Slovenija

'Ko bom prvič šel z odporom v službo, bom nehal. V 20 letih se mi to ni zgodilo'

Ljubljana, 11. 05. 2024 08.02 | Posodobljeno pred 24 dnevi

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Nika Lokajner Andoljšek
Komentarji
20

Na Reševalni postaji v Ljubljani so s 1. majem začeli novo sezono posredovanj reševalcev na motorju. V 20 letih, odkar delujejo, se je pokazalo, da hitrejši dostop do poškodovanih ali obolelih, ki ga motor omogoča, lahko odločilno vpliva ne le na preživetje, ampak tudi na kakovost kasnejšega življenja pacienta. O svojih izkušnjah in pomenu motoristov reševalcev nam je pripovedoval Martin Kernc, ki že 21. leto dela kot motorist reševalec v Ljubljani.

"Naši junaki letos praznujejo 20-letnico delovanja in so tako nepogrešljiv del sistema nujne medicinske pomoči." S temi besedami so se v UKC Ljubljana poklonili reševalcem motoristom po 20 letih reševanja. Njihova glavna prednost pa je, da na kraj pridejo v povprečju šest minut pred nujnim reševalnim vozilom, ki je napoteno na isto intervencijo. Dostopni čas reševalnega vozila na kraj intervencije lahko z motorjem tudi prepolovijo. Tako se možnost preživetja hudo poškodovanih ali obolelih ljudi znatno poveča. Osebi, ki je  v srčnem zastoju, se vsako minuto brez oživljanja možnost preživetja zmanjša za 10 do 30 odstotkov. Ko štejejo minute, pa pride do izraza predvsem hiter dostop do obolelih, ki ga reševalcu omogoča motor, saj je manjši, okretnejši in hitrejši. 

Reševalec motorist
Reševalec motorist FOTO: Luka Kotnik

O svojih izkušnjah in pomenu reševalcev motoristov je z nami govoril Martin Kernc, ki je reševalec že več kot 20 let, kot reševalec motorist pa deluje od samega začetka, leta 2003. Odločilnega trenutka, ko se je odločil, da bo postal reševalec motorist, se ne spominja, a vožnja motorja mu je bila vedno všeč. Ko je postal reševalec, se mu je združitev dela in vožnje z motorjem zdela zelo zanimiva. "Je pa res, da te po prvih nekaj vožnjah, ko vidiš, kaj lahko dejansko spremeniš, to potegne notri in hočeš biti samo boljši," razloži Kernc.

"To delo daje življenju dinamiko, poleg tega pa je zelo hvaležno, združiš lahko stroko, torej delo na reševalni postaji, z vožnjo motorja, rezultati tega pa so zelo dobri uspehi, kar se tiče izboljšanja zdravstvenega stanja pacientov. Možnost preživetja se zelo izboljša," je povedal. V Ljubljani delujejo letos štiri reševalci motoristi, in kot pravi Kernc, je ta številka premajhna, imeli so nekaj odhodov sodelavcev, za naslednje leto pa sicer usposabljajo še dva reševalca motorista. "Želeli bi si, da se nam pridruži več motoristov ali motoristk, idealno bi bilo še, da bi na dan delovala dva motorja na področju Ljubljane, saj se je izkazalo, da je reševanje z motorjem pomembna prednost,"  poudari Kernc. 

V 20 letih dela kot reševalec je videl marsikaj, priznava pa, da so najhujše intervencije tiste, kjer so udeleženi otroci, in družinske tragedije. "Morda tudi neke intervencije, ki za sabo potegnejo močnejše socialne stiske," pove. V svoji karieri pa reševalci doživijo tudi lepe stvari, zaradi katerih po njegovih besedah tudi vztrajajo. "To so vse intervencije, ki se dobro končajo. To so oživljanja, ki se srečno končajo in po katerih ima človek tudi potem dobro kvaliteto življenja. Tudi kakšen porod je posebno lepa intervencija," je dodal.

Leta 1994 so opravili prvih 23 voženj z improvizirano preurejenim motorjem

"Projekt reševalcev na motorju oziroma razmišljanja o tem so se začela leta 1994, ko je sodelavec Robert Sabol poskusno začel voziti improvizirano preurejen motor, in tisto leto so naredili 23 voženj v sodelovanju z Reševalno postajo Ljubljana" pripoveduje. Projekt je za nekaj časa obstal, ko so ugotovili, kakšne so prednosti in slabosti tega načina reševanja, pa so leta 2003 začeli redno delo z motorjem v Ljubljani. "Takrat smo začeli z enim kupljenim motorjem, danes, čez 20 let, pa imamo tri. Vsak dan čez dan deluje en reševalec motorist z enim motorjem," je povedal. Po 20 letih pa statistični podatki govorijo sami zase, saj v povprečju pridejo reševalci motoristi na kraj nesreče šest minut pred reševalnim vozilom, ki gre na isto intervencijo. S tem, da je vozni čas približno za polovico krajši od voznega časa z nujnim reševalnim vozilom. "Če je dostopni čas z nujnim reševalnim vozilom torej 15 minut, smo z motornim kolesom na kraju v dobrih sedmih minutah,"  je pojasnil Kernc. V 20 letih so opravili 8904 intervencije različnih oblik, tipov in različnih stopenj nujnostih. Na leto torej opravijo približno 400 intervencij, kar je po Kernčevem mnenju izredno veliko, sploh ker njihova sezona traja le šest mesecev – med 1. majem in 1. novembrom. 

Zgodovina reševanja z motorji sega že v leto 1994.
Zgodovina reševanja z motorji sega že v leto 1994. FOTO: Luka Kotnik

Kdaj na intervencijo pošljejo tudi reševalca motorista, odloči Dispečerski center zdravstva, ki na podlagi klica ugotovi stopnjo nujnosti. "Če se ugotovi, da gre za življenjsko ogrožajoča stanja, se že med klicem aktivira motorista, ki se pripravi, in ko se potrdi, da je aktivacija potrebna, odidemo na intervencijo," pripoveduje. Najnujnejša stanja so največkrat različne stopnje nezavesti, hujše poškodbe in pa vse situacije, ki niso jasne in kjer obstaja možnost večjega števila hudo poškodovanih. Najpogostejša posredovanja so torej tista, kjer je čas zelo pomemben. 

Območje, na katerem delujejo ljubljanski reševalci na motorju, sega na jugu do Žužemberka, zajeti so tudi Vrhnika, Borovnica, Medvode in območje Domžal. Reševalci motoristi v Sloveniji delujejo še na Obali in v Mariboru, velik del Slovenije pa ostaja nepokrit. "Pokrita so le velika mesta. Zanimivo bi bilo narediti študijo, kako bi se motor uporabljal še predvsem na teh turističnih delih, kot sta Bled in Bohinj, Idrija, Škofjeloško hribovje, skratka, to je nekaj območij, kjer bi bila mogoče smiselna uporaba motorja. Predvsem pa je največji problem, ker za to nimamo zadosti kadra," poudari Kernc.

Težja pot do novega osebja pa so tudi pogoji in usposabljanje, ki je nujno potrebno pred začetkom dela novih reševalcev motoristov. "Pogoji, ki jih mora izpolnjevati nekdo, da bi postal reševalec motorist, so, da mora biti diplomirani zdravstvenik, pet let dela v urgentni skupini, opravljene vse licence za samostojno delo. In še kar se tiče vožnje motorja, pet let izpita za aktivno vožnjo, k nam pristopiš kot pripravnik, potem pa te čaka še specialistično usposabljanje za vožnjo motornega kolesa, ki ga opravljaš eno leto, in če to vse opraviš, naslednje leto lahko samostojno začneš delati kot reševalec na motorju," je razložil Kernc.

'Le redko se zgodi, da se nam kdo načrtno ne umakne'

Ključna prednost reševanja z motorjem je torej čas, ki ga pri poti prihrani reševalec. Zaradi svojih lastnosti se motor lažje prebije skozi prometne konice in dele mest, ki so z avtomobilom težje dostopni. "V Ljubljani so to Golovec, Šmarna gora ali center, kjer je zelo malo prostora in prideš veliko lažje mimo kot avtomobil," še razlaga. Obnašanje slovenskih voznikov pa je po Kernčevih besedah vzorno. "Moram pohvaliti slovenske voznike. Meni osebno se zdi, da se vozniki zelo dobro umikajo, redkokdaj se zgodi, da se ti kdo načrtno ne umakne, seveda pa vsi po svojih zmožnostih, eni prej, drugi kasneje, sodobnejši avtomobil imajo boljšo zaščito proti zvoku in se nas ne sliši, jaz jih razumem, enostavno te ne vidijo, ti si manjši v ogledalu," je povedal in dodal, da intervencijska vozila nimajo absolutne prednosti, zanjo le prosijo. 

Martin Kernc
Martin Kernc FOTO: Luka Kotnik

Kernc prizna, da ima svoje delo zares rad, in pove, da v njem ne bi vztrajal, če bi v službo hodil nejevoljen. "Ko bom prvič šel z odporom v službo, bom nehal. To se mi v 20 letih še ni zgodilo," je priznal. Vsakemu mlajšemu sodelavcu, ki stopa na pot kot reševalec motorist, pa polaga na srce, da je bistvo vsega, da se konec dneva domov vrne živ in zdrav. "Rekel bi mu, naj vedno, preden se usede na motor, pomisli, da ima doma družino, morda otroke, in da je smisel vsega, da se vrne cel in zdrav nazaj domov," je še povedal. 

  • Zbirateljski komplet Play-time
  • Natikači Slovenija
  • Kratke hlače Slovenija
  • Navijaška majica Slovenija
  • Navijaška kapa s šiltom

KOMENTARJI (20)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

panorama panorama
12. 05. 2024 08.07
Imajo strgane, premajhne jakne. Posredniki zdr. opreme pa miljone
motorist_mb
12. 05. 2024 08.06
+2
Respect tem herojem!!!
boss2
11. 05. 2024 21.23
+3
To so pravi junaki,poklon
231koak
11. 05. 2024 20.46
+2
Potem nobeden nebi več delal...pride slab dan, teden, mesec
Davidoff297
11. 05. 2024 19.30
+5
Od prijatelja očeta je pred dvemi leti infarkt ravno med najhujšo popoldansko prometno konico. Če ne bi bilo reševalca na motorju, ga ne bi bilo več. Globok poklon!!!
Rob123
11. 05. 2024 18.31
+0
Verjetno zato hočejo nekatere urgence ukinit!
Xipsilon
11. 05. 2024 14.39
+10
Globoka hvaležnost, da imamo med nami take heroje. Hvala, ker pomagate.
Ana15
11. 05. 2024 13.14
+11
Pravi heroji🥰
medŠihtom
11. 05. 2024 12.54
-2
alo miljonar iz mengša, enih 20 ali 30 motorjev lahko doniraš za začetek. pa kako zavetišče za živali ki vključuje veterinarsko kliniko največjo in najmodernejčoi v evropi lahko pristaviš. zavedaj se svoje družbene odgovornosti, ni vse samo zate, ne bit žid.
ssbobo
11. 05. 2024 20.48
+1
A ti to o zukiju od ljublane..... on šerif z 3o.ooo.opp odpisa??
Naj bi
11. 05. 2024 10.37
+9
Takšnih je premalo, po duši.
MarioSuper99
11. 05. 2024 09.49
+19
Tole so pa kamikaze, ki svojo glavo nosijo na pladnu zavoljo, da rešijo drugega. Poklon do podna.
krompirček
11. 05. 2024 09.41
+4
saj se bo v naslednjih 20 letih ta 300 let stara stavba obnovila deee deee dee.
Professor
11. 05. 2024 08.53
+22
V ozadju pa 300 let stara stavba, ki razpada. Za takšne pomembne organizacije, ni denarja. Tudi na fotografijah se vidi. Sramota za Klinični Center in Ljubljano!
krompirček
11. 05. 2024 08.47
+12
pokl9n res vsem resevalcem ki se morajo prebijati skozi kolone mimo ljudi ki ne vedo da je minuta lahko za ponesrecenca usodna. tudi ljudje bi lahko malo drugace gledali na vse ostale PAMETNE motoriste ki se vozimo za duso in ne za divjanje. veliko je na testah ljudi ki mislijo da so v avtih sami na cestah in veselo jemljejo prednost resevalcem kot nam motoristom. tisti ki nimate motorja ne veste da se ,tako resevalci , policisti na motorjih kuhajo v motoristicnih oblekah kot mi vsi drugi motoristi. zato vse naprosam da se vsi v avtih pravilno postavite v kolonah da imamo mi motoristi prostor vas obvoziti .stem nam boste prisparali ogromno kuhanja v oblekah in pa resevalcem prosto pot.
Dovolj je
11. 05. 2024 08.27
+15
Res poklon... Hvalezna za vase delo in vztrajajte naprej... Vse dobro🤗
Posteni
11. 05. 2024 08.26
+7
Martin in co.. 👍🤘
r h
11. 05. 2024 08.17
+3
Delavec_Slo, pozabil si napisati še 5 njihovih otrok
Delavec_Slo
11. 05. 2024 08.12
+27
Jaz grem z odporom v službo že zadnjih 20 let, pa ne zaradi dela, ampak zato, ker s svojimi prispevki živim enega socialca, socialcevega psa, enega migranta, pa dva nesposobneža v javni upravi!
devlon
11. 05. 2024 08.08
+3
Men se je zgodilo v polovici delovnih dni