Novice

Podjetja se bodo še hitreje odločala za digitalno preobrazbo

Cilj ne sme biti le digitalna preobrazba, temveč uspešna digitalna preobrazba

Izbor urednice

Tovarna
Izbor Tovarne leta
Lovorika tovarna leta 2024 je lahko vaša
Tovarna leta
tovarna leta 2024
Izbor Tovarne letaSabina Petrov Lovorika tovarna leta 2024 je lahko vaša

Prijave za sodelovanje v izboru tovarne leta so odprte do 30. aprila

FINANCE
ESG
(posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši
PRO
ESG
Trajnostne prakse
ESGFinance PRO (posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši (PRO)

Izšla je brezplačna tematska izdaja Kaj počnejo najboljši v ESG

03.01.2022 04:00
Dopolnjeno: 05.01.2022 08:02
Čas branja: 7 min
Podjetja se bodo še hitreje odločala za digitalno preobrazbo
Pomembno je, da se digitalizacije podjetja lotevajo sistematično in celostno, sicer njihova preobrazba morda ne bo prinesla želenih rezultatov. Foto: Shutterstock

Zavedanje podjetij, da lahko z digitalizacijo proizvodnih procesov temeljito izboljšajo produktivnost, zvišajo kakovost, zmanjšajo izgube in zvišajo dodano vrednost, se še krepi. Za nekatere je leto 2021 pomenilo streznitev in pripravo na aktivnosti, ki se bodo na področju digitalne preobrazbe zgodile v prihodnjih letih.

Tako med drugim poudarjajo člani strokovnega odbora Tovarne leta, ki smo jih prosili za mnenje o tem, kakšno bo na področju razvoja pametnih tovarn po njihovih pričakovanjih leto 2022 – tudi ob upoštevanju predvidenih nepovratnih evropskih sredstev za digitalno preobrazbo gospodarstva iz načrta za okrevanje in odpornost –, ter vprašali, kako ocenjujejo leto 2021 na področju digitalne preobrazbe proizvodnih podjetij in uvajanja rešitev industrije 4.0.

Franc Žaberl, tehnični direktor, Fanuc Adria:

»Številna podjetja resno računajo na evropska sredstva za digitalno preobrazbo gospodarstva iz načrta za okrevanje in odpornost. Zaradi tega imajo nekatera na mizi že pripravljene ustrezne projekte. Pred koronsko krizo so se na tem področju dogajali manjši koraki, zdaj se koraki spreminjajo v skoke. Skratka podjetja, ki nameravajo v prihodnje imeti pomembno vlogo na trgu, pospešeno vlagajo sredstva v avtomatizacijo, robotizacijo in digitalizacijo.

Razmere v zvezi s COVID-19 so povzročile miselni preskok na področju digitalne preobrazbe. Projekti, ki bi sicer trajali nekaj let, so se zreducirali na kratko časovno obdobje. Najnaprednejša podjetja so že digitalizirana, za nekatere je leto 2021 pomenilo streznitev in pripravo na aktivnosti, ki se bodo na področju digitalne preobrazbe dogajale v prihodnjih letih. Najdemo pa tudi podjetja, ki ne razumejo, kaj se dogaja, in upajo, da bodo preživela s sistemom, ki je bil uspešen pred 20 ali 30 leti.«

Jernej Rehar, direktor, Business Solutions:

»Pričakujem, da se bodo podjetja še hitreje odločala za digitalno preobrazbo, saj so se v zadnjih dveh letih lahko prepričala, da je poslovni svet lahko zelo nepredvidljiv, sploh ob upoštevanju zunanjih vplivov, ki jih ne moremo obvladovati. Vedno je treba iti v korak s časom, tudi na področju digitalnih tehnologij, saj so te prihodnost stabilnega delovanja celotne organizacije. Brez zanesljivega poslovnoinformacijskega sistema in spletnih aplikacij preprosto ne gre več, saj lahko prinašajo velike konkurenčne in organizacijske prednosti, ki se dolgoročno nesporno obrestujejo v dobrobit podjetja.

V letu 2021 smo izvedli nekaj zares obsežnih in tehnološko zahtevnih projektov na področju modernizacije proizvodnih procesov. Uvajali smo od integracij sistemov za optimizacijo skladišč, proizvodnje do B2B-portalov za spletno prodajo. Občutek imam, da se vodstveni kadri v proizvodnih podjetjih končno začenjajo zavedati pomena digitalizacije, pandemija je to seveda še pospešila. Če ne stopijo na vlak digitalizacije in se lotijo postopne in redne uveljavitve sodobnih rešitev za industrijo, bodo skoraj gotovo vedno korak za konkurenco. Zaradi zahtevnosti uvedbe takih tehnoloških rešitev, ki so temelj poslovanja celotnega podjetja in se ne uveljavijo čez noč, se jih je treba lotiti pravočasno in preudarno.«

Hubert Golle, svetovalec za industrijo 4.0, Audax:

»V slovenskih proizvodnih podjetjih so digitalne rešitve za sledenje in nadzor proizvodnje, denimo izračunavanje operativne učinkovitosti strojev in naprav (OEE), že dobro uveljavljene in pomenijo temelj za zagotavljanje operativne učinkovitosti. Vendar ti temeljni pristopi najboljše rezultate dajejo v stabilnih razmerah delovanja. Leto 2021 pa je postavilo na preizkušnjo prilagodljivost proizvodnih podjetij na velike in nepredvidljive spremembe, na katere se lahko odzovejo samo dobro vodeni in usposobljeni zaposleni.

V skladu s tem opažamo okrepljeno zanimanje za rešitve, ki omogočajo gradnjo inovativnega in odzivnega podjetja – pospešen razvoj izdelkov in fleksibilne proizvodnje z naprednimi simulacijami, uporaba 3D-modelov za skupni razvoj s kupci, učinkovito usposabljanje zaposlenih z uporabo obogatene resničnosti, kreativna uporaba podatkov v pravih vsebinskih okvirih, aktiviranje zaposlenih s pomembnimi informacijami in še množica drugih obetavnih pristopov.

Pri tem ne gre za uvajanje posamičnih tehnologij, temveč za splet različnih rešitev, ki naj celovito podprejo razvojne in proizvodne cikle podjetja. Kako naj v podjetjih najdejo pravo pot? Dobra stran tehnologij industrije 4.0 je, da ne zahtevajo velikega začetnega vložka in dolgotrajnih projektov uvajanja, temveč jih lahko podjetja preizkusijo v fokusiranih pilotnih projektih, ki tipično trajajo od dva do tri mesece. Na svojih izdelkih, v lastnem okolju in s svojimi zaposlenimi. Na podlagi presoje konkretne vrednosti se vodstva podjetij odločijo o obliki in hitrosti uvedbi v celotno podjetje.

Z nepovratnimi sredstvi za okrevanje in odpornost bodo podjetja demonstracijske in pilotne projekte načrtovala celoviteje in hitreje uvedla rešitve, ki jim prinašajo največjo poslovno vrednost.«

Matej Kupljenik, vodja Digital Industries, Siemens Slovenija:

»Trend pametnih tovarn je zelo jasen, njihove številne prednosti so vse bolj očitne in pomembne ne le za konkurenčnost (v novi normalnosti), ampak tudi za trajnostni razvoj. Leto bo nedvomno zelo zanimivo, v Siemensu pa smo v svoji trojni vlogi – svetovalca za digitalizacijo, ponudnika rešitev in svetovalca za digitalizacijo in optimizatorja – v izjemno vznemirljivem in odgovornem položaju. Zakaj odgovornem? Cilj namreč ne sme biti le digitalna preobrazba, cilj naj bo uspešna digitalna preobrazba. Posamezno podjetje se mora vprašati, kako se je treba te lotiti v njihovem specifičnem primeru, katere digitalne tehnologije izbrati, da bodo ustrezale njihovemu kontekstu – in kako jih uvesti, da bodo uresničili kar največ koristi.

Če je leto 2020 s pandemijo pospešilo digitalizacijo zaradi njenih očitnih prednosti v izzivih nove normalnosti, je leto 2021 pomen digitalizacije tudi zaradi številnih izzivov na področju trajnostnega razvoja še utrdilo. Podjetja se vse odločneje digitalizirajo. A pomembno je, da se tega lotevajo sistematično in celostno, sicer njihova preobrazba morda ne bo prinesla želenih rezultatov.«

Saša Sokolić, član uprave, Metronik:

»Področje digitalizacije procesov v proizvodnih podjetjih že samo po sebi dosega rast. Ne verjamem, da danes še kdo dvomi, da je z digitalizacijo proizvodnih procesov mogoče izboljšati delovanje proizvodnih podjetij na številnih segmentih. Primerov dobre prakse, ki to potrjujejo, je tudi pri nas zelo veliko. Preobrazba tovarn v smeri 'večje pameti' je torej globalni trend in se bo nadaljeval še kar nekaj časa. Nepovratna sredstva pri udejanjanju tega trenda vsekakor pomagajo. Dodaten denar pomeni, da si podjetja lahko privoščijo več digitalizacije, jo uvedejo hitreje in temeljiteje – in to je neposredni pozitiven učinek subvencij. Poleg tega razpisi podjetja 'prisilijo' v bolj strukturiran pristop k digitalizaciji, v oceno trenutnega položaja in pripravo strategije digitalizacije … V tem procesu pa podjetja dobijo dodaten vpogled v svetovne trende na področju digitalne preobrazbe proizvodnih podjetij in okrepijo zavedanje o pomembnosti te. Zato je iniciativo vlade, da z nepovratnimi sredstvi podpira digitalno preobrazbo proizvodnih podjetij, treba pohvaliti, hkrati pa je smiselno poudariti, da bi lahko bili razpisi vsebinsko bolj fleksibilni in birokratsko manj zahtevni in da bi se vse skupaj lahko dogajalo še hitreje.

Leto 2021 je bilo na področju digitalne preobrazbe proizvodnih podjetij kar dinamično in pestro. Trend pospešenega zavedanja podjetij, da z digitalizacijo proizvodnih procesov lahko temeljito izboljšajo produktivnost, dvignejo kakovost, zmanjšajo izgube in dvignejo dodano vrednost, se je po pričakovanjih nadaljeval. Veliki proizvodni igralci so po pričakovanju intenzivno vlagali na področju digitalizacije. Pohvalno je, da so se temu pridružila tudi številna manjša podjetja, tudi zaradi nepovratnih sredstev za podporo digitalizaciji. Seveda pa je bilo mogoče čutiti tudi vplive izzivov s cenami surovin, zastoji v dobavnih verigah in spremenjenimi navadami kupcev, kar je prizadelo marsikatero proizvodno podjetje. Pomembno je, da znamo podjetjem pokazati, da je tudi na te izzive mogoče bolje odgovoriti, če so procesi ustrezno digitalno podprti. V Metroniku smo imeli na področju digitalizacije proizvodnih procesov v letu 2021 veliko dela, saj smo svoje rešitve uspešno uvedli v številna proizvodna podjetja. Rezultati kažejo, da smo na aktualne izzive proizvodnih podjetij odgovorili zelo uspešno.«

Jernej Polič, direktor poslovne enote EMS, Iskratel:

»Slovenska podjetja se morajo prestrukturirati in se podati na pot digitalizacije. Veliko je še podjetij, ki trenutno zelo dobro poslujejo, vendar pa nimajo jasne vizije glede digitalne transformacije. Najprej je treba definirati strategijo digitalizacije in narediti posnetek trenutnega stanja, šele na podlagi tega se je treba odločiti, katere procese bomo digitalizirali in katere se enostavno ne splača spreminjati, saj so preveč specifični.

Javni razpis za subvencioniranje digitalne preobrazbe v podjetjih prihaja že zelo hitro, takoj na začetku leta 2022, zato upam, da so slovenska podjetja pripravljena in imajo izdelane načrte, s čim se bodo prijavila. Razpis tudi promovira povezovanje več podjetij, kar je jasen kazalnik, da naj podjetja ne razvijajo vsega sama, ampak naj v preobrazbo vključijo tudi tista podjetja, ki premorejo domenska znanja glede digitalizacije in tako pospešijo implementacijo.

V letu 2022 tako pričakujem, da se bo še več podjetij odločilo za pot digitalne preobrazbe in posledično naredilo svoje procese bolj vitke, kar bo pripomoglo k večji produktivnosti in h konkurenčnosti.

COVID-19 je prinesel nekoliko spremenjen pogled na poslovanje. Kar nekaj podjetij se je v zadnjih dveh letih zazrlo samo vase in iskalo priložnosti za izboljšanje poslovnega rezultata. Tako so uvideli, kje imajo priložnosti za dvig svoje produktivnosti. Prav zato opažam povečano delovanje v smeri digitalizacije poslovanja, prednjačijo pa predvsem proizvodna podjetja, ki pri tem najhitreje povrnejo stroške vlaganj.

Moje mnenje je, da veliko podjetij dela na digitalizaciji poslovanja, vendar pa mislim, da niso ustrezno usmerjena. Res je, vsako podjetje najboljše pozna svoje procese, vendar pa nimajo vsi domenskega znanja, kako uvesti digitalizacijo v podjetje, kar rezultira k izjemno dolgotrajni digitalni preobrazbi in prinaša nestabilnosti v poslovanju.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Tovarna
Novice
Kako je srbski proizvajalec vlažilnih robčkov produktivnost povečal za 50 odstotkov
Tovarna leta
INTERVJU
NoviceMateja Bertoncelj Kako je srbski proizvajalec vlažilnih robčkov produktivnost povečal za 50 odstotkov

S Slobodanom Antićem iz družbe Piramida 72 smo se pogovarjali o uvajanju poslovnih informacijskih sistemov MES v proizvodnjo in WMS v skladišče ter kakšne prednosti sta prinesla.

Tovarna
Dobre prakse
(fotoreportaža) Yaskawina tovarna robotov v Kočevju sproti optimizira procese
Tovarna leta
iz prakse
Dobre prakseSabina Petrov (fotoreportaža) Yaskawina tovarna robotov v Kočevju sproti optimizira procese

Tudi TPV Automotive, Riko Hiše, Elpro Križnič, Roletarstvo Medle, Metronik in Cisco Systems v Kočevju o digitalizaciji in dobrih praksah v proizvodnji

Tovarna
Dobre prakse
Tesno vpeti v digitalizacijo velikih podjetij
Tovarna leta
pametna industrija
Dobre prakseSabina Petrov Tesno vpeti v digitalizacijo velikih podjetij

IT-ponudniki so za velika podjetja razvili širok nabor novih rešitev

Tovarna
Novice
(intervju) Z industrijo 4.0 se delavci v proizvodnji prelevijo v menedžerje
Tovarna leta
pametna industrija
NoviceSabina Petrov (intervju) Z industrijo 4.0 se delavci v proizvodnji prelevijo v menedžerje 2

Digitalnemu dvojčku posla se posvečajte z enako skrbnostjo, kot skrbite za dogajanje v svojem realnem okolju, poudarja Joachim Hensch, glavni govornik na 1. konferenci Pametna industrija.

Tovarna
Dobre prakse
Industrija 4.0 ni za vsako podjetje, digitalizacijo potrebujejo vsa
Tovarna leta
intervju
Dobre prakseSabina Petrov Industrija 4.0 ni za vsako podjetje, digitalizacijo potrebujejo vsa 1

Približno štiri petine tovarn je na začetnih ravneh podatkovne zrelosti, ocenjujeta Gregor Jeromen in Nika Kalan iz podjetja Result

Tovarna
Izbor Tovarne leta
Lovorika tovarna leta 2024 je na dosegu roke
Tovarna leta
Zakaj sodelovati
Izbor Tovarne letaSabina Petrov Lovorika tovarna leta 2024 je na dosegu roke

Prijave za sodelovanje v izboru tovarne leta so odprte do 30. aprila

Tovarna
Dobre prakse
Aktivno v zaščito omrežij in odjem električne energije
Tovarna leta
nasvet
Dobre prakseAna Ivančič Aktivno v zaščito omrežij in odjem električne energije

Kako lahko znižate stroške porabe električne energije in kako se zaščitite pred vdori v vaše omrežje

Tovarna
Izbor Tovarne leta
Lovorika tovarna leta 2024 je lahko vaša
Tovarna leta
tovarna leta 2024
Izbor Tovarne letaSabina Petrov Lovorika tovarna leta 2024 je lahko vaša

Prijave za sodelovanje v izboru tovarne leta so odprte do 30. aprila