Namen nacionalne strateške konference, ki sta jo organizirali sekciji za promet pri OZS-ju in GZS-ju, je bil spodbuditi dialog med deležniki, predvsem med prevozniškimi podjetji in državo, ki mora posledično oblikovati strategijo in politike, ki bodo podlaga, da bi cestni promet v Sloveniji dejansko postal trajnosten in konkurenčen. Foto OZS
Namen nacionalne strateške konference, ki sta jo organizirali sekciji za promet pri OZS-ju in GZS-ju, je bil spodbuditi dialog med deležniki, predvsem med prevozniškimi podjetji in državo, ki mora posledično oblikovati strategijo in politike, ki bodo podlaga, da bi cestni promet v Sloveniji dejansko postal trajnosten in konkurenčen. Foto OZS

Med ključnimi izzivi v sektorju transporta je predsednik OZS-ja Blaž Cvar poudaril pomanjkanje delavcev in visoke cene pogonskih goriv. Poudaril je, da je transport ena najpomembnejših gospodarskih panog, saj oskrbuje vse preostale panoge. Pozval je tudi k boljšemu sodelovanju ministrstev, saj bodo tako težave rešene hitreje.

"Treba se je zgledovati po Nemčiji, ki je vzpostavila sistem, da lahko prevoznik zaposli delavca takoj, prevzame zanj odgovornost, v roku treh mesecev pa se konča postopek pridobitve delovnega dovoljenja. Če tega ne dobi, pa delavec zaposlitev izgubi," je v okviru nacionalne strateške konference, ki sta jo na Brdu pri Kranju organizirali sekciji za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) in Gospodarski zbornici Slovenije (GZS), poudaril predsednik Sekcije za prevoz blaga v cestnem prometu pri GZS-ju Milan Slokar.

Predsednik sekcije za promet pri OZS-ju Peter Pišek je ob tem navedel potrebo po prenovi poklicnega izobraževanja in prav tako kot Slokar poudaril težavo na področju delovnih dovoljenj. "Pridobitev delovnih dovoljenj traja šest mesecev, v Nemčiji so postopki dolgi 14 dni. Potencialni delavci zavrnejo delo pri nas, ker dobijo že prej delo v Nemčiji. Vprašati se moramo na ravni politike, od kod bomo dobili kader," je dejal Pišek, ki ocenjuje, da gospodarstvo potrebuje 50 tisoč delavcev. "Uvozimo kader s Filipinov, Gruzije, Indije," je pozval. Da je to težava in da bi se lahko zgledovali po Nemčiji, se je strinjala tudi Alenka Bratušek, državna sekretarka na ministrstvu za infrastrukturo.

Državni sekretar na ministrstvu za javno upravo Jure Trbič, pa je ocenil, da ni take težave, ker so roki še vedno v zakonskih okvirih. "Težava je v nepopolnih vlogah, vročanju pošte in podobno. Smo pa ustanovili medresorsko skupino, da se najdejo nove poti. Vozniki so že na prednostni listi na upravnih enotah. Ključna težava so torej nepopolne vloge," je dejal. Mitja Bobnar, generalni direktor zavoda za zaposlovanje, pa nasprotno meni, da se te roke da skrajšati. "Tudi pri nas smo vloge skrajšali z 28 na 13 dni. Glavno je, da vso razpoložljivo delovno silo spravimo na trg dela. Treba je spremeniti procese, motivirati ljudi," je dejal.

Cestni prevozniki si želijo predvsem hitrejšega zaposlovanja tujcev, ki bi zapolnili kadrovsko vrzel. Foto: BoBo
Cestni prevozniki si želijo predvsem hitrejšega zaposlovanja tujcev, ki bi zapolnili kadrovsko vrzel. Foto: BoBo

Kadrovski bazen Srbije in Bosne se prazni

Po podatkih zavoda bi v Sloveniji ta trenutek potrebovali 3800 voznikov, na zavodu za zaposlovanje pa je potencialnih kandidatov le 500, kar vključuje tudi starejše brezposelne, invalide in nekvalificirane, kar je dodaten izziv za delodajalce. Kadrovska problematika sicer pesti celotno slovensko gospodarstvo "Ocenjujemo, da bi potrebovali od 30 do 35 tisoč delavcev za potrebe delodajalcev," je dejal Bobnar, ki ocenjuje, da so veliko storili tudi pri uvozu delovne sile. "Letos smo uvozili 40 tisoč tujcev. Do konca leta bo številka 65 tisoč," je dejal in ob tem poudaril, da sta bazena Bosne in Srbije relativno izpraznjena. Med rešitvami, ki jih je predlagal Bobnar pri reševanju kadrovske problematike, je tudi, da bi se družinski člani tujih delavcev lažje zaposlili pri nas.

Prvi primarni vir kadra za slovensko gospodarstvo je evidenca brezposelnih oseb v Sloveniji in v EU-ju. "To je najkrajša pot za zaposlitev kadra pri nas," je poudaril vodja sektorja za delovne migracije na direktoratu za trg dela in zaposlovanje Gregor Malec. "Tretji vir pa so državljani tretjih držav, ki jih slovenski delodajalci najraje zaposlujejo. Mi lahko skrajšamo postopke na zavodu, ne moremo pa skrajšati postopkov na upravnih enotah," pa je pojasnil. Vse pogodbe o zaposlitvi voznika so po njegovih besedah večinoma sklenjene za minimalno plačo. "Zagotoviti je treba takšno plačilo, ki je primerljivo z drugimi državami," je še poudaril Malec.

Po podatkih GZS-ja je v dejavnosti transporta dejavnih več kot 9000 podjetij, kar v slovenskem merilu pomeni skoraj petodstotni delež.

Panoga je leta 2021 ustvarila dobrih sedem milijard evrov prihodkov in 2,5 milijarde evrov dodane vrednosti. V dejavnosti je zaposlenih 48.000 ljudi, kar je skoraj osem odstotkov vseh zaposlenih v Sloveniji. Med temi prevladuje cestni tovorni promet, ki predstavlja skoraj 45-odstotni delež po ustvarjeni dodani vrednosti in 52 odstotkov po številu zaposlenih v panogi.

Pišek: Delavci so največje bogastvo, česar se zaveda vsak delodajalec

Slokar je navedbe o minimalni plači zavrnil. "Minimalna plača za povprečnega voznika je najmanj 2000 evrov," je dejal. Pišek je ob tem dejal, da so tisti, ki svojih delavcev ne plačujejo pošteno, nelojalna konkurenca. "Delavci so največje bogastvo, česar se zaveda vsak delodajalec. Delavec mora biti za svoje delo dobro plačan in nagrajen," je še poudaril Pišek, ki si obenem želi, da bi razbremenili stroške dela in jim dali možnost, da zaposlijo delavca, postopek za pridobitev delovnih dovoljenj pa bi potekal vzporedno.

Glede plač je Alenka Bratušek dejala, da v Sloveniji nimamo najbolj obremenjenih plač. "Davke pobiramo zato, da država nekaj financira. Če želimo imeti državo takšno, kot jo imamo, moramo imeti dobre delujoče gospodarstvo, pobrati pa moramo davke. Ni tako enostavno govoriti o znižanju davkov," je poudarila.

Kot so sporočili z OZS-ja so se ob koncu okrogle mize govorci strinjali, da bi bilo treba narediti več, da bi zapolnili kadrovsko vrzel.