Gospodarstvo

V Sloveniji manjka od 3000 do 3800 voznikov tovornih vozil in avtobusov

Brdo pri Kranju, 09. 09. 2022 16.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

Sektor cestnih prevozov se sooča z drastičnim pomanjkanjem voznikov tovornih vozil in avtobusov. Gre za globalen problem, o katerem poročajo tudi iz drugih držav. Letos naj bi se pomanjkanje voznikov povečalo za kar 40 odstotkov, 70.000 voznikov manjka v Romuniji, po 80.000 na Poljskem in v Nemčiji, od 3000 do 3800 pa v Sloveniji. Zaskrbljujoč je po mnenju obeh sekcij tudi podatek, da je povprečna starost voznikov v Evropi 50 let.

Sektor cestnih prevozov se sooča z drastičnim pomanjkanjem voznikov tovornih vozil in avtobusov (fotografija je simbolična).
Sektor cestnih prevozov se sooča z drastičnim pomanjkanjem voznikov tovornih vozil in avtobusov (fotografija je simbolična). FOTO: Bobo

V okviru nacionalne strateške konference, ki sta jo na Brdu pri Kranju organizirali sekciji za promet pri OZS in GZS, je potekala okrogla miza o pomanjkanju voznikov. Predlagali so oblikovanje medresorske skupine za to, kako pridobiti več tuje delovne sile. Opozorili so tudi na zamudne postopke pri pridobivanju delovnih dovoljenj.

Predsednik sekcije za prevoz blaga v cestnem prometu pri Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) Milan Slokar meni, da bi bilo treba v Sloveniji omogočiti čimprejšnjo zaposlitev tujcev. Predlagal je nemški model, po katerem lahko prevoznik delavca zaposli takoj in prevzame odgovornost zanj za tri mesece, v katerih se zaključi postopek pridobitve delovnega dovoljenja.

Pri zaposlovanju iz Bosne in Hercegovine ter Srbije je ravno čakanje na dovoljenje največja težava, saj mora delavec v svoji državi že pred začetkom postopka dati odpoved pri prejšnjem delodajalcu. Vodja sektorja za delovne migracije na Direktoratu za trg dela in zaposlovanje na ministrstvu za delo Gregor Malec je glede tega povedal, da sta trenutno sporazuma z obema državama odprta, pri čemer ju bodo uredili tako, da se bodo lahko v evidenco iskalcev zaposlitve vključili brez predhodne odpovedi.

Malec je pojasnil, da morajo delodajalci v Nemčiji skleniti poseben sporazum z zavodom za zaposlovanje. Takšen koncept zaupanja vrednih podjetij je možno vpeljati tudi v Sloveniji, pri čemer poziva delodajalce, naj sodelujejo pri pripravi kriterijev. Vendar bo to zgolj skrajšalo postopek na zavodu, kjer delodajalci že sicer večjih težav s čakanjem nimajo, ne pa tudi na upravnih enotah, kjer so postopki daljši.

V nekaterih državah je delovno dovoljenje možno dobiti že v dveh tednih, v Sloveniji pa včasih traja celo pol leta, zato in pa tudi zaradi plač oziroma njihove obremenitve, o kateri je danes tudi tekla beseda, se delavci raje zaposlijo drugje. Predsednik sekcije za promet na Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) Peter Pišek je prepričan, da bi bilo treba tudi v Sloveniji postopek pridobitve dovoljenja skrajšati na največ tri tedne.

Državni sekretar na ministrstvu za javno upravo Jure Trbič je zagotovil, da so povprečni roki za izdajo dovoljenj tudi na najbolj obremenjenih upravnih enotah znotraj zakonskih okvirov. Glavni problem vidi v tem, da so vloge pogosto nepopolne. Z GZS so zato tudi začeli pogovore za skupno usposabljanje delodajalcev.

Res pa je tudi, da je bila zakonodaja o migracijah sprejeta v precej drugačnih časih, zato so v načrtu spremembe, je povedal Trbič. Zagotovil je tudi, da se zavedajo različnih težav pri upravnih postopkih in iščejo rešitve. Poleg tega pripravljajo reorganizacijo in optimizacijo upravnega poslovanja.

Generalni direktor Zavoda RS za zaposlovanje Mitja Bobnar je poudaril, da položaj glede pomanjkanja delovne sile res ni preprost. Na zavodu so praktično le še osebe iz ranljivih skupin, ki niso neposredno zaposljive. Kar precej Slovencev pa dnevno hodi na delo v Avstrijo, po nekaterih podatkih je takih okoli 30.000, od tega 2200 samo šoferjev.

V Slovenijo smo medtem letos uvozili že skoraj 40.000 tujih delavcev, kar je že toliko kot v rekordnem letu pred epidemijo, do konca leta pa bo število preseglo 65.000. Tudi balkanski bazen delovne sile je skoraj že prazen, zato bi morala Slovenija po Piškovem mnenju najti nove države, iz katerih bi črpala delovno silo, in z njimi skleniti sporazume.

Malec se strinja, da bi lahko dolgoročno situacijo rešili zgolj na podlagi takšnih pogodb, pri čemer je posebej omenil Filipine in Gruzijo. Vendar pa je v tem primeru potrebna politična odločitev. Pišek pa je tudi državni sekretarki na ministrstvu za infrastrukturo Alenki Bratušek predlagal, da bi vzpostavili vladno delovno skupino, ki bi pripravila načine, kako v Slovenijo pripeljati tujo delovno silo, saj je to problem, s katerim se sooča velik del gospodarstva.

Kot je ocenil Pišek, bi za pritok delovne sile lahko denimo bolje poskrbeli tako, da bi v države, od koder bi prišli, pa najsi bodo to Filipini, Gruzija ali Indija, že prej poslali ljudi, ki bi te delavce spoznali s kulturo, jih delno izobrazili in naučili jezika. Ko bi prišli v Slovenijo, bi v njej tudi ostali in si ustvarili družine. Glede samega privabljanja mladih Slovencev v vozniški poklic pa je Pišek prepričan, da bi bilo treba znova uvesti poklicno šolo za voznike.

Po današnji strateški konferenci na temo trajnostnega razvoja cestnega prometa bosta sekciji za promet pri OZS in GZS v soboto v Šenčurju pripravili še srečanje prevozniških družin in podjetij. Na dogodku, ki ga tokrat pripravljajo petič, pričakujejo 2000 udeležencev in gostov, med njimi predsednika republike Boruta Pahorja, varuha človekovih pravic Petro Svetino, ministra za infrastrukturo Bojana Kumra ter ministra za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaža Hana.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (24)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Drugorazredni
12. 09. 2022 15.25
+1
Tri mesece na probo .nič jim plačat rečejo jim da ni papirjev in jih poslat nato pride drugi in ponovi vajo . šalabajzer
silvo.uzmah
11. 09. 2022 13.10
+4
Zanimivo, kaj so storili pokoronski časi, ugotavlja se pomanjkanje voznikov in seveda tudi drugih profilov, inštalaterjev itd. Vsi iščejo vzroke pomanjkanja, in vsem ki nismo šolani je popolnoma jasno, samo šolanim tajkunom ne, vzrok so plače, in samo plače in čisto nič drugega kot plače. Ko bo to pošlihtano, glede plač, težav ne bo, plače so tiste, ki so krive za pomanjkanje, in seveda požrešnost tajkunov in ostalih delodajalcev.
Important notice
11. 09. 2022 10.19
Pomembno je, da starši dirigirajo, da bo njihov otrok v šoli odličnjak in da se bo vpisal na gimnazijo ter študiral ekonomijo ali pravo, kljub temu, da bi bil on rad kaj drugega. Poznam primer fanta, ki je komaj, komaj speljal skozi osnovno šolo, enkrat ali celo dvakrat ponavljal, mislim, da je celo v šestem razredu prenehal. Šolanje je nadaljeval na skrajšanem programu ene od poklicnih šol. Toliko, da je dobil priznano OŠ in kvalifikacijo za šoferja. Danes je močan in uspešen avtoprevoznik. In spet smo tam, da bi morali urediti izobraževalni sistem v Sloveniji.
kepar11
11. 09. 2022 08.38
+3
Tocno tako...v javnem sektorju se pa 1/3 pase in zajeda drzavo s svojo placo in ima sama sebi namen...sej se ti ne splaca vec delat..raje doma sedis pa gledas v luft...za kruh pa vodo pa ze imamo...
Goflja_1
10. 09. 2022 15.43
+2
Ko bo letos užgala gospodarska kriza bo še preveč šoferjev.
zibertmi
10. 09. 2022 15.37
+3
če bi jih pošteno plačali nebi bilo toliko preblemov
Important notice
11. 09. 2022 10.22
+1
Dokler je država tako socialna in financira vsakega po vrsti, bo tako. Ko ne bodo imeli za preživetje, bodo radi poprijeli za vsako delo. Seveda bo treba postaviti regulativo pri plačah in zvišati najnižjo plačo oz. minimalca. Pa seveda tudi najvišjo plačo omejiti na 5 kratnik najnižje. Brez skrbi, da bodo podjetniki na ta način z veseljem začeli izplačevati višje najnižje plače.
ElChe
10. 09. 2022 13.22
+1
Da jih toliko manjka so verjeto idealni pogoji za delo in visoka plača.Kako že pravijo dober glas seže v deveto vas,salb pa še dlje.Vsak ,ki išce delo se prej pozanima kakšni so odnosi in plača v firmi in če vidi da se dela svinjarija kar v Sloveniji to ni nič novega sigurno da delavca v tako firmo ne boš dobil.
ROMELS
10. 09. 2022 13.17
+8
V Sloveniji je v javnem sektorju 100.000 ljudi preveč zaposlenih. Imamo levo vlado, ki jih bo z lahkoto prekvalificirala.
Netajkun
10. 09. 2022 13.09
+4
Zakaj ne " uvozijo " tistih iz Indije ali Bangladeša . . . obvladajo zadeve pri hitrosti in količini tovora , verjetno bi jih zadoščalo že 2000
duhccc
10. 09. 2022 11.32
+5
preslabo placani soferji mislim vsi k so za volanom sluzbeno .... majo vecjo odgovornost kot vsi k so po pisarnah... stotinka nepazlivosti pa je lahko v grobu ali v zaporu...
the kop
10. 09. 2022 11.13
+8
spucat javno upravo in jih prešolat!! Mutijo ga na raznih uradih in prejmejo plačilo!!
kr nekdo
10. 09. 2022 11.08
+6
šofer je bil včasih gospod. Danes pa plačan manj, kot kelnarca. Pa da ne omenjamo, kako odgovornost nosi in posledice. Kazni v ccp so visoke in ga ni voznika, ki je zmožen 100%spoštovasti pravilia. Vedno je še nekaj od zadaj al je prepočasen al mora pa goljufati z tahografi. plačajo naj 2000E in več pa ne bo težav.
Julijann
10. 09. 2022 09.51
+18
Nikoli ne piše, da manjka kakih uradnikov. Vedno so na tapeti le dela, ki so pomembna za obstoj družbe in so vseskozi najslabše plačana. Čudno res.
borjac
10. 09. 2022 10.06
+12
Bravo Julijan, zelo enostavna ugotovitev, ki 100% drži, zmeraj manjkajo delavčki, na državni upravi kjer za vsako Vlado ostane 400 uslužbencev ne manjka nikoli nihče, in navkljub temu da to vsi vedo se nič ne spremeni, in potem pride do veleumnih rešitev da povišajo plače, vendar zmeraj v procentih, 10% povišanje za tistega ki ima 500€ to pomeni 50€, za tiste ki pa imajo že sedaj 2000€ to pomeni 200€, in potem nam solijo pamet , seveda tisti ki dobivajo po 2,3,4 tisoč evrov, da ne morejo višati plač tako da bi vsem povišali 100€, ker bi to pomenilo uravnilovko, to da se pa razlika med nizkimi in visokimi plačami z procentualnim višanjem povečuje, to pa ni uravnilovka, še bolj je zanimivo to, da so nam iste "utemeljitve" dajali v Socializmu in sedaj v Kapitalizmu, pa razumi kdor more.
jodr
10. 09. 2022 09.24
+7
Na FDV in FF bi se našlo toliko faliranih študentov.
pepikrlinca
10. 09. 2022 08.23
+5
Nekateri še vedno mislijo, da bodo delavce dobili če jih bodo mizerno plačali. Gostinstvo, šoferji, zidarji.....spisek se daljša in daljša. Vendar je lažje jokati in stokati in iskati poceni delovno silo. Tu bi morali že ves čas nastopati sindikati...vendar jih v gospodarstvu ( razen par izjem) ni .
ogard5
10. 09. 2022 08.12
+6
Delal 20.000 km mesecno,spal po 3 ure na noč,na sexežih in dobil 1.600 eur
User1538643
10. 09. 2022 08.07
+1
Pomanjkanje energije, pomanjkanhe hrane, pomanjkanje pilotov, pomanjkanje letališkega osebja, pomanjkanje voznikov,... pomanjkanje potnikov,...še več prihaja. To so priprave na odvečnist naštetega, v družbi nove dobe in omejitvah gibanja in hrane, individualnih omejitvah ustvarjenih količin ogljika, omejitvah porabe, omejitvah...
ogard5
10. 09. 2022 08.04
+8
Jaz sem vozil in nehal Preslabo plačano za tako težavno delo Ko jim bo to jasno,bodo dobili voznike
User1538643
10. 09. 2022 08.00
+2
Mai, mai, česar ne poveste...
Justice1
09. 09. 2022 21.55
+8
Ko bodo to izjemno težaško delo pošteno plačali bodo tudi voznike dobili.