Na čelu koprske vinske kleti je od marca 2018 Borut Fakin, ki na vprašanje, ali so s prodanimi količinami malvazije in refoška na slovenskem trgu že dosegli najvišjo možno raven, odgovarja: »Na slovenskem trgu se usmerjamo v utrjevanje položaja naših blagovnih znamk. Prizadevamo si za posodobitev zmogljivosti vinske kleti, trženjsko se usmerjamo k novim, predvsem mlajšim kupcem, ki bi jim radi približali refošk. Priložnost smo zaznali tudi na področju penin.
Prav tako se kot največji vinar v regiji z drugimi vinarji lotevamo skupnih povezovalnih projektov za večjo prepoznavnost slovenske Istre kot enogastronomske oziroma vinske destinacije. Pri prodaji vina na slovenskem trgu se ne usmerjamo toliko v količino kot v kakovost vina in rast poprečne prodajne cene. Kljub zaostrenim razmeram v svetu je nadaljnji prodor na tuje trge še vedno eden izmed ključnih strateških ciljev naše družbe.«
Letošnja prodaja obeta
Čeprav so čisti poslovni prihodki v prvem letu epidemije 2020 rahlo upadli, pa je družba Vinakoper v letu 2021 vnovič dosegla prihodke na ravni leta 2019 v vrednosti dobrih devet milijonov evrov. In kot pravi Borut Fakin, utegnejo glede na odlično dinamiko v prvih štirih mesecih letos načrtovano rast prodaje, ocenjeno na prek 9,6 milijona evrov, preseči za dobrih deset odstotkov. Kot enega izmed razlogov za rast prodaje omeni povečano povpraševanje po prenovljeni liniji penin, prav tako narašča prodaja malvazije in refoška, ki sta paradna konja koprske kleti.
Tudi v liniji Okusi Istre in liniji Koper so s spremembami v stilu vin (večji poudarek na sadnosti in eleganci) ter spremembi zunanje podobe dosegli nove kupce ter hkrati prepričali zveste ljubitelje koprskih vin, da se še vedno odločajo zanje. »Sestavo prodaje želimo spremeniti v smeri vrhunskih, buteljčnih vin, s katerimi dosegamo višjo povprečno prodajno ceno, medtem ko bomo postopno zmanjševali prodajo litrskega kakovostnega vina,« doda Fakin.
Inovativni izdelki iz grozdnih pešk
V duhu trajnostnega razvoja so med spravilom grozdja med trgatvijo prepoznali poslovni izziv v grozdnih peškah. Uporabili so jih za izdelavo gela in losjona za moške in ženske, ki ju tržijo v okviru kozmetičnega programa pod blagovno znamko Vinakoper SPA. Glede na omejeno količino so se odločili, da bodo program SPA ponudili le v svojem vinskem butiku v Kopru ter v nekaterih prodajalnah v Ljubljani.
V letu 2022 nameravajo trajnostno zgodbo še nadgraditi v okviru kataloga daril, predstaviti novo ekološko vino (lani so pridobili ekocertifikat za pridelavo ekološkega vina) ter še en inovativen izdelek iz grozdnih pešk, tokrat olje. V prenovljeni podobi bo luč sveta ugledal tudi destilat, pridelan iz grozdnih tropin.
Sicer pa je letošnja novost tudi rdeče vino v liniji Gourmet, ki je namenjeno izključno za segment HORECA. Po vzoru Malvazije Gourmet si obetajo zelo dobro prodajo tudi pri novem Red cuvéeju.
Proaktivni in vnovič nagrajeni
Nekoliko nižji ROA v tem letu glede na leta prej direktor Borut Fakin pojasnjuje z vplivom različnih dejavnikov, od dviga nabave repromateriala, energentov, do rasti minimalne plače.
V družbi, ki je konec leta zaposlovala 87 delavcev, največ fluktuacije ugotavljajo v kmetijskem sektorju ter v polnilnici in kleti. Zato bodo za določene profile delavcev, kot sta kletar in traktorist, v sodelovanju s strokovnimi srednjimi šolami razpisali kadrovske štipendije. Ob umiritvi cene na stroškovnem delu pa bodo pristopili k pogajanjem s ciljem dviga tarifnih razredov s sindikatom in svetom delavcev znotraj družbe.
Sicer v družbi nenehno iščejo nove priložnosti. Tako so spretno odgovorili na pripombo srbskega predsednika Vučića na račun istrskih vin in ga obdarili z žlahtnim izborom malvazije ter tudi s tem še okrepili poslovno sodelovanje s partnerji v Srbiji.
Od leta 1947, ko je največji istrski kletar začel poslovati, do danes so v družbi prejeli že več kot tisoč različnih nagrad. Vprašanje, katera od njih mu je najbolj v čast, Borut Fakin hipno odgovori v povezavi z najnovejšo, ki je še povsem sveža v spominu: »Na letošnjem ocenjevanju vin Vinistra v Poreču smo prejeli šest zlatih, platinasto in za refošk iz linije Capo d'Istria letnika 2018 dobili šampionski naziv za najboljši zreli refošk.
Izvedenim naložbam se bodo pridružile nove
V duhu trajnosti, poleg sonaravnega kmetovanja v vinogradih, načrtujejo tudi vlaganje v sončno elektrarno in električna vozila s ciljem, da zmanjšajo porabo električne energije v družbi Vinakoper za polovico.
V liniji Okusi Istre ostajata ključni vini refošk, ki je najbolje prodajano rdeče vino v Sloveniji, ter malvazija, ki dosega od devet- do 12-odstotno rast na letni ravni. Iz linije Koper, kjer ponujamo vrhunska vina, je sladki muškat najbolje prodajano ustekleničeno belo vino pri nas. Kot pravi Fakin, jim te tržne deleže uspe ohranjati kljub močni domači in tuji konkurenci.
Direktor Fakin omenja tudi nadaljevanje posodabljanja pri pridobivanju penin, kjer so v zadnjih treh letih prodajo podvojili. Tako naj bi kupili dodatna dva tanka in s sedanjo »floto« šestih zagotovili zadosten prostor za trimesečno zorenje penine.
Z novo linijo za predelavo najboljšega grozdja z izbranih leg s poudarkom na optični selekciji bodo zagotovili še boljšo osnovo za segment vin v najvišjem kakovostnem razredu vin. Te pridobitve se bodo najprej, kot pravi Fakin, razveselili enologi in ljubitelji odličnih vin.
Izvoz bo narekoval nadaljnjo rast
Možnost za povečanje obsega prodaje vidijo predvsem v tujini, kjer so trenutno navzoči že na 22 trgih. Lani je družba vstopila na češki, poljski in srbski trg, največji delež predvsem vin višje kakovosti ustvari na kitajskem trgu. Letos so z vini vstopili na trg Gane, pred podpisom pa so pogodbe za širjenje v druge srednjeafriške države.
Na vprašanje, kako jim je uspelo priti na kitajski trg, Borut Fakin pojasni, da so Kitajce navdušili predvsem z rdečimi vini višjega cenovnega razreda že v letu 2017 tako, da jim je pot do uvoznika in distributerja utrlo slovensko podjetje, ki se sicer ukvarja s prodajo lesa. In v zadnjem času jim je po Fakinovih besedah uspelo navezati stik s trgovsko verigo Aldi na Kitajskem, ki je februarja letos naročila prvi zabojnik penin.
Odgovor na poslovna tveganja
Trenutne razmere prvi mož koprske kleti pojasni z besedami: »Izjemno velik izziv nam pomeni rast stroškov skoraj vseh kategorij. Negativen vpliv epidemije covida-19 se je na poslovanje, na stroškovni strani, začel izražati v drugi polovici leta 2021. Rast je bila najizrazitejša pri cenah elektrike, gnojil, stekla in kartona. Kriza v Ukrajini konec februarja 2022 je negotovost, povezano s cenami in možnostjo dobav, močno povečala. Trenutno se spopadamo z izjemnimi rastmi cen, predvsem električne energije, pogonskih goriv in gnojil.«
Vinakoper prisega na obvezno smer izvoza svoje zgodbe izbranih okusov in »odličnosti v kozarcu«, medtem ko domačemu trgu, kjer ustvari 90 odstotkov prodaje, napoveduje še kakovostnejša vina in inovativne izdelke s pridihom Istre. Razmislek o obvezni smeri v prihodnje direktor Borut Fakin sklene z besedami: »Temelj za uspešno poslovanje v letu 2022 bo dobra prodaja na domačem in tujih trgih.«