Za nami je 8. Agrobiznis konferenca, na kateri smo razglasili zmagovalce letošnjega Agrobiznisovega natečaja. To so kmetija Sinkovič s Kozjanskega, kmetija Žgajner s Šajerskega, mlekarna Planika iz Kobarida in IT-podjetje Optifarm z Gorenjskega.
Najpodjetnejša je kmetija Žgajner s Štajerske
V kategoriji najboljši podjetnik v kmetijstvu je zmagala kmetija Žgajner iz Zgornje Voličine z vzrejo kuncev in krškopoljskih prašičev. Kmetijo razvijata brata Mitja in Matjan Žgajner z ženo Janjo. Pred štirimi leti so postali največji rejci kuncev pri nas. Prej je Mitja obnavljal jadralna letala, Matjan pa je delal v kuhinji in dobro poznal potrebe restavracij. Pri delu na kmetiji jim pomagajo tudi trije nekdanji kuharji, ki so izgubili delo v gostinstvu.
Z mesom oskrbujejo vrhunske gostilne, med korono so nove kupce našli na tržnici v Ljubljani in po spletu, nudijo jim tudi dostavo na dom. Seveda si ne želijo ponovnega zaprtja gostiln, a so tudi na to so bolje pripravljeni kot na začetku korone. Imajo velike načrte - širili se bodo v rejo drobnice, ki bo popasla travnike, na dolgi rok bi se radi lotili tudi turizma na kmetiji.
Najbolj inovativen je kefir z vitaminom D iz mlekarne Planika
Mlekarna Planika iz Kobarida je najbolj znana po sirih, zlasti tolmincu, tokrat pa je zmagala z zadnjo novostjo. To je kefir z vitaminom D, s katerim stopajo v novo linijo funkcionalnih živil. V pol litra kefirja je priporočena dnevna količina vitamina D, ki krepi odpornost. S hrano ga ne dobimo dovolj, razen poleti, ko je dovolj sonca. Prodajo tega kefirja so že razširili v trgovske verige, z njim bi radi prodrli tudi na jedilnike šol in vrtcev. Kefir z dodatkom vitamina D so razvijali več mesecev, pripravljajo pa že nov izdelek iz družine funkcionalnih živil.
Novo priložnost za dolgoročni obstanek prireje mleka v dolini Soče in predelave pa vidijo v tem, da bi vse Posočje postalo ekološka regija. "Če prepričamo kmetije, da postanejo ekološke, bi lahko že prej kot v petih letih ponujali ekološke mlečne izdelke," ocenjuje Miran Božič, vodja komerciale v mlekarni Planika.
Za kupce je najboljši domač sladoled frozi s kmetije Sinkovič
Frozi je zdrava različica domačega sladoleda, ki je kmetiji Sinkovič lani rešil poletno sezono. Je zamrznjen jogurt, narejen le iz mleka in jogurta. Domač sladoled je bil dolgoletna želja mlade gospodarice kmetije Katje Sinkovič, ki ga je razvila in dala na trg lani.
Zaradi epidemije so čez noč izgubili večino kupcev, ko so se šole in vrtci zaprli. Bojazen, da bodo mleko zlivali stran, je bila k sreči odveč, ko so nak metiji začeli ponujati frozija. Kupci si lahko zanj izberejo različne prelive in posipe, kombinacij je veliko, zato so se radi vračali na kmetijo v Buče na Kozjansko. "Kaže, da bo tudi letos enako uspešna poletna sezona, mi smo prirpavljeni in bomo veseli kupcev na kmetiji," pravi Katja Sinkovič. Od letos frozija pakirajo v porcijsko embalažo, pripravljeni so za prodor v trgovine.
IT-podjetju Optifarm nagrada za sodelovanje
Komisija je za najboljši primer sodelovanja in povezovanja izbrala IT-podjetje Optifarm z Gorenjske. Prepričali so jo s platformo Optifarm Smart, prek katere lahko kmetije, zadruge in drugi ponudniki po spletu prodajajo hrano.
Njihov cilj je, da bi njihovo platformo za spletno prodajo do konca leta uporabljalo sto kmetij in drugih ponudnikov hrane. "Ne ponujamo jim le infrastrukture za spletno trgovino. Ponujamo jim partnerstvo - podporo pri logistiki in spletnem trženju. Drug od drugega se lahko veliko naučimo in izboljšujemo spletno prodajo. Je pa dobro vedeti, da prodaja lokalne hrane prek mobilne aplikacije ni maraton, ampak ultramaraton," pravi direktor podjetja Gaber Terseglav.
Letos smo na natečaju predstavili 27 zgodb
S tem natečajem spodbujamo trajnostno kmetijstvo in živilstvo – do okolja prijazno pridelavo hrane, prodajo in porabo v lokalnem okolju, kjer je manj stroškov z logistiko, predvsem pa manj slabih vplivov na okolje in zdravje ljudi, ki tako jedo svežo in lokalno hrano. Iščemo izgodbe o inovativnih živilih, podjetnih kmetijah, zadrugah in drugih podjetjih, pa tudi uspešne primere povezovanja in sodelovanja. Na letošnjem natečaju smo predstavili takšnih 27 zgodb, med njimi po izboru komisije in s spletnim glasovanjem dobili sedem finalistov, med temi pa štiri zmagovalce. Komisijo so sestavljali Alenka Marjetič Žnider iz Zadružne zveze Slovenije, izvršni direktor nabave v Mercatorju Branko Micič, Marjan Cukrov z ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano ter Aleksandra Horvat iz Časnika Finance.