Tujina

Ali je Uberjev poslovni model nevzdržen?

Ljubljana, 14. 04. 2021 06.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 5 min
Avtor
Mirko Vorkapić
Komentarji
120

Ameriško podjetje Uber je spremenilo industrijo prevozov in vidno vplivalo na največje gospodarstvo na svetu. Vse skupaj se je začelo z aplikacijo, ki je omogočala deljenje stroškov prevoza, danes pa je projekt eksplodiral in postal globalna sila. Podjetje, ki se razširilo skoraj po vsem svetu, se hkrati sooča z vsakoletnimi izgubami v višini več milijard evrov, njegova rast pa se upočasnjuje. Je Uberjev poslovni model obsojen na propad? In kaj se bo zgodilo pri nas, kjer je hkrati jasno, da bo s sistemom taksi prevozov, kot ga imamo, težko zapeljati v prihodnost?

V zadnji četrtini 2020 so izgube podjetja Uber znašale 968 milijonov dolarjev (814 milijonov evro). Gre za izboljšanje glede na enako obdobje leto pred tem, ko je podjetje izgubilo 1,1 milijarde dolarjev (920 milijonov evrov). Skozi celotno lansko leto so izgube znašale 6,77 milijarde dolarjev (5,7 milijarde evrov), kar je sicer 20 odstotkov manj kot leta 2019, ko so izgube podjetja znašale kar 8,51 milijarde dolarjev (7,15 milijarde evrov).

Zakaj je torej podjetje, ki je doživelo neverjetno ekspanzijo, že dalj časa v rdečih številkah? Kot je za The New York Times pojasnil Mike Isaac (novinar, ki je za poročanje o Uberju prejel prestižno nagrado Gerald Loeb), Uber v svoji celi zgodovini ni bil podjetje, ki bi ustvarjalo dobiček, saj je izgubljal ogromne količine denarja s financiranjem poceni prevozov.

Podjetje Uber vsakoletno utrpi več milijard evrov izgube.
Podjetje Uber vsakoletno utrpi več milijard evrov izgube. FOTO: AP

Ideja, ki jo je imel nekdanji izvršni direktor Travis Kalanick, se ni toliko razlikovala od nekaterih drugih uspešnih poslovnih modelov. Poenostavljeno, pri Uberju si prizadevajo, da ob prihodu v neko mesto sprožijo masovno oglaševalsko kampanjo in poskušajo pridobiti čim več uporabnikov storitev, je pojasnil Isaac. To nato ponavljajo v drugih mestih. Njihov cilj je v doglednem času začeti ustvarjati dobiček, seveda ob predpostavki, da konkurence ni (več).

Kalanickov načrt je bil, da Uber postane del življenja prebivalcev v mestu, nato pa bi počasi začeli dvigovati cene prevoza, kar bi naposled ustvarilo profitabilnost projekta. "V načrtu je bilo torej porabiti denar, da bi se ljudje zasvojili z Uberjem in ga vključili v svoj vsakdan. Temu bi nato sledil dobiček." Gre torej za politiko "zapravi denar, da boš ustvaril denar". Uber sicer ni prvo podjetje, ki je na trg vstopilo s takšno strategijo. Na podoben način sta se denimo uveljavila Facebook in Amazon.

Uberjeva ideja je pritegnila tudi številne investicije, ki so podjetju omogočile velika zapravljanja. Tako je v družbo iz San Francisca skoraj milijardo evrov investiral Google, javni savdski sklad pa celo tri milijarde evrov. Kaj torej počne ponudnik prevoznih storitev, da masivne količine denarja izginejo? Podjetje s subvencioniranjem vzdržuje nizke cene prevozov, ki so navadno manjše od stroškov. Z dumpingom cen Uber nato iz mesta prežene konkurenco, ob tem pa na dnevni bazi izgublja milijone, je pojasnil Isaac.

Ob vsem tem pa niso bili prikrajšani niti investitorji, ki so v začetku vložili velike vsote v poslovni model. Ob prvi javni prodaji delnic podjetja so prvotni investitorji prišli do velikih zaslužkov, medtem ko so prvi kupci delnic – ob padcu vrednosti, ki je sledil – veliko izgubili.

Uberju prav tako ni uspelo povsem odpraviti konkurence, predvsem po zaslugi negativne oglaševalske kampanje, ki je omejila rast uporabnikov platforme ter znova oživila nekatere Uberjeve konkurente, kot je denimo Lyft. Poslovni analitiki ocenjujejo, da je obstoječi poslovni model podjetja ob nadaljevanju velikih izgub dolgoročno nevzdržen, četudi se je Uber lotil prestrukturiranja podjetja z manjšanjem stroškov.

Slovenski taksisti napovedujejo kazensko ovadbo proti ministru Vrtovcu.
Slovenski taksisti napovedujejo kazensko ovadbo proti ministru Vrtovcu. FOTO: Posnetek zaslona

"Uber je simbol najbolj surovega izkoriščanja in nelojalne konkurence"

Prihod Uberja v Slovenijo razburja že dalj časa, javnost pa je razdeljena, čeprav glede na javnomnenjske raziskave večina prihod Uberja podpira. Zagovorniki se sklicujejo na nižje cene prevozov in zeleno prihodnost, nasprotniki, ki imajo podporo tudi v delu politike, pa opozarjajo na uničenje nacionalnih taksi prevoznikov. In prav taksisti so zaradi prihoda ameriške platforme celo napovedali kazensko ovadbo zoper ministra za infrastrukturo Jerneja Vrtovca

Danes je več sindikalnih predstavnikov izrazilo nasprotovanje predlogu novele zakona o prevozih v cestnem prometu, ki med drugim prinaša zakonsko podlago za delovanje platform, kot je Uber. Poudarili so, da takšne platforme pogosto temeljijo na kršenju delovnopravne zakonodaje, saj vozniki nimajo urejenega statusa zaposlenih. Navsezadnje, tudi obstoječi sistem taksi prevozov pri nas je zelo slabo delujoč, ljudem povzroča številne preglavice prav tako pa neprijazen za taksiste same, saj jih "ohlapne" oblike zaposlitve držijo na robu negotovosti.

Ostri do platforme so tudi v stranki Levica, ki opozarja na vidik izkoriščanja in prekerizacije delavcev. "Gre za model, ki stopnjuje outsourcing. Tako so v domeni zunanjega izvajanja pogosto delavci, oprema in celo stroški vzdrževanja. Uber nima lastnih vozil in nima zaposlenih voznikov. Ima zgolj nadzor nad digitalno platformo, prek katere si z dumpinškimi cenami povsod po svetu poskuša zagotoviti monopol na trgu izvajanja taksi prevozov. To dosega s prenašanjem stroškov zagotavljanja storitev (nakup avtomobila, zavarovanje, gorivo, čiščenje, vzdrževanje itd.) na delavce, z zniževanjem njihovih dohodkov in z zviševanjem produktivnosti z vsiljevanjem časovnih omejitev in nadzora. Voznik Uberja mora na primer v določenem času pobrati več kot enega potnika, če noče biti izključen iz aplikacije," opozarjajo v stranki.

Levica prav tako izpostavlja, da taksisti že danes niso deležni najosnovnejših delavskih pravic. "Pravice do bolniške ali dopusta pa v praksi skorajda ne poznajo. Namesto da bi ministrstvo pod vodstvom Jerneja Vrtovca poskrbelo za izboljšanje slabega položaja voznikov taksistov, počne ravno obratno. S prilagajanjem zakonodaje in postavljanjem Uberjevega lobista za predsednika vladnega sveta za digitalizacijo se tlakuje pot za opustošenje v panogi prevozov."

 Uber vidijo kot simbol najbolj surovega izkoriščanja in nelojalne konkurence, ki ni prinesel pričakovanega napredka, zato se zavzemajo, da se vse posebne določbe za Uber črtajo iz vladnega predloga zakona ter da se Uberju v Sloveniji omogoči opravljanje taksi prevozov pod enakimi pogoji, kot veljajo za vse ostale taksi prevoznike.  

Uber se je sicer moral umakniti iz več evropskih mest. Med drugim iz Frankfurta, Barcelone, Budimpešte in Sofije. Uber je nehal izvajati tudi storitve na Danskem, kjer je država zaostrila regulacijo.

Koronavirus pasica nova


  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (120)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Uporabnik2066124
14. 04. 2021 14.20
+0
Ne vem od kot kar naenkrat dejstvo, da so taksisti super placeni in da je vse super........ Pac nihce naj ne vozi za Uber pa ga ne bo na nasem trgu........ Pol pa ugotovis, da preko uberja dobis boljse placeno kot taksist in potrosnik manj place......... Ni pa vec nasi taxi posrednikov, ki pa so si bogato vzeli in ti sedaj kricijo
Streznitev
14. 04. 2021 11.21
+1
Gre za proces digitalizacije, nekateri pa so uperili puščico izključno in samo v Uber, ki pa je le eden od ponudnikov na prostem trgu.
Uporabnik1855121
14. 04. 2021 10.59
+2
Vidim, da se je socializem press že aktiviral...
JohannDoe
14. 04. 2021 10.46
+4
Uber bi definitivno, tako kot druga konkurenca, zamajal naš trg taksi ponudbe. Ampak voznik Uberja vozi zase, ker mu Uber samo posreduje stranke. Voznik taksija vozi na koncu dneva formalno tudi zase, ker je espe - firma, ki se ukvarja s prevozi. Razlika je iz tega vidika samo v tem, da mu drugi posreduje stranke. Ne vem koliko malic, dopustov in regresov dobi povprečen slovenski taksist in kdo mu jih plača. Mogoče bi v teh debatah lahko začeli s temi podatki.
JohannDoe
14. 04. 2021 10.52
+2
Problem je lahko to, če vožnja za Uber kot pridobitna dejavnost nima ustreznega statusa. Bržkone bi moral voznik pri nas registrirat dejavnost.... torej odpret espe.... in je že na istem kot vozniki taksija. In uporabniki tudi.
Ingram
14. 04. 2021 10.25
+0
Tisti ki smo se že vozili z UBERjem vam povem, da je to za nas uporabnike odlična rešitev. Vedno veš oz vidiš na aplikaciji kje so vozniki, kdaj pride, koliko km do cilja, točna cena in katero vozilo. Vozniki uberja morajo izpolnjevati kar nekaj predpisov npr. nadstandardno zavarovano vozilo in potnikI, vozilo ne sme biti starejše od 7 let, nekaznovanje, znanje jezika,. V Sloveniji bodo pravila še strožja verjetno še kaka licenca,, SP, certifikat, barva oči, višina itd. da bo potrebno to vse plačati. Na koncu koncev boš lahko, če boš hotel še kaj zaslužil ali pa si bo še kdo lahko služil kruh s tem delom.
mackon08
14. 04. 2021 10.15
+1
Res ste eni smešni, da vas zdaj tako skrbijo pogoji Uberjevih voznikov. Zakaj pa potem naročate robo iz Kitajske, kjer so marsikje suženjski pogoji. Dvoličneži seveda tam je blago cenejše zato vas ne briga za delavce. Tako to je, delavci si sami morajo izboriti pravice, to ni potrošnikova skrb.
Škrinca
14. 04. 2021 10.21
+1
zato ker se gre tukaj za slovenske delavce ne pa kitajske........
Škrinca
14. 04. 2021 10.11
+3
ta uber je res pravi nateg.......vložiš ves svoj čas saj moraš biti stalno dosegljiv, voziš s svojim avtom, gorivo plačaš s svojim denarjem, gume isto, da o popravilih ne govorim...........nimaš bolniške ne dopusta, plačan pa si minimalno zato ker ima uber dumpiške cene.......kdor je nad uberjem navdušen naj izvoli in začne za njih voziti.....................................
JohannDoe
14. 04. 2021 10.34
+1
Koliko slovenskih taksistov je redno zaposlenih, ima plačane malice, dopust in regrese in vozi služben avto, ne svoj? Tisti naj "stopijo na levo, ostali na desno". Sej veš... za začetek... da bomo vedeli o čem se pogovarjamo.
JohannDoe
14. 04. 2021 10.01
+7
Najboljši model za taksiste je naš - nihče redno zaposlen, vsi neki espeji prekarci najhujše vrste, njihovemu sindikatu pa predseduje nek zunanji "poslovnež", ki sploh ni taksist, so pa taksisti njegove stranke v njegovem "stranskem" poslu. To je po moje najboljši model za taksiste za prihodnost. Še ena stvar oziroma ideja, ki jo lahko mi ponudimo Dunajčanom, Parižanom ali Londončanom.
indal
14. 04. 2021 10.14
+0
JohannDoe
14. 04. 2021 10.28
-1
Seveda sem kletni diplomant zato. Pa izvoli to ponudit Avstrijcem, Francozom in Angležem, pa boš ti takoj izvedel kdo je diplomant in kdo ne.
Stane Adami?
14. 04. 2021 09.52
+5
A veste, da ta scena dostavlja po Ljubljani. ?
Stane Adami?
14. 04. 2021 09.52
+0
A veste, da se TAXisti trenitno na polno sestajajo z našimi levičarji.????
audirs
14. 04. 2021 09.46
+2
Če bodo vozniki UBERja spoštovali vse in plačevali licenčnice, davek, izdali račun za opravljeno storitev, ter varno in časovno optimalno pripeljali iz točke A v točko B potem vse okej.... Če pa pride do nesreče , ni izplačil pa je mora biti kazen v opomin ostalim ki se hočejo igračkanja... In ne mi rečt da bo aplikacija plačala , za aplikacijo stoji določena firma, oseba. V kolikor se kazen ne plača se avtomatsko zgubi dovoljenje celotne skupine za delovanje na ozemlju republike Slovenije... Pika amen!
proofreader
14. 04. 2021 09.49
+5
audirs
14. 04. 2021 10.06
+4
Če slučajno se zgodi prometna nesreča (za kar je velika verjetnost) in če voznik nima licence, ustrezno zavarovan avto,itd ... potem kazen in odškodnino plača odgovorna oseba, torej podjetje za katerga dela šofer- torej UBER! In če tega ni se podjetju prepove delovanje v RS.
JohannDoe
14. 04. 2021 10.39
-2
Šofer Uberja dela zase, ker mu Uber samo posreduje stranke. Šofer slovenski taksist pa tudi dela zase, ker je espe. Na koncu dneva imata samo softver, ki je naložen na telefonu, različen.
krucyfix
14. 04. 2021 09.43
+3
Če bi pri nas hoteli uredit taxi sceno, bi morali postavit zgornje meje tarif na 200% povprečnih in taxi centralam omejit procent prekernih voznikov. Drugače pa zadnje čase v LJ nikoli nisem plačal nerazumno veliko za taxi. Če vozniku pokažeš cilj z gugljevo navigacijo, si tudi ne upa kje daleč naokrog vozit. Nisem proti taxiju z aplikacijo z znano ceno. Ampak z Ubrom je problem da so vsem znani kot nategunska firma ki hvata vse mogoče davčne in socialnopravne krivine, npr znani tudi po tem da so sistematično zavajali državni nadzor nad svojim poslovanjem. Tako da njihovim nadomestkom taksimetra a priori ne moreš zaupat.
proofreader
14. 04. 2021 09.41
+7
Če s storitvijo nisi zadovoljen, daš slabo oceno. Naši taksisti pa že leta iščejo žrtve, jih iz železniške do Leva vozijo po Aškerčevi, pa se jim ne zgodi nič.
proofreader
14. 04. 2021 09.39
+7
Uber preverja voznike in zahteva potrdilo o nekaznovanosti. Taksist pa je kdorkoli.
tv1206802
14. 04. 2021 09.38
-5
Voznik Uberja bi lahko v Sloveniji zasluzil poleg sluzbe tudi 1000€ in vec.
Škrinca
14. 04. 2021 10.07
+2
hehehehe si res pameten.....za bencin pa bi zapravil 2000€
proofreader
14. 04. 2021 09.38
+3
Predstavnik taksistov jim drago zaračunava svojo aplikacijo. V Srbiji pa zastopa ruski Yandex taksi. Očiten konflikt interesov.
setisfekšn
14. 04. 2021 09.36
-1
Žalostno je to v modernem svetu če se eden študent igra z aplikacijami iz samega dolgčasa in nastane zloglasni uber na podlagi ene platforme!to je neodgovorno in skrajno nevarno početje kjer lahko na podlagi ene igrice propade na tisoče družin!
proofreader
14. 04. 2021 09.35
-1
Mesec se bo še vedno vozil na soočenja z velikim črnim Mercedesom.
mokoiko
14. 04. 2021 09.34
+6
Upam,da bodo pri uberju slovenski vozniki ali vsaj da bodo govorili slovensko in ti bodo na koncu vožnje izstavili račun, ne samo denar v žep in gasa dalje, kot to danes dela večina taxistov.
JohannDoe
14. 04. 2021 10.23
+0
Isti kot vozijo sedaj, bodo vozili potem. Samo softver na telefonu bodo zamenjali.
medo90
14. 04. 2021 09.33
+4
meni je všeč samo to da se bo taki mafija južnakov, izločila. To ne pelje nikamor. Smo v sloveniji ne v sarajevu ali bg.
Friderik Perši?
14. 04. 2021 11.04
+1
V Frankfurtu te bo s taksijem peljal turški voznik, seveda pod pogojem, da si sploh kdaj zapustil svoj Blatni dol... ali si...?