Slovenija

Digitalne spretnosti slovenskih mladostnikov pod evropskih povprečjem

Ljubljana, 18. 05. 2024 16.46 | Posodobljeno pred 14 dnevi

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Svetovni dan telekomunikacij in informacijske družbe je letos potekal v znamenju inovacij za trajnostni razvoj, kamor spada tudi digitalna pismenost in potreba po po pravočasni uvedbi obveznega predmeta digitalni jezik v šolski sistem. Raziskave kažejo, da mladi iz Slovenije po razvitosti digitalnih kompetenc zaostajajo za vrstniki iz drugih držav EU, ki so že uvedle tak obvezen predmet v osnovne in srednje šole.

V Sloveniji ima 63,4 odstotka oseb v starostni skupini 16–24 let osnovne ali več kot osnovne splošne digitalne spretnosti. Evropsko povprečje v isti starostni skupini znaša 71,2 odstotka. Pri tem velja poudariti, da je digitalno znanje mladih omejeno na uporabo pametnih telefonov za dostopanje do zabavnih vsebin na družbenih omrežjih in komunikacijo, medtem ko bo v prihodnje veliko povpraševanje po kadrih z znanjem računalništva in informatike. Številne evropske države so zato že uvedle ali pa so v postopku implementacije reform v pristopih poučevanja digitalnih kompetenc v šolski kurikulum. Med njimi so tudi Hrvaška, Češka in Slovaška. 

Digitalne kompetence bodo v prihodnosti prednost tudi pri iskanju zaposlitve.
Digitalne kompetence bodo v prihodnosti prednost tudi pri iskanju zaposlitve. FOTO: Shutterstock

"Menim, da je nujno potrebno vpeljati digitalne kompetence za vse učence, saj te omogočajo vključitev naših dijakov, učencev v digitalno družbo. Ampak še bolj pomembno je vpeljati poučevanje temeljnih računalniških vsebin in še posebej poudarjam, da je potrebno vpeljati predmet računalništva," opozarja Irena Nančovska Šerbec z oddelka za matematiko in računalništvo na Pedagoški fakulteti na ljubljanski univerzi. Ob tem je izpostavila tudi problem pomanjkanja učiteljev računalništva, saj se zanj odločijo le redki. "Noben ne izbere predmeta, ki ga ne more poučevati."

Računalniško znanje bo potrebno tudi pri delovnih mestih z visoko dodano vrednostjo in tu, po besedah Borisa Horvata, sousatnovitelja podjetij Abelium in Acex, ki razvija specializirano programsko opremo, ne bomo konkurenčni. "Smo na začetku industrijske revolucije, ki je podprta z digitalizacijo in v zadnjem času vse bolj z umetno inteligenco. To področje se izjemno razvija in nimamo več veliko časa, da bi se odločili, ali želimo naše otroke opolnomočiti, da bodo lahko v prihodnosti svoje ideje uresničevali ob boku in enakovredno s svojimi vrstniki v svetu, ali bodo ostali samo sledilci in uporabljali orodja, ki jih bodo razvili drugi." 

Trenutni slovenski šolski kurikulum za osnovne in srednje šole vsebine računalništva in informatike potiska v ozadje, kar po mnenju Uroša Ocepka, učitelja strokovnih modulov s področja računalništva na Srednji tehniški in poklicni šoli Trbovlje ter učitelja leta 2022, vpliva tudi na nadaljnjo izbiro karierne poti poti pri učencih. Sam si prizadeva, da bi vsebine s področja računalništva in informatike, postale obvezen predmet v osnovnih šolah. "V svetu, kjer tehnologija oblikuje naš vsakdan, kako lahko upravičimo, da naši otroci ne prejmejo teh znanj, ki jih potrebujejo za uspeh?"

Obvezni predmet računalništva in informatike? 

Ob tem sicer velja zmotno prepričanje, da več računalniških vsebin v šoli pomeni, da bi otroci še več časa preživeli za ekrani. Sogovorniki izpostavljajo, da gre za učenje temeljnih konceptov računalništva, kjer bi se učili reševanja problemov s pomočjo računalniškega (logičnega) mišljenja. Te kompetence bi lahko kasneje prenesli tudi na druga področja svojega delovanja, kar jim bo prineslo prednost pri iskanju zaposlitve. "Gre za prav vsako panogo, ki je pomembna za naša življenja. Od zdravstva, do navadne trgovine," je ob Svetovnem dnevu telekomunikacij in informacijske družbe na dogodku Ameriške gospodarske zbornice v Sloveniji (AmCham Slovenija) povedala direktorica zbornice Ajša Vodnik. 

Sogovorniki apelirajo tudi na odločevalce, da uvedbo obveznega predmeta računalništvo in informatika v osnovne in srednje šole vključijo v predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli. Nacionalni program vzgoje in izobraževanja za obdobje 2023-2033 namreč napoveduje uvedbo obveznega predmeta računalništvo v 5. in 6. razred osnovne šole, v preostale razrede (od 1. do 4. in od 7. do 9. razreda) pa naj bi zgolj vključili vsebine računalništva in informatike. 

KOMENTARJI (6)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Nebodijetreba
19. 05. 2024 12.46
Zdaj imamo računalnike, takoj se bo pismenost dvignila ... vsaj s tako hitrostjo, s kakršno so računalniki poiskali uporabnike. 😂
Ramzess
19. 05. 2024 10.26
-1
"ali bodo ostali samo sledilci in uporabljali orodja, ki jih bodo razvili drugi" Zakaj ne bi uporabljal kar že obstaja, tega po potrebi tudi prilagodil. Zakaj bi moral narediti svojo različico istega programa. Potem imaš kup 'enakih' programov, pa noben ni 'popoln'.
Jožajoža
19. 05. 2024 10.23
-2
nORA tv " izobražuje "
Jožajoža
19. 05. 2024 08.35
-2
Ja jasnosti že pozabili,da je mladostnike dal diktator janša zapret v kleti in jim prepovedal izobraževanje in gibanje .uničil je celo generacijo
smuuki
18. 05. 2024 20.24
+2
Digitalizacija je pri nas zgolh črka na papirju. Digitalni radio v avtu nima pokritega signani niti na avtocestnem križu kaj šele povsod. Zaostajamo na vseh področjih. Drugače žal ne more biti. Ne vodijo naše države bistri ljudje. Marsikdo niti ne ve kaj vse obstaja okrog nas. V mislih imam ministrski zbor in uradništvo na ministrstvih. Imajo diplome znanja pa žal ne.
Jonikus
18. 05. 2024 17.23
+3
"...digitalna pismenost in potreba po PO pravočasni uvedbi obveznega predmeta..." "...vpliva tudi na nadaljnjo izbiro karierne poti POTI pri učencih. " Človek bi še razumel, da ima nekdo govorno težavo kot je npr. jecljanje...da pa "novinarji" pri pisani besedi niso sposobni pred javno objavo prispevka preveriti in popraviti kar dajejo na splet je pa še bolj žalostno kot je žalostna informacija, da so mladi v naši državi podpovprečno računalniško pismeni... Ali to pomeni, da so učitelji pravopisa pri obveznem predmetu slovenščine zatajili ali to, da šlamparija odraslih "šolanih" ljudi dandanes sploh ni več šlaparija? :/