Slovenija

O morali in ženskem užitku

Ljubljana, 16. 10. 2022 13.30 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 9 min
Avtor
Alenka Arko
Komentarji
76

Nedavno nazaj je ena izmed šol pri nas učenkam prepovedala mini krila, v še toplih dneh tudi majčke s tankimi, kot je rekla ravnateljica, špageti naramnicami. Ker da se fantje sicer ne morejo zbrati, so polni hormonov, punce pa jih s svojim domnevno izzivalnim oblačenjem še dodatno vznemirjajo. Kakšno sporočilo je to fantom?

Saj nič ne morete, takšni pač ste, hormoni so krivi, punce pa še izzivajo, seveda so si potem same krive.

Punce pa se naslavlja, kot da gre za neka brezspolna bitja, ki jih ne dajejo hormoni in ki bodo pač nekoč, ko bo za to čas, malo potrpele za dom in domovino in, zgledno poročene, pripustile fanta v namene prokreacije in krepitve števila Slovencev.

Punce seveda tudi "mečejo" hormoni in so tudi spolna bitja. Ampak sporočila, kot so bila na tej šoli, peljejo do tega, da mnogo deklet, tudi ko odrastejo, to ponotranji in tudi družba jim da pogosto vedeti, da so same krive, če se jim kaj zgodi, spolni napad recimo. So že kaj izzivale, z obleko, vedenjem. Ko smo v Preverjeno pred leti obravnavali spolne zlorabe v cerkvi, prvega župnika, ki je bil javno obtožen številnih spolnih zlorab, zvečine nad deklicami starimi okoli 12 let, so v njegovem kraju vaščani govorili, da ne verjamejo, če pa se je že kaj zgodilo, ga je kakšna pač kaj izzivala in si je sama kriva.

Dekle z majčko brez naramnic
Dekle z majčko brez naramnic FOTO: Shutterstock

Roman angleškega pisatelja D. H. Lawrencea Ljubimec lady Chatterlay je bil dolga leta prepovedan. Zakaj? Ravno zato, ker je ženska prikazana kot seksualno bitje, ki tudi lahko uživa in si želi seksa. Ima tudi hormone, kot bi rekli morda v kakšni šoli. Kdor je knjigo bral, ve, da gre za izjemno dobro napisano knjigo, ki pa je po vseh merilih sicer prav nedolžna pripoved. Niti blizu ni kakšni Zgodbi o "O", ki je javnost razburila nekoliko kasneje. Razen da ženska v spolnosti uživa. Pa še to morda, da je njen ljubimec gozdar, ona pa je iz višjega sloja. Za angleško, skoraj kastno družbo je tudi to seveda lahko problem.

V knjigi Ženske ameriške feministke in pisateljice iz 70. letih Marylin French, podobi ameriške družbe po vojni, skozi seksualno revolucijo in naprej, lahko ženska, ki preveč uživa v seksu, še konča v psihiatrični ustanovi.  

Ampak očitno je ženski užitek tudi danes še vedno tabu, za katerega se mora ženska boriti. Nekateri (seksolog Jaka Sotlar, Delo, 1.10.) predlagajo uvedbo delavnic v šolah, kjer bi se pogovarjali o spolnosti, kjer bi lahko govorili o vsem, temeljno sporočilo pa bi moralo biti učenje, da mora biti pri odnosih vedno konsenz, sporazum.

To bi odpravilo nesporazume, kar je za nekoga deviantno, je za drugega lahko vir užitka, naj gre za moškega ali žensko. Vedno pa sporazumno in z jasno postavljenimi okviri.

Lahko si samo predstavljamo, kakšen bi bil odziv staršev, posebej tistih, ki si dopovedujejo, da njihovih otrok to ne zanima, da jih morda celo "kvari", zbuja želje, ki jih sicer menda ni, in tako naprej. Kot da nimajo pojma, da otroci tako ali drugače pridejo do informacij, preko vrstnikov, spleta. Ki so lahko tudi povsem izkrivljene. Ampak to ni problem, dokler se o tem ne govori.

Konec poletja, ko se še ni toliko dogajalo, je izbruhnila afera. Ena izmed slovenskih influencerk, torej oseba, ki ima zaradi nekih razlogov na internetu veliko sledilcev, se je fotografirala v osnovni šoli, nekje na Koroškem. Povsem se strinjam, da osnovne šole niso prostor, namenjen kar vsem in za vse dejavnosti, posebej, če vodstvo šole ni seznanjeno. Ampak odzivi pa so bili na splošno tako zgroženi nad dejanjem, kot bi šlo za nekakšno desakralizacijo in kontaminacijo prostorov, ki jih bo treba znova pokropiti in opraviti dezinfekcijo.

Nekakšne idealizirane in idilične preteklosti, kjer naj bi bile stvari urejene po nekem domnevno naravnem redu, dokler ni seksualna in vsakršna revolucija v 60. letih vsega uničila, nikoli ni bilo, to je mit.

Tako kot je mit, da so otroci nekoč domnevno odraščali v idealnih družinah, kjer sta se jim posvečala strogi oče in ljubeča mati.

Komentar Alenke Arko.
Komentar Alenke Arko. FOTO: Urša Premik

Če gledamo zgodovinsko, nam gre na splošno tako dobro kot še nikoli. Vsaj v zahodnem svetu, pa tudi v velikem delu preostalega sveta.

Zato je vredno na to opozarjati, se zavedati in se boriti.

Se pa v današnji družbi na splošno precej tehta, preizkuša nove meje družbenega vedenja in tudi naracije, ki se strogo nadzira, analizira in tudi sankcionira.

Če omenjaš  užitek, in to še "devianten", je dobro, da poudariš tudi, da si popolnoma in brezpogojno proti vsakemu spolnemu nasilju, zlorabi.

Če omeniš, da je narobe, da se spolne zlorabe pripisujejo kar enemu celemu političnemu polu ali pa enemu področju človekovega delovanja, ko pa so po drugi strani dobro znane in dokumentirane, celo na milijone dokumentov obstaja, najhujše možne spolne in drugačne zlorabe predstavnikov svetega in svetosti, pa zato nihče ne postavlja ostrih vprašanj desnim strankam, si že hitro lahko označen kot protiverski levičar ali kaj podobnega.

Živimo v zanimivem času, ki pa je zato tudi negotov. Marsikaj se vzpostavlja na novo.

Del tega je tudi tako imenovana "cancel culture", kultura brisanja, ki k nam še sploh ni zares prišla. Kaj v praksi pomeni? Marsikaj. Dva znana primera:

Slavna avtorica Harryja Potterja J.K. Rowling je nekoč izjavila, da imajo samo ženske menstruacijo. To je prizadelo globalno transspolno skupnost, pisateljici so se javno odrekli mnogi slavni, sodelavci, prijatelji. Nekateri, manjšina, so jo sicer tudi podprli. Dejstvo je, da so transspolne osebe zelo pogosto žrtve diskriminacije, nasilja. Toda ali je šla Rowlingova res predaleč?

Drugi primer pa je zgodba o prevodu pesmi mlade ameriške pesnice Amande Gorman, ki je zaslovela na inavguraciji Joeja Bidna. Na Nizozemskem naj bi jih prevajala znana pesnica, po protestnem pismu v časopisu pa se je prevodu odrekla.

V čem je bila težava?

Amanda Gorman je temnopolta, prevajalka pa je belka. In dela temnopoltih bi lahko prevajali samo temnopolti. Ni pomagalo niti, da je tudi sama del manjšine, istospolno usmerjena in da jo je izbrala sama avtorica. Glede na zgodovino ravnanja s temnopoltimi in še vedno obstoječi rasizem lahko odziv celo razumeš. Toda je to prava pot? Pravi boj?    

Na ameriških kolidžih so mnogi, ki poučujejo, prestrašeni, nikoli ne vedo, s čim bodo kakšnega študenta ali študentko užalili in morda izgubili službo.

Cenzurirajo knjige, filme, klasike, opremljajo jih z navodili za branje, gledanje, da ne bi koga kaj prizadelo. Na nek način gre za infantilizacijo družbe, kot da tako imenovani "helikopter starši" bedijo zdaj nad celotno družbo.

Menda v Nemčiji cenzurirajo knjige o poglavarju Vinetuju in druga dela Karla Maya, češ da so rasistična. Kot da bi knjige res tako zelo vplivale.

Recimo Hans C. Andersen, njegova  pravljica Deklica z vžigalicami. Ali nikogar ne skrbi, da se bo vsak otrok, ki jo bo bral, kot odrasel nujno želel včlaniti v kakšno resno levo stranko, ki se bori proti revščini? Smešno, da.  

In pri nas?

Pred nedavnim je Društvo slovenskih pisateljev odpovedalo že dogovorjeno izdajo zbirke poezije mlajših pesnikov. Naslov zbirke je bil verz iz ene izmed pesmi, Bog si ga drka na nas.

Pojasnila predsednika društva so potem sicer bila, da ne gre za naslov, ampak za kakovost in podobno.

Odpoved zbirke je odprla javno razpravo o marsičem. Gre v naslovu za Boga ali boga, gre za žaljenje verskih čustev, gre za cenzuro? Eno izmed mnenj pa je bilo takšno: "Naslov naj bi žalil čustva vernikov. In kaj potem? Zakaj so čustva vernikov tako pomembna? Zakaj so javna? Kaj koga briga, kakšna čustva prevevajo peščico vernikov zaradi pojavov, ki se jih čisto nič ne tičejo? Zakaj se glasnim vernikom kar naprej dopušča in omogoča vtikanje v življenja vseh? Zakaj naj bi prav oni imeli samoumevno in neodtujljivo pravico odločati o vsebinah tujih maternic, izdajatelju pesniške zbirke ali čemerkoli že, kar ni niti malo povezano z njihovimi življenji?" (Mnenja, Dnevnik, 27.9.)

Kam pripelje versko upravljanje družbe že leta gledamo na primer v Iranu. V pretresljivi knjigi Branje Lolite v Teheranu lahko boleče natančno spremljamo, kako so Iranke izgubljale svojo svobodo. In potem lahko leta 2022 mlado dekle pretepejo do smrti, ker ji je izpod zapovedane rute ušel koder las.

Dve soboti nazaj so obiskovalci središča Ljubljane, tržnice, na Prešernovem trgu lahko poslušali pevca skromnega talenta, zato pa z veliko čustvi, lahko so se prebijali skozi skupine ljudi, veliko je bilo družin, vsi svetlih obrazov in svetlih oči, vsi s pisanimi baloni.

Bilo je skoraj srhljivo.    

Shod proti splavu, z naborom zgodb, ki jih uporabljajo. O splavu kot ultimativnem zlu, o dvostarševski družini kot edini pravi in možni in o zlatih in ljubečih očkih in mamicah.

V letih, odkar delamo oddajo, smo slišali toliko zgodb, ob katerih ti od groze vzame sapo.

O dečku, ki sta ga oči in tudi mami pretepala, enkrat do smrti, ker jima je šel na živce, ko se je igral v dnevni sobi.

O starših, intelektualcih, ki so svoji hčerkici, če je prinesla domov štirico, potiskali glavo v vedro vode.

O dojenčkih, ki pridejo od očija in mamice k rejnikom marogasti od pretepanja s pasom. In tako naprej.

In kaj je s tistimi 84 tisoč otroki pri nas, ki pač ne živijo v, po mnenju teh ljudi, idealni družini, ampak v enostarševski. So zato po njihovem mnenju manjvredni?

Videti je, kot da gre za moralna vprašanja, v resnici pa gre za prvovrstno politično agendo, ki se neusmiljeno izrablja v boju za glasove. Pa četudi bo zato ogromno število ljudi v strašnih stiskah, pa ne v takšnih, o katerih bomo verjetno tudi pri nas poslušali že kmalu, o sicer že stokrat zanikanih grozotah, prodaji zarodkov in kar še je tega iz nabora.

Kako jim gre laganje skupaj z moralo, ne vem, ampak mislim, da jih tudi za moralo v resnici ne skrbi preveč.

Zelo značilna afera o dvojni morali je v ZDA izbruhnila nedavno.

Izkazalo se je, da naj bi eden največjih zagovornikov popolne prepovedi splava Herschel Walker, ki je kandidat republikancev na prihajajočih volitvah v senat, v preteklosti vsaj nekaterim izmed številnih žensk, s katerimi je imel odnose, sam plačal splav. Ženske, ki pa so se odločile, da bodo imele z njim otroka, je pretepal, za nezakonske otroke pa potentni oči ni nikoli skrbel.

Ena izmed konservativnih komentatork, podpornica republikanske stranke, je to komentirala nekako takole: "Briga me, tudi če bi plačeval za abortuse ogroženega orla, samo da je za našo stvar in da tudi z njegovo pomočjo zmagamo."

Živimo v času, ko je veliko več pravic, fantastično je, kar se dogaja na tem področju, posebej za istospolne (sicer tudi z distrakcijami, kot je bil nedavni veto Državnega sveta na spremembe Družinskega zakonika).

Po drugi strani postajamo vedno bolj konservativni.

Ko se mora že predsednica vlade takšne države, kot je Finska, zagovarjati, ker se v prostem času zabava.

Nekateri vplivni ljudje, Jordan Peterson na primer, se menda vse bolj nagibajo k hvaljenju Putina in na tradiciji in veri temelječe družbe, ki da jo gradi kot odgovor dekadentnemu zahodu.

Knjiga Opričnikov dan ruskega pisatelja Vladimirja Sorokina, v času sicer pomaknjena nekoliko naprej, lahko morda prikaže, kam bi to vodilo.

Michael Moore, z oskarjem nagrajeni avtor dokumentarcev in pisec knjig, pa napoveduje, vsaj za ZDA, vstajo nenasilnega državljanskega odpora, upora žensk, delavstva, levice, ljudi liberalnih nazorov in pripadnikov manjšin. Cunami resnice, kot to imenuje.

Med temi pogledi se bo, vsaj gledano na široko, tehtalo, odločalo.

Bati pa se moramo časov, ko bo veljalo, da so mini krila že dekadenca.

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (76)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Franci Luzar
15. 01. 2023 10.22
+1
kaj gdo dela je samo njegov Problem dokler je to Njena volja bolje rečeno volja od obeh, samo ne v javnosti! tudi poročeni imajo iste pravice saj vendar niso nikogršna last? če nebi ljudje bili zavistni bi bilo lahko vse veliko lepše, tudi če bi se katoliški župniki poročili nebi bilo pedofilov.
cakalnica3
19. 10. 2022 20.19
+0
Vsako stvar lahko pokomentiraš tako, kot ti ustreza. In točno to dela avtorica. Zakaj se uvajajo "politike oblačenja" v obmorskih mestih? Zakaj kakšna poslanka ne pride v kopalkah v parlament? Zakaj se šole po Berlinu pritožujejo, če se po zelenicah pred šolskimi okni sredi dneva "sporazumno" ljubijo tiste, ki jih zvodniki vozijo z vzhoda in njihove stranke? Tole zgoraj je zapisano enostransko, prav tako, kot to v nasprotni smeri stvari interpretira avtorica. Ni vse primerno za šolo, ne za parlament ... Neke meje morajo obstajati, pa čeprav jih je v teh časih težko postavljati in držati. Tudi zaradi takšnih prispevkov.
Dbist
17. 10. 2022 10.09
+1
Pa smo zopet pri tisti cinični pesmi Janija Kovačiča " Otroci samohranilk so pokvarjeni" !!???!
i-mat
16. 10. 2022 21.58
+3
Hm, malce plehek in patetičen prispevek ...
BlazTom
16. 10. 2022 20.14
+4
Zakaj je to ena izmed šol. Zakaj ni ta in ta šola?
_endrug
16. 10. 2022 21.16
+3
Ker bi bilo lahko na katerikoli šoli. To je le primer.
za naše
16. 10. 2022 19.36
+8
Naše fante že tisočletja vsako leto mučijo hormoni ,in to ni nič narobe , verjetno to moti te novodobne Evropejce, ki dnevno prihajajo v našo državo,in zatirajo ženske, in jih pokrivajo naši veleumneži pa takoj zagrabijo in jim ustrežejo samo ,da bi ostali pri nas!
tastaraz
16. 10. 2022 19.00
+11
Ali jaz rabim očala ali avtor prispevka, mogoce prevajalec? Na sliki dekle v majcki z naramnicami a piše da je brez 🤔
krenžes5
16. 10. 2022 19.48
+3
Ravenstein
16. 10. 2022 18.44
+1
Moški hočemo spodnjice, kjer ima izrez, da si vidi vsaj polovička našega korenjaka!
Abrams
16. 10. 2022 18.36
-9
Ženski užitek je samo DENAR, druzga užitka nimate, ker sej niste niti likalnika izumle. Nič samo da se čaka. Pa ne mi rečt da niste mogle. Ni se vam splačalo.
Abrams
16. 10. 2022 18.35
-1
Ženske pa res niste za nikamor. Sami izgovori. Ja neprimerno se oblačijo to je dejstvo. Če kateri starš v to dvomi, jo lahko pusti popoldan tako, pa tud zvečer na žur. Sam da ne bodo spet reve uboge izigrane itd. To je življenje. Šola je učenje in ne oblačenje oziroma slačenje.
marija973
16. 10. 2022 18.26
+6
Kva...?!? A je ravnatelj ali ravnateljica iz SDS ali NSI, ma grem stavit...!!! Človek ne more verjet...
Quatflow
16. 10. 2022 18.59
+1
Viejo cabron
16. 10. 2022 18.05
+7
Mi smo v Osnovni šoli "šlatali" punce in nobena ni zanosila, pa tudi branile se niso. Smo se skrivali pri foto-klubu v temnici za razvijanje slik in bilo nam je lepo.
Millady
16. 10. 2022 18.05
+11
Predlagam avtorici, naj naslednjič razdeli članek na več delov, ker so teme le navidezno povezane tj. nametane. "Cancel" kultura, ženske pravice, sociala, na koncu še Putin, itak.
ssecnik
16. 10. 2022 17.17
+6
"Amanda Gorman je temnopolta, prevajalka pa je belka" Tole sem prebral zgoraj.Zakaj prevajalka ni svetlopolta ?Zakak se njo poimenuje po BARVI kože?
pope p
16. 10. 2022 18.50
+2
isto sranje drugo pakovanje ne bodi picajzl
ssecnik
16. 10. 2022 20.14
+2
Poimenovati nekoga po barvi kože je rasizem.Al to velja samo za ČRNCE ???Pa da vidimo,kdaj me bodo zbrisali.
Apostol1
16. 10. 2022 17.15
+2
"Bog si ga drka na nas" je poezija in to takoimenovana poezija , ki se imenuje "WC poezija " in je enakovredna tistemu verzu , ki si ga včasih že leta nazaj ali pa še danes , ne vem , prebral na vratih WC-ja . Glasi se pa takole " Če brišeš s prstom rit , nesi v usta ne na zid" Pravzaprav je tole zadnje še celo malo manj vulgarno kot pa ono prvo.
mojca003
16. 10. 2022 17.14
+10
Sori, ampak bistvo problema je v tem - novinarji se sploh ne zavedajo, kako omejeno in pristransko je njihovo mnenje. Veliko bolj, kot si mislijo. In da je možno zelo veliko interpretacij nekih dejstev, da ne govorimo izboru dejstev (npr. smo pozorni na zatiranje žensk v prejšnjem stoletju ali še prej, ne pa na to,da so v Ukrajini moški morali ostati v državi in tvegati svoja življenja ali npr. da je vedno več fantov, ki izpadejo iz sistema, ostanejo sami, prestrašeni in osramočeni svoje moškosti, ki je kao tako strupena; ...- ali npr. o tem, kako bi morali biti moški in ženske enaki na direktorskih mestih, ne pa pri tem, koliko je enih in drugih brez otrok (npr. nekatere države (Norveška ....) 30% moških brez otrok in 15% žensk brez otrok pri 40. letih, tudi če štejemo celotno življenje so velike razlike ali enak delež nas žensk pri rudarjih in gradbincih ... . ). Odvisno pač iz katerega zornega kota gledaš in na kaj si pozoren. Razumem, da je realnost preveč kompleksna in je treba zelo poenostavljat, da se počutimo varne. Ampak je pa vseeno preveč nizkoresolucijskega. Ki dela ogromno škode (tudi v odnosih med moškimi in ženskami - glejte "skandinavski paradoks". Predlagam, da si pogleda kaj literature o selective attention, ali self-positivity bias ipd. Jordana Petersona pa, očitno ne grejo niti preverjat, kaj šele da bi kaj razumeli, kar govori.
krneki_123
16. 10. 2022 17.01
+0
Plešoči vam sporočajo, da je dogajanje v Fotopubu sprejemljivo. Tako, kot Nika in njen inštitut, ki sta ob kratenju ženskih pravic doma in po svetu tiho, kot riti. Kodeks oblačenja in obnašanja je splošno znan. Ve se, kaj je primerno za v šolo, službo, opero, kakšno svečano prireditev, kakor tudi za piknik ali dopust. Nekateri pa nas želijo prepričati, kako smo zaostali, če to upoštevamo.
zibertmi
16. 10. 2022 18.13
+1
lahko poveč kje so bile anonimne deklice do sedaj,kaj so počele tam,če jim ni bilo ali všeč ali bi poskusile nekaj drugega ali pa bi preko kulturnikov iz visoke družbe rade nekam pririnile.kaj je delala bivša partnerka pokojnika več mesecev z njim
Millady
16. 10. 2022 16.48
+4
Daš naziv zbirki poezije "Bog si ga drka na nas" in..hmm..ali je sporen "bog" ali "drka"? Ali bi bil sporen naziv "Franceljn drka na nas"? Meni sta oba naslova neokusna, pritlehna in primitivna. Poezija ?
Uporabnik1921539
16. 10. 2022 16.37
+14
Vsak normalen clovek ve,kaj je primerno za kam obleci ali sleci.S tem pokaze odnos do sebe in ostalih.Na svetu so vedno bile drugace oblecene oz slecene dekleta in zenske.Pred 2000 leti so imele podplate pobarvane rdece,nekatere so tetovirali ali jim vzgali znamenja.Vsak se sam odloci,kaj z obleko sporoca okolici
Millady
16. 10. 2022 17.05
+6
Drži. Tudi ko je v mestu ali na vasi 40 C ženske in moški ne hodijo v kopalkah/spodnjem perilu, pa bi lahko, ker je vroče.
Ravenstein
16. 10. 2022 18.42
-1
Pri 40 C jaz hodim popolnoma nag, ker se mi zdi fajn ko dekle pogleda v mojo bingljajočo igračko.
SDS_je_poden
16. 10. 2022 16.36
-1
Kot prvo se svet ne vrti okoli moških in fantov, tako da se bodo morali kar lepo naučiti kontrolirat hormone. Če kdo tega ne zmore, naj se oglasi pri meni, imam zdravilo za to. Šamar ali dva, pa bodo hormoni takoj pod kontrolo.
mojca003
16. 10. 2022 17.21
+8
Se strinjam, da je treba kontrolirat. Ampak svet se pa tudi ne vrti samo okoli žensk in deklet. Tudi one se bodo morale naučiti kontrolirat hormone, a ne? Paziti moramo, da z reševanjem enega problema (deklet kot žrtev moškega patriarhata) ne bomo na koncu povzročili še večjega problema (veliko fantov danes izpade iz sistema - šolanja, službe, se znajdejo na robu, v zaporu, samomori itd.). Stvari (rešitve) niso tako enostavne. Mimogrede - kakšen je pa namen deklet, ki se bolj pomanjkljivo oblačijo? Ker jim je vroče, valjda. (pa ne me zdaj obtožit, da govorim, da so krive, če je kdo nad njimi nasilen - ker ne).