Lokalne volitve 2022

'Že od leta 2008 so volitve tudi glasovanje za ali proti Janševemu taboru'

Ljubljana, 01. 12. 2022 08.19 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 4 min

V supervolilnem letu javnost in politiki z zanimanjem spremljajo javnomnenjske raziskave. Te javno mnenje merijo, hkrati pa lahko vplivajo na odločanje volivcev, priznavajo analitiki javnega mnenja, ki hkrati ugotavljajo, da se vse več volivcev na volitvah odloča taktično, izziv za tovrstne raziskave pa je vse večja polarizacija.

Raziskava javnega mnenja
Raziskava javnega mnenja FOTO: Shutterstock

Ugledni raziskovalci in poznavalci javnega mnenja Mitja Hafner Fink, Andraž Zorko in Samo Uhan so v spletnem pogovoru v okviru projekta STAznanost z naslovom Javno mnenje v supervolilnem letu komentirali aktualno politično dogajanje in osvetlili odgovore na vprašanja o izzivih merjenja javnega mnenja in posledicah objav tovrstnih raziskav, zlasti pred odločanjem na voliščih, ki se ga bomo Slovenci letos udeležili skupaj šestkrat.

Glede zadnjega odločanja volivcev na referendumih analitik javnega mnenja in direktor agencije Valicon Andraž Zorko izpostavlja, da smo preteklo nedeljo volivci odločali o treh zelo različnih vsebinah, med njimi pa je izstopala tema o Radioteleviziji Slovenija (RTVS), kjer je bilo tudi največ pozivov k mobilizaciji volivcev.

"Menim, da se je kar nekaj ljudi odločalo glede na vsebino referendumov, kajti, če bi se samo glede na odnos do tega, kdo je predlagatelj referenduma, bi bili rezultati za vse tri referendume enaki, pa niso bili," je poudaril.

V enem delu pa je pri glasovanju znova odločala tudi polarizacija volivcev, je dodal Zorko. Kot namreč ugotavlja, že od leta 2008 volitve zaznamuje tudi glasovanje za ali proti taboru Janeza Janše, kar je postalo še toliko bolj izrazito od zadnje vlade Janeza Janše. Kot prelomen trenutek, tako z vidika volilne kampanje kot visoke volilne udeležbe, je izpostavil tudi lanski referendum o vodah.

Tudi sociolog in član Centra za raziskovanje javnega mnenja in množičnih komunikacij Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani Samo Uhan meni, da so se volivci z odločanjem na referendumih opredelili do sprememb v domačem političnem prostoru. Ob tem je med drugim spomnil na referendum o RTVS v času vlade Boruta Pahorja, ko so se volivci o tem vprašanju odločili diametralno nasprotno kot preteklo nedeljo.

Posebnosti prvega kroga lokalnih volitev

Lokalne volitve je zaznamoval tudi nepričakovano dober rezultat Gibanja Svoboda.
Lokalne volitve je zaznamoval tudi nepričakovano dober rezultat Gibanja Svoboda. FOTO: Gibanje Svoboda

Za merilce javnega mnenja so velik izziv tudi lokalne volitve. Zorko kot pozitivno presenečenje prvega kroga letošnjih lokalnih volitev med drugim izpostavlja rezultate v nekaterih mestih, kjer so se volivci odločili drugače kot v preteklih letih. Med drugim je izpostavil Celje, kjer dolgoletnega župana Bojana Šrota čaka drugi krog, in Maribor, kjer je v drugi krog prišel župan, ki ga je ljudstvo "enkrat že odneslo iz Rotovža".

Vsi trije sogovorniki pa kot posebnost prvega kroga lokalnih volitev izpostavljajo tudi dober rezultat stranke Gibanje Svoboda v občinskih oziroma mestnih svetih.

Čeprav nove stranke praviloma nimajo izoblikovane terenske mreže, po kateri bi lahko naslavljale volivce, in imajo zato nekdanji župani prednost, je dober rezultat Gibanju Svoboda uspel že takoj po državnozborskih volitvah in kmalu po ustanovitvi stranke, je opozoril raziskovalec in član Centra za raziskovanje javnega mnenja in množičnih komunikacij Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani Mitja Hafner Fink.

Na lokalnih volitvah je doslej veljalo v kamen vklesano prepričanje, da je podeželje "desno ali desno proti sredini", je dodal Uhan. Prav tako ga je presenetila hitra "detronizacija" prvaka opozicije Janeza Janše, ki ga njegovi nekdanji sopotniki oziroma somišljeniki zdaj pozivajo k odhodu s položaja.

Po Zorkovem mnenju bo zanimivo opazovati, ali se bo sprememba v političnem okolju, ki se je začela z lanskim referendumom o vodah, nadaljevala. "Zdaj sicer ne moremo več govoriti o uporu proti nekdanji vladi, ker te ni več. Še vedno pa lahko govorimo o neke vrste odporu do tovrstne politike. In ta se odraža tudi s tem, da je povsem nova stranka osvojila takšen delež glasov na lokalnih volitvah," je poudaril.

Glede vpliva javnomnenjskih raziskav na odločanje volivcev Zorko poudarja, da je ta vsekakor pomemben in legitimen vir za odločanje volivcev. "Raziskave javnega mnenja, ki so objavljene v petek zvečer, vplivajo na odločanje volivcev v nedeljo, in s tem ni nič narobe," je poudaril. Izpostavlja taktično glasovanje volivcev in ugotavlja, da se vedno večji del volivcev odloča tudi na sam dan volitev, nemalo tudi na podlagi zadnjih objavljenih javnomnenjskih raziskav.

Na vprašanje, kako velik mora biti vzorec javnomnenjskih raziskav, da je reprezentativen, Hafner Fink odgovarja, da večji, kot je vzorec, manjše so napake, večji vzorci so primerni tudi za bolj poglobljene analize, pravi. Zorko pa med drugim opozarja, da bo velikost vzorca poslej še večji izziv za merilce javnega mnenja, še zlasti v luči polarizacije volilnega telesa na dve politični stranki, ki sta vsaka na svojem polu, vse ostale stranke pa so močno zadaj in blizu skupaj.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (128)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

mungus
02. 12. 2022 08.54
-1
ja itak......če neb bil pukl tak kot je...pokvarjen hudobn zahrbtni maščevalen....bi tudi volitve pri nam potekale drugače...dokler bo pa ta puklasti pacient na sceni pa se ne bo kaj spremenilo!
mentos12
01. 12. 2022 11.36
-3
Javnomnenjske raziskave,ne da merijo,ampak ustvarjajo javno mnenje. In to počnejo predvsem levici naklonjeni mediji in pa njeni novinarji, politični aktivisti. Če bi v tem volilnem letu,kogarkoli na ulici tej isti mediji toliko pumpali,kot so to Musarco ali Goloba,bi moral zmagati.Kaj šele Janšo ali recimo Logarja. Bolje rečeno,pri teh kandidatih svobodnjakov,novinarji niso odkrivali nepravilnosti. Nasprotno pri desnih so še iz malenkostih,delali cele afere,pisali,poročali,ustanavljali komisije ipd.To je bistvena razlika,kdo lahko volitve dobi ali izgubi. Volivce bi pa moralo zanimati in to tudi podpreti,kdo je za vrednote in kateremu so te vrednote tuje oziroma jih nima.
kr nekdo
01. 12. 2022 12.08
-4
novinarji nam podzavestno sugerirajo. sej navadni smrtnik ne pride do nepristranskih informacij ampak vedno vlečejo na levo. Sej, če nam avto vleče na levo vemo, da je na levi nasprotni pas.
jesenvoyo
01. 12. 2022 11.11
-5
Namen javnomnenjske raziskave je samo eden in to je vplivanje na odločitve ljudi in sicer tako kot je o tem naročil njihov naročnik.
Castrum
01. 12. 2022 11.10
-8
Baje, da novo vlado že vodi in kadruje Damir C.......😏😉
Bofur
01. 12. 2022 11.06
+5
Gre za poenostavljanje, sem proti janšizmu in ne Janši osebno. Problem desnice je v politiki, ki jo pelje. Tej politiki smo na volitvah rekli ne. Zakaj desnica ni zmožna biti na sredini, in zakaj je radikalna, je stvar desnice. Janša ina tisto trdo jedro volivcev in s tem je očitno zadovoljen on in njegova stranka. SDS je izginila iz urbanih središč, kar je logična posledica odmika politike te stranke... Gre za izbiro jazz, punk, rock n roll... ali turbo folk,goveja muska.
Castrum
01. 12. 2022 11.08
-7
@bofur, resno??? Spodaj si to napisal - Janše organsko ne prebavljam, ......
Grma53
01. 12. 2022 12.13
-3
Levičarji so že zdavnaj spoznali, da morajo imeti v rokah: medije, sodstvo, šolstvo, policijo in sindikate. To pa stane. Zato so pravočasno poskrili v tujini miljarde, s katerimi sedaj kopujejo in podkopujejo vse to. Poznamo primer Necenzurirano.si, pa nekatere novinarje na RTV. Če ne gre na ta način, so pa tu grožnje: npr. Loredan.
marker1
01. 12. 2022 11.02
-6
Če bo gospodarska kriza, bo ta vlada kmalu padla in bo spet dober JJ, kar je že tradicija. Levaki ne znate z gospodarstvom in z denarjem tudi ne. Šolski primer je prodana elektrika iz JEK. Prišla korona, Šarec takoj puško v koruzo. Bratuškova zavohala mesto komisarke in je takoj odstopila.
Diabloss
01. 12. 2022 11.05
+10
Po vsakem koncu jajotove vlade nastopi kriza
Castrum
01. 12. 2022 11.07
-9
Res je, po vsakem koncu vladanja desnice nastopi velika kriza, ker v vlado vstopijo levičarji, šarlatani, bleferji in strahopetci.
01. 12. 2022 10.59
+3
Jj je sam zapravil politicno delovanje prvic je preprecil da bi pucnik vodil stranko a ne tako kot je sedaj drugic z diktaturo kot je zacel in se vdajal orbanu in dudu nedoseze nic ubogajo samo njegovi zaslrpljeni privrzenci
Spužva
01. 12. 2022 11.02
-6
Spet laž! Pučnik je vidil stranko, dokler mu je dopuščalo zdravje! 😉
FAUSTOS1
01. 12. 2022 10.55
+5
Gre vendar ali želimo po sds janšistični teoriji živeti v diktaturi ali v demokratični deželi sloveniji izbiramo slednje.
Spužva
01. 12. 2022 10.58
-1
Seveda! In zemlja je ploščata!!! 🤣🤣🤣
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.59
+6
zdrava diktaura je ok,ampak jo mora izvajat mentalno zdrava oseba !
Spužva
01. 12. 2022 10.59
-4
Julijann
01. 12. 2022 10.48
-10
In trenutno imamo vlado, ki se na vse pretege trudi uničiti vsako drugo mišljenje. Za družbo to absolutno ni dobro. Bogata je le tista družba, ki dopušča raznolika videnja. Je men JJ všeč, Niti približno ne, ima pa stranka precej dobrih rešitev, kot tudi NSi, a v Svobodi njihovo mnenje ni zaželjeno. Vsaka vlada najprej nastavi povsod svoje somišljenike, odreže tako tudi strokovnjake nasprotnega pola, a žal ima desnica vseeno boljši pristop do gospodarstva. Gospodarstvo pa je gonilna sila vsake države, če gre njemu dobro, gre dobro vsem. Levica pa nekako vedno zatira realni sektor in pričakuje od njega več.
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.54
+5
torej povedal si samo to da je sprejemljivo desnuhom krasti iz gospodarstva nesprejemljivo pa levakom iz negospodarstva!
Julijann
01. 12. 2022 10.59
-8
Ne, povedal sem le to, da je vsaki desnici najbolj pomembno gospodarstvo. Kjerkoli po državah. Za svoje pa znajo tudi povsod najprej poskrbeti. In gospodarstvo lahko ustvarja le takrat, ko ima za to pogoje in prilivov v državno blagajno je veliko. Ali povedano drugače, najprej poskrbi za konja, ki vleče državo, če bo ta zadovoljen, bo zasovoljna cela država.
kr nekdo
01. 12. 2022 12.05
+2
julijann se strinjam. Poroblem v slo je, da so politi slabši k otroci v peskovniku. Otroci se že nekak zmenjo, da je za vse ok. Naši politiki pa bog ne daj, da bi mela kaka stranka boljši predlog.
SDS_je_poden
01. 12. 2022 10.47
+11
Me razumem, zakaj je slovenska kvazi desnica tako samodestruktivna. Z Jufko ne zmagajo ničesar, ampak zagovarjali ga bodo pa do bridkega konca. V politiki to zagotovo ni dobro, ker bi stranke morale delovati za višji skupni cilj, ne pa za cilj enega samega človeka.
RdečaKapica
01. 12. 2022 11.21
+5
SDS_je_poden, verjetno vedo en o drugem marsikaj in se medsebojno držijo za cohones, neke druge razlage v bistvu ni. Da ima lahko en posameznik tako v šahu in zmanipulirano toliko ljudi...
cirenij
01. 12. 2022 10.46
-3
Sem obrajtal golobčka ampak odkar se v UK vtika, sem ga odpisal. Naj poskrbi za 300.000 naših ljudi na pragu revščine. Poznam invalida, ki je kot tak delal dokler je lahko. In mu je manjkalo 2 meseca do 40 let delovne dobe pred upokojitvijo, pa nekaj čez 500 EU penzije. Če ne bi imel svojcev, Bog mu pomagaj! In takih je še ogromno. Zato tavbi, poskrbi za svoje!
cirenij
01. 12. 2022 10.49
+0
Vsi so enaki. Samo za svoje interese. Od zdaj mi je vseeno, so na oblasti eni ali drugi.
Julijann
01. 12. 2022 10.53
-7
Tudi soseda zaradi invalidnosti ni mogla nadelati 40 let. In danes pri 72.letih se mora preživeti z 450€. Neizmerno je bila hvaležna prejšnji vladi za vse " bonbončke", saj si je z njimi lahko kupila nov pralni stroj in še za kurjavo skupaj spravila. Je pa gospa sama in tudi sosedi ji veliko pomagamo., ker je ženska na mestu. Sedaj je od Goloba za draginjo dobila 17€ več za dva meseca. Obup kako vlada skrbi za najranljivejše. Pred volitvami pa so jih imeli polna usta.
FAUSTOS1
01. 12. 2022 10.57
+2
a teh 300000 ni naredila ta vlada ampak prejšne ,ki si jih podpiral.
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.57
+5
kaj je janša delil denar od orožja?ali je delil evropska sredstva pri katerih je polovic (5 mil) izginila neznano kam?
cirenij
01. 12. 2022 11.14
-1
Sem napisal, da so vsi enaki. Iz levega v desni žep. Ne glede na to, kdo je na oblasri, naj najprej poskrbi za svoje.
kr nekdo
01. 12. 2022 12.03
+1
450€ dobijo eni minimalno in to brez dneva delovne dobe ali pa sploh kakšnega vplačila v davčno blagajno.
zurc
01. 12. 2022 10.46
-3
grem stavit da tudi če janša umakne ,ne bo nobene razlike v slučaju volitev ,ker nasprotniki desne opcije rabijo da nekoga sovražijo in bo na udaru itak cela stranka pa tudi če se tudi stranka izbriše ,leva stran bo pač iskala sovražnika ,To se lahko podkrepi s tem ,da koliko desetletij po drugi svetovni vojni levi še vedno vidijo domobrance,ustaše in naciste
Spužva
01. 12. 2022 11.00
-2
A levi pa ne sovražijo? Je to blasfemija??? 😁😁😁
frogyMan
01. 12. 2022 10.43
+14
Ko se politik enkrat kompromentira pred narodom je svojo politično kariero zaključil. Poleg neprimernih in žaljivih tvitov ter povezav z davčnimi utajevalci si je sam zapečatil politično prihodnost. Že ljudski pregovor,ki nedvomno drži pravi " Povej mi z kom se družiš pa ti povem kakšen si ".
Castrum
01. 12. 2022 10.46
-6
Prašek bi vprašal - kaj je to " kompromentira"
Švejk 123
01. 12. 2022 10.43
-12
Bodimo čustveni, do levosučnih, saj ne vedo, kaj pišejo.
Upo1840487 Janez Novak
01. 12. 2022 10.42
+7
Čaka se zakljucek tranzicije na desnici.. seveda yo ne odhovarja JJ in jo z vsemi fintami zavlacuje..ker to pomeni njegovo politicno smrt.. ze ta poraz na volitvah je za njega 10 letna karantena.. dokler volilno telo ne pozabi njegove potezi.. pljuvanje novinarjeb..voscilo zmage Krampu..represije policije..korupcija in podobno.. ampak njegov čas je minil.. vesel bo na celu sds se 10 let.... takrat no star 75 bo rekel adijo
cirenij
01. 12. 2022 10.42
+12
Borut je bil pa vedno, kot je veter zapihal.
kr nekdo
01. 12. 2022 10.41
-4
če preberete vse komentarje vidite, da res ni važno kaj se voli samo, da ni Janša oziroma njegova stranka. A smo ljudje res tako razdvojeni med strankami, da ne znamo razmišljat z svojo pametjo? A res ne morejo v parlamentu zagovarjat lastne državljane? Nikoli in res še nikoli nima vedno prav samo ena stran. Tako, da pomembne odločitve bi morali odločati v imenu ljudstva in ne politike.
Krneki 00
01. 12. 2022 10.43
-4
slovenci smo v večini tupi....nihče se ne zanima kaj se dogaja le da je njegova stran na položaju...enako desni ter levi.. živ primer ti je rtv ....referendum ter ostali...večina sploh ni prebrala kaj glasuje samo čigav je predlog....
Krneki 00
01. 12. 2022 10.48
-3
vprašajte ljudi ki so bili na refrendumih kaj so glasovali ter zakaj? kaj dejansko pomenijo te 3 zakoni...večina jih ne ve ampak vedo da pač je dost janeza.....ali goloba...tko pač je pa če priznate ali ne
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.49
+5
si eden tistih ki ne razume da je 10 ljudi 10 želja 10 hotenj in 10 nasprotovanj !rezulta tega je caplajnje na enem mestu!eden mora bit ki vžge po mizi in reče "takole bo in pika" pa tud če se ga imenuje diktator
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.50
+7
ampak ta diktator ne more potem bit tak pokvarjen karakter kot jo ima janša
kr nekdo
01. 12. 2022 11.59
+0
res je da smo glupi. jaz še zdaj ne vem točno zakaj so bili referendumi zato me tudi ni bilo. Vem samo, da za za goloba in proti proti janši.
Spužva
01. 12. 2022 10.38
-6
Imamo svobodo in padec gospodarske rasti, najvišjo inflacijo in stagniranje plač! V bistvu se morajo ljudje odločiti, KAKO ŽELIJO ŽIVETI, ne glede ba trolanje po medijih! Plešimo!!!! 🤣🤣🤣
RdečaKapica
01. 12. 2022 11.24
+3
Pa Spužva, kaj tebi ni jasno, posledica česa in koga je vse tvoje našteto?! Svaka čast, še planke niso tak zaplankane v plot...
Veseli državljan
01. 12. 2022 10.37
+9
Ne predstavljam si kako se počutiš v živo stat zraven janeza, ko če ga že preko tvja gledaš in te zmrazi sibirski mraz ter se počutiš ko da ti nekdo dušo krade
Krneki 00
01. 12. 2022 10.36
-8
sem proti janši a vendar je res da ljudje ne gledajo več vsebine ter volijo samo iz sovraštva ter pripadnosti eni strani...pa ta stran lahko karkoli slabega naredi je vseeno samo da ni janša.... to je žalostno...ampak če bi janšatu se šlo za dobrobit drzave bi odstopil ter prepustil desnico nekom drugemu ker sam škodo dela.... z njegovo pomočjo imamo to skropucalo od vlade....
Broj1 TNT
01. 12. 2022 10.38
+10
ker praksa kaže da od janše prihaja samo slabo in raja ni več slepa kot pred 30 leti!
Krneki 00
01. 12. 2022 10.46
-5
že že vendar ni garancije da je svoboda pa kej boljša.... glede na začetek isto razdvajajo narod ...podpirajo ne delo.... minister grozi po telefonu....menjajo kader vsepovseod nastavljajo svoje..rinemo v ukrajino zopet....ne vem kje je tu napredek ...
janezov uč
01. 12. 2022 12.51
ne gre za to, kateremu polu pripadamo, gre za to, kateremu NE in seveda to ni ok