pest in začneš vrteti. Masa bo vedno večja in uporabi še drugo roko. Ko grozi, da se bo strgalo, vržeš na mizo ali pult in robove še malo raztegni.
Kuku456
26. 05. 2020 17.09
-5
Apostol1
26. 05. 2020 17.06
+5
V nekaj sem pa prepričan , da če bi bil tale napis podprt s kakšno golo lepotico , za spodbudo bi bil ta slika cenzurirana s strani 24 ur, ne vem sicer kako in koliko ampak minimalno bi bilo tisto najbolj sporno pa tudi najlepše pokrito vsaj s črnimi kvadratki. Mene ne moti niti napis niti me ne bi motila lepotica , ker je ob takih naravnih stvareh brez predmetno moralizirati, Drugače povedano ,plakat podprt z lepotico bi bil veliko bolj vsebinski kot pa je tole kar vidimo oziroma samo preberemo , še najbolj podobno je recimo ,kot ,če bi gledal porno film na VAL 202 , pa lep dan še naprej vsem skupaj.