Gospodarstvo

Kriza na avtomobilskem trgu in prehod k elektrificirani mobilnosti

Ljubljana, 12. 10. 2021 19.09 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Doroteja Dobovšek, STA, Kaya Kamenarič
Komentarji
30

Zaradi globalne pandemije ponudba avtomobilov trenutno ne dohaja povpraševanja. Premier Janez Janša se je tako z ministrsko ekipo v Spodnji Idriji, v prostorih Hidrie, srečal z desetimi vodilnimi slovenskimi dobavitelji avtomobilske industrije. Osrednja točka pogovorov je bila podpora misiji GREMO, GREen MObility in transformacija avtomobilske industrije v četrti industrijski revoluciji. Projekt naj bi prodajo te industrije s sedanjih treh milijard evrov do leta 2030 okrepil na pet milijard evrov.

Avtomobilska industrija že drugo leto zapored deluje v zelo turbulentnem in nepredvidljivem okolju. Začelo se je vzporedno z epidemijo, ko je zanimanje za avtomobile strmo padlo. "V bistvu je bilo grozno, odpovedi naročil so bile dnevne, praktično v urah, tako da smo končali meseca aprila, maja z minus 75 odstotkov naročil, v bistvu z dvema tretjinama zaposlenih doma na čakanju," je dejal predsednik uprave Unior Darko Hrastnik.

Do konca lanskega leta pa se je slika popolnoma spremenila. Povpraševanje po novih avtomobilih je nenormalno poskočilo, a dobavitelji teh avtomobilov niso in še vedno ne morejo dostaviti. "Proizvajalci avtomobilov ne morejo več sestavljati delov, ker nimajo dovolj čipov," je pojasnil Hrastnik. To pa je povzročilo domino efekt pri vseh dobaviteljih, vključenih v avtomobilsko verigo. "Pomanjkanje čipov ima posledično vpliv tudi na naše poslovanje, sicer imamo v podjetju naročila na zelo visoki ravni, ampak to pomanjkanje čutimo predvsem, da naši kupci jemljejo manj, kot je naročeno," je pojasnil Andrej Megušar, izvršni direktor LTH Castings.

Globalno avtomobilsko krizo smo iz prve roke lahko spremljali v novomeškem Revozu, kjer so morali zaradi pomanjkanja polizdelkov zaustaviti proizvodnjo za vsega skupaj več kot dva meseca, rezultat tega pa je za dve petini manjša proizvodnja. Po svetu je bilo takih zaprtij še več, kar občutijo tudi kupci. "Veste, da je treba za avtomobile čakati od par mesecev do enega leta," je dejal Hrastnik.

"Kar se tiče dobav pol prevodnikov situacija še ni jasna, mislim, da se v tem trenutku še ne vidi, kako se bodo stvari odvijale," je dejala Tanja Mohorič, direktorica avtomobilskega grozda Slovenija. A avtomobilska industrija je odporna in fleksibilna, dodaja Mohoričeva, ki verjame, da ko se bo stanje s čipi izboljšalo, bo tudi avtomobilska industrija v trenutku v popolnosti zaživela. Takrat bo lahko zaživel tudi projekt zelene, elektrificirane mobilnosti GREMO, o katerem so razpravljali s predstavniki vlade.

Avtomobilska industrija
Avtomobilska industrija FOTO: POP TV

Prebojne inovativne rešitve zahtevajo prebojne inovativne modele sodelovanja

Kot so po srečanju Janše ter pristojnih ministrov in državnih sekretarjev s predstavniki vodilnih slovenskih dobaviteljev avtomobilske industrije v Spodnji Idriji sporočili iz Slovenskega avtomobilskega grozda (ACS), prebojne inovativne rešitve zahtevajo prebojne inovativne modele sodelovanja.

Deset najvidnejših podjetij ACS, in sicer Domel, Hidria, Iskra Mehanizmi, Kolektor, LTH Castings, SIJ Acroni TAB, Talum, TPV in Unior, se je zato povezalo v iniciativo. Po vzoru EU so podjetja podala pobudo za oblikovanje misije na področju zelene mobilnosti GREMO (GREen MObility), ki vzpostavlja partnerstvo z vlado in znanostjo. Skupaj naj bi oblikovali nov model inoviranja in umestili Slovenijo med inovacijsko naprednejše v evropskem prostoru.

Partnerji bodo razvijali in izdelovali nove inovativne rešitve in izdelke za elektrificirano mobilnost, razvijali vrhunske proizvodne tehnologije zanjo, pospešeno uvajali napredno robotiko, avtomatizacijo in digitalizacijo proizvodnje in vseh poslovnih procesov po načelu Industrije 4.0, zagotavljali rešitve krožnega gospodarstva v proizvodnih procesih ter na ta način pomembno pripomogli k zniževanju okoljskega odtisa. Pri tem se v svojem razvoju osredotočajo na najsodobnejše inovativne rešitve za visokoenergetsko učinkovite električne pogonske sklope, napredne rešitve za shranjevanje in kreiranje električne energije ter ekstra lahke reciklabilne materiale na osnovi bio materialov.

Iztok Seljak
Iztok Seljak FOTO: POP TV

Direktor Hidrie Holdinga Iztok Seljak je na novinarski konferenci po srečanju poudaril, da se nahajamo v "začetni fazi električne mobilnosti". Trend se bo v nekaj letih izjemno pospeševal tudi zaradi dejstva, da moramo zmanjšati emisije za zaščito planeta in ustavitev podnebnih sprememb, avtomobilska industrija pa pri tem ne sme zaostajati pri teh spremembah, je posvaril in dodal, da potrebujejo podporo okolja, države, ministrstev, znanosti, okolja.

Tudi Janša je spomnil na podnebne izzive in izpostavil, da njihov velik del predstavlja promet. "Brez tega, da pride do prehoda na drugačen način pogona in drugačno uporabo energetskih virov, teh ciljev enostavno ne bo mogoče doseči," je povedal. Pri tem pa po njegovih besedah govorimo predvsem o avtomobilski industriji, slovenski avtomobilski grozd pa je zelo pomemben del tega segmenta.

Janša verjame, da glede na to, da ta industrija predstavlja skoraj 20 odstotkov slovenskega izvoza, ki je generator gospodarske rasti v državi, z danes obravnavanimi temami niso naslovili samo vprašanja izpustov ogljikovega dioksida in prehoda v brezogljično mobilnost, temveč tudi vprašanje razvoja inovacij in kakovosti življenja v Sloveniji.

Avtomobilska industrija
Avtomobilska industrija FOTO: POP TV

Projekt naj bi prodajo te industrije iz treh do leta 2030 okrepil na pet milijard evrov

Vertikalno povezovanje, kakršnega predstavlja GREMO, prinaša prednosti za vse, je prepričan, v tej luči pa je napovedal, da bodo ministrstva že v naslednjem tednu imenovala koordinatorje, ki bodo naslovili odprte dileme in vprašanja, vlada pa bo nato do konca leta sprejela ustrezno strategijo o tem, kako pomagati vsem tistim, ki bodo v Sloveniji oz. s slovenskim prispevkom v Evropi in v svetu naslavljali izziv brezogljične mobilnosti.

Projekt GREMO naj bi omogočil rast prodaje slovenske avtomobilske dobaviteljske industrije iz sedanjih treh milijard na pet milijard evrov v letu 2030, 2500 dodatnih visoko strokovnih delovnih mest z visoko dodano vrednostjo, povečal naj bi dodano vrednost na zaposlenega v tej industriji iz sedanjih 50.000 evrov na več kot 70.000 evrov, posledično pa tudi letne prispevke in davke te skupine v proračun iz sedanjih 280 milijonov evrov na 360 milijonov evrov letno do leta 2030.

Seljak je povedal, da za prebojne inovacije za zeleno mobilnost prihodnosti v naslednjih pestih letih potrebujejo dodatnih 600 milijonov evrov. Od tega naj bi 400 milijonov evrov pokrila industrija sama, 200 milijonov pa naj bi primaknila država. Janša je dodal, da bi sredstva za to lahko črpali tudi iz EU v okviru načrta za okrevanje in odpornost.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (30)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

dante
16. 10. 2021 17.37
Nič ni kriv ne virus, ne globalna kriza. Evropska komisija zahteva nova vozila z novo tehnologijo, novimi motorji od leta 2022 naprej, to je prvo, kot drugo je na trgu še vedno preveč starih vozil, ki jih je potrebno ali prodat ali uničit.
MihaGliha
13. 10. 2021 12.49
Gremo lepo počasi proti propadu
krpati
13. 10. 2021 10.01
Ponavljam zapis...ponudba ne dohaja povpraševanja.... drugače povedano slovenci imajo ohoho pod palcem.....
rcarlos
12. 10. 2021 21.39
+5
K elektrifikaciji bojde :D ... Kot da elektrika sploh ne gre za dobrih 30% gor :D ... Pa še "okolju prikazni" akumulatorji... Cjaooo
Debely
12. 10. 2021 21.31
+1
Grafen, vodik.
Emtisunce
12. 10. 2021 21.10
+7
Ekonomisti in bankirji podpirajo in navijajo za vsako krizo. To so za njih zlati časi da si za dražitve vsega izmišljujejo 1000 in 1 nesmiseln razlog.
JanezNovakJohn
12. 10. 2021 21.02
+3
Ne razumem. Kdo bo do konca mandata še kaj pospravil?
CURVANORD Zanetti
12. 10. 2021 20.57
+3
Mecedes G, ne folgajo dohajat narocil, nizji rang pa je bolj malo povprasevanja, tudi avtohise, ki imajo avtomobile srednje ali mslo nizje ranga, imajo zelo velik upad prodaje, luksuzni avtmobili pa se noro dobro prodajajo
User2120423
12. 10. 2021 20.49
+2
Janez Janša strokovnjak za vse.
turojen
12. 10. 2021 20.30
+8
Novejši, tisoč kubični bencinar, bo še kar nekaj časa aktualen in smotrn.
tali?ni tom
12. 10. 2021 20.14
+7
seljak bi denar za privat iz državne malhe! tip ni neumen!
Rde?a pesa in hren
12. 10. 2021 20.06
+4
Spet bo iz proračuna v zasebne žepe, take inciative so samo leglo tistih, ki v vsem vidijo samo priložnost - za lastni žep. Ko bodos sestavili slovenski e-avtombil, 100% na naši osnovi, ter s podporo vlade, bom verjel...
Nimasmisla
12. 10. 2021 20.06
+12
Ja kje bomo pa elektriko dobili a iz veternic
daiči
12. 10. 2021 20.07
-6
na vsako bajto sončno elektrarno, pa bo špilalo
daiči
12. 10. 2021 20.08
+5
tist k so pa u blokih pa na balkon ene 3 šipe celic...
MesOjediPinGvin
12. 10. 2021 20.16
+5
Corvette
12. 10. 2021 20.22
+5
MucaNeGrize
12. 10. 2021 20.01
+10
čim je tam janša bo vse vzel hudič...s kurzem je bil pol ure v hribih ...in je moral oditi s položaja ....
MucaNeGrize
12. 10. 2021 19.59
+6
najboljša je konstanta ....ni čipov ....in vse stoji . Ko bodo vpeljali električne bo v njih namesto čipovja po tej logiki 7.liliputancev nosilo komande na listkih sem in tja ...da bo vozen ...ker čipov ni....
Rde?a pesa in hren
12. 10. 2021 20.09
+6
Saj je INTEl lepo povedal da jim nardijo kolikor čipov hočejo, industrija pa jih noče, hoče te izprd 10 let... N evem, kdo je tu nor... pa saj čip ni avtomobilski blatnik... se bi moralo dati prekonifgurirati zadevo..
mackon08
12. 10. 2021 19.57
+8
O elektičnih avtomobilih lahko samo sanjamo še 20 let. Naj mi povejo kje ga bom polnil če stanujem v blokovskem naselju kjer je prakiranih okrog 150 avtomobilov in 4 polnilna mesta. Moralo bi biti vsaj 20 polnilnih mest samo to so sanje.
CURVANORD Zanetti
12. 10. 2021 20.54
+1
Mi imam v garazah kjer ima vsak svoj parkirni prostor, na steni predpripravo za filanje elektro avtmobilov, povezava je vezana na posamicno stanovanje in vsak ima tudi zacito da ne more drug sosed polnit,
Izi07
12. 10. 2021 21.31
+1
Ja torej je blok nadstandarden. Torej v 90% blokov pa je to nemogoče še dost parkirnih mest ni za vse avtomobile kaj šele da bi kje postavl polnilnico za električne avtomobile.
Googlebot
12. 10. 2021 19.51
+20
To je umetno ustvarjena kriza. Enostavno izdelajo manj avtomobilov s tem dvignejo ceno. Enako kot pri graficnih karticah. Enako dela ferrari že 100 let
Uporabnik1834374
12. 10. 2021 19.54
-3
Debely
12. 10. 2021 21.33
+2
Nič iz rokava. Men je pred desetimi dnevi crknla grafična. Najcenejša nova je bila 150 €, najdražja pa 650 €, vmes pa nič. Ker rabim dokaj kvalitetno grafično, sem moral plačati 650 €.
wsu15
12. 10. 2021 21.43
-1
kakšno "kvalitetno" grafično si pa dobil za 650€ ? saj niti 3060tke ne dobis za ta dnar .. kvalitetna graficna je od 3070 dalje kar pa pomeni 1000€+
mijavci
12. 10. 2021 19.45
+3
A to je kriza če ima podjetje več povpraševanja kot lahko izdobavi, spet neka nova ekonomija.
Metalllca
12. 10. 2021 19.44
+18
Vi rajši poskrbite da nebo nafta kmal 2 evra!!! Vi in vaš proti trg, sedaj pa vidimo kako to gre!
Samsung Android
12. 10. 2021 19.41
+12
Zaradi globalne pandemije ponudba avtomobilov trenutno ne dohaja povpraševanja. Tukak nekaj ne gre skupaj…..torej denar je, oziroma ga je se vec, saj cene rastejo a se vseeno proda vse