Slovenija po mnenju AMZS-ja zaradi poddimenzioniranega energetskega sistema ter geografskih in demografskih posebnosti ni pripravljena na tako silovit razmah električne mobilnosti. Foto: BoBo
Slovenija po mnenju AMZS-ja zaradi poddimenzioniranega energetskega sistema ter geografskih in demografskih posebnosti ni pripravljena na tako silovit razmah električne mobilnosti. Foto: BoBo

Na Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) so v odzivu na predlog prepovedi prodaje novih vozil z motorji na notranje izgorevanje v EU-ju po letu 2035 ocenili, da bo imel takšen ukrep velik vpliv na osebno mobilnost. Kot so zapisali, je predlagani ukrep sicer ambiciozen, a nerealen in preveč optimistično zastavljen.

Predlog prepovedi je sicer v sredo s 339 glasovi za in 249 glasovi proti podprl Evropski parlament. Evropska komisija je ukrep pripravila v okviru podnebnega svežnja Pripravljeni na 55, s katerim se je EU zavezala k podnebni nevtralnosti do leta 2055. Evropski parlament bo zdaj lahko odprl pogajanja z državami članicami, med katerimi lahko še vedno pride do sprememb sprejetega besedila, ki med drugim predvideva zmanjšanje izpustov za leto 2030 na 55 odstotkov za avtomobile in 50 odstotkov za kombinirana vozila v primerjavi z letom 2021.

"V Avto-moto zvezi Slovenije podpiramo ukrepe, ki bodo pripomogli k čistejšemu okolju in s tem tudi k večji kakovosti življenja. Ob industriji in starih kurilnih napravah svoj delež odgovornosti pri reševanju podnebne krize vsekakor nosi tudi promet, a žal rešitev problema v tem primeru ni tako enostavna, da bi se ga dalo odpraviti zgolj z zamenjavo pogona v avtomobilih," je v sporočilu za javnost zapisal predsednik AMZS-ja Andrej Brglez.

Predsednik AMZS-ja Andrej Brglez poziva državo, naj v pogajanjih v okviru zakonodajnega postopka v EU-ju upošteva specifike slovenske mobilnosti. Foto: BoBo
Predsednik AMZS-ja Andrej Brglez poziva državo, naj v pogajanjih v okviru zakonodajnega postopka v EU-ju upošteva specifike slovenske mobilnosti. Foto: BoBo

Kot je poudaril, je treba upoštevati geografske okoljsko-ekonomske razlike med posameznimi kraji in državami ter tudi lokalne prometne zakonitosti in usmeritve. Ob tem je poudaril, da je tehnološki razvoj v avtomobilski industriji zagotovil izjemen napredek pri očiščevanju izpustov, zaradi česar so najnovejši bencinski in dizelski avtomobili bistveno čistejši kot v preteklosti.

"Ko k temu dodamo še sicer že dobro znane širše temeljne okoljske okvire, na primer upoštevanje okoljske obremenitve v celotnem življenjskem ciklu vozila – od pridobivanja surovin, izdelave in rabe do razgradnje – in temeljno družbeno in ekonomsko težnjo po zagotavljanju dostopne mobilnosti za vse, dobi predlog Evropske komisije veliko več vprašanj kot odgovorov," meni Brglez.

AMZS: Slovenija ni pripravljena na silovit razmah električne mobilnosti

Med dilemami, ki se ob tem pojavljajo, je po Brglezovih navedbah tudi to, da je veliko električne energije pridobljene iz neobnovljivih virov, ter da bodo zahtevani infrastrukturni posegi izjemen okoljski in gospodarski izziv za večino držav, tudi Slovenijo. Obenem je poudaril, da prihodnost trajnostne mobilnosti ne bo le multimodalna, ampak energetsko gledano tudi multigorivna.

Poleg elektrike bo tako pomemben energent prihodnosti – tudi v prometu – vodik. Predsednik AMZS-ja je ob tem opozoril na dejstvo, da večino novih prodanih avtomobilov na slovenskem trgu še vedno poganjajo motorji z notranjim izgorevanjem. Razlog za majhen delež električnih avtomobilov pa je tudi v visokih cenah tovrstnih vozil.

Slovenija po mnenju AMZS-ja zaradi poddimenzioniranega energetskega sistema ter geografskih in demografskih posebnosti ni pripravljena na tako silovit razmah električne mobilnosti. Brglez dodaja, da je na ravni EU-ja premalo dorečeno tudi, kako bo zagotovljen čistejši tovorni promet, ki že zdaj močno obremenjuje okolje, niti ni jasno, kakšni bodo ukrepi za pomorski ter letalski promet. Brglez obenem poziva državo, naj v pogajanjih v okviru zakonodajnega postopka v EU-ju upošteva specifike slovenske mobilnosti, so še zapisali v sporočilu za javnost.