REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

MORS: Ukrajini oklepniki podarjeni zaradi »morale«, strategija SV tajna, protizračni sistemi pa šele po letu 2026!

MORS: Ukrajini oklepniki podarjeni zaradi »morale«, strategija SV tajna, protizračni sistemi pa šele po letu 2026!Super služba: Dogovori glede orožja, nakupi letal, strategija SV - vse je pod »strogo zaupno.« Vir: Posnetek zaslona, Twitter

Precej skopi odgovori MORS-a glede zadnjih potez odhajajočega obrambnega ministra Mateja Tonina kažejo, da se v tem delu sedanje vlade s spremenjenimi geopolitičnimi razmerami v svetu še vedno soočajo z velikimi težavami.

V zvezi z zadnjimi aferami, ki jih ob izteku mandata skorajda na dnevni ravni proizvaja odhajajoči minister in šef NSi Matej Tonin, ki bo moral svoj fotelj kmalu prepustiti kamniškemu sokrajanu Marjanu Šarcu smo ministrstvu za obrambo zastavili več vprašanj glede predvidene »zamenjave« slovenskih tankov M-84 za druga, sicer slabše oklepljena vozila z precej manjšo ognjeno močjo, pa tudi vprašanja zaradi negospodarnega podarjanja okoli 4 milijone evrov vrednih oklepnikov Ukrajini.

Precej skopi odgovori ministrstva kažejo, da se v tem delu sedanje vlade še vedno z velikimi težavami soočajo s spremenjenimi geopolitičnimi razmerami v svetu.

Slovenija se (neupravičeno) v popolnosti opira na kolektivno obrambo v okviru zveze NATO, ki ni »revitalizirana«, kot pišejo zahodni mediji, pač pa se nahaja v resnih težavah.

Pri tem ni potrebno pozabiti niti na dejstvo, da je John Bolton, svetovalec za nacionalno varnost Donalda Trumpa bil prepričan, da bi ZDA ob drugem mandatu Trumpa skoraj zagotovo izstopile iz zveze NATO.  In glede na to, da je imajo republikanci vse več možnosti za zmago je verjetno, da se bodo vrnili, njihov fokus pa bo znova usmerjen proti Kitajski.

Pri tem ni potrebno pozabiti niti na dejstvo, da je bil John Bolton, svetovalec za nacionalno varnost v času administracije ameriškega predsednika Donalda Trumpa prepričan, da bi ZDA ob drugem mandatu Trumpa skoraj zagotovo izstopile iz zveze NATO.

In glede na to, da je imajo republikanci vse več možnosti za zmago na naslednjih volitvah je verjetno, da se bodo vrnili ne le na ameriški, temveč tudi svetovni politični parket, njihov fokus pa bo znova usmerjen proti Kitajski.

V tem primeru pa bodo zelo naklonjeni temu, da sklenejo mir z Rusijo.

In tako ločijo Moskvo od Pekinga.

Za Rusijo pa je glavni problem – NATO.

Te spremembe bi se lahko zgodile že čez dve leti.

Obenem, če pogledamo nekoliko nad meglo vsakodnevnih medijskih poročil, ki spor Ukrajine in Rusije prikazujejo le kot primer brezobzirnega napada velike države na manjšo zaradi prisvojitve njenega ozemlja je jasno, da je bila prav zveza NATO s svojim širjenjem sprožilec vojne, to pa z drugimi besedami pomeni, da ni odigrala vloge garanta stabilnosti, pač pa je odigrala vlogo povzročitelja najhujše geopolitične krize in vojne v Evropi, ki bi lahko imela celo usodne posledice za človeštvo.

V vrhu slovenskega obrambnega ministrstva in vojske se s temi ocenami seveda verjetno ne bi strinjali.

Toda dejstva so kruta in dogodki na terenu dan za dnem dokazujejo, da so te ocene povsem točne.

Odgovori Ministrstva za obrambo tudi kažejo, da še vedno podcenjujejo pomen glavnih bojnih tankov in tako vojsko spreminjajo v vojsko kuharjev, voznikov, pilotov transportnih letal in helikopterjev ter pehote, ki lahko deluje le kot člen večje celote (zveze NATO), medtem ko sama ni sposobna zagotoviti niti delne obrambe države.

M-84 Slovenske vojske Vir: Wikipedia
M-84 Slovenske vojske. Vir: Wikipedia, posnetek zaslona
Odgovori Ministrstva za obrambo kažejo, da še vedno podcenjujejo pomen glavnih bojnih tankov in tako vojsko spreminjajo v vojsko kuharjev, voznikov, pilotov transportnih letal in helikopterjev ter pehote, ki lahko deluje le kot člen večje celote (zveze NATO), medtem ko sama ni sposobna zagotoviti niti delne obrambe države.

Premalo pozornosti je namenjeno tudi brezpilotnim letalnikom, saj se uvajanje dronov predvideva šele v megleni prihodnosti, medtem ko dejansko že leta sejejo strah in trepet po evrazijskih in bližnjevzhodnih bojiščih.

To velja tudi za obrambo slovenskega zračnega prostora.

Kljub temu, da je padec ukrajinskega drona Tu-144 »Striž« v Zagrebu (z bombo!) pokazal, da je lastna protizračna obramba še kako potrebna državam v Evropi, Slovenija načrtuje tak sistem šele po letu 2026

Nekoliko deplasirani so tudi odgovori MORS glede podarjanja vozil BVP M-80A Ukrajini.

V Ministrstvu za obrambo Republike Slovenije (MORS) trdijo, da bi bila prodaja Ukrajini nemoralna.

Toda – zakaj potem druge države podarjajo svoje sisteme (letala MiG-29, sisteme S-300, tanke T-72 itd.) Ukrajini, same pa istočasno dobivajo nadomestno orožje iz zahodnih držav, na primer letala F-16, protizračne sisteme?

So te države bolj nemoralne?

Ali pa je slovensko obrambno ministrstvo premalo gospodarno in premalo domoljubno, ko bolj skrbi za interese Kijeva (ki je tudi sam zelo kriv za vojno!) in ne za žepe slovenskih davkoplačevalcev.

In to v trenutku, ko ima Ukrajina več kot dovolj denarja za nakupe zahodne opreme, saj je doslej iz EU in ZDA dobila preko 63 milijard evrov.

Obenem ni res, da gre za povsem zastarela vozila. V Srbiji so ista vozila BVP M-80A, na primer, tudi s pomočjo domače industrije, kot kaže posnetek spodaj - uspešno modernizirali.

Slovenija pa kupuje samo nove, pregrešno drage nemške večkolesnike, ki so boljši pri hitrejših premikih, torej ob intervencijah v tujini.

Za obrambo Slovenije bi pa lahko bili primerni tudi obnovljeni na gosenicah - ampak NATO tega Sloveniji seveda ne dovoli.

Po drugi strani pa je res, da se tudi dogovori o zamenjavi opreme med članicami zveze NATO - včasih ne izidejo dobro.

Poljska je na primer pravkar obtožila Nemčijo, da je prekršila dogovor, da bo dobila 250 Leopardov v zameno za 250 tankov T-72, ki so jih poslali kot pomoč Ukrajini.

Ne glede na to pa je pomembno vedeti tudi, kaj se dejansko dogaja znotraj slovenskega obrambnega sektorja in v kakšni fazi so določene zadeve.

Zato v nadaljevanju v celoti objavljamo vprašanja, ki smo jih poslali Ministrstvu za obrambo in odgovore, ki smo jih prejeli od njihove – priznati je potrebno, da vsaj zmeraj hitre, čeprav zelo skope - službe za strateško komuniciranje.

Zanima nas, v kakšni fazi je dogovarjanje glede »zamenjave« slovenskih tankov M-84 za nemška oklepna vozila?

Pogovori z nemško stranjo še potekajo. Trenutno čakamo na odločitev Nemčije glede predloga naše države. Menjava tankov trenutno ni izvedljiva, saj Nemčija trenutno ne more ponuditi ekvivalentne opreme.

Prav tako nas zanima, koliko tankov te in druge vrste (M-55S) Slovenija sploh še ima?

Slovenska vojska ima:

•             43 tankov M-84,

•             10 tankov T-55 (od tega 5 nosilcev mostu in 5 različic za izvleko),

•             26 tankov M-55S, ki so trajno izločeni in namenjeni razpolaganju.

Kje se tanki M-84 nahajajo, ali so v Sloveniji ali že predani Nemčiji oziroma Ukrajini?

Tanki so v sestavi Slovenske vojske.

Trenutno čakamo na odločitev Nemčije glede predloga naše države. Menjava tankov trenutno ni izvedljiva, saj Nemčija trenutno ne more ponuditi ekvivalentne opreme.

Ali je šest tankov M-84 še vedno v Nemčiji in ali se na njih urijo ukrajinski vojaki?

V Nemčiji imamo pet tankov M84 in eno gosenično vozilo za izvleko. Namenjeni so za usposabljanje pripadnic in pripadnikov Slovenske vojske na mednarodnih vajah, v povprečju dvakrat letno. Ukrajinski vojaki se na njih ne usposabljajo.

Ali so modernizirani tanki M-55S še vedno konzervirani?

Da, tanki M-55S so še vedno konzervirani.

M-55S
Obnovljen - in konzerviran - tank M-55S. Vir: Posnetek zaslona, Twitter

Ali ste te tanke ponudili Nemčiji in preko nje Ukrajini in kakšen je bil odgovor ukrajinske strani ali Nemčije? Oziroma če niste - zakaj jih niste ponudili Ukrajini?

Dogovori z Nemčijo še potekajo. Podatkov o vojaški pomoči, ki jo Republika Slovenija namenja Ukrajini, skladno z dogovorom v zavezništvu, podrobno ne moremo komentirati.

Ali SV ne skrbi dejstvo, da bi Slovenija ob podarjanju teh tankov ali prodajah lahko ostala povsem brez glavnih tankov?

Prihodnost ključnih zmogljivosti Slovenske vojske za bojevanje ne temelji na omenjenih tankih.

Zavedamo se, da se Slovenija opira na kolektivno obrambo zveze NATO, toda ali se v novi strategiji upoštevajo spremenjene geopolitične okoliščine, v katerih imajo v Evropi tanki še vedno veliko vlogo?

Predlog Vojaške strategije Republike Slovenije upošteva znatno povečevanje vojaške ogroženosti na obrobju evroatlantskega prostora, ki zahteva krepitev vojaškoobrambne sposobnosti Republike Slovenije ter odvračalno in obrambno držo.

Predvideva izgradnjo vojaških zmogljivosti za prihodnost, ki se gradijo na izkušnjah iz preteklosti in s pogledom v prihodnost. Odzivati se morajo na vse vrste groženj. Skladno z RSDPRO 2035 bo Slovenska vojska do izteka življenjskega cikla obstoječih oklepnomehaniziranih oborožitvenih sistemov zadržala oklepne zmogljivosti moči tankovske čete.

M-84AS1
Moderniziran tank M-84 srbske vojske z oznako M-84AS1. Vir: Posnetek zaslona, Twitter

Ali se v SV načrtuje modernizacija tankov M-84 (opravila jo je Srbija) ali nabava modernejših?

Slovenska vojska ne načrtuje modernizacije tankov M84 oz. nabave modernejših.

Ob nedavno prekinjeni prodaji in nato donaciji oklepnikov BVP M-80A nas zanima, zakaj oklepnike, ki bi jih lahko prodali niste raje prodali Ukrajini in s kakšno utemeljitvijo ste jih podarili v škodo državnega proračuna Slovenije?

Prodaja ni bila prekinjena, saj Ministrstvo za obrambo ni izvedlo nobenega postopka, kot ga opredeljuje zakonodaja, za prodajo teh vozil. Vozila so sicer bila predvidena za odprodajo, vendar še niso bili izpolnjeni vsi potrebni pogoji, da bi se to dejansko izvedlo.

Slovenska vojska ne načrtuje modernizacije tankov M84 oz. nabave modernejših.

Glede na vojno v Ukrajini in rusko agresijo proti Ukrajini kot državi in prebivalcem Ukrajine bi bilo narobe, celo nemoralno razmišljati na način, kot ga predlagate, saj višina sredstev ne odtehta solidarnosti in nudenja pomoči tistim, ki jo potrebujejo za obrambo svoje domovine pred agresorji.

Zakonska podlaga za donacijo je s strani Slovenske vojske urejena. Podatkov o vojaški pomoči, ki jo Republika Slovenija namenja Ukrajini, skladno z dogovorom v zavezništvu, podrobno ne moremo komentirati.

BVP M-80A
Ukrajini podarjena vozila BVP M-80A. Vir: Posnetek zaslona, Twitter
Podatkov o vojaški pomoči, ki jo Republika Slovenija namenja Ukrajini, skladno z dogovorom v zavezništvu, podrobno ne moremo komentirati.

Prav tako nas zanima, ali ste obvestili Ukrajino o donaciji in kakšen je bil odgovor ukrajinske strani? Ali so ti oklepniki že predani Ukrajini, kje se nahajajo in ali boste počakali s predajo do konca sodnih in preiskovalnih postopkov v zvezi s tem?

Podatkov o vojaški pomoči, ki jo Republika Slovenija namenja Ukrajini, skladno z dogovorom v zavezništvu, podrobno ne moremo komentirati.

Zanima nas tudi, ali SV načrtuje nakupe dronov, brezpilotnih letalnikov, saj je MORS nedavno šolanje pilotov v okviru zveze NATO zavrnilo?

V pripravi je investicijska dokumentacija za projekt pridobitve brezpilotnih letalnih sistemov kategorij taktični, majhni, mini in mikro.

Raketa Mistral
PZO Mistral francoske izdelave. Vir: Posnetek zaslona, Twitter

Zakaj je MORS kupilo transportno letalo pred nakupom protiletalskega sistema, s katerim bi v Sloveniji lahko zavarovali vsaj nekatere ključne točke države? Kdaj namerava Slovenija kupiti takšne sisteme?

Nabava transportnega letala ni povezana za protiletalsko obrambo, oba sistema imata drugačen namen oz. z njima zasledujemo drugačne vojaške cilje in zmogljivosti.

Nakup sistemov zračne obrambe je predviden v ReSDPRO, glede na poslabšanje varnostnih  razmer v naši okolici bo treba dokumentacijo in sredstva zagotoviti prej.

Za nakup protiletalskega sistema zelo kratkega, kratkega in srednjega sistema so v Slovenski vojski izdelali potrebno investicijsko dokumentacijo.

Nakup sistemov zračne obrambe je predviden v ReSDPRO, glede na poslabšanje varnostnih  razmer v naši okolici bo treba dokumentacijo in sredstva zagotoviti prej.

Nakup je v skladu z resolucijo predviden po letu 2026.

Prav tako nas zanima vpogled v zadnjo strategijo SV, ki jo je potrdila Janševa vlada in je sedaj v postopku sprejemanja pripomb, prosili bi, da nam jo, če je to mogoče, pošljete.

Vlada Republike Slovenije je 18. maja sprejela Informacijo o pripravi Vojaške strategije Republike Slovenije – prožno odvračanje, celostni odziv in vztrajna odpornost. Vojaško strategijo Republike Slovenije sprejema Vlada Republike Slovenije.

Ker postopki sprejemanja strategije še potekajo, vpogled vanjo še ni mogoč.

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek