Foto: EPA
Foto: EPA

Kljub smernicam, ki sta jih prejšnji teden izdali Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA) in Evropski center za preprečevanje in obvladovanje bolezni (ECDC), se lahko namreč članice odločijo drugače.

Maske bodo tako še naprej obvezne na letalih in letališčih v Italiji, so sporočili v Rimu. Italijanske oblasti so namreč odločile, da bodo maske obvezne do 15. junija, poroča italijanska tiskovna agencija Ansa.

Prav tako bo nošenje mask med vkrcanjem in izkrcanjem ter med celotnim letom še naprej obvezno za vse potnike, ki letijo v Nemčijo in iz nje, je sporočilo nemško notranje ministrstvo. V Nemčiji bodo namreč do 23. septembra še naprej obvezne maske tudi v avtobusih in železniškem prometu, poroča nemška tiskovna agencija DPA.

Za omilitev skupnih pravil na ravni EU-ja sta se prejšnji teden EASA in ECDC odločila zaradi zadnjega razvoja dogodkov v pandemiji covida-19 - predvsem ravni precepljenosti in naravno pridobljene imunosti proti covidu-19 ter odprave večine protikoronskih omejitev v državah članicah EU-ja.

Spodbujanje k nošenju mask ostaja

Ob omilitvi ukrepov pa EASA in ECDC še vedno priporočata, da se potnike v natrpanih prostorih spodbuja k nošenju mask kot ene najučinkovitejših zaščit proti okužbi z virusom SARS-CoV-2. Kot je opozorila direktorica ECDC-ja Andrea Ammon, se je treba zavedati, da so maske skupaj s fizično oddaljenostjo in dobro higieno rok ena najboljših metod za zmanjšanje širjenja okužb.

Kljub uveljavitvi novih pravil na ravni EU-ja se bodo pravila med letalskimi družbami sicer še razlikovala – EASA in ECDC na primer za polete na destinacije, kjer uporaba mask v javnem prometu ostaja obvezna, še naprej svetujeta uporabo mask tudi na letalih in letališčih.

Glede ohranjanja varne medsebojne razdalje v zaprtih prostorih EASA in ECDC svetujeta, da se ta čim bolj spoštuje še naprej, a obenem upravnike letališč pozivata k pragmatičnosti. Če bi na primer striktno ohranjanje varne razdalje povzročilo nastajanje t. i. ozkih grl oziroma gneče na drugih lokacijah, naj pri njem raje ne vztrajajo.

V zvezi z zbiranjem dodatnih podatkov o letalskih potnikih na posebnih obrazcih, ki so bili uvedeni v času pandemije, zdaj pa jih večina držav ne zahteva več, EASA in ECDC letalskim družbam svetujeta, da ohranijo sisteme zbiranja teh podatkov v pripravljenosti. Že kmalu – recimo ob morebitnem pojavu nove, nevarnejše različice SARS-CoV-2 – se lahko, kot poudarjata, izkažejo za zelo pomembne.

"Za vse nas je veliko olajšanje, da končno prihajamo na stopnjo v pandemiji, ko lahko začnemo rahljati zdravstvene zaščitne ukrepe. Številni potniki in tudi člani letalskih posadk si močno želijo, da maske ne bi bile več obvezen del letalskega prometa. Zdaj smo na začetku tega procesa. Potniki bi morali še naprej spoštovati zahteve svoje letalske družbe in v primerih, ko preventivni ukrepi niso obvezni, sprejemati odgovorne odločitve in spoštovati izbiro drugih potnikov," je ob tem poudaril izvršni direktor EASA-ja Patrick Ky.

V Franciji maske niso več obvezne, razen v zdravstvu

V Franciji od danes maske v javnem prometu niso več obvezne, s čimer je bil odpravljen eden zadnjih ukrepov v boju proti novemu koronavirusu. Doslej so bile maske obvezne na avtobusih, vlakih, letalih in v taksijih. Še vedno pa po poročanju francoskih medijev maske ostajajo obvezne v zdravstvu.

Zaradi covida-19 je v Franciji umrlo skoraj 150.000 žrtev, popolnoma cepljenega pa je skoraj 80 odstotkov prebivalstva. Zadnje tedne se število na novo okuženih zmanjšuje, prav tako število hospitalizacij.

Že od konca marca maske niso več obvezne v zaprtih prostorih, ukinili so tudi obveznost potrdil o cepljenju ali prebolelosti za zaprte javne prostore.

Minister za zdravje Olivier Veran je ob napovedi današnjega ukrepa prejšnji teden dejal, da maske ne bodo več obvezne v javnem prometu, a ostajajo priporočene. Kot je dodal, lahko obveznost znova uvedejo, če se bo to izkazalo za potrebno.