Sara Štern: lepljive lučke in vonj koruze

V rubriki Mlado pero tokrat predstavljamo prozaistko Saro Štern.
Fotografija: »Želim si pisati o vsakdanjih situacijah, ki se nenadoma obrnejo,« pravi prozaistka Sara Štern. FOTO: Voranc Vogel 
Odpri galerijo
»Želim si pisati o vsakdanjih situacijah, ki se nenadoma obrnejo,« pravi prozaistka Sara Štern. FOTO: Voranc Vogel 

V rubriki Mlado pero vsak mesec predstavljamo mlade avtorje in literarne kritike, dajemo prostor za razmislek o literaturi mlajših generacij ter spodbujamo njeno prisotnost v slovenski publicistiki. Rubriko spremljajo pogovori, ki v sodelovanju s pisarno Ljubljane, Unescovega mesta literature, potekajo na Vodnikovi­ domačiji. Tokrat je poprijela za pero prozaistka Sara Štern, recenzijo njenega dela pa je pridala avtorica, prevajalka in literarna kritičarka Tinkara Uršič Fratina.

»Pisati si želim minimalistično in dati bralcem svobodo, zato ljudi le redko opisujem podrobno,« je poudarila Sara Štern (1993), ob tem bralce rada umešča »v središče dogajanja ali pa se do bistva prebijem precej hitro v besedilu. Želim si pisati o vsakdanjih situacijah, ki se nenadoma obrnejo; veliko se ukvarjam z običajnimi ljudmi, ki jih splet naključij popelje v nenavadno smer, in s tem raziskujem ravnanja in motivacije, ki se pojavijo v nepričakovanih trenutkih.« Dodala je, da se ob pisanju velikokrat zelo zabava, prve osnutke pa spiše »hipoma – ustavim se, ko imam napisano celotno zgodbo, ki jo nato skozi čas brusim; tudi zato je moja primarna oblika izražanja kratka zgodba«.

Sara Štern je odrasla na Koroškem, ki jo je močno zaznamovala, saj »čas tam teče drugače«, nato se je preselila v Ljubljano zaradi študija primerjalne književnosti in varstvoslovja, vmes veliko pisala in brala ter svoj izraz (za zdaj) našla v kratkih zgodbah, ki jih je doslej objavila na spletnem portalu ­ludliteratura.si, v zbirki Stopinje v zraku (kulturno društvo Grable) ter v revijah Novi zvon in Provinca. S svojimi deli se je dvakrat uvrstila v nabor območnih nominirancev Festivala mlade literature Urška, letos pa je bila z zgodbo Moje življenje z mačkami izbrana v finalno peterico natečaja To bi lahko bil film v soorganizaciji Slovenske kinoteke in pisarne Ljubljane, Unescovega mesta literature.

»Čas je moj zaveznik – ideje lahko premlevam več mesecev, preden se lotim pisanja,« je dodala avtorica. »Včasih imam povsem oblikovano zgodbo, ki se ob pisanju obrne in gre svojo pot, nekateri liki pa mi prirasejo k srcu in jih uvrstim še v druge zgodbe. Zelo mi je všeč ideja svetov, ki se tesno prepletajo; tudi v resničnem življenju smo ljudje včasih hecno prepleteni z življenjem drugih.«

Prav formalni in vsebinski preplet pripovedi ob (le na videz lahkotnem) razkrivanju slehernikovega vsakdana odlikuje prozo Sare Štern. Kot je zapisala Tinkara Uršič Fratina, avtoričina kratka proza »prepričljivo in izvirno raziskuje raznolika področja življenja malega človeka, najboljša pa je ravno tam, kjer si dovoli, da steče prosto in neprisiljeno, ter tam, kjer se v ­ambicioznem prepletu spaja v enote, ki presegajo mejo ­zgodbe«.

image_alt
Absurd vsakdana: o prozi Sare Štern

Tako ni presenetljivo, da Sara Štern najde vzore v Ivanu Cankarju, Harukiju Murakamiju in Stephenu Kingu, pa tudi, da počasi snuje »zbirko kratkih zgodb. V prihodnje me mika tudi kakšen žanrski tekst – zagotovo si želim napisati kriminalko, ki jim je tudi slovenski prostor vse bolj naklonjen.«

Preberite še:

Komentarji: