Stanislav Štuhec
Svet24.si

Kam je odšel Stanislav Štuhec? Svojci ga pogrešajo že od 10. aprila

Damjan Žugelj
Necenzurirano

Slovenski Watergate: tožilstvo zahteva preiskavo proti izbrancu SDS

njena.si
njena.si njena.si
Zdravje
 

Zaživite pametno!

6. 4. 2022; 01.30
Avtor: Nevladna organizacija – Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS)
Ženska

foto: Shutterstock

Življenje je nepredvidljivo. Virus, ki je krojil naše življenje pretekli dve leti, še niti ni izginil, že se soočamo s posledicami vojne nedaleč od nas. Ekonomisti in politologi napovedujejo možnost ekonomske krize, opozarjajo na pomanjkanje dobrin iz uvoza in na nov način življenja, ki ga moramo sprejeti tako rekoč čez noč. Kaj lahko človek kot potrošnik v tovrstnih situacijah sploh naredi? Kako naj se obnaša čim bolj racionalno in kako naj učinkovito prerazporeja sredstva, ki jih ima na razpolago? V takšnih časih so neodvisne, zaupanja vredne informacije še bolj pomembne, uporabni nasveti pa v pomoč za bolj preudarne odločitve. Zveza potrošnikov Slovenije vam je pri tem lahko v veliko pomoč z nasveti, informacijami in neodvisnim testiranjem.

Zveza potrošnikov Slovenije se že več kot trideset let posveča varovanju pravic potrošnikov. Je nevladna organizacija, ki, kot pravi njena predsednica Breda Kutin, nima za nalogo zgolj pomagati ljudem, da bodo kupili dober izdelek za dobro ceno, temveč gre v prvi meri za varstvo pravic potrošnikov, ki jih t.i. prosti trg rad spregleda. Kutinova rada reče, da gre za skrb za človekove pravice v vsakodnevni uporabi, saj bo trg, kot pravi, vedno zapeljeval z lepimi nakupovalnimi centri, trgovinami, v katerih diši po svežem kruhu ali nežnih parfumih, z blagozvočnimi gesli in akcijami. ZPS pa prihaja na plan z zoprnimi zadevami: tukaj moraš paziti, tam moraš paziti, pri zvezdici je droben tisk!

ZPS pozorno gleda pod prste trgovcem, korporacijam, ponudnikom različnih storitev in blaga. Trudijo se, da predpisi za varstvo potrošnikov niso samo črka na papirju, opozarjajo, kaj se dogaja v praksi in poskušajo potrošnike »oborožiti z znanjem«, da znajo potrošniške pravice uveljavljati sami. Večkrat jim je že uspelo, da so s svojimi primeri , tudi s tožbami, v imenu potrošnikov zmagali na sodišču in s tem oblikovali tudi sodno prakso.

A ZPS ne pomaga potrošnikom samo, ko gre za tožbe in velike napake sistemov, temveč svetuje in izobražuje vsakodnevno, skozi svoja dva medija in družbene medije. Preko na novo oblikovane in urejene revije ZPStest, ki (do leta 2015 kot revija VIP) izhaja že od leta 1991 in preko spletne strani zps.si. Prav vse, kar je objavljeno, je preverjeno, preizkušeno, testirano. In, kar je nadvse pomembno, tudi neodvisno in nepristransko.

Zakaj je dobro biti član ZPS?

Članstvo v ZPS je naložba v preudarne, cenejše in varnejše nakupe. Če si želite zagotoviti dostop do vseh primerjalnih testov, informacij in nasvetov, ki jih pripravljajo za vas – postanite član(ica) ZPS. Letna članarina stane precej manj kot prav(n)i nasveti ob pravem času in prihranki ob poznavanju rezultatov testov izdelkov in storitev.

Člani ZPS lahko ob poznavanju rezultatov primerjalnih testov prihranijo tudi več kot tisoč evrov na leto. Če upoštevamo še nakupe večjih gospodinjskih aparatov (bela tehnika, TV, ...), so prihranki še mnogo večji.

Za bralke in bralce so pripravili posebno ponudbo – letna članarina v ZPS kar 10 evrov ugodneje! Tako je enoletno članstvo v ZPS za bralke in bralce revije Jana na voljo že za 49,90 EUR.

Ponudba velja do 31. 3. 2022.
Posebna ponudba za članstvo vas čaka na povezavi: https://bit.ly/ZPS-popust. Lahko pa jim tudi pišete na spletni naslov narocnine@zps.si s pripisom revija Jana ali pokličete na 01 474 06 10 in poveste, da ste o članstvu brali v reviji Jana.

Z rezultati testov se vaši prihranki seštevajo

Ker je ZPS članica neprofitne mednarodne organizacije za izvajanje potrošniških primerjalnih testiranj izdelkov in storitev ICRT, aktivno sodeluje pri testiranju vseh vrst izdelkov, od bele tehnike, izdelkov za prosti čas, kozmetike, opreme za avtomobile, zabavne elektronike ... pa vse tja do prehranskih izdelkov. Vse izdelke pred testiranjem anonimno kupijo v trgovini kot običajni kupci/potrošniki in jih preizkusijo v neodvisnih akreditiranih laboratorijih. V zadnjih 10 letih je bilo na spletni strani in v tiskani reviji objavljenih blizu 500 testov z okoli 6.000 izdelki, rezultati pa marsikdaj razkrijejo, da za kakovosten izdelek ni treba nujno seči globoko v žep. V številnih primerih se izkaže, da draga blagovna znamka ni enako visoka kakovost. Na ZPS so že večkrat naredili izračune, da njihove članice in člani z upoštevanjem rezultatov testov na leto pri nakupih privarčujejo tisoč in več evrov, pa pri tem uporabniška izkušnja in zadovoljstvo pri uporabi izdelka nikakor ne trpita. Tabele z rezultati testov in spletni primerjalniki razkrijejo tudi katere odlične in katere slabe lastnosti ima določen izdelek, kaj mu zviša ali zniža skupno oceno.

Breda Kutin foto: Mateja Jordovič Potočnik

Dober nasvet je zlata vreden

Obveščanje o odpoklicih živil, vsakodnevno pravno svetovanje za potrošnike, bančni nasveti v reviji ZPStest in na spletu, aplikacija in spletna stran veškajješ, finančni primerjalniki in nadvse informativni finančni članki, ostali članki in nasveti z različnih področij, vsakodnevno poenostavijo življenje potrošnika/ce – bralca/ke, člana/ice in mu/ji pomagajo sprejemati pametne odločitve. ZPS se je že leta 1995 pridružil Evropski potrošniški organizaciji BEUC, preko katere sovpliva na odločanje v Bruslju, in kjer opozarja tudi na to, kakšne spremembe so potrebne da bodo potrošniki s svojimi odločitvami postali trajnostni.
Pa ne samo to, zavedajo se, da je trajnostni slog življenja za marsikoga stres in v tem trenutku za marsikoga finančno nevzdržen. Kot je že večkrat poudarila Breda Kutin, je pomembno, da vse odločitve in naloge za trajnosten življenjski slog ne naložimo kot breme potrošnikom. Dostop do trajnostnih izdelkov in storitev mora biti preprost in dostopen. Za ustrezne trajnostne alternative morajo z ustrezno zakonodajo in drugimi ukrepi poskrbeti odločevalci. Tudi korporacije morajo sprejeti svoj del odgovornosti. Če v državi nimamo dobro vzpostavljenega javnega prevoza, je razmišljanje o vožnji v službo z vlakom samo travmatično in ni rešitev. Potrebujemo ukrepe za spremembo celotnega sistema.

Revija ZPStest z novim sloganom – Živeti pametno

Da bi jasno povedali potrošnikom/cam v Sloveniji, kaj vse obsega delovanje ZPS in s katerimi temami se ukvarjajo, so se odločili za prenovo revije, ki izhaja od leta 1991 in ki podaja vsebine z vseh področij delovanja.

Revija ZPStest ima od letošnje januarske številke naprej nov slogan – Živeti pametno. Kot že povedano, v reviji ni oglasov, zato na vsebino ne morejo vplivati ponudniki blaga in storitev. Ne financira je država, kar pomeni, da je neodvisna od politike in političnih strank. Revija je z letošnjo januarsko številko prešla tudi na bolj sodoben format. Bralcem pa ponuja tudi večjo preglednost kakovostnih vsebin. Tako lahko v rubrikah pod drobnogledom, dosje in aktualno vsak mesec dobite informacije, ki so jih strokovni sodelavci preučili, raziskali trg in nato svoje ugotovitve podali bralcem. V rubrikah prehrana, dom, gospodinjstvo, šport in prosti čas, tehnologija, mobilnost, otrok in družina, ... poleg testiranj izdelkov in tržnih pregledov ponujajo tudi nasvete in trende na naštetih področjih.

Kakovost prehranskih izdelkov je vse bolj pomembna. Članki v reviji marsikomu olajšajo izbiro, saj je prehranska rubrika stalnica revije. Že trideset let informirajo in ozaveščajo, kako bolje in bolj zdravo izbirati, izpostavljajo pomen branja označb na živilih, pomagajo prepoznati zavajajoče trditve in kritično preverjati oglasne vsebine. Testi dokazujejo, da niti cena niti blagovna znamka nista nujno merilo kakovosti in da je cenejši izdelek (trgovske znamke) lahko celo bolj kakovosten od izdelka uveljavljene in prepoznavne blagovne znamke. Rezultati primerjalnega testiranja so vam v pomoč, da lahko za svoj denar izberete bolj kakovostne prehranske izdelke. Tudi z uporabo aplikacije VešKajJeš, vam bo zagotovo še lažje, saj vam barvni semaforček na preprost in razumljiv način predstavi hranilno vrednost predpakiranega živila ali pijače.

Rubrika, ki ji posvečajo veliko pozornosti, je rubrika Otrok in družina, saj je posebej pomembno, da so izdelki, ki so namenjeni otrokom, res varni in zdravju neškodljivi. Pa ni govora samo o izdelkih. V preteklih mesecih je bilo pomembno na primer tudi opozarjanje na oglaševanje nezdravih živil otrokom.

V reviji vse od začetka bralke in bralce vodijo skozi pravne labirinte na ključnih področjih varstva njihovih pravic. Predstavljajo aktualno zakonodajo in predpise, skozi vsakdanje primere, zato so nasveti razumljivi in uporabni.

Predstavili so, na primer, kako reševati težave z operaterji komunikacijskih storitev, kako ukrepati, če trgovec zamuja z dobavo naročenega izdelka in kako ravnati v izvršilnem postopku, saj je nepoučenost lahko zelo draga. Pomembna tema v času korone so bile odpovedi turističnih potovanj in s tem povezanih povračil vplačanega denarja pa tudi turistična zavarovanja, ko so agencije spet organizirale počitnice in potovanja.

Analiza stanovanjskih posojil, ki je bila osrednja tema prve številke revije ZPStest (takrat še VIP), je bila podlaga za kampanjo v pomoč prezadolženim kreditojemalcem, za politično lobiranje in iskanje zakonodajnih rešitev problematike. Sledile so analize bančnih praks pri obračunavanju odplačevanja posojil in tudi preverjanje nepoštenih praks pri obračunavanju varčevanj. Pravne spore so reševali na sodišču in v pogajanjih, finančna problematika pa je sčasoma iz posameznih tem v reviji leta 2008 prerasla v prilogo Osebne finance, ki jo sofinancira Banka Slovenije in ki jo najdete v vsaki številki.

V vseh rubrikah se prepletajo teme s področja trajnosti. Na ZPS, tako kot v evropski potrošniški organizaciji BEUC, podpirajo Zeleni dogovor Evropske komisije. S tem posebno pozornost v reviji posvečajo pisanju o razvoju, ki bo vključeval trajnostne rešitve, zelene naložbe, ki bo temeljil na krožnem gospodarstvu, ki bo tehnologijo uporabljal v korist, ne v škodo potrošnikov, ki bo vzpostavljal in potrošnikom omogočal preproste in cenovno dostopne izbire.

Velik del vsebine predstavljajo kampanje ZPS, ki so stalnica njihovega delovanja. Med najbolj odmevnimi v zadnjem obdobju so zagotovo skupinski nakupi energije, skupinski nakup klimatskih naprav in kaminskih peči ter kampanja PreVWara. V skupno treh kampanjah skupinskih nakupov energije ZAMENJAJ in PRIHRANI (ZiP) je sodelovalo več kot 50.000 gospodinjstev. Sklenjenih je bilo več kot 30.000 pogodb za elektriko in plin, skupni prihranki v naših kampanjah sodelujočih potrošnikov pa so presegli 2 mio EUR. Skupni prihranki vseh potrošnikov, ki so zamenjali dobavitelja pa so še večji, saj so nekateri dobavitelji kot odziv na naše kampanje na trgu vsem potrošnikom ponudili možnost občutno nižjih akcijskih cen energije.

Kampanja PreVWara pa je združila slovenske lastnike avtomobilov VW Več kot 6.000 jih je združenih v postopku pred sodiščem v Nemčiji s ciljem izterjati odškodnino po priznanju koncerna, da je prirejal izpuste. Tožba je bila vložena marca 2018, razplet še čakajo.

V vsaki številki revije odgovarjajo na najrazličnejša vprašanja, ki jih potrošniki zastavljajo uredništvu revije po e-pošti in družbenih omrežjih Facebook in Twitter, objavijo pa tudi zanimivejše praktične primere pritožb in oškodovanj potrošnikov, s katerimi so se srečali svetovalci v svetovalni pisarni ZPS.

Digitalna preobrazba zps.si

Revija ZPStest že dolgo ni več samo na papirju. Od leta 2011 jo pripravljajo v digitalni obliki, za branje na spletu, leta 2016 pa so predstavili aplikacijo za mobilne telefone in tablice. V digitalni obliki objavljajo tudi letno zbirko vseh objavljenih primerjalnih testov.

Precejšen napredek so leta 2010 prinesli spletni primerjalniki, v katerih omogočajo podroben pregled rezultatov testa, tudi z ocenami in meritvami, ki jih v reviji zaradi omejenega prostora nikoli ne bi mogli objaviti. Pri nekaterih testih kot so npr. televizorji, lahko preverite rezultate tudi za več kot 1000 izdelkov, pet izbranih je mogoče neposredno primerjati. Posebej so razvili brezplačne kalkulatorje in primerjalnike finančnih storitev. Spletni mesto nameravajo do naslednjega leta temeljito prenoviti, da bo iskanje bogatih vsebin enostavnejše. Vsebine ZPS predstavljajo tudi na družbenih omrežjih.

Večni boj za pravice potrošnikov

Breda Kutin je že večkrat povedala, da je bila Slovenija ob vstopu v Evropsko unijo primer zgledne ureditve potrošniške politike, danes pa to ni več. Temelji učinkovitega varstva potrošnikov so močno načeti, zaupanje je skrhano, potrošniki pa tudi v vladi , ne samo v nevladni organizaciji , potrebujejo močnega zagovornika. Zavzema se za to, da bi v Sloveniji spet imeli samostojni Urad za varstvo potrošnikov, pa medresorno delovno telo za potrošnike, ki bi vključevalo predstavnike različnih ministrstev, strokovnjake in nevladne organizacije. Na kar tudi velikokrat opozarja in je nekaj let nazaj povedala tudi na oddaji na Valu 202, je, da poslušamo fanfare, da je vse, kar je slovensko, najboljše samo zato, ker je slovensko. Življenje je pa pestro. Imamo odlične izdelke, imamo dobre izdelke in imamo slabe izdelke. In če se tega ne preverja, potrošniki te informacije ne dobijo.

Zato, da vemo, kako pomembne so pravice potrošnikov in ker smo potrošniki mi vsi, je ob 30. obletnici organizacije ZPS zapisala in s tem opozorila njena predsednica, soustanoviteljica, Breda Kutin: »Pravice potrošnikov postajajo vse bolj pravice državljanov in so si bistveno bližje, kot je videti na prvi pogled, a ne ene ne druge nam niso dane enkrat za vselej, za njihovo uveljavljanje in ohranjanje si je treba vseskozi prizadevati. Zato ne bomo tiho!«

prejšnji članek
Dejan Vunjak ima samo en problem
Svet slavnih
Dejan Vunjak ima samo en problem
naslednji članek
Z bučnimi semeni z več energije v pomlad
Zdravje
Z bučnimi semeni z več energije v pomlad