Razumljivo je, da je epidemija precej spremenila nakupovalne navade porabnikov, Slovenija pri tem ni izjema. Starostna sestava spletnih kupcev se sicer v zadnjih treh letih ni pomembneje spremenila, največ na spletu kupujejo predstavniki generacij X (kupci, rojeni med letoma 1965 in 1980) in Z (rojeni od konca leta 1990 do danes), kažejo izsledki raziskave Shopper’s Mind 2021. Se pa je v času epidemije bolj kot število novih spletnih kupcev povečala pogostost in intenzivnost spletnih nakupov. Spletni kupci večinoma nakupujejo v domačih spletnih trgovinah, kar velja tako za Slovenijo kot tujino. Letošnja raziskava Shopper’s Mind 2022 pa pokaže, da se je pogostost spletnega nakupovanja znova povečala, saj kar 48 odstotkov spletnih kupcev opravi nakup prek spleta vsak mesec.
S priljubljenostjo spletnih nakupov pa se povečujejo tudi pričakovanja porabnikov. Ti si želijo boljše uporabniške izkušnje v spletnih trgovinah in hitrejše dostave. Kupci so načeloma za hitrejšo dostavo pripravljeni plačati več, zato se vse več ponudnikov dostavnih storitev osredotoča na razvoj storitev hitre dostave, tudi dostave v istem dnevu.
SameDayDelivery Global Market Report 2022 napoveduje, da bo tržni segment dostave v istem dnevu letos zrasel za kar 25 odstotkov, merjeno v letni stopnji rasti (CAGR). Nadaljnjih pet let naj bi trg dostave v istem dnevu rasel z vsaj 20-odstotno (CAGR) letno rastjo. Zato ne preseneča, da je 15 odstotkov svetovnih spletnih trgovcev nadgradilo svoje storitve in ponudilo dostavo v istem dnevu.
Dobra polovica Slovencev za hitro dostavo razume dostavo v enem dnevu
Pri Ceneje.si so marca letos izvedli anketo, ki kaže na vse večji pomen hitre dostave tudi pri nas. Kar 56,81 odstotka vprašanih meni, da je hitra dostava dostava v enem dnevu, več kot 73 odstotkov anketirancev pa je pritrdilno odgovorilo na vprašanje, ali bi želeli izdelek dobiti v treh urah po naročilu. Zato ne preseneti, da več kot polovica domačih spletnih kupcev pričakuje hitro dostavo v enem dnevu. Dobra tretjina pa je takih, ki so na paket pripravljeni čakati od dva do tri dni.
Kako pa se na hitro spreminjajoča se pričakovanja kupcev odzivajo logistična podjetja pri nas?
DPD: dostava v istem dnevu je temelj poslovanja
Pri DPD, kjer so že pred leti začeli pred dostavo prejemnikom pošiljati najave z enournim časovnim oknom, pravijo, da je dostava v istem dnevu temelj njihovega poslovanja. Ta je sicer trenutno na voljo le na območju Ljubljane z okolico. Dostavo v istem dnevu so zagnali med epidemijo, predvsem zaradi želje ene njihovih največjih strank, spletne trgovine Mimovrste. Zdaj se pospešeno pripravljajo na nov močan trend dostave hrane in pijače.
Pri DPD poskušajo s tehnološkimi orodji optimizirati dostavne procese, zato prek uporabe njihove aplikacije myDPD strankam omogočajo sledenje v živo, da lahko v realnem času spremljajo proces dostave paketa. Časovno okno za vsako dostavo se posodablja vsako minuto in je prikazano s 30-minutno natančnostjo. Prejemnik lahko vnese želje glede prevzema dostave, na primer dostavo na varno mesto, ali določi najljubšo Pickup prevzemno točko. Ponujajo tudi aplikacijo myDPD Business, ki omogoča preprosto ustvarjanje naročil. Tako se prihrani čas z vnosom naročil za dostavo iz pošiljateljeve programske opreme prek API (spletne storitve) ali s pomočjo datoteke CSV. Poslovna aplikacija omogoča tudi upravljanje vračil in popoln nadzor nad poslanimi paketi.
Pošta Slovenije: ob sobotah, nedeljah in praznikih dostava v istem dnevu ni mogoča
»Ob povečanem spletnem nakupovanju kot zanesljivega partnerja pri distribuciji blaga na domove kupcev Pošto Slovenije danes prepoznavajo tudi spletni trgovci,« pravi Boštjan Pernek, direktor divizije Prodaja, pisma in paketi. V Pošti Slovenije je bila lani rast paketnih pošiljk v primerjavi z letom prej 22-odstotna. Letos pričakujejo nadaljevanje trenda rasti paketnih pošiljk, vendar bo rast zmernejša.
Ko so od junija do oktobra lani naslovnike paketne dostave Pošte Slovenije zaprosili za oceno zadovoljstva, jih je kar 96,9 odstotka dalo najvišjo možno oceno. Kot glavne prednosti so navedli prijaznost zaposlenih, hitro dostavo, SMS-obveščanje in enostavnost prevzema. V povprečju so februarja pri Pošti Slovenije v enem delovnem dnevu naslovnikom prenesli 97,4 odstotka paketnih pošiljk, v dveh delovnih dneh pa več kot 99 odstotkov paketnih pošiljk. Dostava v istem dnevu, ki so jo uvedli že pred letom 2005, ni mogoča ob sobotah, nedeljah in praznikih. »Ne glede na navedeno omogočamo dostavo znotraj istega dne v vseh večjih mest, uporabi pa se lahko storitev Hitra pošta znotraj mest,« dodaja Boštjan Pernek iz Pošte Slovenija.
Tudi v skupini Pošta Slovenije se dobro zavedajo pomena vlaganj v tehnološki razvoj in razvoj storitev. Zato bodo do leta 2025 za transformacijo poslovanja vsako leto namenili med 45 in 55 milijonov evrov investicij. »Naši ključni projekti so usmerjeni v širjenje prostorskih in transportnih zmogljivosti za paketno-logistično dejavnost, informatizacijo poslovanja, avtomatizacijo in digitalizacijo,« še doda Boštjan Pernek iz Pošte Slovenija.
GLS: od naročila do dostave končnemu kupcu v treh urah
Še nekoliko večji delež v enem dnevu dostavljenih paketov kot Pošta Slovenije dosegajo pri GLS. »Kar 98,5 odstotka paketov dostavimo naslednji delovni dan, pri tem zagotavljamo varne in transparentne postopke za vsak del distribucijske verige in seveda v primeru, ko gre za naše napake, ustrezno odreagiramo,« pravi Rok Izlakar, direktor GLS Slovenija.
Pri GLS so šli še korak dlje in omejili čas dostave (od naročila do dostave končnemu kupcu) celo do tri ure. »S tem, da beležimo veliko krajši povprečni dostavni čas za našo rešitev SameDaySolution, in sicer 45 min. Pilotno smo projekt zastavili za Ljubljano z najbližjo okolico. Ker smo rešitev ponudili trgu ob pravem času, to je v času epidemije, ko so se nakupi večinoma prestavili na splet, je bil odziv tako spletnih trgovin kot tudi kupcev dober. Dober odziv je pripomogel k temu, da smo rešitev lahko razširili tudi na širšo okolico Ljubljane, v načrtu pa imamo širjenje rešitve dostave v istem dnevu tudi na Maribor in pozneje Koper in Celje,« še doda Rok Izlakar, direktor GLS Slovenija.
V tem trenutku lahko GLS dostavi paket podjetjem, ki imajo prevzemno mesto v prej navedenih krajih in je tudi kupec iz enega od teh krajev, zato je v tem trenutku ta vrsta storitve mogoča za manjše število paketov, ki ustrezajo tem pogojem.
Domači spletni trgovci ne prepoznajo konkurenčne priložnosti?
Je pa prvi mož GLS Slovenija kritičen do nekaterih spletnih trgovcev. »Slovenski spletni trgovci se prepočasi odzivajo na zahteve trga. Čeprav GLS ne zahteva nobenih kvot ali količin, ki naj bi jih spletni trgovec dosegal pri tej storitvi, zelo počasi sprejemajo dejstvo, da je ravno zdaj, ko dostave v istem dnevu ne ponuja čisto vsak spletni trgovec, to lahko za njihovo spletno trgovino neverjetna konkurenčna prednost – brez zavez do distributerja, samo dodana vrednost za njihove stranke in seveda potencialne stranke,« meni Izlakar, ki verjame, da bo dostava v istem dnevu v določenem časovnem obdobju postala nujna, če bo trgovec želel obdržati in pridobivati kupce.
GLS zelo velik delež sredstev vlaga v razvoj in tehnologijo. Razvijajo lastne aplikacije, ki v veliki meri pripomorejo k splošni digitalizaciji na vseh področjih, v skladu s tem tudi na področju dostave v istem dnevu. Zato so razvili API-integracijo, prek katere lahko pošiljatelj enostavno in hitro pripravi prevoznico in naroči prevzem. Hkrati omogočajo konstanten vpogled v status paketa (ob vsaki spremembi statusa prejemnik in pošiljatelj prejmeta e-pošto oziroma SMS), prejemnik pa se pred dostavo tudi vedno pokliče.
»Želel bi tudi poudariti, da imajo vsi naši kurirji na voljo POS-terminal, kar omogoča prejemniku veliko fleksibilnost pri možnosti plačila, če gre za plačilo po povzetju. Pri GLS lahko prejemnik plača odkupnino tudi s kriptovaluto, z vsemi bančnimi karticami, z aplikacijama Valu in mBils,« še doda Rok Izlakar, direktor GLS Slovenija.