Lewis Hamilton bo z mercedesom F1 W13 lovil rekordni osmi naslov svetovnega prvaka. Lani se mu je rekordni dosežek v razburljivih in spornih okoliščinah izmuznil za osem točk. Foto: AP
Lewis Hamilton bo z mercedesom F1 W13 lovil rekordni osmi naslov svetovnega prvaka. Lani se mu je rekordni dosežek v razburljivih in spornih okoliščinah izmuznil za osem točk. Foto: AP

Z novo sezono se začenja tudi novo obdobje v formuli ena. Z letom 2022 je v kraljici motošporta nekaj bistvenih sprememb v tehničnih in športnih predpisih. Spremembe so bile sicer napovedane že za sezono 2021, a jih je pandemija novega koronavirusa SARS-CoV-2 preložila za leto dni.

Naslov svetovnega prvaka brani Max Verstappen, ki je lani v izjemno razburljivi končnici – natančneje zadnji dirki sezone v Abu Dabiju – ugnal serijskega svetovnega prvaka Lewisa Hamiltona in mu preprečil rekordni osmi naslov, s čimer bi Britanec na večni lestvici prehitel legendarnega Michaela Schumacherja.

Dirkalniki so s prejšnjimi sezonami hibridne dobe na videz precej poenostavljeni. Izstopajo enostavne linije in predvsem spremenjeno, fluidno zadnje krilce ter večje gume. Zaradi večjih 18-palčnih gum in sprememb v materialih ter podvozju so dirkalniki težji približno za 50 kilogramov. Po telemetričnih podatkih so letošnji dirkalniki v povprečju za približno tri sekunde in pol počasnejši od lanskih. Foto: AP
Dirkalniki so s prejšnjimi sezonami hibridne dobe na videz precej poenostavljeni. Izstopajo enostavne linije in predvsem spremenjeno, fluidno zadnje krilce ter večje gume. Zaradi večjih 18-palčnih gum in sprememb v materialih ter podvozju so dirkalniki težji približno za 50 kilogramov. Po telemetričnih podatkih so letošnji dirkalniki v povprečju za približno tri sekunde in pol počasnejši od lanskih. Foto: AP

Glavne spremembe v tehničnih predpisih
Ena izmed glavnih tehničnih sprememb je poenostavljena karoserija dirkalnikov, kar pomeni, da bo odslej primarni vir aerodinamičnega oprijema podvozje dirkalnika, s čimer želijo predvsem zmanjšati vpliv turbulentnega zraka in dirkačem omogočiti lažje sledenje na progi. Precej poenostavljena so tudi vzmetenje in sprednja krilca, zadnje krilce pa je po novem precej širše in višje, s čimer so predlagatelji novih predpisov želeli omejiti uporabo izpušnih plinov za ustvarjanje višjega podtlaka. Večje so tudi gume z 18-palčnimi (46 centimetrskimi) platišči. V želji po nižanju stroškov so obenem konstruktorji omejeni v številu aerodinamičnih nadgradenj dirkalnikov med sezono. Formula ena je omejila stroške na 135 milijonov evrov za posamezno ekipo, vanje niso všteti plače dirkačev in treh najboljših kadrov ter stroški trženja. Poteza naj bi zmanjšala razkorak med najboljšimi (največjimi) in manj uspešnimi (manjšimi) ekipami. Zaradi vseh novosti so se v formuli ena letos odločili za dva sklopa zimskih testiranj, prek katerih bi moštva dobila največ podatkov. Prvo je bilo na sporedu med 23. in 25. februarjem v Montmelu pri Barceloni, drugo med 10. in 12. marcem v Sahirju, prizorišču uvodne dirke sezone.

Pogonski sklopi za zdaj ostajajo enaki, je pa res, da so po novem na seznam rezervnih delov pogonske enote, ki so številčno na sezono omejene, dodali še nekaj drugih komponent, kot so izpušni sistemi. Dirkači bodo lahko pred kaznijo pribitkov štartnih mest zamenjali do šest enot.

Trije namesto šestih šprintov

Vodstvo formule ena je za sezono 2022 predvidelo kar šest šprintov, a so se moštva uprla zaradi dodatnih stroškov, povezanih z dodatnimi šprinterskimi dirkami. Da ne bi v celoti opustilo idejo, se je vodstvo naposled odločilo za tri tovrstne dogodke: dva v Evropi in enega v Južni Ameriki.

Šprint ostaja v letu 2022
Koncept šprinterskih dirk, ki so jih prvič v formuli ena uvedli lani, se bo nadaljeval tudi letos. Šprint bodo izvedli med tremi dirkaškimi konci tedna, in sicer v Imoli (VN Emilije Romanje), Spielbergu (VN Avstrije) ter Sao Paulu (VN Saa Paula). Novost je točkovni sistem. Lani so točke osvojili le najboljši trije, od letošnje sezone dalje se bo do točk dokopalo osem najboljših dirkačev. Razplet šprinta bo, tako kot lani, določil tudi razvrstitev na štartu za nedeljsko dirko.

Nekaj sprememb v točkovnih sistemih
Nekaj manjših sprememb so v formuli ena napravili tudi v točkovnem sistemu. Lani je veliko prahu dvignila dirka za VN Belgije v Spa-Francorchampsu, kjer so brez bojev podelili polovične točke, čeprav so dirkači na poplavljeni stezi za varnostnim avtomobilom odpeljali le dva kroga. Da bi se izognili podobnim razpletom, so se vodilni odločili, da v tovrstnih primerih ne bodo več podelili točk. Pod zeleno zastavo bodo morali dirkači odpeljati vsaj dva kroga. Če bodo odpeljali manj kot 25 odstotkov dirke, bodo podelili točke le najboljšim petim po sistemu 6-4-3-2-1. Med 25 in 50 odstotki odpeljane dirke bo točke dobilo najboljših 9 dirkačev po sistemu 13-10-8-6-5-4-3-2-1. Med 50 in 75 odstotki odpeljane dirke bo do točk upravičenih 10 dirkačev po sistemu 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1.

Če bo odpeljane vsaj 75 odstotkov dirke ali več oziroma v celoti, točkovni sistem ostaja enak: 10 najboljših dirkačev si točke razdeli po sistemu 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Dodatna točka za najhitrejši krog za dirkača v najboljši deseterici ostaja tudi v letu 2022.

Prvotno 23 dirk, ruska naknadno odpovedana
Za sezono 2022 je bilo predvidenih 23 dirk, a so zaradi ruskih vojaških operacij v Ukrajini naknadno odpovedali dirko za VN Rusije v Sočiju. Na sporedu je bila 25. septembra, za zdaj je še niso zamenjali z drugo dirko. Po odsotnosti zaradi pandemije so se na koledar vrnile dirke za VN Avstralije, VN Kanade, VN Japonske in VN Singapurja. Dirkači se bodo podali tudi v neznano, in sicer na Florido, kjer je 8. maja na sporedu krstna dirka za VN Miamija. Čeprav ima formula ena z dirkališčem v Šanghaju pogodbo do letošnjega leta, dirke za VN Kitajske zaradi številnih omejitev potovanj, povezanih s pandemijo, ni uvrstila na koledar. Menda naj bi Kitajska dirko gostila znova leta 2023, ko bodo dirkalniki hrumeli tudi v Katarju. Na veliko žalost navijačev se na koledar za letošnjo sezono niso uvrstile dirki za VN Portugalske v Portimau in VN Turčije v Carigradu. Nova sezona se začne 18. marca s prvim prostim treningom pred VN Bahrajna.

#

DIRKA

DATUM

PRIZORIŠČE

1.

VN BAHRAJNA

20. marecSahir
2.

VN SAVDSKE ARABIJE

27. marecDžeda
3.

VN AVSTRALIJE

10. aprilMelbourne
4.

VN EMILIJE-ROMANJE

24. aprilImola
5.

VN MIAMIJA

8. majMiami
6.

VN ŠPANIJE

22. majBarcelona
7.

VN MONAKA

29. majMonte Carlo
8.

VN AZERBAJDŽANA

12. junijBaku
9.

VN KANADE

19. junijMontreal
10.

VN VELIKE BRITANIJE

3. julijSilverstone
11.

VN AVSTRIJE

10. julijSpielberg
12.

VN FRANCIJE

24. julijLe Castellet
13.

VN MADŽARSKE

31. julijBudimpešta
14.

VN BELGIJE

28. avgustSpa-Francorchamps
15.

VN NIZOZEMSKE

4. septemberZandvoort
16.

VN ITALIJE

11. septemberMonza
17.

VN SINGAPURJA

2. oktoberMarina Bay
18.

VN JAPONSKE

9. oktoberSuzuka
19.

VN ZDA

23. oktoberAustin
20.

VN CIUDADA DE MEXICA

30. oktoberCiudad de Mexico
21.

VN SAA PAULA

13. novemberSao Paulo
22.

VN ABU DABIJA

20. novemberJas Marina
Biti moštveni kolega statistično najboljšemu dirkaču v zgodovini formule ena je zagotovo težka naloga. Naloga, ki ji v preteklih letih ni bil kos Valtteri Bottas. Od letošnje sezone dalje bo Hamiltona z enakim dirkalnikom izzival rojak George Russell, ki si je sedež pri Mercedesu prislužil z odličnimi predstavami v nekonkurenčnem williamsu, s katerim je osvojil 19 točk, vrhunec pa dosegel na lanski dirki za VN Belgije, ki jo je po zaslugi odličnih kvalifikacij in težkih vremenskih pogojev končal na odličnem drugem mestu. Foto: EPA
Biti moštveni kolega statistično najboljšemu dirkaču v zgodovini formule ena je zagotovo težka naloga. Naloga, ki ji v preteklih letih ni bil kos Valtteri Bottas. Od letošnje sezone dalje bo Hamiltona z enakim dirkalnikom izzival rojak George Russell, ki si je sedež pri Mercedesu prislužil z odličnimi predstavami v nekonkurenčnem williamsu, s katerim je osvojil 19 točk, vrhunec pa dosegel na lanski dirki za VN Belgije, ki jo je po zaslugi odličnih kvalifikacij in težkih vremenskih pogojev končal na odličnem drugem mestu. Foto: EPA

Slovo Kimija, vrnitev Albona in Magnussena
Nekaj sprememb je tudi v dirkaških zasedbah moštev. Že pred lansko dirko za VN Nizozemske v Zandvoortu je Kimi Räikkönen napovedal slovo od kraljice motošporta, pri Alfa Romeu so se za sodelovanje zahvalili tudi Antoniu Giovinazziju, kar pomeni, da ima kolektiv v novi sezoni povsem novo dirkaško zasedbo: Räikkönena je zamenjal Valtteri Bottas, Giovinazzija pa Guanju Džov, ki je postal prvi kitajski dirkač s sedežem v formuli ena. Bottasa je pri Mercedesu zamenjal George Russell, njegovo mesto pri Williamsu pa je zasedel povratnik Alexander Albon. Zaradi rusko-ukrajinskega spora in povezave očeta Dimitrija z ruskim predsednikom Vladimirjem Putinom so pri Haasu odslovili ruskega dirkača Nikito Mazepina, za volan haasa pa bo prijel nekdanji dolgoletni član ekipe Kevin Magnussen. Preostala moštva so zadržala dirkače iz prejšnje sezone.

MOŠTVODIRKALNIKDIRKAŠKA ZASEDBA
Alfa Romeo
Alfa Romeo Racing Orlen
Hinwil, Švica

Alfa Romeo C42

7Guanju Džov
30. maj 1999
Šanghaj, Kitajska
77Valtteri Bottas
14. december 1993
28. avgust 1989
Nastola, Finska
AlphaTauri
Scuderia AlphaTauri Honda
Faenza, Italija

AlphaTauri AT03

10Pierre Gasly
7. februar 1996
Rouen, Francija
22Juki Cunoda
11. maj 2000
Sagamihara, Japonska
Alpine
Alpine F1 Team
Enstone, Velika Britanija

Alpine A522

14Fernando Alonso
29. julij 1981
Oviedo, Španija
31Esteban Ocon
17. september 1996
Evreux, Francija
Aston Martin
Aston Martin Cognizant Formula One Team
Silverstone, Velika Britanija

Aston Martin AMR22

5Sebastian Vettel
3. julij 1987
Heppenheim, Nemčija
18Lance Stroll
29. oktober 1998
Montreal, Kanada
Ferrari
Scuderia Ferrari Mission Winnow
Maranello, Italija

Ferrari F1-75

16Charles Leclerc
16. oktober 1997
Monte Carlo, Monako
55Carlos Sainz ml.
1. september 1994
Madrid, Španija
Haas
Haas F1 Team
Banbury, Velika Britanija

Haas VF-22

20Kevin Magnussen
5. oktober, 1992
Roskilde, Danska
47Mick Schumacher
22. marec 1999
Vufflens-le-Château, Švica
McLaren
McLaren F1 Team
Woking, Velika Britanija

McLaren MCL36

3Daniel Ricciardo
1. julij 1989
Perth, Avstralija
4Lando Norris
13. november 1999
Bristol, Velika Britanija
Mercedes
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
Brackley, Velika Britanija

Mercedes F1 W13

44Lewis Hamilton
7. januar 1985
Stevenage, Velika Britanija
63George Russell
15. februar 1998
King's Lynn, Velika Britanija
Red Bull
Red Bull Racing
Milton Keynes, Velika Britanija

Red Bull RB18

11Sergio Perez
26. januar 1990
Guadalajara, Mehika
1Max Verstappen
30. september 1997
Hasselt, Belgija
Williams
Williams Racing
Grove, Velika Britanija

Williams FW44

6Nicholas Latifi
29. junij 1995
Montreal, Kanada
23Alexander Albon
23. marec 1996
London, Velika Britanija
Max Verstappen v novi sezoni brani naslov svetovnega prvaka. Lani je nanizal kar deset zmag in osem drugih mest. Nizozemec upa na podoben razplet tudi letos, a v uspeha lačnem Hamiltonu ima morda še večjega tekmeca kot lani. Foto: EPA
Max Verstappen v novi sezoni brani naslov svetovnega prvaka. Lani je nanizal kar deset zmag in osem drugih mest. Nizozemec upa na podoben razplet tudi letos, a v uspeha lačnem Hamiltonu ima morda še večjega tekmeca kot lani. Foto: EPA

Rezultati testiranj ne izrišejo prave slike, a ...
Novi predpisi prinašajo kopico vprašanj in ugibanj, a najverjetneje se bosta za naslov svetovnega prvaka znova udarila Hamilton in Verstappen. Stavnice več možnosti pripisujejo Britancu, ki je lani v zadnjem krogu izgubil boj za rekordni osmi naslov svetovnega prvaka. V času krajšega zatišja po sezoni so številni ugibali o njegovi prihodnosti v formuli ena, pojavile so se celo govorice o njegovem umiku iz motošporta, a je zimzeleni 37-letnik, zmagovalec 103 dirk v formuli ena, svoje navijače pomiril in obljubil, da se v letu 2022 vrača v karavano močnejši kot kadar koli prej. Dobra novica za Mercedes, slaba za vse preostale. Rezultati zimskih testiranj redko pokažejo pravo sliko, izrišejo pa določene obrise, ki jih lahko spremljamo vsaj na uvodnih nekaj dirkah. Najhitrejši čas testiranj je na zadnji dan v Bahrajnu postavil Verstappen, ki je bil za dobre pol sekunde hitrejši od Micka Schumacherja v haasu in slabih sedem desetink hitrejši od Charlesa Leclerca v ferrariju. Po času je Mercedes z Russllom zasedel šele 5. mesto (+1,039). Razmerja moči se bodo najverjetneje nekoliko uravnotežila, a vseeno gre v novi sezoni pričakovati nove boje mercedesov in red bullov, zagotovo se bosta v boj za zmago vmešala še ferrarija in mclarna.

Lanska sezona je bila naravnost izjemna. Ob srditem boju za naslov svetovnega prvaka smo dobili še izjemne predstave drugih dirkačev in moštev, McLarnovo svojno zmago v Monzi, presenetljivo slavje Estebana Ocona (Alpine) v Budimpešti in še in še. Če bo nova sezona vsaj približno tako zanimiva, kot je bila lanska, bo za vznemirjenje in zabavo motošportnih navdušencev dobro poskrbljeno. Gospodje, vžgite motorje ...

Hamilton: Včasih s porazom v resnici zmagaš in rasteš