Program letošnjega Tedna slovenske drame sta predstavila tokratni selektor Rok Bozovičar in direktor Prešernovega gledališča Jure Novak. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Program letošnjega Tedna slovenske drame sta predstavila tokratni selektor Rok Bozovičar in direktor Prešernovega gledališča Jure Novak. Foto: Prešernovo gledališče Kranj

Slovenski gledališki producenti so na letošnji Teden slovenske drame (TSD) prijavili 22 predstav, ki so na podlagi slovenskih besedil nastale lani. Selektor Rok Bozovičar si je sicer ogledal še 44 dodatnih predstav, med njimi tudi tri, ki so jih po slovenskih besedilih uprizorili na odrih v tujini.

Lanska gledališka produkcija v znamenju hlastnega tempa
Bozovičar je v tekmovalni program uvrstil predstave, ki so najintenzivneje pretresle merila dovršenosti, prepričljivosti, vsebinske in estetske razplastenosti ter celovitosti izvedbe. To med drugim pomeni, da so nanj delovale afektivno in emocionalno najmočneje ter subjektivno doživeto. "Sedem uprizoritev prinaša svež in duhovit gledališki jezik," je povzel Bozovičar.

Kritik, urednik in dramaturg Rok Bozovičar poudarja, da slovenska klasična dramska besedila že nekaj let zaporedoma ne najdejo poti na gledališke odre. Foto: Prešernovo gledališče Kranj/Boštjan Lah
Kritik, urednik in dramaturg Rok Bozovičar poudarja, da slovenska klasična dramska besedila že nekaj let zaporedoma ne najdejo poti na gledališke odre. Foto: Prešernovo gledališče Kranj/Boštjan Lah

Po njegovi oceni je bilo preteklo leto turbulentno leto, ki je poskušalo nadomestiti predhodni dve koronski leti, o čemer priča hlastni tempo produkcije. Poudaril je tudi, da že nekaj let zapored slovenska klasična dramska besedila ne najdejo poti na gledališke odre, kar sproža vprašanja o aktualnosti in inspirativnosti slovenske klasične dramatike ter njeni prisotnosti v zavesti gledaliških ustvarjalcev. Statično dramsko formo vse pogosteje načenjajo dramatizacije in predelave, predvsem pa avtorski principi snovanja uprizoritvenega besedila, je še dodal selektor.

Uprizoritve, ki so se uvrstile na letošnji TSD, kažejo tudi na prevladujoči generacijski premik. Mladi ustvarjalci so se v domači gledališki krajini že popolnoma ustalili kot zanesljivi deležniki, a z redkimi izjemami še niso pridobili večje vidnosti, je opomnil Bozovičar ter ob tem poudaril prepotrebno ustvarjalno svežino, neobremenjenost in energijo.

Za Šeligovo nagrado, s katero nagradijo najboljšo uprizoritev v celoti, se bosta potegovali kar dve uprizoritvi besedil lanske Grumove nagrajenke Katarine Morano, ki ju je režiral Žiga Divjak. Gre za Usedline v produkciji Mestnega gledališča ljubljanskega in Kako je padlo drevo v izvedbi SNG-ja Drama Ljubljana. Ljubljanska Drama se bo za nagrado potegovala še z avtorskim projektom po motivih slovenskih ljudskih pesmi Žene v testu v režiji Žive Bizovičar.

Nadalje so se v tekmovalni program uvrstili še avtorski projekt Pravljice našega otroštva v režiji Jerneja Lorencija ter v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in SNG-ja Nova Gorica, predstava Nataše Matjašec Rošker in Petje Labovića Ne ti meni Alice (Once Again) v produkciji mariborske Drame, projekt Lutkovnega gledališča Ljubljana 410 kilometrov v režiji Filipa Mramorja ter avtorski projekt Lee Mihevc Od kod dekle si ti doma, ki je zaživel v produkciji Cankarjevega doma in AGRFT-ja.

Jure Novak je na čelu Prešernovega gledališča Kranj od leta 2021. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Jure Novak je na čelu Prešernovega gledališča Kranj od leta 2021. Foto: Prešernovo gledališče Kranj

V tokratnem spremljevalnem programu se bo predstavilo gledališče Exit teater iz Zagreba z uprizoritvijo kabareta Jureta Karasa Realisti. Prešernovo gledališče bo nastopilo z uprizoritvijo avtobiografskega romana Maruše Krese Da me je strah? v režiji Anđelke Nikolić. Lutkovno gledališče Ljubljana bo uprizorilo Razmetano sobo avtorjev Klemna Kovačiča in Nika Žnidaršiča. Ogledati si bo mogoče tudi avtorski projekt Godzilla Tribute Band v režiji Zorana Petrovića in produkciji Momenta in SNG-ja Nova Gorica. Predstavil se bo tudi projekt Spolna vzgoja II: Diagnoza + Consentire, ki ga je pripravilo več avtoric, nastal pa je v produkciji Nove pošte in Mesta žensk.

Vračanje h koreninam Tedna slovenske drame
Dogajanje bo pospremil tudi dodatni program. Po besedah direktorja Prešernovega gledališča Jureta Novaka se festival, ki s svojim delovanjem spodbuja uprizarjanje in ustvarjanje slovenske dramatike, vrača k svojim koreninam, zato bo še več pozornosti namenjene dramskim pisavam. Tudi letos bodo tradicionalni dogodki, ob teh pa še nekaj novih, s katerimi bodo osvetlili ključna vprašanja in problematike sodobnega dramskega pisanja. Napovedanih je tudi nekaj glasbenih prireditev ter vsebin za otroke in mlade.

Tako kot lani bodo tradicionalni dan nominirancev dodatno podprli z dramaturškimi analizami besedil. Bralnih uprizoritev ne bodo pripravili le za besedila, nominirana za Grumovo nagrado, temveč tudi za besedila, nominirana za nagrado za mladega dramatika. Program prinaša tudi strokovno srečanje na temo dramatike malih jezikov in spodbujanja prevodov. Prav tako bodo potejkali tradicionalni dogodki Združenja dramskih umetnikov Slovenije ter Društva kritikov in teatrologov Slovenije.

O 53. Tednu slovenske drame z Rokom Bozovičarjem