Magazin

'Nova normalnost bo drugačna'

Ljubljana, 03. 10. 2021 11.29 |

Hans-Paul Bürkner
Avtor
Natalija Švab
Komentarji
105

Čeprav je hitro okrevanje gospodarstva po izbruhu novega koronavirusa presenetilo tudi strokovnjake, izzivi ostajajo, številne sektorje čakajo spremembe, izboljšati je treba dobavno verigo – tudi v luči geopolitičnih trenj, poudarja Hans-Paul Bürkner, predsednik uprave Boston Consulting Group (BCG), enega od vodilnih svetovalnih podjetij na svetu. S svetovalcem za strategije, razvoj organizacij, globalizacijo in transformacijo smo se pogovarjali tako o (po)koronskem gospodarstvu kot tudi o tem, kako izboljšati privlačnost Slovenije za tuje naložbe.

Hans-Paul Bürkner
Hans-Paul Bürkner FOTO: osebni arhiv

"Mislim, da je bilo veliko presenečenje, kako hitro je okrevala globalna ekonomija," pravi Bürkner, ki je v Sloveniji gostoval na kongresu Združenja Manager, na vprašanje, kako se je gospodarstvo spopadlo s koronsko krizo. "Lani je bilo ogromno ugibanj o tem, ali bo šlo za okrevanje v obliki črke V, U, morda L … nihče pa ni pričakoval, da bosta evropska in globalna ekonomija konec tega in v začetku prihodnjega leta na marsikaterem področju že dosegli predkrizno raven." 

A kot poudarja, okrevanje ne pomeni konca težav: "Ostajajo veliki izzivi – motnje v dobavni verigi, visoke cene nekaterih dobrin ... Nekaj teh izzivov je seveda posledica pandemije, marsikateri pa je posledica preteklih dogodkov, kot je bil denimo brexit. Podjetja so nehala investirati, nehala so se širiti, ker jih je bilo strah prihodnosti. Na nekaterih področjih so motnje precej močne, med drugim na področju čipov, in bodo imele učinke še tudi v letu 2022 in morda celo 2023, kajti širitev proizvodnih kapacitet terja čas. Povpraševanje po čipih za elektronske naprave je namreč tako poskočilo, da ima avtomobilska industrija velike težave z njihovo dobavo, in nekateri že napovedujejo, da zaradi tega ne bo izdelanih od štiri do pet milijonov avtomobilov. Je pa treba upoštevati, da to ne pomeni zloma, ampak gre za zamude, ki jim bo sledilo okrevanje."

Bo pa potrebnega nekaj potrpljenja: "Toda tja do prve polovice leta 2023 bi se morale razmere vendarle že normalizirati. Je pa res, da smo danes ljudje zelo nepotrpežljivi, pričakujemo, da bodo izzivi rešeni v nekaj tednih ali mesecih. Mislim, da moramo bolj preudarno razmišljati o času. Če se vaše razmišljanje vrti zgolj okoli tednov in mesecev, potem ste najbrž preveč nestrpni." 

Ekonomsko okrevanje je na območjih z nizko precepljenostjo počasnejše.

"Spomnil bi, da leta 2020, ko je udarila koronska kriza, ni nihče pričakoval, da bomo imeli cepivo tako hitro. Po prvih pogovorih s proizvajalci so napovedovali, da bodo prve rešitve šele leta 2022, potem pa bo trajalo še nekaj let. Vse skupaj se je nato odvilo veliko hitreje, ampak ljudje so bili še vedno nestrpni, kritizirali so Evropo, da dobava in cepljenje ne potekata dovolj hitro, čeprav smo v devetih mesecih dosegli kar visoko precepljenost odraslih. Danes imamo viške cepiva in ne dovolj ljudi, ki se želijo cepiti." 

Slovenija je med državami, kjer je oklevanje, ko gre za cepljenje, veliko. Kako pa zavračanje cepljenja vpliva na globalno ekonomijo? "To lahko jasno vidite v ZDA na primerih zveznih držav, kjer je precepljenost nizka. Tam je učinek na ekonomijo jasno negativen, več ljudi imate v bolnišnicah, več ljudi umre. Ekonomsko okrevanje je na območjih z nizko precepljenostjo počasnejše. Prav zaradi tega upam, da bomo prišli do situacije, ko bomo imeli cepljenih več kot 80 odstotkov vseh, ki se lahko cepijo. Je pa do tja dolga pot. V ZDA smo videli, kako hitro so prišli do 50 odstotkov, zdaj pa se število cepljenih vzpenja zelo počasi. V Nemčiji smo hitro prišli do 60 odstotkov, zdaj pa se prav tako zelo počasi pomikamo proti 70 odstotkom. Resnično potrebujemo boljšo precepljenost. Nekatere manjše države, kot na primer Danska, so se tukaj zelo dobro odrezale. Na drugi strani pa so države, kjer je veliko upora in ljudi, ki menijo, da se jih to ne tiče." 

Kakšno vlogo pa lahko tukaj odigrajo sama podjetja in njihova vodstva? "V ZDA smo našim kolegom povedali – morate se cepiti ali pa ne boste mogli ostati. V nekaterih državah za to obstaja pravna podlaga, v drugih ne. Se pa vsekakor mora povečati pritisk. Še posebej je to pomembno v poklicih, kjer je veliko stika z drugimi ljudmi – recimo v šolah, bolnišnicah, domovih za starejše ... Tam bi se morali ljudje ali cepiti ali odpovedati službi. Seveda ne gre zanikati, da je nekaj stranskih učinkov cepiv, toda statistično je jasno, da je nevarnost, ki jo predstavlja covid, veliko večja kot v primeru cepljenja."

Veliko je tudi govora o dolgotrajnem covidu. Se podjetja že soočajo z njegovimi učinki, potem ko smo lahko zasledili zgodbe ljudi, ki imajo mesece po bolezni težave s koncentracijo in drugimi vidiki zdravja? "Tukaj se debata še ni povsem razplamtela, je pa res, da narašča skrb, še posebej v majhnih podjetjih s petimi ali desetimi zaposlenimi, kjer odsotnost ene osebe lahko pomeni odsotnost desetih ali dvajsetih odstotkov delovne sile. To pa ima lahko velik vpliv. Gre za vprašanja, ki jih bo treba nasloviti. Smo pa že videli padce produktivnosti, ker je v delovno organizacijo vdrla okužba, saj niso bili odsotni le oboleli, ampak so morali njihovi kolegi v karanteno. Zelo pomembno je, da se ljudje zavedajo, da niso odgovorni le zase, ampak za ljudi okoli sebe, za kolege, stranke, dobavitelje, ljudi, ki jih srečajo na zasebnih druženjih."

Hans-Paul Bürkner meni, da bi se morali po večanju izdatkov zaradi koronske krize vrniti k strožjim proračunskim politikam.
Hans-Paul Bürkner meni, da bi se morali po večanju izdatkov zaradi koronske krize vrniti k strožjim proračunskim politikam. FOTO: Andraž Kobe

 

Ključno je torej dobavno verigo narediti bolj razpršeno in se od globalne dobavne verige, na koncu katere je en velik dobavitelj, premakniti k bolj regionalni verigi več dobaviteljev.

Pandemija je gospodarstvo postavila pred velik izziv, velike preizkušnje pa ponujajo tudi možnost učenja. Kakšne lekcije torej lahko potegnemo iz koronske krize? "Dogodki, kot je bil izbruh vulkana na Islandiji, nesreča v Fukušimi, poplave na Tajskem, vse to je dobavno verigo v preteklosti že postavilo na preizkušnjo, vplivalo je na potovanja. Vulkan je ohromil letalski promet, zaradi nesreče v Fukušimi je bila motena dobava delov avtomobilski industriji. Razprava o tem, da je pomembno imeti v mislih dolžino dobavne verige, se zavedati, od kod prihajajo artikli in razširiti nabor dobaviteljev, da se izognete pretirani odvisnosti od enega ali dveh dobaviteljev, torej ni nova. Je pa koronska kriza pokazala, da bo tukaj treba storiti veliko več. Ob globalni bo treba povečati pomen regionalne in lokalne dobavne verige. Tudi v primeru blokade Sueškega prekopa smo lahko videli, kako se podaljša čas, da artikli dosežejo svoj trg. Zato moramo biti vsi bolj pozorni, kako sestavljamo dobavno verigo, da ta ni preveč ranljiva za pretrese. Tudi zaradi geopolitičnih razlogov. Kajti če imate kar naenkrat uvedene sankcije zoper neko državo ali podjetje, ki vam zato ne more dobavljati ali od vas kupovati, potem ima lahko to hude posledice. Ključno je torej dobavno verigo narediti bolj razpršeno in se od globalne dobavne verige, na koncu katere je en velik dobavitelj, premakniti k bolj regionalni verigi več dobaviteljev."

Prav koronska kriza je geopolitični vidik globalne trgovine in gospodarstva še bolj osvetlila, a tudi tukaj ne gre za povsem nove težave: "Že pred pandemsko krizo smo imeli recimo izrazita ozka grla v dobavi zdravil zaradi odvisnosti od Kitajske in Indije. Primanjkovalo je določenih surovin. Toda, ko je prišla pandemija, in se je začelo mrzlično iskanje odgovorov na vprašanje, katero masko nositi, kje jo dobiti, kje dobiti respiratorje, se je razprava okrepila. V Evropi je zato veliko poudarka na tem, da je treba zmanjšati odvisnost od enega dobavitelja in imeti možnost nabavljati v soseščini. Že pred krizo smo imeli tudi dobavno verigo, ki je polna nasprotovanj. Videli smo trenja med ZDA in Kitajsko, pa tudi med ZDA in EU, med Kitajsko in Indijo, Kitajsko in Avstralijo ... Dobavno verigo se uporablja tudi kot geopolitično orožje."

Kar je še eden od globalnih izzivov, s katerimi se bo morala spopasti tudi Evropa. Kakšno vlogo lahko pričakujemo, da bo po volitvah, s katerimi se je poslovila Angela Merkel, igralo največje evropsko gospodarstvo – Nemčija, ki je tudi domovina sogovornika? "Zadnja desetletja smo imeli desnosredinske ali levosredinske vlade, zadnja leta celo veliko koalicijo. Imamo torej dobro tradicijo, ki je preprečila velike pretrese, ki jih vidimo v drugih državah, kjer prihaja do velikih premikov ekstremno levo ali ekstremno desno, kot se denimo dogaja v Latinski Ameriki. Zato tudi po teh volitvah ne pričakujem velikih sprememb, smer pa bo odvisna od tega, ali bo koalicija semafor ali Jamajka. Zdi se mi, da so ljudje zadovoljni, da ne bo rdeče-rdeče-zelene koalicije, ker je Levica dosegla preslab volilni rezultat. Velikih premikov torej ne bo, med prednostnimi temami bo okolje, morda bomo priča izboljšavam socialne politike ... Za Evropo pa mislim, da bo največ poudarka na transferni uniji. Zeleni in socialdemokrati so bolj naklonjeni delitvi dolžniškega bremena, medtem ko liberalci temu močno nasprotujejo. To je področje, kjer bo zanimivo spremljati razvoj dogodkov. Morda bomo dobili posebne investicijske sklade za digitalizacijo in boj proti klimatskim spremembam, da se bodo vsaj na papirju izognili pravilom zadolževanja. Vsekakor pa je z izjemo AfD ves nemški politični spekter naklonjen EU, zato v tem smislu ne pričakujem velikih pretresov za povezavo."

Podjetja bi zagotovo rada investirala, je pa težava, da jim slovensko davčno okolje ni najbolj naklonjeno, še posebej v primerjavi z okolico. Druga ključna stvar pa je, da je treba pospešiti digitalizacijo.

EU, pa tudi same države, so ob izbruhu koronske krize gospodarstvu priskočile na pomoč. Kako uspešni so bili koronski ukrepi in kako naprej? "Mislim, da so ukrepi na splošno delovali. Je bilo vse popolno? Seveda ne. Nekateri sistemi, še posebej zdravstveni, niso bili pripravljeni na epidemijo in ne bi si upal trditi, da so se medtem občutno izboljšali. Toda v relativno kratkem času nam je vseeno uspelo obvladati krizo in, kot rečeno, okrevati. Tudi brezposelnost se je znižala. Ukrepi so torej služili svojemu namenu, so pa seveda zvišali dolg in s tem se bo treba spopasti. Mislim, da se moramo vrniti k bolj razumnemu zapravljanju. Ključno vprašanje torej je: ali resnično želimo premakniti ekonomijo naprej ali menimo, da mora biti vse deležno neke podpore, ali želimo okrepiti izdatke za socialo. Mislim, da lahko s posledicami krize opravimo tudi, če se vrnemo k strožjim proračunskim politikam. Če bo strategija za izhod iz krize le zapravljanje, bi se lahko soočili z dolžniško krizo. S tem je povezano tudi vprašanje, ali moramo za boj proti klimatskim spremembam uvajati več subvencij ali je bolje vse skupaj prepustiti trgu in dvigniti stroške CO2 ter računati, da bodo podjetja in potrošniki storili, kar je prav." 

Torej ocenjujete, da je marsikaj na področju zelene transformacije mogoče brez podpor: "Vidimo, da je vetrna energija danes poceni, ne potrebuje več subvencij. Večje vprašanje je, ali se bodo ljudje strinjali s postavitvijo večjega števila vetrnic, kajti marsikje je veliko upora – pogosto prav od ljudi, ki sicer pravijo, da jih skrbi okolje. Sicer pa moramo več investirati v prenosna omrežja in iz alternativnih virov pridobiti več energije. Termoelektrarne bodo zaradi vse dražjih emisijskih kuponov postajale le še bolj neprivlačne. Mislim, da obstaja jasen signal za zmanjšanje emisij, ne le v energetiki, ampak tudi v železarstvu, proizvodnji cementa ... Toda pomembno vprašanje je tako, hitra je lahko tranzicija. Ne gre namreč le za vprašanje denarja, ampak tudi tehnologije. Prav tako se je treba zavedati, da ni rešitev, da zapremo svoje železarne, potem pa jeklo uvažamo iz Rusije ali Kitajske, kjer imajo zelo šibko okoljsko zakonodajo. To bi povzročilo še dodate pritiske ne le na trgovino, ampak tudi geopolitiko." 

Med večje pokoronske gospodarske izzive številni uvrščajo tudi trg dela, številna podjetja so se znašla v kadrovski stiski, veliko branž, med njimi gostinstvo in turizem, ima še dodatne težave z iskanjem kadrov. Kakšnim trendom bomo priča? "Ljudje so ugotovili, da je delo od doma lahko prijetno, številni pa so tudi videli, da bi jim najbolj ustrezala kombinacija dela od doma in dela na delovnem mestu, tako da bomo videli spremembe v vzorcih dela. Manj bo poslovnih potovanj, po nekaterih ocenah od trideset do petdeset odstotkov. Turizem bo okreval, a pričakovati je višje cene v hotelih, restavracijah. V restavracijah bo treba zvišati plače, tudi nasploh se bomo morali sprijazniti, da bo za kakšno storitev treba plačati več – recimo dostavo iz spletne trgovine. Svet ne bo šel nazaj v staro normalnost, nova normalnost bo drugačna in nekatere sektorje bo to prizadelo." 

Nasploh se bomo morali sprijazniti, da bo za kakšno storitev treba plačati več.

Kaj pa lahko iz vsega skupaj potegne Slovenija, ki med drugim želi več tujih investicij? "Ko analiziramo, kam se usmerjajo podjetja, vidimo, da gredo rada tja, kjer je talentiran kader in v okolje, kjer ljudje radi delajo in živijo. Velika prednost Slovenije je dobro izobražena delovna sila, imate lepo okolje, dežela je varna. Pred pandemijo sem res veliko potoval in lahko povem, da marsikje ni tako lepo in varno. Tudi majhnost ni nujno slabost, saj gre veliko majhnim državam zelo dobro. Slovenija torej ima pogoje, da bi tukaj radi živeli in delali ne le Slovenci, ampak tudi tujci, vendar izgubljate talent, ker Slovenci odhajajo drugam, saj menijo, da bo tam zanje ekonomsko bolje. Podjetja bi zagotovo rada investirala, je pa težava, da jim slovensko davčno okolje ni najbolj naklonjeno, še posebej v primerjavi z okolico. Druga ključna stvar pa je, da je treba pospešiti digitalizacijo."

KOMENTARJI (105)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

neverminder
02. 11. 2022 19.50
Moncsa
04. 10. 2021 09.44
+3
Vsakič ko berem nakladanje o neki "novi realnosti", mi gre na bruhanje. Nova realnost obstaja samo v glavah globalistov in je popolnoma nepotreben. Vsaj ne v tem smislu, kot oni govorijo.
kantor
04. 10. 2021 08.35
+3
slovenka62
03. 10. 2021 21.43
+5
Nakladanje elit!!
mate531
03. 10. 2021 21.32
+3
Kaj ta hanz blebeče? Kako bom ustavil širjenje virusa če se bom cepil? Kako bom zaščitil ostale sodelavce pred virusom, če pa vseeno širim virus, tudi če sem cepljen?
ssbobo
03. 10. 2021 21.25
+3
Nova normalnost bo ustvarjena za ekosocialiste, migrante za ljudi kateti se ne morejo odločiti kaj so v teoriji spala, socialce kateri uživajo v prejetem denarju od davkoplačevalcev, politikov kateri znajo obljubljati pred volitvami nato pa takoj padejo v shizofrenijo.......... ne mi nabijat kaj bo nova normalnost........
reakcionar
03. 10. 2021 20.08
+4
J' accuse !!! Gospod Hans...Menda tudi vi veste da ne živite večno, kot nihče od nas. Zategadelj se vprašajte.......po čemu si naj vas zapomnijo vaši bližnji in bodoče generacije. Smrti ne boste ubežali niti vi niti nobeden od nas. Ne pomaga če se tisočkrat pičite, ali pa če si menjate srca kot je to desetkrat storil pokojni Rockefeller. Matilda se bliža, vsak dan je vse bližja in ene noči bo popraskala tudi na vaše okno s svojo koso. Takrat vam ostanejo samo vaša dobra dela, svojega Bentlyja in svoje jahte ne boste mogli spravit s seboj v trugo. Če pa bodo vaša dobra dela bolj kilava in slaba............potem se bo tehtnica nagnila v korist taspodnjega k bo že čakal v kotu mračne sobe da zgrabi to kar vam je ostalo od duše in odnese s seboj................pa to...
reakcionar
03. 10. 2021 19.58
+7
Poslušaj ti njega, bo treba povečat pritiske in več kontrole..................nabijem ga na smokvo! Njega in njegovo novo normalnost. Zame je normalno, da imaš pošteno delo s katerim lahko preživljaš svojo družino, šolaš otroke in si jim vzgled v življenju. Zame je normalno da sem do drugih tak kot bi rad da so drugi do mene. Da živim z vsemi ljudmi v miru, da pomagam vsakemu ki je v kaki stiski. Normalno je, da se lahko gibam po državi, od Triglava do morja, od ravnic do hribov. Od banke do pošte, od upravne enote do mehanika. Od gostilne do muzeja...........Zame je normalno da ljudem ponudim rešitev, ampak jim je ne vsiljujem. Da jim dam nasvet, ampak da jih ne izsiljujem. Da sem človek in ne kiborg. Da imam dušo in da nisem zgolj nek hodajoči kompjuter s operacijskim sistemom (od Billa Gatesa). Da živim svobodno in da ne životarim okoli in kupujem svobodo na vsakih 6 mesecev z novimi šusi.
ssbobo
03. 10. 2021 21.27
+2
Se strinjam....... novo normalnost ustvarjajo ljudje kateri so sami sebi odveč
Ramzess
03. 10. 2021 18.27
+5
Da, kontrola nad vsemi in vsem. Zato je planiran Veliki reset, digitalni denar, brisanje dolgov za ceno razlastninjenja ali hipotek na lastnino, vse kar ima posameznik na banki več od 100.000 se briše. In še kaj. Mnogi bodo izgubili vse. Pa javnost že lep čas navajajo življenje v kamp prikolicah ipd. (kot neka moda), na nošenje raztrganih oblačil (nova moda, ki je kao in), hranjenja iz sklede (novejša moda), ipd . Naključij ni.
Ramzess
03. 10. 2021 18.25
+3
Če bo Agenda izpeljala, potem res.
dante
03. 10. 2021 18.19
+3
Morda je to zadnja kriza ki se rešuje z sredstvi bank naslednja se bo reševala s krvjo
LOVELIFE
03. 10. 2021 18.07
+7
Vsi so paraziti! Vseh se je treba rešit!
Sokril
03. 10. 2021 18.05
+4
Od teh nobeden ni cepljen s istim cepivom s katerim silijo rajo.
SiSi00
03. 10. 2021 18.01
-5
Na globalizacijo se je potrebno prilagodit. Jo hoces ali noces
SiSi00
03. 10. 2021 18.00
+0
Kako le? Globalizacija je dejstvo.
SiSi00
03. 10. 2021 17.59
+0
Socialno sibki bodo spet najbolj nastradali. Pa po vecini so ravno oni, ki se nocejo cepit.
Akame1979 .
03. 10. 2021 16.18
+16
Kar je covid pokazal je, da države potrebujejo samooskrbo najnujnejših dobrin in zmanjšanje odvisnosti od tujih dobaviteljev
rCharles
03. 10. 2021 16.13
+28
globalisti si lahko svojo novo realnost nekam vtaknejo, moja realnost ima dva spola, zdrave in suverene ljudi na svoji zemlji, pod svojo zastavo, brez socialne distance in brezvrednih dolarskih kreditov
24debak
03. 10. 2021 16.01
+23
Kovid jim je spodletel, globalizacija z njim.
24debak
03. 10. 2021 15.59
+22
Globalizacija je zlo. Uprite se ji.