Predstava Škofjeloški pasijon je bila novembra lani tudi veliki zmagovalec 51. tedna drame. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Predstava Škofjeloški pasijon je bila novembra lani tudi veliki zmagovalec 51. tedna drame. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Sorodna novica Ivo Barišič: Imel sem srečo, ker nisem ukalupljen. Igral sem od smrti do papeža.

Veliki zmagovalec 57. Festivala Borštnikovo srečanje je Škofjeloški pasijon v režiji Jerneja Lorencija; predstava je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj. Kot je v obrazložitvi zapisala žirija, je silovitost uprizoritve "v navznoter obrnjeni spektakelskosti, ki najstarejše ohranjeno slovensko dramsko besedilo iz množične, procesijske forme reducira na kolektiv šestih igralcev".

"Intenzivnost in sporočilnost uprizoritve sta v njeni komornosti, neposrednosti ter kritičnosti do preteklosti in sedanjosti," je poudarila žirija. Dodala je, da med uprizoritvenimi elementi najbolj izstopata homogen igralski kolektiv in atmosfera, ki jo ustvarja vizualno-glasbeni del avtorske ekipe. Avtor glasbe v tej uprizoritvi Branko Rožman je prejel tudi Borštnikovo nagrado za glasbo.

Pasijon slehernika, pasijon igralcev in pasijon celotnega sveta
Misterij Škofjeloški pasijon ali Processio Locopolitana je najstarejše ohranjeno dramsko delo v knjižni slovenščini, in sicer z začetka 18. stoletja z govornimi posebnostmi lokalnega okolja. Besedilo je leta 1721 zapisal škofjeloški kapucin oče Romuald. Režiser Jernej Lorenci je sam podal pobudo za uprizoritev, ki je nastala z ekipo ustvarjalcev med procesom vaj. Lorenci je kot temelj pasijona prepoznal občutke smisla, strahu in pritiska okolice. Poleg tega, da gre za pasijon slehernika, gre tudi za pasijon igralcev in v teh časih tudi za pasijon gledališča in pravzaprav celotnega sveta. "Predstava izrazito temelji na občutkih, in to so občutki, ki jih tudi mi čutimo v teh novih časih," je ob premieri dejal režiser.

Cement je nemški dramatik Heiner Müller napisal leta 1972 po istoimenskem romanu Fedorja Gladkova. Predstava po besedah režiserja Sebastijana Horvata odslikava čas, v katerem živimo, ko nam je lažje verjeti v konec sveta kot v spremembe določenega družbenopolitičnega sistema, čeprav čutimo, da z njim nekaj ni v redu. Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Cement je nemški dramatik Heiner Müller napisal leta 1972 po istoimenskem romanu Fedorja Gladkova. Predstava po besedah režiserja Sebastijana Horvata odslikava čas, v katerem živimo, ko nam je lažje verjeti v konec sveta kot v spremembe določenega družbenopolitičnega sistema, čeprav čutimo, da z njim nekaj ni v redu. Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Edina Borštnikova nagrada za veliko koprodukcijsko predstavo To noč sem jo videl je bila igralsko priznanje za Vladimirja Vlaškalića. Foto: SNG Drama Maribor
Edina Borštnikova nagrada za veliko koprodukcijsko predstavo To noč sem jo videl je bila igralsko priznanje za Vladimirja Vlaškalića. Foto: SNG Drama Maribor

Nagrado za režijo je prejel Sebastijan Horvat za režijo uprizoritve Cement v produkciji ljubljanske Drame, v kateri "spretno orkestrira vse elemente spektakla". V njegovem delu je žirija prepoznala "dozorelo, suvereno in samosvojo poetiko, ki ponuja originalnost, angažiranost in dovršenost".

Uprizoritev Cement je nagrajena tudi z Borštnikovo nagrado za scenografijo. Prejel jo je Igor Vasiljev, "ki je na videz običajen meščanski interier oblikoval kot večpomenski in vsestranski prostor". Aleksander Čavlek, "ki je z vrhunskim oblikovanjem svetlobe prispeval k močnemu potujitvenemu učinku predstave", je prejel Borštnikovo nagrado za oblikovanje svetlobe.

V izboru več predstav kot običajno
Tekmovalni program je letos zajemal izbor predstav slovenskih gledališč, ki so bile premierno izvedene v obdobju od 1. julija 2020 do 31. decembra lani. Strokovna žirija, ki so jo sestavljali Žanina Mirčevska, Rok Andres, Primož Ekart, Giacomo Pedini in Igor Ružić, si je na festivalu ogledala 16 predstav po izboru selektorice Nike Leskovšek.

Avgust v okrožju Osage načenja tabuizirane teme, kot so odvisnost od drog in alkohola, razpad zakona, neozdravljiva bolezen, samomor in incest. Jana Zupšančič igra eno od hčerk disfunkcionalne dinastije. Foto: Peter Giodani/MGL
Avgust v okrožju Osage načenja tabuizirane teme, kot so odvisnost od drog in alkohola, razpad zakona, neozdravljiva bolezen, samomor in incest. Jana Zupšančič igra eno od hčerk disfunkcionalne dinastije. Foto: Peter Giodani/MGL

Neusahljiva radovednost Iva Barišiča
Osrednjo nagrado večera, Borštnikov prstan, so na nocojšnjem slavju izročili nekdanjemu članu ansambla SNG Nova Gorica Ivu Barišiču, "čigar najznačilnejša poteza v ustvarjalnosti sta njegova predanost in odprtost – kot igralec vseskozi posodablja svoj način igre in ohranja radovednost za nov, drugačen gledališki in filmski jezik, zato z njim radi sodelujejo tako izkušeni, uveljavljeni režiserji kot tudi ustvarjalci najmlajše generacije in tisti, ki odstopajo od ustaljenih teatrskih in filmskih praks," je zapisala mag. Tea Rogelj v utemeljitvi nominacije, ki jo je pripravila za Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije.

Barišiču je prstan podelila pretekla nagrajenka Marinka Štern. Igralec je bil v govoru zelo kratek: "Dovolite mi samo stavek. Bili smo skupaj. Hvala lepa," je dejal.

Marinka Štern in Ivo Barišič. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona
Marinka Štern in Ivo Barišič. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona

Šest sijajnih igralk in igralcev, devet vlog
Nagrade za igro so na nocojšnji prireditvi v Veliki dvorani SNG Maribor podelili šestim igralkam in igralcem. Nina Valič jo je prejela za vlogi Savde in Nazire v uprizoritvi Požigi v produkciji SNG Drama Ljubljana; z njima "ustvari in živi odrsko življenje dveh likov, dveh žensk v različnih situacijah in v različnih življenjskih obdobjih, dveh žensk, ki pripadata različnim časom."

Jana Zupančič je z vlogo Barbare Fordham v uprizoritvi Avgust v okrožju Osage v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega ustvarila "popoln dramski karakter, celovit in dovršen, v vsakem aspektu in trenutku prepričljiv."

Nataša Barbara Gračner je bila nagrajena za vlogi v uprizoritvah Cement ter Vsi ptice v koprodukciji Mini teatra, Mestnega gledališča Ptuj in Festivala Ljubljana. "Obe vlogi oblikuje koherentno in z osebno angažiranostjo do obeh likov, pri čemer izkaže izjemno pestrost registrov in stilov ter obenem potrdi svojo značilno igralsko prezenco."

Tudi dramski tekst Vsi ptice, tako kot Požige, je napisal Wajdi Mouawad, avtor libanonskega porekla iz Quebeca, ki živi v Franciji. Foto: Gregor Salobir
Tudi dramski tekst Vsi ptice, tako kot Požige, je napisal Wajdi Mouawad, avtor libanonskega porekla iz Quebeca, ki živi v Franciji. Foto: Gregor Salobir

Marko Mandić je nagrado za igro prejel za vlogi Gleba Čumalova v uprizoritvi Cement in Nihada v uprizoritvi Požigi. Žirija je v utemeljitvi zapisala, da "ga razpon stanj, ki jih sam iznajde, akcije, ki se jih sam domisli in jih izvede, določajo kot igralca, ki se je zmožen spoprijeti z najzahtevnejšimi vlogami".

Marjuta Slamič je visoko priznanje prejela za "vedno mesén in življenja poln lik" Bogdane v uprizoritvi jerebika, štrudelj, ples pa še kaj v koprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča in SNG Nova Gorica.

Vladimir Vlaškalić je bil nagrajen za vlogo Jeranka v uprizoritvi To noč sem jo videl v koprodukciji Drame SNG Maribor, Burgtheatra Dunaj, Jugoslovenskega dramskega pozorišta Beograd in Cankarjevega doma Ljubljana. "Vlaškalićev lik Jeranka odseva tragičnost slehernika v neobčutljivem mehanizmu zgodovine in tako utelesi imaginarij celotne uprizoritve," je zapisano v utemeljitvi.

Borštnikovo nagrado za mlado igralko je prejela Lina Akif, ki je "v različnih uprizoritvah letošnje selekcije prikazala razpon svojega igralskega angažmaja in aparata". Nagrado je tako dobila za vloge v uprizoritvah Vročina v koprodukciji Slovenskega mladinskega gledališča, steirischer herbst '21 in Maske, Črna koža, bele maske v koprodukciji Anton Podbevšek Teatra in Plesnega teatra Ljubljana ter Vsi ptice v koprodukciji Mini teatra, Mestnega gledališča Ptuj in Festivala Ljubljana prejela nagrado za mlado igralko.

Lina Akif v predstavi Vsi ptice, eni od izstopajočih vlog, ki so ji skupaj prinesle Borštnikovo nagrado za mlado igralko. Foto: Mini Teater
Lina Akif v predstavi Vsi ptice, eni od izstopajočih vlog, ki so ji skupaj prinesle Borštnikovo nagrado za mlado igralko. Foto: Mini Teater

Srečko Fišer je dobil Borštnikovo nagrado za jezikovno priredbo za svoje delo v uprizoritvi jerebika, štrudelj, ples pa še kaj. "Z izrednim občutkom za jezik, s prevajalsko natančnostjo in z naklonjenostjo primorskemu dialektu mu je uspelo besedilo suvereno prestaviti v Vipavsko dolino ter uprizoritvi dodati mediteranskega duha, sočnosti in neposrednosti," lahko preberemo v utemeljitvi nagrade.

Borštnikovo nagrado po presoji žirije je šla uprizoritvi Požigi v režiji Nine Rajić Kranjac v produkciji SNG Drama Ljubljana. Po mnenju žirije so Požigi "zaradi vrhunskega dela vseh ustvarjalcev uprizoritve –, dragocena, temeljito zamišljena in odigrana predstava, ki v vsej polnosti elementov uprizarja kaos sveta".

Požige pri nas marsikdo pozna pod naslovom Ženska, ki poje ‒ kanadski režiser Denis Villeneuve si je s filmom po predlogi drame Požigi leta 2010 prislužil nominacijo za tujejezičnega oskarja. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Požige pri nas marsikdo pozna pod naslovom Ženska, ki poje ‒ kanadski režiser Denis Villeneuve si je s filmom po predlogi drame Požigi leta 2010 prislužil nominacijo za tujejezičnega oskarja. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Voditeljica prireditve v Veliki dvorani Slovenskega narodnega gledališča Maribor z neposrednim prenosom na TV SLO 2 je bila igralka Liza Marijina; prireditev je režirala Mateja Kokol.

Festival, ki je poimenovan po prvem slovenskem profesionalnem igralcu in režiserju Ignaciju Borštniku, prirejajo v Mariboru od leta 1966 in velja za osrednji slovenski gledališki festival. Prejšnja leta je potekal v jesenskem času, lani pa so ga prestavili na začetek poletja.

Zaključna prireditev 57. Festivala Borštnikovega srečanja, prenos iz SNG Maribor