Slovenija

Naša prvoaprilska šala preplavila splet, nasedli tudi tuji mediji

Ljubljana, 04. 04. 2024 10.11 | Posodobljeno pred 25 dnevi

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min

Na dan za potegavščine smo si na naši spletni strani privoščili šalo, ki se je kot blisk razširila po družbenih omrežjih. Povzeli so jo celo tuji mediji, med njimi britanski Daily Mail, ki ni opazil, da je dražba Ronaldove postelje v resnici prvoaprilska šala. Na to smo jih opozorili, zato so vsebino umaknili s spletne strani, še vedno pa so z objavami preplavljena družbena omrežja. Kako nekritični so v takšnih primerih uporabniki družbenih omrežij in zakaj so naši šali nasedli tudi tuji mediji?

V ponedeljek, na 1. april, smo bralce malce "potegnili za nos". Poročali smo namreč, da bo hotel na dražbi prodal posteljo, v kateri je med obiskom Slovenije spal portugalski superzvezdnik Cristiano Ronaldo, kar pa se ne bo zgodilo. In če smo naše bralce obvestili o tem, da je bila vse skupaj le prvoaprilska šala, katere namen je bila zabava, tega niso opazili nekateri tuji mediji, med njimi Daily Mail, ki je nekritično povzel našo objavo.

Prvoaprilska šala v Daily Mail Online.
Prvoaprilska šala v Daily Mail Online. FOTO: 24ur.com

Posledično je novica o tem, da bo hotel na dražbi prodal Ronaldovo posteljo, pristala na družbenih omrežjih, kjer se je razširila kot blisk. Daily Mail smo o tem seveda obvestili in medij je objavo brez pojasnila umaknil s spletne strani. Je pa prispevek še vedno dostopen na številnih novičarskih spletnih straneh. Objavil jo je denimo CNN Portugal, povzel pa jo je medij theportugalnews.com. Novica je pristala celo na kenijskih in nigerijskih spletnih straneh. 

Pomen krajevnega in časovnega konteksta 

Prof. dr. Marko Milosavljević iz katedre za novinarstvo na Fakulteti za družbene vede Univerze v Ljubljani pojasnjuje, da se je celoten kontekst medijske in družbenomedijske pokrajine globalno spremenil. Nekaj, kar nekdo v Sloveniji razume kot šalo, izgubi svoj lokalni prizvok s tem, ko se prenese v drugo državo. Še posebej, če se to zgodi znotraj drugega časovnega okvira: "Medij nekaj objavi 1. aprila, nekdo drug pa to prevzame 2. aprila, spet tretji medij 3. aprila. V tem času se izgubi kontekst, da je bila prvotna informacija objavljena 1. aprila." To je posledica digitalnosti, saj lahko spletno stran zelo hitro s pomočjo orodij umetne inteligence povzame medij na drugem koncu sveta, pri tem pa ne pomisli na krajevni kontekst, je razložil. 

Kot je spomnil, se je ob digitalizaciji in globalizaciji zgodila vrsta zapletov s spletnimi mediji, ki so satirične ali humoristične narave. Nekateri takšne vsebine povzemajo, ne da bi se zavedali, da gre za humoristične spletne strani, ki ustvarjajo lažne – ne dezinformativne, ampak humoristične vsebine: "Ti konteksti, da gre za satiro, humor ali da gre za provaprilsko šalo, se v digitalni stvarnosti izgubijo. Ljudje velikokrat ne pomislijo, kakšen medij je objavo delil in kdaj je bila objavljena, in potem pride do zmede oziroma vsaj do komunikacijskih šumov. "

 A kot poudarja, je popraviti osnovno informacijo, ko je ta že ušla iz steklenice, izredno težko. "Če je Daily Mail nekaj objavil, lahko to popravi ali izbriše, ampak določeno število bralcev se tega ne zaveda in s to informacijo živi še naprej. V primeru 'Ronaldove postelje' je to seveda nedolžno, če pa bi se kdo šalil s kakšno resno tematiko, kot je nacionalna varnost, z boleznimi, infrastrukturo itd., pa bi to lahko imelo hujše, dolgotrajne posledice." 

Na družbenih omrežjih so uporabniki objavo dobili v najbolj spremenjenem kontekstu. To so morda videli 3. aprila, ko na 1. april sploh ne pomislijo več. Popravek medija do njih seveda ne bo prišel, tu nastopi še dodatna težava, kako sploh popravljati objave na družbenih omrežjih. Kot je poudaril Milosavljević, digitalno okolje namreč ne oprošča in ne pozablja. Družbena omrežja torej omogočajo, da informacija do uporabnika pride brez konteksta. Z deljenjem po različnih kanalih se lahko popolnoma izgubi celota informacije. "Ta prvoaprilska šala je dober poduk za tiste, ki še dvomijo v pomen opismenjevanja ljudi, da morajo pogledati, kdo je vir informacije, in preveriti kontekst informacije. Morda gre za osebo, ki se rada šali ali je rada satirična. Danes ne moremo vsakega stavka jemati dobesedno, razen seveda, če gre za osebe, ki vedno komentirajo dobesedno," je sklenil.   

Najodmevnejše prvoaprilske šale medijev

Tradicija prvoaprilskih šal, ki se vsako leto pretihotapijo med medijske novice, je sicer že zelo dolga. Leta 1957 je BBC na 1. april objavil novico, ki še vedno velja za eno najbolj znanih prvoaprilskih potegavščin vseh časov. Kar osem milijonov ljudi si je namreč ogledalo triminutni video oddaje Panorama o žetvi špagetov. V Švici naj bi namreč takrat imeli izjemno velik pridelek špagetov, kar so prikazovali tudi z videoposnetkom ljudi, ki z dreves in grmovja pobirajo špagete. Številni gledalci so potegavščini nasedli ter medij spraševali, kje si lahko kupijo svoje lastno drevo s špageti. Odgovor pa: "Špaget postavite v pločevinko s paradižnikovo omako in upajte na najboljše."

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Trideset let pozneje si je podobno odmevno šalo privoščil neki norveški časnik. Prvega aprila 1987 je objavil novico, da bodo oblasti v mestu Bergen zastonj delile alkoholne pijače. Zaloga teh naj bi se nakopičila zaradi uspešnega dela policistov pri preprečevanju tihotapljenja alkoholnih pijač čez mejo. Sporočila se je razveselilo na stotine z visokimi cenami alkoholnih pijač sicer nezadovoljnih Norvežanov. 

Nekoliko manj nedolžna potegavščina je uspela neki britanski radijski postaji prvega aprila 2001, ko se je več poslušalcev odpravilo na nevarno pečino, od koder naj bi bilo glede na radijsko poročanje mogoče videti plovbo popolne kopije slovitega Titanika.

Leta 1980 je BBC objavil novico, da bo najbolj znana znamenitost Londona prejela prav posebno prenovo. Občinstvu so takrat sporočili, da bo Big Ben postal digitalen, zaradi česar bo dobil tudi novo ime: Digitalni Dave. Nov in izboljšani spomenik pa ne bi sporočal le časa, temveč bi vsak večer oddajal tudi petminutno oddajo z novicami, donenje zvonov pa bi nadomestili posebni zvočni signali.

Še pred uvedbo barvne televizije je švedska medijska hiša svojim gledalcem sporočila, da lahko svoje črno-bele zaslone kar sami spremenijo v barvne. Tehnični strokovnjak Kjell Stensson je pojasnil, kako naj s pomočjo najlonskih nogavic ukrivijo valovno dolžino svetlobe ter tako obarvajo sliko. Ker je šalo sporočila takrat edina televizijska mreža na Švedskem, ki je uživala zaupanje prebivalstva, ji je nasedlo na tisoče ljudi.

Še bolj neverjetno novico je prvega aprila leta 1997 objavila ruska tiskovna agencija Itar-Tass. Poročala je, da je astronavta na vesoljski postaji Mir ugriznil krokodil. Ta naj bi se v sklopu znanstvenih poskusov, s katerimi so se ukvarjali astronavti v vesolju, izvalil iz jajca na postaji. Še eno prvoaprilsko šalo o krokodilih je Itar-Tass med bralce poslal leta 1999. Poročal je, da so v sibirsko Bajkalsko jezero za ohranjanje biotske raznovrstnosti naselili več krokodilov.

Odmevna je bila prav tako šala avstrijske tiskovne agencije APA leta 2007. Agencija je poročala, da naj bi znanstveniki iznašli način, kako velike količine toplogrednega plina metana, ki ga v procesu presnove izpuščajo indijske svete krave, pretvoriti v domnevno manj škodljiv ogljikov dioksid. Metoda naj ne bi bila uporabna le za krave, ampak tudi za ljudi, je najodmevnejše prvoaprilske šale zbrala STA. 

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (110)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Delavec_Slo
05. 04. 2024 15.08
Saj bedaki nasedajo bedakom!
Potouceni kramoh
05. 04. 2024 12.01
+4
Tu se vidi zdaj ta novinarska strokovnost ko gredo objavljat nepreverjeno vsako novinarsko raco in rumene novice.Prav po butalsko.
Pikaa1234
05. 04. 2024 11.33
+1
sem poslusala to tudi pr nas v NL, bilo na radiu vceraj cel dan pri vsakih porocilih pa sem se fajn smejala ko so se sodelavci cudili ''zakaj bi kaj takega nardil hotel''
JohannDoe
05. 04. 2024 11.21
-1
@uporabnik "zakaj so mediji in ljudje verjeli?" ------------ Ker, če mediji niso več verodostojni, kot še enkrat na primeru vidimo da niso, potem jim verjameš pač po občutku in upaš na najbolje. Lahko pa tudi verjameš vse in si debilko. Ali pa ne verjameš ničesar in si podoben.
anonimnez666
05. 04. 2024 10.40
kaj te vem, meni se zdi vrhunsko hahaha
JohannDoe
05. 04. 2024 11.22
Kadar tebe "pošalijo" pa dobiš vrhunec.... lol
Maxx365
04. 04. 2024 21.59
+8
"Šala" zaradi katere se nam smeji cel svet.
Micimici7
05. 04. 2024 11.02
+1
Max... ja, samo da dotičnim to ne nese. Ni kapacitet:(( Če je komu to smešno, še za Polje ni!
darko grilc
05. 04. 2024 11.27
Verjetno še tudi po razlagi kako in kaj, mislijo da jo naši res licitirajo. Tudi mene niso čist prepričali... davki so visoki.
Našvasan_zob
04. 04. 2024 21.21
+18
Šala bi lahko izpadla simpatično, če nebi vanjo vmešali podatka, da bo šel denar od prodaje postelje v dobrodelne namene... Tako pa ste izpadli precej nizkotno in primitivno..
Micimici7
05. 04. 2024 11.03
Nšvasan.. ne precej. Samo primitivno in nizkotno
Groucho Marx
04. 04. 2024 21.14
+7
To je prvoapilska potegavščina, kuštravec nas pa vleče za nos vsak dan.
Pikapokapolonica
04. 04. 2024 20.54
+8
Med prvimi sem napisala, da je prvoaprilska, pa me je moderator zbrisal.
Timmmuusss
04. 04. 2024 20.47
+15
haha nic novega. tko je skor vsak clank sem zdi
ZDA teror
04. 04. 2024 20.35
+23
Vi ste prvo aprilska šala, celo leto
nikolinormalen
04. 04. 2024 20.16
-6
Koliko enega pljuvanja čez ta portal... Pa ga vseeno spremljate, vneto komentirate in se živcirate. Kdo bi vas razumel :D
ZDA teror
04. 04. 2024 20.36
+5
Tip je pravkar, od vsega na tem svetu, simpal 24ur 🤣🤣🤣🤣
nikolinormalen
05. 04. 2024 18.36
Nisem nek simpatizer, daleč od tega. Tukaj se več al manj samo smejim komentarjem. Eni bi se pa najraje požrli za čist brezvezne stvari. :) Če vam gre res tolk na živce, zakaj ga preprosto ne ignorirate? :D
Slabnick
04. 04. 2024 20.11
+2
Pri nas je tako 70% verjela v to, kot novim političnim obrazom. Do drugega leta tako pozabijo.
SlepiSlovenc
04. 04. 2024 20.07
+1
To je za slepce
vicente
04. 04. 2024 19.52
-8
Nasedli so samo volilci SDS
slayer2
04. 04. 2024 19.45
+10
Jaz se s tem nebi hvalil!!!
rogla
04. 04. 2024 19.45
+5
Neumnost! Vsak z vsaj malo soli, je "šalost" lahko rszumel za potegavščino. Niste bili prepričljivi, še manj izvirni. Več sreče naslednjič!
Stinger
04. 04. 2024 19.25
+13
A ste ful ponosni?
baldahin
04. 04. 2024 19.11
+5
Omenjeni prispevek je bil pravi novinarski fiasko, ki ga niti prof. dr.Milosavljevič ne zmore opravičiti.
RevenKapitalist
04. 04. 2024 19.01
+4
V angliji bi iztrzili miljon najmanj pa reklamo za hotel bi imeli... ampak so s samo salili hihi