Med predmeti, vrnjenimi v Italijo, je tudi grška posoda za mešanje, na kateri pa je po besedah strokovnjaka mogoče zaznati pretiravanja, ki kažejo, da gre za ponaredek. Foto: Enota karabinjerjev za zaščito kulturne dediščine
Med predmeti, vrnjenimi v Italijo, je tudi grška posoda za mešanje, na kateri pa je po besedah strokovnjaka mogoče zaznati pretiravanja, ki kažejo, da gre za ponaredek. Foto: Enota karabinjerjev za zaščito kulturne dediščine

Po besedah Gianfranca Adornata, profesorja grške in rimske umetnosti ter arheologije na Scuola Normale Superiore v Pisi, visok odstotek od 60 predmetov, katerih skupna vrednost je sicer ocenjena na slabih 19 milijonov evrov, "sestoji iz zlahka prepoznavnih ponaredkov … upajmo, da ta domnevna dela ne bodo nikoli razstavljena v italijanskih muzejih," je dejal za Art Newspaper.

Iz Italije odtujen tudi del freske
Med dragocenostmi, ki naj bi bile naropane na najdiščih po Italiji, je med drugim več bronastih doprsnih kipov in raznolikih posod ter tudi iz nekdanjega antičnega mesta Herculaneum odtujena freska. Nekaj predmetov je odkupil zbiratelj milijarder Michael Steinhardt, več kot 20 predmetov pa je bilo v zbirki newyorškega Metropolitanskega muzeja umetnosti (MoMA), med njimi tudi iz marmorja izdelana Atenina glava iz leta 200 pr. n. št.

Sorodna novica Muzej rešene umetnosti, kjer so na ogled na italijanska tla vrnjene antične dragocenosti

Mednarodna preiskava privedla do vrnitve predmetov
Predmeti, ki so jih ameriški predstavniki v New Yorku predali svojim italijanskim kolegom, so bili repatriirani po zaslugi mednarodne preiskave trgovine, ki sta jo vodila manhattansko okrožno državno tožilstvo in karabinjerji enote za zaščito kulturne dediščine. "Ta enota je bila še posebej učinkovita; izjemni predmeti in spomeniki, del italijanske kulturne dediščine, so bili odkriti v večjih mednarodnih muzejih, še posebej v ZDA," je zapisal Adornato za časopis Il Giornale dell’Arte.

Ni znano, v katerih ameriških zbirkah so bili ponaredki
Večina predmetov je bila postavljena na ogled v Rimskem muzeju rešene umetnosti (Museo dell'Arte Salvata), ki so ga lani odprli v starodavnih Dioklecijanovih termah oziroma v njihovi Osmerokotni dvorani. Adornato je zapisal še, da je več predmetov lahko ponaredkov, vključno z grško amforo iz Nikostenove delavnice (530 pr. n. št.–500 pr. n. št.) in čašo z Dionizovo masko na sredini (500 pr. n. št.). Italijanske oblasti pa niso razkrile, v katerih zbirkah v ZDA so hranili te predmete.

Adornato sumi, da med ponaredki "ni le lončenina, ki je zlahka prepoznavna zaradi ikonografije – tudi nekatere skulpture niso videti pristne. Morali bi si jih ogledati natančneje, saj so bile površine zglajene s kislinami in inkrustacije (obloge ali okrasni vložki iz boljšega materiala, op. n.) so videti umetne," je še dejal za Art Newspaper.