Že kratek sprehod po gorenjski prestolnici da občutiti, da se uprava mesta resno loteva njegove preobrazbe v sodobno mesto, kjer bo tehnologija pripomogla k varnejšemu in bolj trajnostnemu bivanju. Ko, denimo, na nočnem sprehodu, kjer javna razsvetljava z varčnimi LED-svetilkami sveti le s polovično močjo, senzorji zaznajo moj prihod do prehoda za pešce, se vklopijo utripalci, svetilke močneje osvetlijo celotno območje prehoda in voznike opozorijo na pešce na prehodu.
V mestni občini Kranj izvajajo Trajnostno urbano strategijo do leta 2030, v kateri je navedeno, da je pomemben steber strategije tudi cilj, da Kranj postane inovativno-pametno mesto. K doseganju postavljenih ciljev bo pomembno pripomogla intenzivna digitalizacija.
»Kranj želi postati trajnostno naravnano mesto, napredno in živahno urbano središče Gorenjske,« nam je povedal župan Matjaž Rakovec. Mnogi projekti, ki so že uresničeni ali pa so načrtovani, dokazujejo, da je Kranj že konkretno zakorakal v smeri pametnega mesta in skupnosti. Pred kratkim ga je evropska komisija uvrstila v misijo 100 podnebno nevtralnih in pametnih mest, aktivni pa so po županovih besedah tudi v misiji 100 inteligentnih mest, ki sodelujejo pri raziskovanju novih tehnologij, imajo cilj izboljšati kakovost življenja in dela v mestu ter zagotoviti trajnostno rast.
Sodobne tehnologije dvigujejo kakovost bivanja
Cilj gradnje pametnih mest je optimizacija upravljanja situacij, ki spremljajo bivanje njegovega prebivalstva. Avtomatizirani procesi omogočajo varno, učinkovito in bolj trajnostno delovanje mestne infrastrukture, prek napovedne (prediktivne) analitike pa lahko odgovorni pravočasno ukrepajo in preprečijo nesrečo, na primer uhajanje plina ali vode pri gospodinjstvih, ali pa spremenjena svetlobna mehanizacija reševalnemu vozilu omogoča vožnjo brez ovir in ustavljanja.
»Sodobna tehnologija bo v pametnem mestu občanom koristila pri spremljanju dogajanja v javnem prometu, razpoložljivosti sredstev javnega prevoza, električnih polnilnic za avtomobile in obremenjenosti parkirišč. Z uvajanjem sodobne tehnologije želimo doseči umirjanje prometa, spremljati porabo energije pri javni razsvetljavi, porabo vode, kakovost zraka in učinkoviteje upravljati odpadke,« je še pojasnil župan.
Z mestno kartico bo enostavneje
Po uspešno izpeljanem pilotnem projektu Pametna Mlaka so v občinski upravi objavili javni razpis za izvajalca digitalne platforme, ki bo pokrivala celotno mesto, ter javni razpis za mestno kartico oziroma aplikacijo, prek katere bi povezali plačljive storitve mesta. Vanjo bodo vgradili tudi bonitetni sistem, ki bo spodbujal k spremembi nekaterih ustaljenih navad oziroma večjo uporabo parkirišča P + R, koles, električnih vozil, javnega prometa in souporabe vozil.
»Z digitalno platformo želimo doseči tudi poenotenje in konsolidacijo vseh zbranih podatkov, ki nastajajo na posameznih virih. Z vpeljavo tovrstne digitalne platforme bomo pridobili možnost prenove in posodobitve sistemov za podporo poslovanju in upravljanju javne infrastrukture. Oblikovali bomo lahko tudi nove platforme za zbiranje, obdelavo in posredovanje podatkov ter vzpostavitev oziroma nadgradnjo krovne komunikacijske platforme v obliki spletne in mobilne aplikacije,« je še pojasnil Lanišek.
Samooskrbne električne polnilnice
Sogovornik še poudari, da Kranj že danes sodi med najbolj e-mobilnostne slovenske občine. Leta 2021 so prejeli priznanje za najbolj e-mobilnostno mestno občino v državi, ki so si ga prislužili s celostnim pristopom k e-mobilnosti. Poleg tega, da uvajajo vozni park z električnimi avtomobili in postavljajo polnilne postaje, skrbijo tudi za to, da energijo, ki jo bodo avtomobili porabili, proizvedejo sami kar najbolj ekološko. V ta namen na strehe javnih zavodov nameščajo fotovoltaične elektrarne. Do zdaj so jih namestili na strehe mestne občine, Komunale Kranj in ene od osnovnih šol v središču mesta.
Z električnim vozilom se izvaja tudi projekt Prostofer, s katerim prostovoljci starejše občane vozijo k zdravniku, v lekarne in po nujnih opravkih. S številnimi aktivnostmi, tudi sajenjem dreves in vzpostavljanjem novih zelenih površin, si prizadevajo za še boljšo kakovost zraka, namestili pa so tudi že nekaj merilnikov kakovosti zraka, ki kažejo, da se ta izboljšuje.
Letos bo Kranj dobil tudi prvo parkirišče P + R. Parkiranje bo urejeno na robu mesta na Zlatem polju, v središče mesta pa se bo šlo trajnostno, torej peš, s kolesom ali javnim prevozom. Inovativna zanimivost bo, da bo parkirišče imelo tudi prehranski kotiček, kjer bodo na voljo lokalni in sezonski domači pridelki.Digitalizacija bo pomagala tudi prehranski samooskrbi
Boljši servis za občane
Posodabljanje tehnologije oziroma digitalizacija bo intenzivneje potekala tudi v sami stavbi mestne občine Kranj, kjer bodo letos prenovili oziroma posodobili notranje procese dokumentnih tokov. »V pripravi je razpis za nov dokumentni sistem, ki bo omogočil zakonsko skladno digitalno podpisovanje, vročanje, kroženje in celostno upravljanje evidenčnega gradiva skozi celoten življenjski cikel dokumentov. V načrtu za to in prihodnje leto sta tudi prenos določenih segmentov storitev v oblak in odpiranje javno dostopnih podatkov v okviru platforme širši javnosti, ki bo na tej podlagi lahko predlagala in sooblikovala prihodnje rešitve,« je še povedal Lanišek.
Veliko financirali sami, zdaj računajo tudi na državo in EU
Kako vse te projekte financirajo? »Veliko smo jih financirali sami, saj država pred letom ali dvema za tovrstne projekte še ni namenjala sredstev, nismo pa želeli zamuditi razvoja na tem področju,« je povedal župan Rakovec. Računajo tudi na sredstva države prek javnih razpisov in evropska sredstva, za katera so se prijavili. »V prihodnjih letih pričakujemo tudi sofinanciranje aktivnosti na področjih digitalnega, zelenega in podnebno nevtralnega, saj smo s sprejetjem v misijo 100 podnebno nevtralnih in pametnih mest zavestno pristopili k doseganju teh ciljev.«