Slovenija

Bi moral biti osvežilni tečaj vožnje za starejše obvezen?

Ljubljana, 25. 03. 2023 19.07 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 8 min
Avtor
Kaya Kamenarič
Komentarji
156

Skoraj tretjina voznikov v Sloveniji je starejših od 60 let, večina pa jih svojega vozniškega znanja ne obnavlja. V lanskem letu je največ udeležencev na slovenskih cestah umrlo v prometnih nesrečah, ki so jih povzročili najstarejši povzročitelji, stari nad 64 let. Prav zato se zdi osvežitvena vožnja za starejše precej pomembna – da lahko starejši tudi sami ocenijo, če so še primerni za vožnjo. Veliko je namreč tudi takšnih, ki zaradi prevelikega stresa z vožnjo nehajo prezgodaj, čeprav so še povsem sposobni vozniki. Osvežilne vožnje se je denimo udeležila tudi znana pisateljica in igralka Desa Muck, ki je dejala: "V eni uri sem res izvedela 'svašta'."

Starejši za volanom
Starejši za volanom FOTO: Pexels (RODNAE Productions)

O tem, če bi bilo za starejše smiselno narediti obvezen tečaj osvežilne vožnje, smo govorili z Andrejem Brglezom, raziskovalcem trajnostne mobilnosti, ki je bil med drugim tudi pobudnik obveznega dodatnega vozniškega usposabljanja za mlade voznike. "Ampak takrat smo imeli res veliko podatkov o tem, kdaj se pri mladih zgodi tista kritična faza, v kateri velja poseči in še enkrat opomniti na to, kako odgovorna je vožnja," je povedal. 

Kot je pojasnil, se mladi med 20 in 25 letom, ko že nekaj let samostojno vozijo, počutijo, da so vsega sposobni, zato pa so tudi bolj pogumni. "Takrat na primer začnejo med vožnjo pisati SMS-sporočila, pa tudi niso več tako striktni pri pitju alkohola in vožnji iz zabav in takrat pride do prometnih nesreč," je razložil. Takrat je veliko sodeloval z nemškimi in avstrijskimi kolegi, ki so podobno zakonodajo že imeli. "Pravzaprav smo implementirali njihovo dobro zakonodajo, ki je že takrat tudi pri njih kazala učinkovitosti pri prometni varnosti," je povedal. 

A kot dodaja, za starejše takšnih podatkov še nimajo veliko. "Statistika kaže, da se skok prometnih nezgod pokaže po 80. letu starosti, ampak za 10, 15 let prej nimamo podatkov o tem, kakšno je zdravstveno stanje voznikov. Ni podatkov o posameznem vozniku, tega se ni spremljalo. Preden gremo z zakonsko obvezo, moramo zelo dobro vedeti, pri kateri starostni skupini bi začeli in kaj točno se bo delalo," je dejal in dodal, da na AMZS skupaj s partnerji zato raziskujejo in skupaj spravljajo osnovo.

Andrej Brglez
Andrej Brglez FOTO: Zavarovalnica Triglav

Osvežitveni tečaj: razpisali 150 mest, prejeli 2000 prijav

Celosten program osveževanja znanja je starejšim voznikom ponudila zavarovalnica Triglav skupaj z učitelji in inštruktorji vožnje AMZS. Sprva so k vožnji želeli povabiti 150 voznikov, starejših od 60 let, a odziv jih je povsem presenetil, saj so prejeli 2000 prijav. Brezplačno se je na obnovitev svojega vozniškega znanja in veščin podalo že 700 starejših voznikov, ki so se z inštruktorji vozili po svojem lokalnem okolju, na cestah, kjer vsak dan opravijo največ voženj. Akcijo bodo izpeljali tudi letos, prav tako so do 30. julija že odprte dodatne prijave.  

Po podatkih Zavarovalnice Triglav so starejši po dopolnjenem 70. letu bolj rizični vozniki, v starosti med 84 in 90 let pa celo dvakrat bolj rizični oziroma je tako imenovana škodna pogostnost pri njih dvakrat višja od voznikov, ki so stari med 49 in 53 let. 

"Zbiranje takšnih podatkov je izjemno dragoceno," pravi Brglez. Ker so inštruktorji dejansko na cesti z vozniki in vidijo, kaj bi jim najbolj koristilo. "To je osnova, na kateri potem inštruktorji varne vožnje delamo, razmišljamo in ko bomo to nekaj časa počeli, bomo prišli do rešitve. Ko bomo lahko rekli, da je to vsebina, ki bo za nekoga pri 80 letih zelo koristna," je povedal. V duhu podaljševanja mobilnosti starejših bodo tako lahko naslovili državo in apelirali, da bi bili takšni tečaji resnično koristni. 

Poudaril je še, da osvežitvena vožnja ne bo pomenila odvzem izpita. "Tudi mladim voznikom se, če česa ne naredijo takoj pravilno, ne odvzame kar takoj izpita," pravi. Cilj je, da voznik sam spozna, kako sposoben je za vožnjo in da mogoče tudi vidi potencial, kje lahko vozniško kondicijo še izboljša, pojasnjuje Brglez. 

"Ključ do zadovoljstva in doseženega cilja – varnejši in bolj suvereni vozniki – to, da udeležencev med vožnjo ne ocenjujemo, temveč jim svetujemo. Po vsaki vožnji namreč analiziramo posameznikovo vožnjo in mu povemo tudi za napake oziroma pomanjkljivosti. Zaradi ustvarjenega zaupanja udeleženci tega ne sprejemajo kot kritiziranje, temveč kot napotek za izboljšavo, to pa pri njih krepi zadovoljstvo in samozavest," je poudaril tudi Manuel Pungartnik, vodja centra voznikov pri AMZS, učitelj in inštruktor vožnje.

V lanskem letu je največ udeležencev na slovenskih cestah umrlo v prometnih nesrečah, ki so jih povzročili najstarejši povzročitelji, stari nad 64 let. 

V praksi se je pokazalo, da so tisti vozniki, ki vozijo bolj pogosto, spretnejši pri nekaterih nalogah, recimo pri vključevanju na prednostno cesto, več težav pa so na osvežitvenih vožnjah imeli z ustrezno varnostno razdaljo in ustrezno hitrostjo. Ob tem so starejši vozniki pogosto tudi razpeti med tem, kaj so dolžni storiti in kaj družba od njih pričakuje.

In kakšne so izkušnje voznikov?  'V eni uri sem res izvedela svašta'

Izkušnje voznikov so predstavili na dogodku Anatomija vožnje starejših, na njem pa so svoje mnenje o vožnji starejših podali tudi številni strokovnjaki iz več področij. "Sama nimam ravno dobre šoferske kondicije," je tako denimo dejala znana pisateljica in igralka Desa Muck, ki je v šali sicer dejala, da je mlada voznica, ker je izpit naredila šele pri 45.

Dodala je, da sicer vozi redkeje, ker je to nalogo prevzel njen mož. "Tako da vozim le takrat, ko grem nekam sama. Seveda tako ne morem doseči prave šoferske samozavesti. To je velika past za nas, starejše voznike. Še preden se zavemo, si ne upamo več na cesto in vožnjo prepustimo drugim," je povedala. Tako se je tudi sama odločila za osvežilno vožnjo in kot pravi, se je naučila marsikaj. 

Desa Muck
Desa Muck FOTO: Zavarovalnica Triglav

"Ene stvari so se res spremenile od takrat, ko si ti delal vozniški izpit. Med starejšimi imaš ljudi, ki so ga naredili pred 50. leti. Takrat je bil promet povsem drugačen, neki predpisi in prometni znaki še sploh niso obstajali. Prometa je bilo bistveno manj in vse je bilo veliko bolj enostavno. Saj se sproti prilagajaš, ampak nekateri sprememb sploh ne upoštevajo," pravi in dodaja, da bi bilo dobro, če bi bile osvežilne vožnje obvezne. "Škoda bi bilo, da bi nekateri starejši zaradi prevelikega stresa in straha prekmalu nehali voziti, čeprav so za to še povsem sposobni," je povedala, a dodala: "Dobro je, da nehaš pravočasno. Ne prezgodaj in ne prepozno, ker eni si pa domišljajo, da so do 150. leta odlični vozniki."

Prav osvežilne vožnje bi voznikom pomagale priti do samoocene, če so za vožnjo še sposobni. Muckova je med drugim ugotovila, da si je doslej narobe pripenjala varnostni pas. "Ne smeš si ga pripeti čez bundo. Pas mora biti čisto ob telesu," nas je opomnila. Gotovo ni edina, ki so ji težave delala krožišča – prav ta so posebej izpostavili tudi v povzetku vseh voženj. "Zdaj se bolje prilagodim temu, na kateri pas moram za svoj izvoz," je povedala. 

Osvežila je tudi znanje glede varnostne razdalje. "Vedno sem mislila, da imam zadostno varnostno razdaljo, ker sem se primerjala z drugimi. Drugi so imeli še krajšo razdaljo, zato sem si vedno mislila, kako sem super. Zdaj pa sem izvedela, da imam še premajhno," je povedala in dodala še: "V eni uri sem res izvedela svašta." 

Kdaj bi se morali s starejšimi začeti pogovarjati o njihovi sposobnosti za vožnjo?

"Vsakemu izmed nas z leti začnejo upadati motorične, čutilne in tudi miselne funkcije ter z njimi veščine, ki jih potrebujemo za vožnjo. Pride čas, ko se naša želja po neodvisnosti, svobodi, neskončnosti cest in kilometrov pričenja prepletati z vprašanjem odgovornosti do sebe in drugih – sem (še) varen, vešč in zanesljiv voznik?" okoliščine, ki spremljajo staranje, opisuje priznani nevrolog, profesor klinične nevrologije in predstojnik Katedre za nevrologijo na medicinski fakulteti dr. Zvezdan Pirtošek.

Kdaj je torej čas za pogovor s starejšimi o (njihovi) vožnji? Po izkušnjah strokovnjakov pogovore o tem začnemo precej pozno, največkrat okoli 80. leta, ko se podaljšuje vozniško dovoljenje. Pirtošek pravi, da so na tem področju predvsem napredni anglosaksonski narodi in Skandinavci. "Pogovarjati se lahko začnemo, ko bomo na avtomobilu opazili prve praske ali pa prve nesreče na parkiriščih. Ampak prav je, da se začnemo pogovarjati prej," je prepričan. 

Predstavil je pravilo 40-70, ki ga imajo v Ameriki. "Ko si ti star 40, tvoja starša pa 70, je zadnji čas, da se z njima pogovoriš o tem, kako se počutita glede vožnje. Vprašaš ju lahko, ali potrebujeta avto, kaj bi se zgodilo, če bi postala pozabljiva, ali bi še želela voziti, ali zase vidita kakšne druge alternative? Ali bi upala voziti svoje vnuke?" je naštel in še enkrat poudaril, da se mora pogovor zgoditi veliko prej, kot ko se začnejo prvi incidenti.  

Udeleženci posveta Anatomija vožnje starejših
Udeleženci posveta Anatomija vožnje starejših FOTO: Zavarovalnica Triglav

Kot je pojasnila vodja projektov varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav Ana Cergolj Kebler, so babice in dedke pogosto k udeležbi spodbujali njihovi otroci in vnuki. "Na vožnje so sicer prihajali vozniki, ki še redno vozijo – večinoma nekajkrat na teden – vendar jim vožnja že predstavlja stres. Kar 55 odstotkom starejšim je zgolj to, da gredo na vožnjo, stresno," je povedala in dodala, da se je stres po vožnji občutno znižal, 73 odstotkov je bilo takšnih, ki so šli za volan brez občutkov stresa. 

Slovo od analognih avtomobilov? Ali pač? Trg se prilagaja

Še en pomemben vidik glede vožnje starejših je napredovanje tehnologije. Kot je izpostavil Saša Kapetanovič, izgubljamo analogne avtomobile. "Fizične gumbe pospravljamo v zabavne informacijske vmesnike," je dejal in dodal, da digitalizacija starejšim lahko predstavlja velik problem. Da se Evropa stara, je povedal tudi Brglez, ki je dodal, da se avtomobilska industrija sicer prilagaja stanju na trgu. 

"Število potencialnih kupcev, ki bi po 70. letu še lahko bili kupci novih avtomobilov, je vsako leto večje. Zanje se prilagajajo avtomobili, ki bodo namenjeni starostnim skupinam. Ti avtomobili bodo bistveno bolj analogni. Vse, kar boš potreboval pri vožnji, bo bistveno večje, jasno vidno in lahko dosegljivo," našteva, a opozarja, da gre napredek v to smer precej počasi. Ker je starost še vedno precej stigmatizirana, si lahko predstavljamo, da prodaja avtomobila z oznako, da je za starejše, ni ravno najlažja. 

Brglez pojasnjuje, da takšni avtomobili na trgu že so, a da se marketinško ne prodajajo kot takšni, ker se ne želijo označiti kot avti za starejše. "Čeprav so takšni avtomobili dejansko odlični tudi za ostale. Tudi steklene površine so večje, manj je mrtvih kotov, kar vsem pride prav," je dodal. 

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (156)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Zdenko Krajnc
26. 03. 2023 18.07
+5
Gre za fašistično delitve ljudi na skupine, v tem primeru mlajši-starejši, pri čimer se potem manjšino zlorabi za doseganje še neizrečenih ciljev, pod pretvezo. Komot bi lahko rekli, ja stareši morajo na zdravniški pregled ker jim zdravje peša, a ne? Toda enako bi lahko rekli, mlajši do 35 let ne morejo sami upravljati vozila, ker nimajo dovolj izkušenj. Tudi statistike prometnih nezgod nasprotujejo temu ločevanju, saj starejši vozniki povzročijo le 13,5% nezgod, na drugi strani pa je kar 86,5% nezgod, ki jih povzročijo mlajše kategorije voznikov. Za kaj v bistvu gre in kje so nevidni cilji te prikrite fašistične politike? Slovenske ceste so nasplošno slabe, "sama jama guma fuč" ali "50 odtenkov sive" velja za ogromno cest. Da ne izboljšaš cestne infrastrukture, ker to pomeni stroške, pač zmanjšaš število vozil na cesti, posledično pa še zaslužiš na tisočih šoferjev ko morajo izvajati zdravniške preglede in tako vedno na novo dokazovati, da so za na cesto. Zakaj? Ko pa prihajajo v teh letih vozila, ki vozijo sama in bodo takšna vozila čez desetletje v večini. Dejansko niso problem starejši vozniki, ki so manj na cestah in dejansko povzročijo malo nesreč, ampak je problem slaba infrastruktura tako cest kot elektro infrastruktura. Če gremo na elektriko in računalnik v bistvu sam vozi, zakaj ne more pol takšnega vozila voziti nekdo, ki je star že 75 let. Več električnih vozil pomeni da rabi država več elektrike... najlažje je iz voznega parka izločiti 200.000 vozil pod izgovorom, da so starejši neprimerni za na cesto. Skratka podle in perverzne finte. Potem pa še članki o evtanaziji, se pravi ko gremo v penzijo, smo za državo le še strošek. A bomo podpirali takšno državo in izprijeno politiko?
Trilem
26. 03. 2023 18.02
-3
INAZ
26. 03. 2023 15.04
+2
Tile levaki so se pa res spravili nad starejše. Se bojim, da bodo kar vse nad 64 let evtanazirali.
INAZ
26. 03. 2023 15.05
+1
Aha, pa časovnico po abecedi bodo še prej naredili.
WD40
26. 03. 2023 12.57
+4
pri mojih 64 letih ,vzamem enega 30 letnika pa greva malo po Dunaju vozit !! ,pa da ga vidim pametnjakoviča
Hani Vajk
26. 03. 2023 16.32
+3
Ravno tu je težava. Ne rečem, da se slab voznik, ampak tako reagirajo tudi tisti, katerim refleksi, vid in sluh več niso naklonjeni.
WD40
26. 03. 2023 12.51
+5
zdaj ste se spravili na upokojence in bi jim pipali denar !!!!!
ROMELS
26. 03. 2023 13.08
+4
?rnogled
26. 03. 2023 12.28
+3
Je to še en krizni svet, ki nam bo čupal € iz žepov?
ROMELS
26. 03. 2023 12.20
+3
Spet si je en len birokrat nekaj umislil !!!!!!!
blazter
26. 03. 2023 11.14
-1
Priporočljivo. Marsikaj se je spremenilo. Še pa vedno velja, da ob spreminjanju smeri to nakažemo s smerokazi, in na AC sta vozni in prehitevalni pas.
WD40
26. 03. 2023 12.53
+2
in kdo ne da smerokaza ???? takozvani super vozniki , osd 18- do 50 let ,ker mislijo da oni lahko
puspan
26. 03. 2023 10.24
+6
A jim spet denar diši?
Ramzess
26. 03. 2023 10.21
+5
Desa pa je res pravi primer za vaš članek, za to zgodbo.
WD40
26. 03. 2023 12.54
+0
MladInPerspektiven
26. 03. 2023 09.40
+5
Ne vidim smisla, da mora nekdo, ki neprestano uporablja avto na nek osvežilni tečaj. To je zopet speljano na vodo nekaterim avto šolam. (prijateljem, znancem) Tako se legalno krade denar nič drugega. Bolje bi bilo, da policija spremlja promet in ko ugotovi, da nekdo ne more voziti po predpisih ga opomni in če se to 3 x ponovi takšnim pa tečaj. Dobro vemo, da ne samo stari vozijo v naselju in izven(omejitev 90km/h) največ 60 takšne je treba preveriti
optimistikus
26. 03. 2023 09.23
+4
Po 42 letih vožnje brez ene najmanjše nesreče mi bo sedaj en zavožen birokrat ki sploh ne ve zakaj dobi plačo govoril da moram na usposabljanje, denar pokasirat pa nič drugega, vsak sam ve kdaj se ne počuti več varnega za volanom, vsak pa naredi izpit doživljensko
Zdravko Lajh 1
26. 03. 2023 09.16
+3
Še ena "tržna niša" komunajzeljnov za odiranje državljanov. Moj sosed je star 85+, pa se sam pelje iz MB v Trst in nazaj brez problemov
MladInPerspektiven
26. 03. 2023 09.41
-1
Ti pa imaš probleme pogrešaš tisti sistem aaaa???
punkracij
26. 03. 2023 09.09
+4
Lepo vas prosim imamo teh par kilometrov avtocest,ki so proti zaresni cestni infrastrukturi prave vaške stezice,ne vem ali so ljudje bolj butasti.Potem delajte kampanije,kjer se bo osvezevalo znanje.internet jumbo plakati, časopisi , letaki,ker pa je vse to povezano z denarjem pa je tezava.Mislim, da je denar,a se izgubi.
Tone 12345
26. 03. 2023 09.08
+7
Meh to je neko splošno govorjenje!lejte vsak človek ne glede na starost je objekt za sebe!lahko je 30 letnik ali 50 totalno nesposoben za vožnjo avtomobila ampak so veselo skriti v svojih letih in teh je ogromno in vem ker sem instruktor vožnje 70 letnik pa nima nobenih težav pri vožnji tako da tukaj ne boste nikoli naredili reda in tudi nesreč ne bo zaradi tega kar počenjate manj!pa še nekaj vozniški izpit sam po sebi ne pomeni kakšne posebne varnosti udeleženca ampak je za varnost najbolj pomembna glava psiha človeka agresivnost alkohol nadutost itd...ravno ta obnašanja so kriva za nesreče in seveda tudi starost ter bolani vozniki kjer človek ni sposoben opazovat in reagirat!!
mario49
26. 03. 2023 08.49
-4
Osvežilni testi v prometu o poznavanju prometnih predpisov,znakov,pravil in seveda ter predvsem VOŽNJE bi morali opravlajti vsaj vsake 2 leti vsi vozniki ,ki imajo veljavno vozniško dovoljenje.In ne da se vse to plača iz proračuna ,temveč bi to moral plačati ,pa čeprav na simbolni ravni prav vsak voznik,ker je vse to predvsem v njegovem interesu kot tudi v interesu vseh udeležencev v prometu!!! Predvsem pa bi morala "država" in predvsem prevozniki v javnem prometu nposkrbeti za zadostno količino in pogostost voženj v JAVNEM PROMETU. Z tem ukrepom,in primernimi kaznimi za vse udeležence v prometu bi storili naravi največjo možno uslugo in s tem tudi samim nam!
Zdravko Lajh 1
26. 03. 2023 08.45
+5
Kdo zdaj slabše vozi? En 65 letnik, ki je vsak dan na cesti, ali ena 33 letna damica, ki že itak ne vozi najbolje in zraven še telefonira, kadi in se istočasno po možnosti še šminka?
punkracij
26. 03. 2023 08.45
+4
Če nisem v zmoti gospa Desa ni ravno v vozniški kondiciji,kdor pa vozi vsak dan mislim, da ni tezav vsaj kar se tiče tehnike voznje.Poznavanje novih znakov kot tudi nove zakonodaje pa je obveza vsakega,ki vozi da se seznani.Imamo nešteto moznosti.Naprimer diplomo iz poklica se ne obnavlja, čeprav se velika večina sklicuje na naziv,ki so ga poklicno dosegli,a so daleč od neke kvalitete.Vse to je mlinski kamen druzbe,ki nas vleče na dno,oziroma na rep normalnih druzb.Vse več je asistenčnih sistemov kot tudi vse blizje smo samovozečim avtom,Naj bo to subvencionirano in naj bo na osnovi podrobnih in strokovnih analiz in ,da ne bo samo neko golo pobiranje denarja od najranljivejših v druzbi,zal so to upokojenci,ki so svoje zdravje in znanje vgradili v temelj drzave,ki jo imamo,sedanja struktura zakonodajne oblasti pa se iz njih norčuje.Zaradi nekaj napak in stvari ,ki so se spregledale je za nekatere sveto leto tam nekje osemdeset let nazaj in ne leto 1991,ki nam je dalo kar nekaj svoboščin in seveda obvez.Res je da ni vse samoumevno in veliko stvari se je potrebno izboriti.Če prevečkrat govori ulica in ni na drugi strani slušečega pa se lahko prestopi rob in povratek je tezak ali pa včasih nemogoč.
pepikrlinca
26. 03. 2023 08.01
+6
Obvezno in država naj plača. Poslanci in člani vlade naj obvezno imajo psihoteste in mesečni test za droge. Enkrat letno pa še pregled jeter. Poslanec in član vlade ne sme biti starejši od 60 let, saj če je kot voznik nezanesljiv, kako bo lahko odločal o zakonih ali vodil ministrstvo oz. državo. Isto velja za ućitelje, zdravnike, gasilce..
Tone 12345
25. 03. 2023 21.57
+7
Nobeden po 5letih ko je opravil ozpit ga ni sposoben opraviti še enkrat brez osvežitvenih ur in puste vi 60 letnike!!!to velja za vse voznike od 18 leta dalje!!!