Predstavljamo finaliste za nagrado inženirsko-razvojna ekipa leta, ki jo bomo 13. oktobra na sklepnem dogodku izbora tovarne leta 2022 v Zagorju ob Savi podelili drugič. Letošnji finalisti so inženirsko-razvojne ekipe družb (po abecednem vrstnem redu) Impol Final, Iskra in Mebor. Med podjetji, ki letos sodelujejo v izboru najboljših proizvodnih podjetij, je finaliste izbralo uredništvo Tovarne leta.
Spomnimo, lani so bili v ožjem izboru razvojno-inženirske ekipe proizvajalca in dobavitelja izdelkov za smučanje, plovil, športne opreme in tehnološko naprednih kompozitov Elan, proizvajalca termostatov in kuhalnih plošč za štedilnike ETA Cerkno ter proizvajalca izdelkov s področja zaščite hišnih, industrijskih in energetskih električnih inštalacij ETI Elektorelement, nagrade pa se je veselila ekipa begunjske družbe Elan.
Medtem ko med tremi finalisti tovarno leta 2022 na sklepnem dogodku izbere štiričlanska strokovna komisija uglednih menedžerjev, pa inženirsko-razvojno ekipo leta med finalisti z glasovanjem izberejo predstavniki podjetij, ki so v izborih tovarne leta sodelovala do zdaj. Vključno s podjetji, ki sodelujejo v letošnjem izboru, jih je 45.
Z nagrado, ki smo jo prvič podelili lani, dajemo priznanje ekipam inženirjev, razvojnikov in drugih profilov iz proizvodnje ter nagrajujemo tisto ekipo, ki v zadnjih treh do petih letih najbolj izstopa s svojimi dosežki na različnih področjih – vse od razvojne faze izdelka do industrializacije procesov oziroma vzpostavitev proizvodnje novega ali izboljšanega izdelka, nenehnih izboljšav procesov, uvajanja novih tehnologij, inovativnih projektov, sodelovanja s širšim okoljem in stalnega izobraževanja za pridobitev kompetenc za prihodnje izzive. Na kratko, nagrada je priznanje vsem sodelavcem, ki so vpeti v inženirske – tako razvojne kot proizvodne – projekte podjetja.
Finaliste smo prosili, naj predstavijo enega do dva večja inženirsko-razvojna projekta v zadnjih treh do petih letih, izkušnje in multidisciplinarno sestavo inženirsko-razvojne ekipe ter sodelovanje z zunanjimi partnerji in ustanovami znanja. Njihove odgovore navajamo v preglednici, ki bo predstavnikom podjetij, ki so v izborih tovarne leta sodelovala do zdaj, služila kot osnova za glasovanje.
IMPOL FINAL
O podjetju
Impol Final obdeluje aluminijaste sestavne dele baterijskih celic ter dele podvozja in nosilce osi električnih avtomobilov, karoserijske varnostne dele avtomobilov pa tudi sestavne dele blaženja in krmilja na motorjih.
Najpomembnejši inženirsko-razvojni projekti v zadnjih treh do petih letih
IZDELAVA ALUMINIJASTEGA PROFILA ZA NOSILCE BATERIJSKIH CELIC
»Z mehansko obdelavo aluminija se je Impolu odprla nova priložnost povišanja dodane vrednosti končnih izdelkov. Trg avtomobilske industrije vse bolj uporablja aluminijaste izdelke, še posebej pri trenutnem trendu e-mobilnosti. To zahteva hitre odzive in prilagajanje trgu, visoko kompetentnost in izobrazbo kadra ter povezovalnost ekip z multidisciplinarnimi znanji.
Vzor projekta je izdelava aluminijastega profila, namenjenega nosilcem baterijskih celic v avtomobilih. Gre za kompleksen visokoserijski izdelek, pri katerem projektna ekipa sodeluje že od snovanja in zasnove izdelka. Pri tem je bila ekipa z znanjem metalurgije in proizvodnega strojništva najpomembnejša pri svetovanju in izbiri materiala, ki se obdeluje. Pri kreiranju procesa pa so se vključili kadri z znanjem mehatronike, avtomatike in informatike ter snovali povsem avtomatiziran proces s celotno sledljivostjo od vhoda materiala do končnega paketa prek kode DMC na vsakem posameznem kosu. Z robotsko manipulacijo so se zagotovile ponovljivost, učinkovitost in prožnost pri spremembah, kar je bilo nujno potrebno zaradi nenehnih sprememb na končnem izdelku. S tem smo zagotovili ekonomsko in tehnično konkurenčnost.
Kakovostne zahteve kupca so na visoki ravni, še posebej, kar zadeva kakovost čistoče, ki smo jo na podlagi znanja ekipe tehnologov usvojili in jo nadziramo prek svojega laboratorija po zahtevah avtomobilske industrije. Velik pomen imata tudi razvoj povratne in nepovratne embalaže ter informacijsko obvladovanje skladišča prek lastnega sistema WMR. Proces in učinkovitost delovanja strojnega parka kontroliramo prek spletnega informacijskega sistema z dostopom od koderkoli.
IZDELAVA ALUMINIJASTIH PROFILOV ZA NOSILCE OSI
Omembe vreden projekt je tudi izdelava aluminijastih profilov za prednje in zadnje nosilce osi v prestižnih avtomobilih. Ker gre tudi tukaj za velike količine, je bil projekt zasnovan podobno kot prej omenjen. Cilj je popolna avtomatizacija procesa in kontrola s popolno sledljivostjo po posameznem artiklu. Z lastnim razvojem digitalnih tehnologij merilnega protokola se zagotavljata zgodovina meritev in s tem statistika stabilnosti procesa.
Visokoserijski koncept strege je bil zasnovan tudi pri drugih projektih, in sicer z namenom zagotoviti neprekinjeno manipulacijo kosov, brez medfazne zaloge. Tak primer je izdelava osi volanskega droga in tlačne plošče pri baterijskih celicah. Zasnova proizvodne linije je temeljila na stoodstotni kontroli dimenzije kosa pred pakiranjem. Želja je bila čim bolj odpraviti subjektivni vzrok napak in delavca bolje izkoristiti za nadzor in pripravo stroja ter izvajanje preventivnega vzdrževanja. Hkrati se nadzira faktor OEE učinkovitosti v realnem času in prek analitike optimizira delovanje procesa.
Z vnosom novih tehnologij predvsem v procese pranja in površinske zaščite materiala se znanje in izkušnje na tem področju širijo za vse prihodnje projekte.«
Izobrazbeni profili, ki sestavljajo inženirsko-razvojno ekipo
Večina članov je tehnične izobrazbe, od strojnih in elektroinženirjev, inženirjev metalurgije pa do informatikov, mehatronikov in logista. Ker gre v večini za razvoj procesa, je delež poznavanja proizvodnega strojništva in mehatronike največji (80 odstotkov). Preostanek je v informatiki in avtomatizaciji.
Specifična znanja, ki jih imajo člani ekipe
Veliko pozornost posvečajo znanju metalurgije in različnih tehnologij mehanske obdelave z odvzemom ali preoblikovanjem materiala. V zadnjem času je velik poudarek tudi na kemijski zaščiti površin in kontroli čistoti izdelkov, z razvojem proizvodne informatike pa na sledljivosti posameznega izdelka.
Število podjetij in panoge, kjer so si člani ekipe nabirali izkušnje
Ekipe so razmeroma mlade. V večini so člani izkušnje pridobivali v prejšnjih podjetjih na podobnih delovnih mestih. Imajo pa tudi člane, ki so v podjetju dobili prvo zaposlitev.
Starostna sestava inženirsko-razvojne ekipe in sestava po spolu
Povprečna starost ekip je manj kot 40 let. Povprečno jih sestavljajo dve tretjini moških članov in tretjina ženskih.
Število članov inženirsko-razvojne ekipe
Običajno ekipo sestavlja od pet do osem članov. Velikost ekipe je odvisna od zahtevnosti nalog in velikosti projekta. Navadno pa so člani poleg vodje še odgovorni za kakovost, tehnologijo, prodajo in nabavo, logistiko in embalažo ter vzdrževanje opreme.
Sodelovanje s podjetji, izobraževalnimi ustanovami in razvojnoraziskovalnimi inštituti
Ker gre za razvojne projekte procesa, je veliko sodelovanja z zunanjimi dobavitelji, tako slovenskimi kot tujimi. Gre za dobavitelje obdelovalnih orodij in vpenjal, dobavitelje strojne opreme, dobavitelje olj in kemikalij. Občasno sodelujemo z nasveti tujih strokovnjakov, sicer pa z izobraževalnimi ustanovami sodelujemo z rednim mentorstvom ter praktičnim usposabljanjem študentov in dijakov.
ISKRA
O podjetju
Iskra izdeluje izdelke za avtomatizacijo prometa, električne merilne instrumente, nizkonapetostno stikalno tehniko, kondenzatorje, ukvarjajo se z avtomatizacijo in zaščito v energetiki, odpravljanjem radiofrekvenčnih motenj …
Najpomembnejši inženirsko-razvojni projekti v zadnjih treh do petih letih
PAMETNI MERILNIK ELEKTRIČNE ENERGIJE ZA POLNILNICE E-AVTOMOBILOV
»Naša prebojna rešitev v zvezi s trajnostno mobilnostjo so pametni merilniki električne energije WM3M4C. Njihov inovativni dizajn in zmožnost zbiranja, obdelovanja in ločevanja podatkov omogočajo preprosto uporabo. Inovacijski preboj smo dosegli z vpeljavo kriptošifriranja, ki omogoča varen in zanesljiv prenos podatkov ter s tem ščiti uporabnike in upravljavce polnilne infrastrukture (Eichrechtskonform). Skladnost s standardom Eichrecht pomeni skladnost z zahtevami nemške zakonodaje. Ta dosežek Iskro uvršča med top tri podjetja v Evropi, ki so pridobila ta prestižni certifikat.
Števec je namenjen AC-polnilnicam za polnilno moč do 22 kilovatov. Največji izzivi pri projektu so bili doseganje večjega temperaturnega območja delovanja, podpora za digitalni podpis podatkov, podpora komunikacijskega protokola OCMF, ki je najpomembnejši za komunikacijo s polnilno postajo, pridobitev certifikata MID in nacionalna (nemška) odobritev PTB za električne polnilnice.
Glavna pridobitev za podjetje je, da so števci WM3M4C postali glavi del skoraj vsake druge e-polnilnice v Nemčiji, ki je ta hip največji proizvajalec električnih polnilnic. Projekt nam je omogočal pridobitev novih tehnoloških in projektnih izkušenj, novih inovativnih kadrov in širitev na nove trge. Dobili smo tudi srebrno priznanje Gospodarske zbornice Slovenije in postali ambasador kampanje Green. Creative. Smart. SPIRIT Slovenija.
S tem projektom smo izdelali tudi povsem nov, polno avtomatiziran proces izdelave, nadzora in pakiranja, kjer smo ovrednotili tveganja in uporabili lean pristop proizvodnje.
PAMETNI SISTEM SPREMLJANJA MOČI IN PORABE ENERGIJE
Izboljšanje energijske učinkovitosti bi izjemno pripomoglo k zmanjšanju porabe globalne energije in izpustov ogljikovega dioksida. Naš odgovor na to problematiko je pametni sistem spremljanja moči in porabe energije.
Sistem uporabniku pomaga prihraniti energijo in omogoča 'nemoteno' delo v primeru zmanjšanih dobav energije. Vsebuje prikaz trenutnih podatkov izbrane mikrolokacije: poraba, lastna energija, baterija, odvzem iz omrežja; prikaz porabnikov in skupin porabnikov; grafični prikaz porabe in omejitve rabe iz omrežja po izbranih sektorjih; definiranje osnovnih lastnosti posamezne naprave (pravila za upravljanje energije, definiranje energetskih skupin porabnikov).
Izzivi pri projektu so bili shranjevanje podatkov v oblaku ali na lokaciji, varnost podatkov, interdisciplinarni pristop energetika, elektrotehnika, računalništvo, aplikativni razvoj.
Pridobitve za podjetje so analitična avtomatska obdelava podatkov pri velikih množicah podatkov, popoln pregled in upravljanje porabnikov, opozarjanje na glavne kazalnike, alarmi, podatki, ki so na voljo za napoved dogodkov in strojno učenje, možnosti povezovanja oziroma nadgradnje z drugimi sistemi (SCADA) in napravami drugih proizvajalcev.
Med pomembnejšimi projekti poudarjajo še nov, vsesplošno boljši inštalacijski kontaktor IK 40/63, ki je hitrejši po vklopu, ima širše temperaturno območje delovanja in predvsem zmanjša porabo toka, ter razvoj novih 'superkondenzatorjev' in uvedbo nanotehnologij, s katerimi dosegajo vrednosti kapacitivnosti, ki so z uveljavljeno tehnologijo nedosegljive.«
Izobrazbeni profili, ki sestavljajo inženirsko-razvojno ekipo
Strojni inženir (deset odstotkov), elektroinženir (25 odstotkov), software inženir (deset odstotkov), firmware inženir (15 odstotkov), merilni tehnik (15 odstotkov), konstrukter, inženir kakovosti mehatronik, inženir avtomatizacije, kemijski inženir (vsi po pet odstotkov)
Specifična znanja, ki jih imajo člani ekipe
Načrtovanje elektronskih vezij, programiranje procesorjev, konstruiranje, reševanje EMC, avtomatizacije, brizganje plastike oziroma materiali, kakovost izdelka, kemijska tehnologija, APQP, FMEA, MSA, SPC, PPAP, nanotehnologije.
Število podjetij in panoge, kjer so si člani ekipe nabirali izkušnje
Avtoindustrija, elektroindustrija, strojegradnja in kemijska industrija.
Starostna sestava inženirsko-razvojne ekipe in sestava po spolu
Od 20 do 30 let (deset odstotkov), od 30 do 40 let (60 odstotkov), od 40 do 50 let (30 odstotkov).
Moških je 70 odstotkov, žensk pa 30 odstotkov.
Število članov inženirsko-razvojne ekipe
Ekipa šteje 80 članov.
Sodelovanje s podjetji, izobraževalnimi ustanovami in razvojnoraziskovalnimi inštituti
V letu 2021 so začeli sodelovati z norveškimi zasebnimi inštituti s področja digitalizacije in avtomatizacije proizvodnje, ladijskega prevoza, prometa in logistike. Razvojno so se povezali z avstrijskimi in nemškimi podjetji za namene uvedbe novih tehnologij (vodik) v sektorju ladjedelništva in digitalizacije ladjedelništva. Vzpostavili so sodelovanje z univerzami iz Belgije, Finske, Norveške in so v fazi zaključevanja projektnih specifikacij z avstrijskimi in nemškimi univerzami.
Pri števcu WM3M4C za polnilnice električnih avtomobilov so sodelovali z nemškim nacionalnim metrološkim inštitutom PTB. Partnerji pri razvoju inštalacijskega kontaktorja IK 40/63 so bili: TECOS – brizganje plastičnih delov, DODUCO – razvoj kontaktnih materialov.
Zaščitno stikalo na diferenčni tok: FERI Inštitut za kovinske materiale in tehnologije – IMT; senzorji za sprotno merjenje hitrosti nanosa v napravah PECVD in elektrolitski aluminijev superkondenzator: Institut Jožefa Stefana.
MEBOR
O podjetju
Mebor razvija in izdeluje visokotehnološke in napredne lesnoobdelovalne stroje za primarno obdelavo lesa, ki jih odlikujejo visoka stopnja avtomatizacije, visoka produktivnost in natančna obdelava izdelkov.
Najpomembnejši inženirsko-razvojni projekti v zadnjih treh do petih letih
VERTIKALNA TRAČNA ŽAGA
»Pohvalimo se lahko s tehnološko najnaprednejšo in najhitrejšo horizontalno tračno žago na svetu. Na področju horizontalnih tračnih žag smo že vrsto let tehnološki vodja v svetovnem merilu. Pred štirimi leti smo razvili svojo prvo vertikalno tračno žago in se že s prototipom postavili v sam tehnološki vrh vertikalnih tračnih žag. Zapolnili smo vrzel med horizontalnimi tračnimi žagami in visokocenovnimi vertikalnimi tračnimi žagami. S preprostimi in robustnimi rešitvami smo dosegli boljše rezultate v primerjavi z obstoječim ponudnikom na trgu. Naša rešitev tračne žage kupcu ponuja večjo produktivnost v primerjavi s konkurenčnimi izdelki. Razvoja smo se lotili z jasno zahtevo po preprostosti, uporabnosti in robustnosti. Kot kažejo prodajni rezultati, trg potrebuje oziroma išče take rešitve, in ne kompleksnih, dragih rešitev. Razvoj je bil s tega stališča zahteven – za že znane funkcionalnosti in s tem znane koncepte rešitev smo iskali nove delovne principe, iz katerih smo prišli do novih konceptov in nato konstrukcijskih rešitev.
Od konkurence se razlikujemo po stopnji avtomatizacije, naš stroj je preprost in prijazen do uporabnika. Razvili smo kar nekaj konceptov, ki so prvič predstavljeni svetu. Za nekatere koncepte smo dobili tudi patent. V razvoju smo dali velik poudarek tudi porabi energije, da je stroj učinkovit. Razvili smo notranjo rekuperacijo električne energije, pameten in učinkovit hidravlični sistem. Zasnovali smo pametno konstrukcijo ter uporabili novejše in močnejše materiale, s čimer smo težo stroja zmanjšali za 30 odstotkov, kar pomeni velik prihranek energije. S pomočjo senzorike in računalniške optimizacije stroj večino nalog opravi sam in potrebuje minimalno posredovanje operaterja – s tem se zmanjša verjetnost operaterjevih napak in izguba časa ter se zagotovi velika učinkovitost stroja. S tovrstnimi rešitvami nam je prodaja poskočila, kupcu pa smo zmožni dostaviti dostopen stroj, preprost za montažo, z majhnimi prostorskimi omejitvami, minimalno porabo energije …
Pri razvoju strojev dajem poudarek tudi na zunanjo obliko in videz stroja, kar naredi dober prvi vtis na kupca. Zato že na začetku razvoja stroja vključimo profesionalne oblikovalce industrijskih strojev.«
VISOKOPRODUKTIVNA ŽAGALNA LINIJA
»Letos končujemo izdelavo svoje najnaprednejše visokoproduktivne žagalne linije, ki je primerljiva z izdelki največjih svetovnih proizvajalcev. Na ta trg smo šele začeli prodirati, z novimi inovativnimi rešitvami postavljamo zelo konkurenčne oziroma nižje cene, dosegamo pa podobne rezultate oziroma produktivnosti žagalne linije. Razvili smo svoj sistem 3D-skeniranja hlodovine in optimizacije razreza z avtomatskim pozicioniranjem rezil in hlodovine vzdolž linije. Naloga operaterja je le zagon linije in nadzor žagalnega procesa, vse preostalo pa žagalna linija opravi sama. Velik poudarek smo usmerili k razvoju elektroopreme in avtomatizacije. Priključna moč linije je dva megavata, zato smo zasnovali sistem z uporabo frekvenčnih pretvornikov in rekuperacijo energije, kar omogoča velik prihranek energije. Razvili smo kompleksne servohidravlične sisteme za natančno in hitro manevriranje s hlodovino.
Vse svoje izdelke razvijemo samostojno od ideje oziroma zahteve kupca do izvedbe projekta in izdelave ter zagona stroja ali žagalne linije.
Del razvoja namenjamo tudi razvoju in izboljšavi procesov ter digitalizacije proizvodnje. Digitalizacija distribucije tehnične – 2D-delavniške risbe smo nadomestili s 3D-dokumentacijo, prikazano v programski opremi na računalniških terminalih v proizvodnji. S tem se je povečala produktivnost v fazi konstruiranja in izdelave strojev.«
Izobrazbeni profili, ki sestavljajo inženirsko-razvojno ekipo
Inženirsko-razvojno ekipo sestavljajo izobrazbeni profili s področja žagarstva (pet odstotkov), strojništva (50 odstotkov), elektrotehnike (15 odstotkov), avtomatizacije (20 odstotkov) in hidravlike (deset odstotkov).
Specifična znanja, ki jih imajo člani ekipe
Nekateri člani imajo predznanja iz prejšnjih zaposlitev, mlajši kader pa večinoma izučimo.
Člani ekipe imajo naslednja specifična znanja: žagarstvo in obdelava lesa, konstruiranje, dimenzioniranje konstrukcij, statična in dinamična analiza konstrukcije, znanja s področja hidravlike, servo hidravlike, servo električnih pogonov, znanja s področja linearne tehnike, pnevmatike, tehnologije obdelave in izdelave, elektrotehnike, avtomatizacije. Skratka vsa področja, potrebna za izvedbo projekta od ideje do proizvodnje in zagona.
Število podjetij in panoge, kjer so si člani ekipe nabirali izkušnje
Kader je večinoma mlajši in so ga izučili v podjetju, pred tem so se izobraževali na fakultetah. Dva od zaposlenih sta imela predhodne izkušnje iz drugih podjetij.
Starostna sestava inženirsko-razvojne ekipe in sestava po spolu
Razvojno ekipo v celoti sestavljajo predstavniki moškega spola,
80 odstotkov ekipe je mlajših od 36 let.
Število članov inženirsko-razvojne ekipe
Ekipa šteje 20 članov.
Sodelovanje s podjetji, izobraževalnimi ustanovami in razvojnoraziskovalnimi inštituti
Pri projektu vertikalne tračne žage in visokoproduktivnih linij sodelujejo z več zunanjimi podjetji in ustanovami, in sicer s podjetjema Koma-stroji in Poclain hydraulics ter laboratorijem LFT fakultete za strojništvo na področju hidravlike; Studiem Miklavc na področju industrijskega oblikovanja; podjetji Tehimpex in Lenze na področju pogonske tehnike; Elmehom na področju elektrotehnike in s fakulteto za elektrotehniko na področju optimizacije.