Po znanje, poznanstva in navdih

V Novem mestu, Kranju in Velenju bo avgusta odmeval jazz.
Fotografija: Muziciranje z glasbenimi kolegi z vsega sveta je neprecenljiva izkušnja za mlade glasbenike. Foto Claudio Sabolčec
Odpri galerijo
Muziciranje z glasbenimi kolegi z vsega sveta je neprecenljiva izkušnja za mlade glasbenike. Foto Claudio Sabolčec

Za mesec jazza načeloma velja april. Da je to mesec, ko naj slavimo dediščino in zgodovino te glasbene zvrsti, so določili v Smithsonianu, leta 2001, in april razglasili za JAM – Jazz Appreciation Month. Pri nas smo se z nekaj dogodki in koncerti v aprilu splošnemu obhajanju vplivnega glasbenega stila pridružili šele v zadnjih letih, a letos je, kot kaže, slovenski mesec jazza avgust.

image_alt
Širjenje jazzovskega vesolja in veselja


Vendarle je tako po sili razmer. Naše institucije, društva in zavodi nam jazz dokaj enakomerno odmerjajo skozi vse leto. Letos pa april res ni bil mesec za slavje, zato se je vnel pravi boj za poletne termine, v katerih lahko, preden nas zajame četrti val, uresničijo svoj program in dogodke. Tako se je primerilo, da bosta kar dve glasbeni delavnici potekali v tretjem tednu avgusta. To je termin, ki prvotno pripada novomeškemu Jazzintyju, glasbeni delavnici, ki teče že 21. leto, a letos bo v natanko istem času kreativna jazz klinika, kot se ji reče, potekala tudi v Velenju. Nekaj dni zatem pa se bo začel še Jazz Kamp Kranj, ki bo trajal od 19. do 28. avgusta.
 

Novi mentorji


»Zaradi pandemije smo bili prisiljeni kliniko, ki se je v zadnjih petih letih ustalila v februarskem terminu, prestaviti na poletni čas, čeprav vemo, da je v teh terminih trg že nasičen. Zaradi mojih drugih obveznosti med krompirjevimi počitnicami, zasedenosti mentorjev, predvsem pa zaradi razpoložljivosti prostorov v glasbeni šoli Frana Koruna Koželjskega, ki so nam na voljo le med šolskimi počitnicami, je naneslo, da se križamo z Jazzintyjem. Seveda se prihodnje leto vračamo na zimski termin,« je zagotovil saksofonist Jure Pukl, ki je kliniko pred petimi leti po desetletnem premoru oživil na temeljih delavnic, ki jih je zasnoval pokojni hrvaški vibrafonist Boško Petrović.

Priznani basist Joe Sanders je eden od mentorjev na Kreativni jazz kliniki Velenje. Foto Hermann Menne
Priznani basist Joe Sanders je eden od mentorjev na Kreativni jazz kliniki Velenje. Foto Hermann Menne


Nekaterim starim znancem velenjske jazz klinike se bodo letos pridružili novi mentorji.
Jure Pukl, umetniški vodja klinike, takole pojasni izbiro mentorjev: »Nekateri mentorji imajo poseben status v Velenju, saj so bili z nami od samega začetka. Gregory Hutchinson, eden najbolj priznanih jazzovskih bobnarjev na svetu, je naš dober prijatelj in odličen mentor. Študenti ga obožujejo, s svojo energijo pa prispeva k odličnemu razpoloženju. Prav tako je kontrabasist Joe Sanders, znan po imenitnem zvoku in interpretaciji, mentor, ki mlajšim kolegom spremeni mišljenje o kontrabasu, glasbi in sami filozofiji glasbenega življenja.


Tudi Ray Colom, trobentač iz Španije, je z nami že od začetka. Zdaj ga sicer nekaj let ni bilo, letos se letos. Tudi on je odlična inspiracija za mlade glasbenike, je zelo odprt do različnih stilov, saj ima med drugim projekt Jazz sreča flamenko.« Med novimi mentorji bodo v Velenju tokrat prvič portugalska vokalistka Sara Serpa, ki živi v New Yorku in je zelo iskana umetnica na ameriški impro sceni. Sodelovala je že z Johnom Zornom, Markom Turnerjem in Tyshawnom Soreyem. Iz Francije prihaja kitarist Romain Pilon, Parižan, ki predava na kolidžu California State v ZDA.
 

Več prijav iz tujine


Na pobudo udeležencev prejšnjih let se letos klinika širi na področje brazilske tradicionalne glasbe. Antonio de Padua je multiinstrumentalist, ki bo predaval o ritmu, harmoniji in melodiji brazilske glasbe. »Veliko jazzistov je našlo navdih prav v brazilski glasbi, med njimi sta prav gotovo Stan Getz in Wayne Shorter, zato se nam zdi primerno, da ponudimo podrobnejši vpogled tudi v to zvrst glasbe,« pripoveduje Pukl, ki bo prevzel učenje saksofona, ob dveh preostalih slovenskih mentorjih – Mihu Korenu na baskitari in Marku Črnčecu na klavirju.
Delavnice bo spremljal koncertni program z jam sessioni, ki se bodo letos v celoti odvijali pred klubom Max, če bo dež, pa v notranjih prostorih kluba, kar bo gotovo poživilo poletni utrip v Velenju. Že prihodnji torek, 17. avgusta, bosta nastopila Sara Serpa in André Matos, sreda bo v znamenju brazilske glasbe in zasedbe Antonia de Padue. V petek bodo nastopili mentorji pod vodstvom Jureta Pukla in Raya Coloma, zadnji dan pa sledi koncert študentov, ki bodo tako pokazali, kaj so se naučili v intenzivnih šestih dneh.

Pričakovani interes udeležencev je letos, razumljivo, manjši kot prejšnja leta, ko je imela klinika tudi po osemdeset slušateljev. Zanimivo pa se je za zdaj prijavilo več tujcev z različnih evropskih glasbenih akademij, predvsem iz Nemčije, Avstrije, Hrvaške, Madžarske, Belgije in Srbije. »Seveda z veseljem in nestrpnostjo pričakujemo slovenske študente. Nekaj mest za klavir in bas je še prostih,« še povabi Jure Pukl.
 

Jazzinty – odskočna deska v svet


Prav nasprotno pa imajo na novomeškem Jazzintyju več domačih prijaviteljev. Najbolj zasedena programa sta vokal in kitara. Jazzinty je v zadnjem času doživel nekaj sprememb predvsem v vodstvu (vodenje je letos Jure Dolinar prepustil Liljani Jantol Weber), pri umetniškem programiranju pa se bo Domnu Bohtetu, ki delavnico snuje že šesto leto, pridružila Ana Čop, uspešna pevka, ki trenutno študira v Baslu. Na Jazzinty sta vnesla svež veter in ustaljene prakse nekoliko popestrila. Delavnica se je povezala z nekaj tujimi šolami in konservatoriji – glasbeno akademijo Jazzcampus v Baslu in glasbenim oddelkom Kunst Uni iz Gradca. Jazzinty se je že v preteklosti prek tujih mentorjev povezoval s konservatoriji in glasbenimi akademijami in mladim domačim talentom odpiral vrata do študija v tujini. Številni so tako prek mentorja basista Reggieja Workmana dobili priložnost za študij na New School v New Yorku, nadaljevali študij na konservatoriju princa Clausa v Groningenu na NIzozemskem ali pa diplomirali na bližnjem graškem konservatoriju.

Na zaključnem koncertu udeleženci pokažejo svoje znanje. Takole so se predstavili vokalisti na enem od prejšnjih Jazzintyjev. Foto Davorin Pavlenič
Na zaključnem koncertu udeleženci pokažejo svoje znanje. Takole so se predstavili vokalisti na enem od prejšnjih Jazzintyjev. Foto Davorin Pavlenič


Letos bodo prvič po vzoru nekaterih mednarodnih delavnic in festivalov gostili glasbenika v rezidenci. To bo avstrijski kitarist in skladatelj Wolfgang Muthspiel. »Zaradi pandemije nismo mogli uresničiti programa v želenem obsegu in pripeljati v Slovenijo kopice ameriških mentorjev, kot je bilo v navadi doslej. Zato smo se osredotočili na enega, prepoznavnega glasbenika, ki pa prihaja tudi v vlogi 'talent hunterja', lovca na talente. Wolfgang Muthspiel je vodja prestižnega programa Focusyear v okviru Jazzcampusa v Baslu. Program deluje po podobnem principu kot ameriški Inštitut Herbieja Hancocka. Torej vsako leto izberejo devet jazzistov z vsega sveta in jim omogočijo študij s svetovno znanimi mentorji, kot so pianista Brad Mehldau in Aaron Parks, kitarist Lionel Loueke, pevka Becca Stevens in basistka Linda Oh. Naša rezidenca je plod sodelovanja z njihovim programom, ki ga nameravamo gojiti tudi v prihodnje,« razlaga Domen Bohte. Povezava med Baslom in Novim mestom je dobrodejna v obe smeri, saj tudi švicarskemu Jazzcampusu prinaša priložnost, da razširi nabor kandidatov za študij in glasbenih talentov iz našega regionalnega bazena, torej jugovzhodne Evrope, poudari Bohte.

Robert Jukič tokrat uči na Jazzintyju v Novem mestu. Foto Claudio Sabolčec
Robert Jukič tokrat uči na Jazzintyju v Novem mestu. Foto Claudio Sabolčec

 

O mreženju, vplivih in novih tehnologijah


Letos bodo mentorji, razumljivo, v večini domači. »V postkrizni situaciji, ki je prizadela glasbeno prizorišče, se nam je zdela prava odločitev, da tako podpremo domače profesionalne glasbenike,« nadaljuje Domen Bohte. Jazzinty je delavnica z najdaljšo tradicijo pri nas in vrsto nekdanjih udeležencev, ki so zdaj priznani glasbeniki in se tokrat nanjo vračajo kot mentorji. Vokal bo poučevala Zvezdana Novaković, trobento Tomaž Gajšt, saksofon Boštjan Simon, klavir srbski pianist Vasil Hadžimanov, kitaro Samo Šalamon, bas Robert Jukič, bobne Kristijan Krajnčan, uvod v kompozicijo Dré A. Hočevar, osnove jazzovske glasbe pa bo slušateljem predavala Ana Čop.

Zdajšnja umetniška vodja Jazzintyja Ana Čop se je tudi sama udeležila velenjske klinike. Na fotografiji z Joejem Sandersom. Foto Claudio Sabolčec
Zdajšnja umetniška vodja Jazzintyja Ana Čop se je tudi sama udeležila velenjske klinike. Na fotografiji z Joejem Sandersom. Foto Claudio Sabolčec


Novost letošnjega programa so tudi predavanja, ki bodo odprta za javnost, saj prinašajo splošno zanimive teme. Muthspiel bo osvetlil svojo pot, kako je kot mlad glasbenik z Dunaja našel svoje mesto med najvplivnejšimi jazzovskimi glasbeniki. Govoril bo o pomenu mreženja ter o svojem sodelovanju z založbo ECM. Zvezdana Novaković in Robert Jukič bosta predstavila svoj pogled na kompozicijo ter spregovorila o svojih glasbenih vplivih in osebni estetiki. Kako prepletata sodobno glasbo s folk vplivi, kako se spopadata z besedili v glasbi, kako pomembna se jima zdi interdisciplinarnost v glasbi.

Podroben pregled glasbenega posla bo predstavil Nikola Sekulović, glasbenik in direktor kolektivne organizacije Kopriva, ki bo svetoval mladim glasbenikom, kako se postaviti zase v stiku z organizatorjem koncerta, založbo ali kolektivno organizacijo. Trobentač Igor Matković bo razkril možnosti, ki jih ponujajo nove tehnologije v glasbi, in prikazal, kako je mogoče organsko združiti akustično naravo inštrumenta z efekti in elektroniko. Pianist Vasil Hadžimanov pa bo govoril o pomenu glasbenih in kulturoloških vplivov, ki jih glasbenik nosi v sebi, ter o tem, zakaj je sodobna jazzovska glasba polna ljudskih vplivov ter kako ohranjati svojo dediščino in hkrati izoblikovati močno osebno glasbeno identiteto.

Brez prakse se teorija ne »usede«. Foto Claudio Sabolčec
Brez prakse se teorija ne »usede«. Foto Claudio Sabolčec


Na intenzivnem enotedenskem izobraževanju teorija in praksa hodita z roko v roki, zato bodo večeri polni glasbe. Oder tokrat Jazzinty odstopa mladim vokalistkam in vokalistom, udeležencem preteklih delavnic, ki so v zadnjih dveh letih izdali debitantski album. Nastopila bo pevka Veronika Kumar s projektom MaLinE, pa ansambel KGBL s pevko Katarino Samobor, koncertirali pa bodo tudi glasbeniki, vključeni v cikel rezidenc, koncertov in performansov Mladi Raziskovalci.
 

V Kranju enajst koncertnih večerov


Na Jazz Kampu Kranj, ki ga je pred vrsto let ustanovil priznani slovenski kitarist Primož Grašič, so se že drugo leto zapored odločili, da svoj uspešni program glasbenih delavnic, ki jih je še pred pandemijo obiskovalo od 60 do 80 udeležencev, zaradi morebitnih težav zamrznejo. »Zelo nam je žal, da tudi letos ni delavnic. Veliko ljudi me je spraševalo, ali jih bomo letos imeli, ker so se vmes generacije zamenjale in prihajajo novi mladi, ki si na tak način želijo poglobiti znanje in pridobiti dodatno izobrazbo,« je povedal Grašič. A v Kranju jazz ne bo utihnil. Od 19. do 28 avgusta bodo vsak večer obiskovalce vabili koncerti.

Letošnji koncertni program, ki poteka pod posrečeno oznako #krsvetovn #krlokaln, posvečajo vokalistkam. »Gostimo priznane pevke iz domačih in tujih krajev, program se bo odvijal na odru pri Cafe galeriji Pungert na koncu starega mestnega jedra, če bo dež, pa v Layerjevi hiši,« povabi Grašič. Tako bodo kranjske poznopoletne noči krajšale Zdenka Kovačiček & Greenhouse Blues Band, Karin Sever & Emil Spanyi Kvintet, Mia Žnidarič in Steve Klink Kvintet, Renata Sabljak Sekstet, Duet Alba & Leo, Ana Bezjak kvartet, Klara Hajdu Kvintet, Aleksandra Aleksijević Kvintet, Ines Reiger Kvartet, v svojem slogu pa bo edicijo zaključila Nina Strnad s kvintetom.

Preberite še:

Komentarji: