Slovenija

Jurišnik Soko J-22 Orel spet sije kot včasih

, 15. 09. 2023 14.35 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min

Jugoslovansko-romunsko jurišno letalo Soko J-22 Orel oz. IAR-93 Vultur je nastalo zaradi potreb po zamenjavi zastarelih jurišnikov F-84 Thunderjet in SOKO J-1 Jastreb. Danes ga aktivno uporablja le še srbska vojska, in sicer modificirano različico. Slovenija je od Romunije letalo pridobila leta 2014. Letalo je nato načel zob časa, zato ga je bilo treba restavrirati. Obnova se je zavlekla, a po 250 delovnih urah je restavratorjem uspelo.

Konec obnove je bil načrtovan za spomladi, a so se ob dolgotrajnem slabem vremenu dela zavlekla. Veter in neurja so ogrozili postopek restavracije ter podaljšali obnovo za več mesecev. Za restavriranje tega dragocenega eksponata je podjetje Granos v sodelovanju s strokovnjaki Vojaškega muzeja Slovenske vojske in Parka vojaške zgodovine porabilo 250 delovnih ur.

Pobuda o donaciji romunskega letala Sloveniji je pred več kot desetletjem prišla s strani Društva vojaških pilotov vseh generacij in prijateljev vojaškega letalstva ter Slovensko-romunskega poslovnega kluba Triglav–Carpai. Na slovenski strani sta se v projekt aktivno vključila Vojaški muzej Slovenske vojske in Park vojaške zgodovine Pivka, prevoz eksponata je takrat donatorsko izvedlo transportno podjetje CEM-TIR.

Restavrirano letalo SOKO J-22 OREL/IAR-93 VULTUR
Restavrirano letalo SOKO J-22 OREL/IAR-93 VULTUR FOTO: Uprava za vojaško dediščino

Orel v Sloveniji 

Prvi dve eskadrilji v Jugoslovanskem vojnem letalstvu, opremljeni z letali Orel, sta bili 351. izvidniška in 238. lovsko-bombniška eskadrilja 82. letalske brigade, ki je bila nameščena v Cerkljah ob Krki. 27. junija 1991, po minometnem napadu na letališče, so bila letala postopoma premeščena na letališča na Hrvaškem ter v Bosni in Hercegovini. Ob razširitvi vojne vihre na območju Jugoslavije pa so letala odpeljali v Beograd.

Potreba po novem jurišnem letalu

Konec šestdesetih let je Jugoslovansko vojno letalstvo začelo razmišljati o novem jurišnem letalu. Po analizi vseh dejavnikov in ob upoštevanju razmerja med ceno ter učinkovitostjo sta se vodstvo vojaškega letalstva in državni vrh odločila za razvoj letala z visoko podzvočno hitrostjo, ki bi bilo ob posebnih pogojih sposobno doseči tudi nadzvočno hitrost.

Zaradi visokih stroškov so razmišljali o sodelovanju z zunanjim partnerjem, pri čemer se je kot idealna partnerica izkazala Romunija, saj je v tem času obujala vojaško letalsko industrijo. Dne 20. maja 1971 je bila podpisana pogodba o sodelovanju med obema državama, ki je vsebovala določilo o razdelitvi stroškov na polovico. Projekt je bil poimenovan YUROM, rezultat sodelovanja, visokokrilno dvomotorno jurišno letalo kovinske konstrukcije polmonokok, je v Jugoslaviji dobilo naziv Soko J-22 Orel, v Romuniji pa IAR-93 Vultur (Orel). Projekt se je zgledoval po britansko-francoskem letalu SEPECAT Jaguar, ki je bil dokončan nekaj let prej.

Orel je bil projektiran v letalskih inštitutih v Žarkovem in Bukarešti, proizvodnja pa je potekala v Mostarju (Soko), Pančevem (Utva) in Craiovi (I.R.Av.). Romunski in jugoslovanski prototip sta prvič poletela na isti dan, 31. oktobra 1974. V drugi polovici sedemdesetih let so bile izvedene nekatere izboljšave in začela se je serijska proizvodnja. Obe državi sta skupno proizvedli več kot 200 primerkov letala v različnih verzijah, v Jugoslaviji je bila izdelana tudi izvidniška različica.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (60)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

tornadotex
15. 09. 2023 20.58
+1
Jugo drvarnica!
celjan2
16. 09. 2023 14.52
Motorji podhranjeni za letalo narejeno iz jekla smederevske železarne
tali?ni tom
15. 09. 2023 20.30
+9
pismo,vse kar je Jugoslavija nardila vam ni dobro,pa,če ne veste so morali vse popolmoma iz nič ,ker je bilo vse razrušeno,požgano in zaostalo do amena v kraljevini !in nardit tak izdelek,ni bil najboljši,tudi po zaslugi levih angležev glede motorja,je bil pa alfa in omega za državo in znanje folka!seveda izhajamo iz dejstva da so začeli iz nič!če pogledamo danes,ves napredek na tleh Jugoslavije,negdanje je danes spar,lidl,hofer in eurospin ter kaki deichman,pa seveda mcdonalds!ostalo je šlo v tri krasne,od tama,iskre,fapa,imt,soko,ladjedelnic in še in še! tako da ,škoda besed!
brabusednet
15. 09. 2023 20.28
-6
Ma,kaj so komunisti izmislili,samoupravljanje pa še to je verjetno Rusko.Tomos,FAP,TAM,IMT, vse to so kapitalistične licence.
2mt8
15. 09. 2023 20.30
-3
Komunisti so izumili samo srp in kladivo ter kramp in lopato. Tehnoloških inovacij niso bili zmožni, razen v redkih primerih, npr. Iskra
Mali princ
16. 09. 2023 12.57
+5
Po "kapitalistični licenci" je tvoj foter poizkusil delati tebe, pa je več kot očitno, da mu je spodletelo!
celjan2
16. 09. 2023 14.53
Ali pa izvor še v kraljevini Jugoslaviji!
patogen
15. 09. 2023 19.49
-6
Kar je izdelovala Juiga, ko spodaj čitam hvalnice, je bilo na nivoju nemčije iz leta 1944. Jastreb in Galeb, sta bili obupno zastareli letali na nivoju konca 40tih let. Kragulj in kopija Cessne 170 Utva 166 sta bili štos, Kopija nemške Fi-156 Štorklja, imenovana Kurir, je popolnoma pokvarila avioniko silovite Štorklje. Orao pa so Romuni raje opustili že na začetku, Juga je pa tiščala naprej, posledica je bila ogromno nesreč zaradi nevzdržnega razmerja teža/potisk.
Tone 12345
15. 09. 2023 20.06
+1
Patogen ti si amater ki nimaš pojma o ničemer!!pejt raje spat kot pa da kvasiš neumnosti!
Mali princ
16. 09. 2023 13.01
Kar ti pišeš, je očitno, da nimaš pojma o aviaciji, "Le čevlje sodi naj Kopitar" se je zapisalo enemu znanemu Slovencu pred 200 leti..
brabusednet
15. 09. 2023 19.37
+1
Ukradena licenca ali kopija.Motor verjetno niso v Mostarju idelali.
patogen
15. 09. 2023 19.45
+1
Gre za angleški Roys Royce Viper. Angleži so se odločili, da ne bodo dali boljšega motorja, zato je bil ta usoden za Oraoa, saj je bil premalo močan za veliko težo. zaradi tega so Romuni projekt potem opustili.
2mt8
15. 09. 2023 20.31
-2
celjan2
16. 09. 2023 14.54
E.Nigma
15. 09. 2023 19.30
+0
250 ur restavratorjem uspelo. Od spomladi 21.3. Do zdaj je minilo 6 mesecev. A ni delavnik 186 ur mesečno? Delali ko z brzino kot Sokol.
Tone 12345
15. 09. 2023 19.18
+10
Super obujam letalsko industrijo jugoslavije ki je bila sposobna izdelovat lovska bojna letala!bravo!v sloveniji je samo bil pipi strel s poliestrkim znotraj neobdelanim ultralight zmajem bom rekel!zdej pa primerjajte!!!bravo jugoslavija tudi pri proizvodnji priznano najboljsega šolskega letala na svetu Galeba in g4!NOSTALGIJA ME DAJE
2mt8
15. 09. 2023 20.40
-3
Saj nisi edini z nostalgijo. Slovenci so sociološki fenomen. 45 let so metali denar v Beograd brez povratka, danes pa so na območju nekdanje Juge največji jugonostalgiki in obiskovalci Dedinja. In to kljub temu, da so kar tretjino jugoslovanskega bdp ustvarjali.
Miha Dolni?ar
16. 09. 2023 12.51
+1
Z denarjem v BG je bil tudi vpliv. Kaj smo danes v EU? Plačujemo, za mnenje nas vprašajo le takrat, ko moramo potrditi kako nemško/francosko/italijansko pobudo.
mmgrr
15. 09. 2023 19.12
+3
Letalo je bilo od začetka živa polomija. Na prvem poskusnem letu sploh ni poletelo. Potem so ugotovili, da so motorji prešvoh. Močnejši motorji, večja teža, večja poraba, pa ni imelo nobenega dometa. Pa so dali dodatne rezervoarje, pa je ostalo samo še par kg za oborožitev. Skratka, projekt je bil navadna polomija, letelo je, ampak neuporabno za vojaške namene.
Mali princ
16. 09. 2023 13.06
Da je bilo neuporabno, ne drži! S kamerami za snemanje terena sem čisto normalno poletel...
+5
Obnova se je zavlekla, a po 250 delovnih urah je restavratorjem uspelo.... se pravi so 4 restavratorji delali en teden in pol...jaz vsak mesec delam več kot 250 ur... novinar, daj popravi ta lapsus...
E.Nigma
15. 09. 2023 19.31
+2
isto sem pomislil in napisal. Svetlobno hitrostjo so delali.
slohren
15. 09. 2023 18.29
-2
Na (nulta tačka) danes zanimiv članek, kaj lahko naredi satelit, kaj je bilo na Mauviju...
jutri_pa_res
15. 09. 2023 18.01
+0
Yugo kot Yugo... saj gre, ampak...
Miškolin1890
15. 09. 2023 20.40
+1
Šmrkavec. Yugo je bil čisto ok, če si ga znal vozit in vzdrževat. Moj je šel 420.000 km preden sem ga prodal, ko je imel 10 let. Res pa je, da je bil 55 Koral. Sedaj vozim Dusterja, drug teden bo star 10 let in ima 345.000 km. Tudi solidno gre.
Nidani
15. 09. 2023 17.59
+5
Huhuuu, bo treba pogledat! 👍👌
tornadotex
15. 09. 2023 17.49
+7
Če ne drugega je ta avijon vsaj imel zvok,da je kar bolelo,takrat je bil modificirana različica, strah in trepet na našem nebu..
Na pol ovca
15. 09. 2023 17.58
-1
Pod modificiran misliš z dodatnim izgorevanjem? Samo s tem se je za silo približal projektiranim sposobnostim, ki niso bile nikol dosežene, kajti nismo dobili kar smo mislili da bomo torej ustrezne RR motorje zaradi sodelovanja z Romuni
OvcjiPastir
15. 09. 2023 17.46
-8
Ponesrečena kopija ameriškega f-4 Phantoma, nič drugega.
Na pol ovca
15. 09. 2023 17.51
+4
Ponovno izkazuješ svojo zabitost to letalo ni v ničemer vezano na F 4
Rudar
15. 09. 2023 17.29
-8
Jugo šalabastika. V tistih časih najslabše vojno letalo na svetu.
SDS_je_poden
15. 09. 2023 17.29
+10
gozdar1
15. 09. 2023 17.19
+4
Dejansko gre za (vsaj deloma) kopijo jaguarja s prešibkim motorjem in slabšo avioniko.
za naše
15. 09. 2023 16.41
+15
Boljši ziher ,kot vsi trije naši brenčači pilatusi skupaj...
Rudar
15. 09. 2023 17.36
-4
BedicaEna
15. 09. 2023 16.30
-10
drvarnca, a dela sploh
piu
15. 09. 2023 16.22
+12
8 ur na dana 40 na teden 160 na mesec......Torej cca 1 mesec in 15 dni......A ni to zelo hitro?