Skoraj 3000 novih vozniških dovoljenj

Za hitrejši postopek pridobitve dovoljenja vožnje dvokolesnika do 125-kubičnih centimetrov se zanima vedno več voznikov v Sloveniji. Pogoj je B kategorija, ki jo imajo vozniki vpisano vsaj dve leti.

Za pridobitev kode 125 je potrebnih le šest praktičnih ur v 
avtošoli. Foto: DAmijan Končar
Za pridobitev kode 125 je potrebnih le šest praktičnih ur v avtošoli. Foto: DAmijan Končar

SLOVENIJA > Pobudnik teh sprememb je bila Avtomoto zveza Slovenije, saj so prevladala mnenja, da tak poenostavljen postopek pridobivanja vozniškega dovoljenja prinaša več pozitivnih kot negativnih učinkov. Če se osredotočimo samo na mestna središča, so pri AMZS mnenja, da uporaba tovrstnih prevoznih sredstev lahko prispeva k večji pretočnosti prometa, manjši gneči in zmanjšanju onesnaževanja zraka.

Zanimiva je tudi raziskava z Japonske s tega področja, ki izpostavlja pomen fizične in psihične pripravljenosti na delo tistih, ki se do službe pripeljejo na dvokolesniku. Ti delavci se v aktivni delovni proces vključijo hitreje in intenzivneje kot drugi. Razlog je jasen, saj so že med potjo v službo močno zaposlili tako možgane kot telo.

Zanimiva je tudi raziskava z Japonske s tega področja, ki izpostavlja pomen fizične in psihične pripravljenosti na delo tistih, ki se do službe pripeljejo na dvokolesniku.

Povpraševanje po teh motorjih je veliko

Ta hitrejši postopek pomeni, da morajo vozniki z B kategorijo opraviti minimalno šesturno praktično usposabljanje, kar stane okrog 300 evrov in koda 125 je tudi formalno vpisana v register. Po podatkih Agencije za varnost v prometu je bilo od uvedbe spremembe za pridobitev vozniškega dovoljenja zanimanja za opravljanje omenjenega tečaja izjemno veliko. V treh mesecih je bilo izdanih kar 2800 vozniških dovoljenj kategorije B s kodo 125.

Posledično se te spremembe v zakonodaji veselijo tudi trgovci. Sergej Petkovšek iz podjetja As Domžale, ki zastopa znamko Honda, pove, da se je že pred napovedano spremembo zanimanje za te vrste dvokolesnikov močno povečalo. “V prvih devetih mesecih letošnjega leta je prodaja 125-kubičnih motociklov v primerjavi z enakim obdobjem lani narasla za štirikrat. Še lani je ta razred motociklov med vsemi motocikli predstavljal 17 odstotkov, letos pa že 40 odstotkov. Pričakujemo, da se bo tak trend v prihodnjih letih nadaljeval.” Petkovšek je ob tem pojasnil, da bi bila prodaja še večja, če povečano povpraševanje ne bi sovpadalo s težavami z dobavami, ki pa se bodo po njegovih predvidevanjih kmalu rešile.

Opozarjajo na pasti, ki spremljajo nove voznike

In prav na vse te pasti opozarjajo tako pri AMZS, policiji in pri Agenciji za varnost v prometu. Vsi pristojni so mnenja, da pridobljeno znanje v šoli vožnje predstavlja zgolj osnovno znanje za udeležbo v prometu, ki ga je potrebno vselej dopolnjevati. Zato vsem, ki so in se še bodo odločili za nadgradnjo B kategorije, predlagajo dodatne praktične tečaje, ki jih pripravljajo v AMZS centru na Vranskem. Namreč, ranljivost motorista oziroma stopnja tveganja za povzročitev prometne nesreče je lahko tudi do stokrat višja.

Vojko Safran, izkušeni inštruktor varne vožnje v centru AMZS na Vranskem je mnenja, da razlik med vožnjo 125-kubičnega ali zmogljivejših motociklov tako rekoč ni. “V praksi se kaže, da marsikateri motorist ne obvladuje tehnik zaviranja, tehnik vožnje v ovinek in tehnik gledanja. Vse to morda niti ni takšna težava, dokler ne pridemo v kritično situacijo, pri reševanju katere pa je na motociklu spet povsem drugače kot v avtomobilu,” je poudaril izkušeni AMZS inštruktor varne vožnje. “Zmotno je tudi prepričanje, da se bo motor ustavil bistveno prej kot avtomobil. Ob zares dobrem znanju zaviranja se bo motorist morda ustavil enako hitro kot avtomobilist. Večina motoristov pa ima daljšo pot ustavljanja.”

Safran je izpostavil še aktivno varnost pri motociklih: “Motoristična industrija je v primerjavi z avtomobilsko v manjšem zaostanku. ABS je del serijske opreme od januarja 2017, vendar le za motocikle nad 125 kubiki. To je lahko za uporabnike 125-kubičnih motociklov težava, zato bi priporočal, da so pri nakupu motorja kupci pozorni tudi na ta vidik. Ob tem pa seveda, da si vsak kupi sebi primerno motorno kolo.”

Zaščitna oprema vedno in povsod

In kaj na vse to pravijo na policiji? Pozdravljajo spremembo zakonodaje in obenem opozarjajo, da pri nadzoru cestnega prometa še vedno beležijo veliko število kršitev pri prekoračitvi hitrosti, prehitevanju in neupoštevanju prednosti. To so hkrati tudi najpogostejši razlogi za nastanek prometnih nesreč. Obenem so opozorili tudi na opažanja, da v poletnih dneh veliko voznikov motociklov pravzaprav ne nosi primerne zaščitne opreme. Zgolj čelado, ki je obvezen del opreme, medtem ko na motoristično jakno, rokavice in obutev preprosto pozabijo z izgovorom, da gre za krajšo razdaljo. Sicer pa tudi s policije svetujejo, da se vozniki čim večkrat udeležijo delavnic varne vožnje in drugih aktivnosti, pri katerih bodo pridobili dodatno znanje, veščine, izkušnje in spretnosti.


Najbolj brano