Med najdražjo in najcenejšo košarico devet evrov razlike

Septembra bo zaživela spletna stran s cenami 15 živil šestih trgovcev v Sloveniji.
Fotografija: S spremljanjem cen nad prehransko draginjo. FOTO: Jože Suhadolnik
Odpri galerijo
S spremljanjem cen nad prehransko draginjo. FOTO: Jože Suhadolnik

Prehransko draginjo bo od septembra do marca prihodnje leto Golobovi vladi pomagala spremljati digitalna agencija April 8. Spremljala bo cene izdelkov iz petnajstih skupin osnovnih živil v Mercatorju, Sparu, Tušu in Engrotušu, Hoferju, Lidlu in Eurospinu. Že zdaj pa je, neodvisno od vladnega projekta, na spletu mogoče spremljati cene v Spletni košarici.

Podatki statističnega urada o rasti cen osnovnih življenjskih potrebščin julija kažejo, da se v nebo dvigajo cene prav vse hrane. Prehranska draginja je že 13,5-odstotna. Kruh je v primerjavi z julijem lani dražji za 18 odstotkov, meso za 14 – cena perutnine se je zvišala celo za petino. Cene masla so višje za dobrih 25 odstotkov, za približno toliko tudi cene moke, olje pa za kar tretjino. Dobro desetino več kot lani je bilo treba julija plačati za liter mleka, zvišale so se tudi cene sadja …

S spremljanjem cen nad prehransko draginjo. FOTO: Jože Suhadolnik
S spremljanjem cen nad prehransko draginjo. FOTO: Jože Suhadolnik

K enajstodstotni inflaciji na letni ravni so sicer največ, 2,1 odstotne točke, prispevali dražji naftni derivati, le desetinko manj ali dve odstotni točki pa za 13,5 odstotka dražja hrana.

April 8 bo spremljal tudi tuje trgovce

Digitalna agencija April 8, ki sta jo marca 2018 ustanovila Jošt Košak in Urška Sitar Mivšek, je bila po navedbah STA izbrana za najugodnejšega ponudnika na razpisu kmetijskega ministrstva za spremljanje in primerjavo maloprodajnih cen košarice osnovnih živilskih skupin pri šestih trgovcih v Sloveniji. Na razpis so prispele tri ponudbe: družbe Marcelino v vrednosti 16.500 evrov, podjetja za strateški marketing Formitas Creative v vrednosti slabih 85.000 evrov in agencije April 8 v višini dobrih 47.000 evrov z DDV. Celjsko podjetje Marcelino kljub pozivu ni dopolnillo ponudbe, zato so ga iz postopka izključili.

April 8 bo predvidoma na posebni spletni strani vsaka dva tedna osveževal podatke o cenah izbranih živil pri omenjenih trgovcih v Sloveniji, na začetku, sredini in koncu tega obdobja pa bo objavil tudi cene izbranih živil pri sosedih – v Avstriji, Italiji in na Hrvaškem. V košarici bo petnajst izdelkov: pšenična bela moka, beli kruh in testenine, goveji in svinjski zrezki ter piščančji file, mleko, tekoči jogurt, sir in maslo, jajca, jabolka, krompir, sončnično olje in beli sladkor. Cene bodo spremljali za do pet živil v vsaki skupini, skupaj do 75 živil, če jih ima trgovec toliko v ponudbi.

Prvo spremljanje cen naj bi izvedli najpozneje 12. septembra, spletno stran pa mora izbrani izvajalec vzpostaviti najpozneje 15. septembra.

Za »isto« košarico od 55 do 64 evrov

Že danes pa je dostopno spletno orodje, ki pomaga pri spremljanju cen in ni povezano ne z vlado ne z omenjenim razpisom. Imenuje se Spletna tržnica, s primerjavo cen, ki jih posodabljajo tedensko, za izdelke iz košarice osnovnih življenjskih potrebščin. Podatke zagotavlja aplikacija CNJ SPC.

Kaj kaže košarica? Če bi v teh dneh prišli domov otovorjeni s kilogramom kruha, paketom testenin, s po kilogramom govejih, svinjskih in piščančjih zrezkov, litrom mleka in tekočega jogurta, s po kilogramom sira, masla, jabolk, krompirja in sladkorja ter desetimi jajci in litrom olja za povrhu, bi bil nakup najcenejši v Tušu, kažejo podatki s Spletne tržnice.

Košarica teh petnajstih življenjskih potrebščin v Tušu stane slabih 55 evrov. V Hoferju bi zanjo plačali 1,40 evra več, v Sparu dobre štiri evre več, v Lidlu šest evrov več in v Mercatorju 9,30 evra več. Snovalci so navedli cene, s spletnih strani trgovcev ali njihovih fizičnih trgovin, za najcenejši izdelek v posamezni trgovini, ki ustreza opisu. V seštevku upoštevajo tudi akcijske cene.

Preberite še:

Komentarji: