Tujina

'Lahko noč, malezijski tri, sedem, nič': desetletje ugibanj, teorij in žalosti

Kuala Lumpur, 08. 03. 2024 06.38 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

"Lahko noč, malezijski tri, sedem, nič," je zadnje zvočno sporočilo MH370, letala družbe Malaysia Airlines, ki je pred natanko desetimi leti iz Kuala Lumpurja poletelo proti kitajski prestolnici Peking. Po 40 minutah poleta je letalo spremenilo pot in kmalu zatem izginilo z radarskih zaslonov. Deset let kasneje vprašanji, zakaj je letalo izginilo in kje je, ostajata neodgovorjeni.

Letalo je vzletelo 8. marca 2014 kmalu po polnoči, manj kot uro kasneje je pilot letalo preusmeril in odletel proti južnemu Indijskemu oceanu, nato je letalo izginilo. Od skrivnostnega izginotja mineva že deset let in gre za največjih in eno najdražjih mednarodnih iskalnih akcij v zgodovini letalstva.

Kako je sploh mogoče, da sofisticiran Boeing 777, ki je bil opremljen s sodobnimi instrumenti za dobo globalnega satelitskega sledenja in opremo za stalno komuniciranje, preprosto izgine?

"Vsaka naslednja obletnica je manj povezana z mojo osebno izgubo in bolj s tem, da še vedno nimamo odgovorov na vprašanje, kaj se je zares zgodilo," po desetih letih razočaranja pravi Naren, čigar žena Čandrika je bila ena izmed 239 ljudi na letalu. Potniki so sicer prihajali iz 15 držav. V letih, ko se je zvrstilo nemalo obtožb in teorij zarote, si svojci želijo le, da bi končno dobili odgovor. Že takoj po nesreči so svojci opozarjali tudi na počasno preiskavo in slabo komunikacijo malezijske vlade, ki jo je takrat vodil Nadžib Razak, ki je zdaj v zaporu zaradi nepovezanih obtožb o korupciji. 

V prvih dneh po izginotju letala je bilo sicer na voljo izjemno malo informacij. Območje iskanja se je raztezalo od Kazahstana v osrednji Aziji pa vse do Antarktike. V tednih, mesecih in letih, ki so minili od takrat, so drobci dokazov, zbranih na podlagi satelitskih podatkov, radarskega sledenja in celo analize oceanskega toka, pomagali zožiti območje iskanja. 

Različne teorije: je pilot letalo namerno strmoglavil ali je kriva tehnična napaka?

Glavno vprašanje ostaja, zakaj je letalo na videz nenadzorovano zavilo iz smeri in zakaj sta ključna dela komunikacije v letalu utihnila. Teorije o tem, kaj se je z letalom zgodilo, so različne, nekatere so se z leti spremenile, druge diskreditirale, pojavile so se tudi številne teorije zarote.

V večjih razlagah nesreče obtožujejo pilota, da je namerno strmoglavil letalo. Leta 2016 so namreč ameriški preiskovalci na njegovem domu odkrili simulator letenja, na katerem naj bi si že vnaprej pripravil pot, podobno tisti, za katero je znano, da se je odvila usodni dan. Toda takrat so preiskovalci takoj zanikali, da je to dokaz, da je pilot namerno preusmeril letalo in da je bila pot del njegovega načrtovanega samomora.

Nekdanji pilot William Langewiesche, ki je postal preiskovalni novinar, je leta 2019 v reviji Atlantic zapisal, da je bilo izginotje namerno dejanje. Po njegovi oceni je pilot najverjetneje poslal kopilota iz kabine na 'izmišljeno' nalogo, nato pa izklopil električni sistem in namerno znižal tlak v kabini. Posledično je bila na letalu kmalu tema, večina kabin pa onesposobljenih, trdi Langewiesche.

Na krovu je bilo 153 Kitajcev, 50 Malezijcev, od tega 12 članov posadke, sedem Indonezijcev, šest Avstralcev, pet Indijcev, štirje Francozi, trije Američani, po dva Novozelandca, Ukrajinca, Kanadčana in Iranca ter po en Rus, Nizozemec in Tajvanec.

Pojavile so se tudi manj dramatične teorije, da je za nesrečo kriva okvara na letalu, pomanjkanje goriva, požar ali nenadno zmanjšanje tlaka v kabini.

Letalski strokovnjaki predvidevajo, da je pilot najverjetneje naletel na tehnično težavo. Letalo naj bi pilot zato skušal obrniti proti Maleziji, vendar mu je najverjetneje zmanjkalo kisika ali se je zadušil s plini. Ob tem bi lahko po pomoti izklopil komunikacijski sistem, kar bi povzročilo tako imenovani 'polet duha', letalo z mrtvimi potniki bi po tem scenariju pot še nekaj ur nadaljevalo z avtopilotom.

 Del krila, ki so ga našli na otoku v zahodnem Indijskem oceanu in je pripadalo malezijskemu letalu
Del krila, ki so ga našli na otoku v zahodnem Indijskem oceanu in je pripadalo malezijskemu letalu FOTO: AP

Iskalne operacije stale že več sto milijonov evrov

Sedanji malezijski premier Anvar Ibrahim je v nedeljo ponovil stališče Malezije, da so pripravljeni obnoviti preiskavo, če bodo na voljo novi prepričljivi dokazi. Ameriško podjetje Ocean Infinity, ki se ukvarja s pomorsko robotiko, je vladi namreč oddalo predlog za novo iskalno operacijo, potem ko je podjetje iskalno akcijo pred šestimi leti prekinilo.

Od leta 2014 so potekale tri uradne preiskave. Prvo so koordinirali Avstralci z brezpilotnim podvodnim iskanjem, nato je nesrečo preiskovala malezijska policija, zadnja, prav tako pod vodstvom Malezijcev z mednarodno pomočjo, je leta 2018 postregla s skoraj 500 stranmi dolgim poročilom, ki omenja napake kontrole zračnega prometa in navaja, da je bila smer letala spremenjena ročno. Iz prav tako neznanega razloga je bil ročno izključen komunikacijski sistem. Nobena izmed preiskav vzroka izginotja ni ugotovila, čeprav so prečesali več kot 100 tisoč kvadratnih kilometrov morskega dna, iskalna prizadevanja pa so stala že več sto milijonov evrov. 

Iskanja so se nekateri lotili tudi ljubiteljsko. Odvetnik iz Seattla je postal znan, ko je leta 2016 na plažah na Madagaskarju in v Mozambiku našel ostanke letala, a se kasneje v javnosti sam ni več pojavljal. Domnevno, kjer naj bi bil na spletu tarča teorij zarote in spletnih trolov, poroča The Guardian. Ob obalah afriške celine so sicer našli približno 20 ostankov, za katere so domnevali, da pripadajo izginulemu letalu.

Iz tragedije se je veliko naučila tudi letalska industrija, ki je uvedla nova varnostna pravila. Evropa in Velika Britanija od takrat že zahtevata, da mora biti na ogrodje letala pritrjen nizkofrekvenčni podvodni svetilnik, ki pomaga pri iskanju in reševanju na morju. S polno močjo mora biti sposoben oddajati signale vsaj 90 dni. 

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (24)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Darko32
08. 03. 2024 17.15
+2
V času nesreče se je pojavljalo veliko podatkov, da so ljudje videli in kaj so videli. A zanimivo je bilo nekaj drugega in to je, da so ljudje nekega otoka v jutranjih urah videli letalo leteti zelo nizko in zanimivo je, da je o tisti informaciji naenkrat bil ovse tiho in nihče ni nič rekel. Koridor pa je bil zelo zanimiv.
Nace Štremljasti
08. 03. 2024 17.00
+0
jenkiji že vedo kje je
setisfekšn
08. 03. 2024 14.49
+2
Ne razumem v teh časih pri vseh radarjih satelitih vojaskih radarjih ne vedo kje je strmoglavilo da tem času ne vedo kje leti letalo!to je neverjetno!pa tudi če je pilot ugasnil transporder in navsezadnje pilot in nihče v letalu ne smel imeti možnosti ugasniti transporder!!kaj je z vami narobe!
brusilec
08. 03. 2024 18.08
radar malo težko deluje na razdaljah po tisoče kilometrov.. ukrivljenost zemlje pa to..
Natoforever
08. 03. 2024 11.15
+4
Neverjetno..tudi na tej temi se najdejo Ravnozemljaci 😄😄😄😄
PomisliNaSonce
08. 03. 2024 11.14
+2
Žalostno...a vendarle tudi to se lahko zgodi. Samo da potniki ne letijo še
Prototip
08. 03. 2024 11.05
+13
Skrajni čas je,da pokličejo vedeževalca Blaža..🤔
BSSistemTelaze
08. 03. 2024 10.49
+1
Potrjeno!!!!!!umetna itelingenca je tokrat naredila svoje,bil je to tiskrat uvod in preiskus kaj lahko naredi..
Ossy95
08. 03. 2024 18.36
Vedno znova me fascinira, kaj ste si določeni ljudje sposobni izmisliti v teh svojih glavah...
gangster007
08. 03. 2024 10.13
-4
Ni ugibanj. Se vse ve da je blo vse planirano pa kdo je biu na letalu. Po "strmoglavljenju" so bile nekatere velike firme v rokah drugih ljudi.
Nightrider
08. 03. 2024 10.23
+4
Katere firme to? Ni lahlo živeti, ce za vsako stvar mislis, da je zarota
Dejan Von Štiglinovsky
08. 03. 2024 10.25
+2
BSSistemTelaze
08. 03. 2024 10.51
+3
je ja samo si naredi lukno odspod in direktno v uses noter spuscaj ok,ce pa rabis se kasen nasvet poklic al pa napis ok
big_foot
08. 03. 2024 09.18
+2
Vem samo da se na beoing ne vsedem pa da je ne vem kaj. Zadnje čase same konkretne težave s tem letečim konzervam.
tom74
08. 03. 2024 10.28
-1
IskraLJ
08. 03. 2024 09.06
-3
Amerose vprašajte ...
Ossy95
08. 03. 2024 18.42
A so za tisto nesrečo, ko si bil ti spočet, tudi krivi američani?
Slovenec963
08. 03. 2024 09.02
+5
Tudi Adrie ni več...!?
ALYOSHA
08. 03. 2024 08.34
-7
Kam so pa čli avioni ki so jih ugrabili ko so zaigrali napad na tri stolpnice? kjer ni bilo nobenega letala le CGI posnetek letala? Vse bilo minirano? Zakaj ne pišete o tem ker svojci dobro vedo da so jih ugrabili in nekje pospravili? Da ne rečem o tistem ki se je zaletel v zemljo in za njim ni ostalo nič le črna luknja. popolnoma se je zaril v zemljo in pokopal za sabo... Vse preiskave zaupne...
Stauffenberg
08. 03. 2024 09.11
-7
Raziskovalno novinarstvo je padlo na celi črti. Tudi če sami dvomijo, ne smejo pisati nič kar ni uradno. Beda. Že vsakemu normalno razmišljajočemu bi postalo takoj jasno, da za avionom, ki trči v Pentagon, bi moralo nekaj avio delov ostati na kraju trčenja. Jaz jih nisem videl. In ravno ti nam stalno kažejo fotografije ostankov zrušenih ruskih lovcev nad Rutenijo, v njihovem primeru od velikega Boinga 757 na liniji 77 ni ostalo nič.????
Anothaone
08. 03. 2024 08.30
-3
Snemajo nadaljevanje Lost
brusilec
08. 03. 2024 08.14
+7
to izginotjr ni še nič.. naj se raje posvetijo aktualnim problemom.. boing je z zdruzitvijo katastrofalno izgubil na kvaliteti.. 737max so objavili preden so imeli osnove znane.. sparali so na senzorjih, namesto da bi imeli 5 čipov za nek pomemben podatek, so vgradili samo enega, pa še tega na mesto kjer ga lahko onesposobi plastična vrečka ali pa balon.. ja, lepše pase je fokusirati 10 let nazaj, kot pa aktualne probleme odpravljati