favorskaya Svet24.si

Ruske oblasti aretirale novinarko, ki je pokrivala...

Natasha Diddee Svet24.si

Priljubljena blogerka leta živela brez želodca, ...

1663812312-036mv Necenzurirano

Kakšna stavka? Največja zasebna klinika podira ...

kucan drnovsek bobo Reporter.si

Kučanova huda napaka: Drnovška je imel za ...

ronaldo 11 Ekipa24.si

Avtor selfija v velikih težavah: zaradi vdora na ...

ela mei2 Njena.si

Skrito v raju: 'Ela' nenadoma vidno spremenjena?

novak djokovic Ekipa24.si

Je zaradi tega počilo med Đokovićem in ...

Naročilo knjige OZADJE REPORTERJA IN MAGA
Slovenija

Koaliciji spodletelo, "finančna Udba" padla v DZ

Deli na:
Koaliciji spodletelo, "finančna Udba" padla v DZ

Fotografija je simbolična. - Foto: Matija Sušnik/DZ

DZ je z 31 glasovi za in 51 proti zavrnil zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma. Vlada je zagotavljala, da se z njim ne posega bistveno v sedanji sistem, opozicija pa je opozarjala na prevelik poseg v varstvo osebnih podatkov in preširoka pooblastila v inšpekcijskem postopku.

Državna sekretarka na ministrstvu za finance Maja Hostnik Kališek je v torek povzela, da je osnovni cilj predloga prenos treh evropskih direktiv v slovenski pravni red, vsebuje pa tudi nekatere izboljšave v delovanju sistema preprečevanja pranja denarja. "Pooblastila urada za preprečevanje pranja denarja glede obdelave osebnih podatkov se ne spreminjajo bistveno, prav tako se ne spreminjajo pooblastila inšpektorjev," je povedala poslancem.

Predlog so podpirali v SDS in NSi. V SNS so menili, da je zakon na več mestih nedodelan in v nasprotju z ustavnimi določbami, ostro pa so mu nasprotovali v LMŠ, SD, SAB in NP, saj bi po njihovem zakon nesorazmerno posegel v zasebnost državljanov in omogočil politično obračunavanje z nasprotniki vlade.

Po mnenju Andreje Zabret iz LMŠ je predlog ustvarjal velik prostor za zlorabo podatkov v politične in druge namene, zato je prav, da bi šel, če bi bil sprejet, v ustavno presojo. "Prav neverjetno je, kako koaliciji v vsak zakon uspe vtakniti rešitve, ki kažejo na klinično sliko želje po spreminjanju vseh delujočih podsistemov, ki jo tokrat dopolnjuje z željo po polnem nadzoru državljanov," je dodala v torkovi razpravi v DZ.

Kot je mnenje večine povzel Predrag Baković iz SD, sistem potrebuje nadgradnjo. A ne na tak način, saj gre "za nov poskus nesprejemljive širitve represivnih pooblastil državnih organov", je ocenil in poudaril, da je vlada predlog pripravila brez usklajevanja s ključnimi deležniki in strokovno javnostjo. Tudi Matej T. Vatovec iz Levice je ocenil, da se ne pogovarja o nadgradnji sistema, temveč o "podtaknjencu". Če bo nekdo kupil avto za več kot 15.000 evrov, se bo urad lahko odločil, da posel preišče in vpogleda v vse podatke o njem.


Pooblastila urada glede obdelav osebnih podatkov in posegov v zasebnost bodo neomejena, urad, ki je del izvršilne veje oblasti, pa poroča le ministrom in vladi, po lastni presoji bo lahko celo zavrnil posredovanje podatkov sodišču, državnemu tožilstvu in policiji, je med drugim naštela Janja Sluga iz NP. "Rešitve predvsem nasprotujejo ustavni in zakonski ureditvi področja varstva osebnih podatkov," pa je izpostavil Andrej Rajh iz SAB.

V SNS so bili po besedah Janija Ivanuše mnenja, da je zakon na več mestih nedodelan in v nasprotju z ustavnimi določbami, urad za preprečevanje pranja denarja pa dobiva neomejena pooblastila za obdelovanje osebnih podatkov in posega v zasebnost. "Zakon je zagotovo dobro orodje za tistega, ki je na oblasti, ampak zelo nevarno za tagetirane osebe," je povzel.

Nasprotno pa so ga podpirali v SDS in NSi. "Slovenija je zavezana k upoštevanju mednarodnih standardov in priporočil mednarodne organizacije za finančno ukrepanje, ker nam tako zagotavljajo dostop do ustreznih mednarodnih, finančnih, upravnih in drugih informacij. Zato bomo predlog enotno podprli," je dejala Elena Zavadlav Ušaj iz SDS. "Zakon vsebuje vrsto izboljšav, ki v koncept dosedanjega zakona ne posegajo," pa je menil Jožef Horvat iz NSi.

Dušan Verbič iz Konkretno je dejal, da gre "le za manjše popravke, postavljene v želji po učinkovitejšem delovanju sistema". Predlog zakona po navedbah Roberta Polnarja iz poslanske skupine DeSUS posega v obstoječi sistem in ga "pomembno izboljšuje". "Kakovost uresničevanja pa bo odvisna od izvajalcev, od zaposlenih na uradu in ostalih osmih nadzornih institucijah, določenih v zakonu," je dejal.

Levica je predlagala dopolnilo, po katerem bi zakon začel veljati z letom 2030. DZ ga je zavrnil z 39 glasovi proti in 35 glasovi za, na koncu pa zavrnil tudi sam zakon.